
Et community board med ildsjæle fra den københavnske vestegn, der rådgiver museet.
Projektet Third Space, hvor unge fra Vestegnen og en kunstner har skabt et nyt mødested for unge.
Et samarbejde med fodboldklubben Brøndby IF.
Det er overskrifterne for tre af de nye projekter, der i 2024 er blevet søsat af Arken Museum for Samtidskunst i Ishøj for at styrke tilknytningen til museets lokalområde på Københavns Vestegn.
Kunstmuseet har netop offentliggjort sin årsrapport for 2024, og heri understreges det, at Arken som en del af det strategiske arbejde i det forgangne år har taget ”et vigtigt skridt mod at blive mere for Vestegnen”. Og de styrkede lokale bånd er skabt hånd i hånd med flere fonde, fortæller museets direktør Marie Nipper.
”Fondene har bakket flot op om vores bestræbelser på at øge engagementet og tilknytningen til lokalområdet, hvor vi blandt meget andet har indgået et samarbejde med fodboldklubben Brøndby IF. Vi er meget optaget af at være – og omtaler os selv som – et lokalt museum på Vestegnen i modsætning til, hvad man gjorde for 10 år siden. Vi synes, der er en kæmpe kraft i det, men vi mener også, vi har en forpligtelse til at gøre noget lokalt for de 430.000 borgere på Vestegnen. Samtidig er der en særlig demografi og socialøkonomisk kontekst i vores lokalområde, som måske er lidt anderledes end for mange andre museer i Danmark,” siger Marie Nipper.
Da jeg startede i muserumsverdenen for 20 år siden, handlede det om, at man skulle være ligesom de store museer i New York og London – nu er fokus, blandt andre hos os, meget mere på det lokale
Marie Nipper – Direktør, Arken Museum for Samtidskunst
Ifølge Arkens direktør duer det ikke at være et internationalt museum uden at have en dyb, lokal forankring.
”Da jeg startede i muserumsverdenen for 20 år siden, handlede det om, at man skulle være ligesom de store museer i New York og London – nu er fokus, blandt andre hos os, meget mere på det lokale. De besøgende vil gerne finde ud af, hvad det unikke og specifikke er ved netop dét museum, man besøger,” siger Marie Nipper.
Hun understreger, at fondenes støtte blandt andet har været helt afgørende for, at det udendørs mødested og kulturfællesskab for unge kaldet Third Space er kommet op at stå. Third Space er støttet af Tuborgfondet, Nordea-fonden, Sportgoodsfonden, Foreningen Roskilde Festival, Spar Nord Fonden og Region Hovedstadens kulturpulje.
”Projektet, som ikke ligger inden for vores eget økonomiske råderum, er et lysende eksempel på betydningen af det lokale engagement. Vi har også startet et community board op, som signalerer, at vi prøver at være et lærende museum på en ny måde, hvor vi tager det lokale seriøst og ind i udviklings- og beslutningsrummet. Derudover har vi øget fokus på børn og unge, og det kan vi også mærke er noget, fondene har stor interesse i at støtte,” siger Marie Nipper.
Museet har skiftet navn
Arbejdet med en ny strategi for Arken blev igangsat i kølvandet på, at Marie Nipper i august 2022 tiltrådte som ny direktør på museet i Ishøj.
Arken Museum for Samtidskunst
- Blev indviet 15. marts 1996 af Dronning Margrethe.
- Selvejende kulturinstitution, hvor bestyrelsen har det overordnede ansvar.
- Bestyrelsen består af syv medlemmer, hvoraf fire udpeges af henholdsvis Dansk Industri, Ishøj Kommune, Roskilde Universitet og Det Kgl. Danske Kunstakademi.
- Bestyrelsen ledes af Lars Kirdan, nordisk direktør for forretningsudvikling (udpeget af Dansk Industri).
- Direktør er mag.art. i kunsthistorie Marie Nipper, som tiltrådte på Arken i august 2022.
- Arken opnåede i 2024 et overskud på én million kroner mod et resultat på 156.000 kroner i 2023.
- Museet modtog i 2024 knap 24 millioner kroner i fondsstøtte til udstillinger og udvikling af samlingen.
- Fonde og puljer, der støttede Arken i 2024: A.P. Møller Fonden, Augustinus Fonden, Beckett-Fonden, Det Obelske Familiefond, Elly og Aage W. Jensens Fond, Furi Appel og Gunnar Niskers Fond, Ishøj Kommunal Kulturfond, Konsul George Jorck og Hustru Emma Jorck’s Fond, Lemvigh-Müller Fonden, Ny Carlsbergfondet, Politiken Fonden, Pro Helvetia, Roskilde Festival Fonden, Region Hovedstadens Kulturpulje, Spar Nord Fonden, Statens Kunstfond og Aage og Johanne Louis-Hansens Fond.
”Vi begyndte på at udarbejde en ny strategi for museet, som handlede om en nyprofilering med særlig tryk på samtidskunsten, fordi vores samling jo er fra 1990 og frem. Det har blandt andet indbefattet, at vi har skiftet navn til Museum for Samtidskunst. Strategiarbejdet har omfattet alle facetter af museets virke, især vores udstillinger og indsamlingsstrategi, for at finde ud af, hvordan vi kan blive et af Nordens førende samtidskunstmuseer. Det er sket i dialog med flere fonde, da det jo kræver økonomisk opbakning at kunne leve strategien ud,” understreger Marie Nipper.
Navneskiftet fra Arken Museum for Moderne Kunst til Arken Museum for Samtidskunst blev effektueret den 1. august 2023.
Lige siden, strategiprocessen startede, har Arken ifølge Marie Nipper mærket en stor velvilje fra fondenes side over for ”museets innovation og nytænkning om at skabe et museum til fremtiden og nye generationer”. Velviljen er blevet formuleret på møder og har i høj grad også udmøntet sig økonomisk.
”Allerede i 2023 kunne vi registrere en stigning i fondsstøtten på 250 procent sammenholdt med året før, og fra 2023 til 2024 er der sket yderligere en næsten firedobling i den samlede fondsstøtte: Fra 6,8 til knap 24 millioner kroner. Fondene responderer positivt på, at vi nu har en meget præcis målsætning for, hvad vi vil med museet, både på udstillingsområdet og vores samling, men også at vi vil nytænke den måde, museet ser på sig selv,” siger hun.
Direktøren, der inden hun rykkede ind i direktørkontoret i Ishøj, var direktør for kunstcentret Copenhagen Contemporary, lægger ikke skjul på, at Arken uden fondsstøtte ikke ville kunne have hverken det nuværende kunstneriske program, museets udstillingsprogram eller Community- og børn og unge-arbejdet.
”Det kan simpelthen ikke gøres bare med entreindtægter. Vi har ikke lige så mange gæster som Louisiana og Aros, og det er en bekostelig affære at drive et relativt nyt museum for samtidskunst på Vestegnen. Så vi har brug for al den hjælp, vi får fra fondene, og de gør det muligt for os at realisere vores ambitioner,” siger Marie Nipper.
Fondene responderer positivt på, at vi nu har en meget præcis målsætning for, hvad vi vil med museet, både på udstillingsområdet og vores samling
Marie Nipper – Direktør, Arken Museum for Samtidskunst
Ifølge museets årsrapport var udgiften til udstillinger i 2024 på lige knap 41 millioner kroner mod 37,4 millioner kroner året før. Muliggørelsen af stigningen forklares i rapporten med de øgede fondsindtægter.
Når kurven over det samlede beløb i fondsstøtte steg så voldsomt i 2024, hænger det blandt andet også sammen med, at Arken modtog en enkeltbevilling fra Ny Carlsbergfondet på 9,8 millioner kroner til kunstkøb, hvoraf de 6,5 millioner kroner blev anvendt sidste år, mens resten bruges i indeværende år.
”Vi ville ikke kunne oparbejde et overskud, der ville gøre det muligt for os at finansiere et sådant indkøb, som Ny Carlsbergfondet har hjulpet os med. Ofte er det mange millioner af kroner, man skal finde for et enkelt værk, hvis du vil have værker, som matcher den internationale repræsentation. Så fondsstøtten har været altafgørende for den udvikling af vores samling, der er sket,” fastslår museumsdirektøren.
Bevillingen fra Ny Carlsbergfondet betød, at museet kunne købe 20 nye værker til samlingen og dermed kickstarte den nye strategi for Arkens samling med blandt andre flere værker af unge danske samtidskunstnere.
”Det er vigtigt, at vores samling rykker sig i forhold til ambitionen om, at vi vil være et førende museum for samtidskunst. Vi har ikke en superstor samling på Arken, og ligesom på de fleste andre danske kunstmuseer er vores kønsrepræsentation i samlingen skæv. Men netop fordi, samlingen ikke er så stor, er det noget, vi hurtigere end så mange andre museer har mulighed for at rette op på,” siger Marie Nipper.
Fundraising er et grundvilkår
Forklaringen på, at Arken er lykkedes med at øge fondsstøtten så betragteligt, er ifølge direktøren ikke, at der er kommet flere deciderede fundraisere i medarbejdergruppen. Forklaringen skal derimod findes i en ny måde at arbejde på jævnfør den nye strategi.
”Vores strategiske arbejde har gjort, at der er lagt et fundament for, hvad museet skal i fremtiden, og flere på museet er blevet gode til at fortælle, hvad det er, vi gerne vil, og hvad vi er gode til. Samtidig foregår fundraising nu ikke længere kun i den kunstfaglige afdeling, men også i vores daglige arbejde med formidling, undervisning og børn og unge. Så på den måde kan man sige, at flere afdelinger på museet er blevet engageret i vores fundraising-arbejde, fordi det er et grundvilkår i dag,” siger Marie Nipper.
Samtidig oplever hun, at der på den anden side af bordet, hos fondene, de senere år er sket en markant udvikling i måden at arbejde på.
Der er en meget større dialog forud for selve ansøgningen end tidligere
Marie Nipper – Direktør, Arken Museum for Samtidskunst
”Flere fonde er kommet med nye strategier, har genbesøgt deres filantropiske strategier og er rykket mere i retning af en katalytisk tilgang til filantropien, hvor de selv opsøger samarbejder og er meget tydelige omkring, hvad de støtter og ikke støtter. Der er sket en klar professionalisering hos fondene, hvor vi ikke bare sender ansøgninger til dem længere, men ofte er i kontakt med dem først for at høre, om en konkret idé overhovedet er noget, vi skal bruge tid på, og om ideen er én, fondene vil bruge tid og penge på. Så der er en meget større dialog forud for selve ansøgningen end tidligere. Fondene er interesserede i, at de penge, de kanaliserer ud, bliver brugt mere specifikt på noget, den enkelte fond rent strategisk ønsker at støtte, og den værdi, støtten kunstnerisk og samfundsmæssigt skaber,” fastslår Marie Nipper.
Det er dog fortsat ikke sådan, at nyskabelserne fra Arkens side direkte sker på initiativ af kunstfondene, tilføjer hun.
”Projekterne vokser altid ud af museets mave eller i dialog med unge, vores community board eller kunstnere. Men der er en lydhørhed hos fondene og en dialog, hvor de spørger nysgerrigt, hvordan vores ideer kan tale ind i den enkelte fonds strategi. Og på dét område skal vi blive endnu bedre til at fortælle fondene, hvad impact er - særligt af vores community-orienterede projekter. Jeg oplever ikke et øget ønske hos fondene om at bestemme og blande sig, men de er blevet mere klare i mælet i forhold til, om et givent projekt passer til den enkelte fond,” siger hun.
Frem til udgangen af efterårsferien viser Arken en udstilling med den franske kunstner Marguerite Humeau. Udstillingen er støttet af fem fonde: Det Obelske Familiefond, Aage og Johanne Louis-Hansens Fond, Beckett-Fonden, Augustinus Fonden og William Demant Fonden.

