Arken intensiverer samarbejde med fonde

Arken Museum for Samtidskunst har som en del af en ny strategi øget engagementet i og tilknytningen til lokalområdet på den københavnske vestegn, og det er blandt andet sket med støtte fra flere fonde. Museet har registreret knap en firedobling i den samlede fondsstøtte fra 2023 til 2024, og ifølge direktør Marie Nipper er fondspengene altafgørende for udviklingen af Ishøj-museets aktiviteter.

Di­rek­tør på Ar­ken Mu­se­um for Sam­tids­kunst, Ma­rie Nip­per har ar­bej­det må­l­ret­tet med at styr­ke mu­se­ets til­knyt­ning til lo­ka­l­om­rå­det på Kø­ben­havns Ve­s­tegn. Fon­de­nes støt­te har væ­ret af­gø­ren­de for at kun­ne gen­nem­fø­re mu­se­ets stra­te­giskif­te (fo­to: Pe­tra Kleis).

Et com­mu­ni­ty bo­ard med ildsjæ­le fra den kø­ben­havn­ske ve­s­tegn, der rå­d­gi­ver museet.

Pro­jek­tet Third Spa­ce, hvor un­ge fra Ve­s­teg­nen og en kunst­ner har skabt et nyt mø­de­sted for unge.

Et sam­ar­bej­de med fod­bold­klub­ben Brønd­by IF.

Det er over­skrif­ter­ne for tre af de nye pro­jek­ter, der i 2024 er ble­vet sø­sat af Ar­ken Mu­se­um for Sam­tids­kunst i Is­høj for at styr­ke til­knyt­nin­gen til mu­se­ets lo­ka­l­om­rå­de på Kø­ben­havns Vestegn.

Kunst­mu­se­et har net­op of­fent­lig­gjort sin års­rap­port for 2024, og he­ri un­der­stre­ges det, at Ar­ken som en del af det stra­te­gi­ske ar­bej­de i det for­gang­ne år har ta­get ”et vig­tigt skridt mod at bli­ve me­re for Ve­s­teg­nen”. Og de styr­ke­de lo­ka­le bånd er skabt hånd i hånd med fle­re fon­de, for­tæl­ler mu­se­ets di­rek­tør Ma­rie Nipper.

”Fon­de­ne har bak­ket flot op om vo­res be­stræ­bel­ser på at øge en­ga­ge­men­tet og til­knyt­nin­gen til lo­ka­l­om­rå­det, hvor vi blandt me­get an­det har ind­gå­et et sam­ar­bej­de med fod­bold­klub­ben Brønd­by IF. Vi er me­get op­ta­get af at væ­re – og om­ta­ler os selv som – et lo­kalt mu­se­um på Ve­s­teg­nen i mod­sæt­ning til, hvad man gjor­de for 10 år si­den. Vi sy­nes, der er en kæm­pe kraft i det, men vi me­ner og­så, vi har en for­plig­tel­se til at gø­re no­get lo­kalt for de 430.000 bor­ge­re på Ve­s­teg­nen. Sam­ti­dig er der en sær­lig de­mo­gra­fi og so­ci­alø­ko­no­misk kon­tekst i vo­res lo­ka­l­om­rå­de, som må­ske er lidt an­der­le­des end for man­ge an­dre mu­se­er i Dan­mark,” si­ger Ma­rie Nipper.

Da jeg star­te­de i mu­se­rums­ver­de­nen for 20 år si­den, hand­le­de det om, at man skul­le væ­re li­ge­som de sto­re mu­se­er i New York og Lon­don – nu er fo­kus, blandt an­dre hos os, me­get me­re på det lokale

Ma­rie Nip­per – Di­rek­tør, Ar­ken Mu­se­um for Samtidskunst

Iføl­ge Ar­kens di­rek­tør du­er det ik­ke at væ­re et in­ter­na­tio­nalt mu­se­um uden at ha­ve en dyb, lo­kal forankring.

”Da jeg star­te­de i mu­se­rums­ver­de­nen for 20 år si­den, hand­le­de det om, at man skul­le væ­re li­ge­som de sto­re mu­se­er i New York og Lon­don – nu er fo­kus, blandt an­dre hos os, me­get me­re på det lo­ka­le. De be­sø­gen­de vil ger­ne fin­de ud af, hvad det unik­ke og spe­ci­fik­ke er ved net­op dét mu­se­um, man be­sø­ger,” si­ger Ma­rie Nipper.

Hun un­der­stre­ger, at fon­de­nes støt­te blandt an­det har væ­ret helt af­gø­ren­de for, at det uden­dørs mø­de­sted og kul­tur­fæl­les­skab for un­ge kal­det Third Spa­ce er kom­met op at stå. Third Spa­ce er støt­tet af Tu­borg­fon­det, Nor­dea-fon­den, Sport­good­s­fon­den, For­e­nin­gen Roskil­de Festi­val, Spar Nord Fon­den og Re­gion Ho­ved­sta­dens kulturpulje.

”Pro­jek­tet, som ik­ke lig­ger in­den for vo­res eget øko­no­mi­ske rå­de­rum, er et ly­sen­de ek­sem­pel på be­tyd­nin­gen af det lo­ka­le en­ga­ge­ment. Vi har og­så star­tet et com­mu­ni­ty bo­ard op, som sig­na­le­rer, at vi prø­ver at væ­re et læ­ren­de mu­se­um på en ny må­de, hvor vi ta­ger det lo­ka­le se­ri­øst og ind i ud­vik­lings- og be­slut­nings­rum­met. Der­u­d­over har vi øget fo­kus på børn og un­ge, og det kan vi og­så mær­ke er no­get, fon­de­ne har stor in­ter­es­se i at støt­te,” si­ger Ma­rie Nipper.

Museet har skiftet navn

Ar­bej­det med en ny stra­te­gi for Ar­ken blev igang­s­at i kølvan­det på, at Ma­rie Nip­per i au­gust 2022 til­t­rå­d­te som ny di­rek­tør på mu­se­et i Ishøj.

Ar­ken Mu­se­um for Samtidskunst
    • Blev ind­vi­et 15. marts 1996 af Dron­ning Margrethe.
    • Sel­ve­jen­de kul­turin­sti­tu­tion, hvor be­sty­rel­sen har det over­ord­ne­de ansvar.
    • Be­sty­rel­sen be­står af syv med­lem­mer, hvoraf fi­re ud­pe­ges af hen­holds­vis Dansk In­du­stri, Is­høj Kom­mu­ne, Roskil­de Uni­ver­si­tet og Det Kgl. Dan­ske Kunstakademi.
    • Be­sty­rel­sen le­des af Lars Kir­dan, nor­disk di­rek­tør for for­ret­nings­ud­vik­ling (ud­pe­get af Dansk Industri).
    • Di­rek­tør er mag​.art. i kunst­hi­sto­rie Ma­rie Nip­per, som til­t­rå­d­te på Ar­ken i au­gust 2022.
    • Ar­ken op­nå­e­de i 2024 et over­skud på én mil­li­on kro­ner mod et re­sul­tat på 156.000 kro­ner i 2023.
    • Mu­se­et modt­og i 2024 knap 24 mil­li­o­ner kro­ner i fonds­støt­te til ud­stil­lin­ger og ud­vik­ling af samlingen.
    • Fon­de og pul­jer, der støt­te­de Ar­ken i 2024: A.P. Møl­ler Fon­den, Au­gusti­nus Fon­den, Beck­ett-Fon­den, Det Obel­ske Fa­mi­lie­fond, El­ly og Aa­ge W. Jen­sens Fond, Furi Ap­pel og Gun­nar Ni­skers Fond, Is­høj Kom­mu­nal Kul­tur­fond, Kon­sul Ge­or­ge Jorck og Hu­stru Em­ma Jorck’s Fond, Lemvigh-Mül­ler Fon­den, Ny Carls­berg­fon­det, Po­li­ti­ken Fon­den, Pro Hel­ve­tia, Roskil­de Festi­val Fon­den, Re­gion Ho­ved­sta­dens Kul­tur­pul­je, Spar Nord Fon­den, Sta­tens Kunst­fond og Aa­ge og Jo­han­ne Lou­is-Han­sens Fond.

”Vi be­gynd­te på at ud­ar­bej­de en ny stra­te­gi for mu­se­et, som hand­le­de om en nypro­fi­le­ring med sær­lig tryk på sam­tids­kun­sten, for­di vo­res sam­ling jo er fra 1990 og frem. Det har blandt an­det ind­be­fat­tet, at vi har skif­tet navn til Mu­se­um for Sam­tids­kunst. Stra­te­gi­ar­bej­det har om­fat­tet al­le facet­ter af mu­se­ets vir­ke, især vo­res ud­stil­lin­ger og ind­sam­lings­stra­te­gi, for at fin­de ud af, hvor­dan vi kan bli­ve et af Nor­dens før­en­de sam­tids­kunst­mu­se­er. Det er sket i di­a­log med fle­re fon­de, da det jo kræ­ver øko­no­misk op­bak­ning at kun­ne le­ve stra­te­gi­en ud,” un­der­stre­ger Ma­rie Nipper.

Nav­neskif­tet fra Ar­ken Mu­se­um for Mo­der­ne Kunst til Ar­ken Mu­se­um for Sam­tids­kunst blev ef­fek­tu­e­ret den 1. au­gust 2023.

Li­ge si­den, stra­te­gi­pro­ces­sen star­te­de, har Ar­ken iføl­ge Ma­rie Nip­per mær­ket en stor vel­vil­je fra fon­de­nes si­de over for ”mu­se­ets in­nova­tion og nytænk­ning om at ska­be et mu­se­um til frem­ti­den og nye ge­ne­ra­tio­ner”. Vel­vilj­en er ble­vet for­mu­le­ret på mø­der og har i høj grad og­så ud­mønt­et sig økonomisk.

”Al­le­re­de i 2023 kun­ne vi re­gi­stre­re en stig­ning i fonds­støt­ten på 250 pro­cent sam­men­holdt med året før, og fra 2023 til 2024 er der sket yder­li­ge­re en næ­sten fi­redob­ling i den sam­le­de fonds­støt­te: Fra 6,8 til knap 24 mil­li­o­ner kro­ner. Fon­de­ne re­spon­de­rer po­si­tivt på, at vi nu har en me­get præ­cis mål­sæt­ning for, hvad vi vil med mu­se­et, bå­de på ud­stil­lings­om­rå­det og vo­res sam­ling, men og­så at vi vil nytæn­ke den må­de, mu­se­et ser på sig selv,” si­ger hun.

Di­rek­tø­ren, der in­den hun ryk­ke­de ind i di­rek­tør­kon­to­ret i Is­høj, var di­rek­tør for kunst­cen­tret Co­pen­ha­gen Con­tem­porary, læg­ger ik­ke skjul på, at Ar­ken uden fonds­støt­te ik­ke vil­le kun­ne ha­ve hver­ken det nu­væ­ren­de kunst­ne­ri­ske pro­gram, mu­se­ets ud­stil­lings­pro­gram el­ler Com­mu­ni­ty- og børn og unge-arbejdet.

”Det kan sim­pelt­hen ik­ke gø­res ba­re med en­tre­ind­tæg­ter. Vi har ik­ke li­ge så man­ge gæ­ster som Lou­i­si­a­na og Aros, og det er en be­ko­ste­lig af­fæ­re at dri­ve et re­la­tivt nyt mu­se­um for sam­tids­kunst på Ve­s­teg­nen. Så vi har brug for al den hjælp, vi får fra fon­de­ne, og de gør det mu­ligt for os at re­a­li­se­re vo­res am­bi­tio­ner,” si­ger Ma­rie Nipper.

Fon­de­ne re­spon­de­rer po­si­tivt på, at vi nu har en me­get præ­cis mål­sæt­ning for, hvad vi vil med mu­se­et, bå­de på ud­stil­lings­om­rå­det og vo­res samling

Ma­rie Nip­per – Di­rek­tør, Ar­ken Mu­se­um for Samtidskunst

Iføl­ge mu­se­ets års­rap­port var ud­gif­ten til ud­stil­lin­ger i 2024 på li­ge knap 41 mil­li­o­ner kro­ner mod 37,4 mil­li­o­ner kro­ner året før. Mu­lig­gø­rel­sen af stig­nin­gen for­kla­res i rap­por­ten med de øge­de fondsindtægter.

Når kur­ven over det sam­le­de be­løb i fonds­støt­te steg så vold­somt i 2024, hæn­ger det blandt an­det og­så sam­men med, at Ar­ken modt­og en en­kelt­be­vil­ling fra Ny Carls­berg­fon­det på 9,8 mil­li­o­ner kro­ner til kunst­køb, hvoraf de 6,5 mil­li­o­ner kro­ner blev an­vendt sid­ste år, mens re­sten bru­ges i in­de­væ­ren­de år.

”Vi vil­le ik­ke kun­ne op­ar­bej­de et over­skud, der vil­le gø­re det mu­ligt for os at fi­nan­si­e­re et så­dant ind­køb, som Ny Carls­berg­fon­det har hjul­pet os med. Of­te er det man­ge mil­li­o­ner af kro­ner, man skal fin­de for et en­kelt værk, hvis du vil ha­ve vær­ker, som mat­cher den in­ter­na­tio­na­le re­præ­sen­ta­tion. Så fonds­støt­ten har væ­ret alt­af­gø­ren­de for den ud­vik­ling af vo­res sam­ling, der er sket,” fast­slår museumsdirektøren.

Be­vil­lin­gen fra Ny Carls­berg­fon­det be­tød, at mu­se­et kun­ne kø­be 20 nye vær­ker til sam­lin­gen og der­med ki­ck­star­te den nye stra­te­gi for Ar­kens sam­ling med blandt an­dre fle­re vær­ker af un­ge dan­ske samtidskunstnere.

”Det er vig­tigt, at vo­res sam­ling ryk­ker sig i for­hold til am­bi­tio­nen om, at vi vil væ­re et før­en­de mu­se­um for sam­tids­kunst. Vi har ik­ke en su­per­stor sam­ling på Ar­ken, og li­ge­som på de fle­ste an­dre dan­ske kunst­mu­se­er er vo­res køns­re­præ­sen­ta­tion i sam­lin­gen skæv. Men net­op for­di, sam­lin­gen ik­ke er så stor, er det no­get, vi hur­ti­ge­re end så man­ge an­dre mu­se­er har mu­lig­hed for at ret­te op på,” si­ger Ma­rie Nipper.

Fundraising er et grundvilkår

For­kla­rin­gen på, at Ar­ken er lyk­ke­des med at øge fonds­støt­ten så be­trag­te­ligt, er iføl­ge di­rek­tø­ren ik­ke, at der er kom­met fle­re de­ci­de­re­de fun­dra­i­se­re i me­d­ar­bej­der­grup­pen. For­kla­rin­gen skal der­i­mod fin­des i en ny må­de at ar­bej­de på jævn­før den nye strategi.

”Vo­res stra­te­gi­ske ar­bej­de har gjort, at der er lagt et fun­da­ment for, hvad mu­se­et skal i frem­ti­den, og fle­re på mu­se­et er ble­vet go­de til at for­tæl­le, hvad det er, vi ger­ne vil, og hvad vi er go­de til. Sam­ti­dig fo­re­går fun­dra­i­sing nu ik­ke læn­ge­re kun i den kunst­fag­li­ge af­de­ling, men og­så i vo­res dag­li­ge ar­bej­de med for­mid­ling, un­der­vis­ning og børn og un­ge. Så på den må­de kan man si­ge, at fle­re af­de­lin­ger på mu­se­et er ble­vet en­ga­ge­ret i vo­res fun­dra­i­sing-ar­bej­de, for­di det er et grund­vil­kår i dag,” si­ger Ma­rie Nipper.

Sam­ti­dig op­le­ver hun, at der på den an­den si­de af bor­det, hos fon­de­ne, de se­ne­re år er sket en mar­kant ud­vik­ling i må­den at ar­bej­de på.

Der er en me­get stør­re di­a­log for­ud for sel­ve an­søg­nin­gen end tidligere

Ma­rie Nip­per – Di­rek­tør, Ar­ken Mu­se­um for Samtidskunst

”Fle­re fon­de er kom­met med nye stra­te­gi­er, har gen­be­søgt de­res filan­tro­pi­ske stra­te­gi­er og er ryk­ket me­re i ret­ning af en ka­ta­ly­tisk til­gang til filan­tro­pi­en, hvor de selv op­sø­ger sam­ar­bej­der og er me­get ty­de­li­ge om­kring, hvad de støt­ter og ik­ke støt­ter. Der er sket en klar pro­fes­sio­na­li­se­ring hos fon­de­ne, hvor vi ik­ke ba­re sen­der an­søg­nin­ger til dem læn­ge­re, men of­te er i kon­takt med dem først for at hø­re, om en kon­kret idé over­ho­ve­det er no­get, vi skal bru­ge tid på, og om ide­en er én, fon­de­ne vil bru­ge tid og pen­ge på. Så der er en me­get stør­re di­a­log for­ud for sel­ve an­søg­nin­gen end tid­li­ge­re. Fon­de­ne er in­ter­es­se­re­de i, at de pen­ge, de ka­na­li­se­rer ud, bli­ver brugt me­re spe­ci­fikt på no­get, den en­kel­te fond rent stra­te­gisk øn­sker at støt­te, og den vær­di, støt­ten kunst­ne­risk og sam­funds­mæs­sigt ska­ber,” fast­slår Ma­rie Nipper.

Det er dog fort­sat ik­ke så­dan, at ny­ska­bel­ser­ne fra Ar­kens si­de di­rek­te sker på ini­ti­a­tiv af kunst­fon­de­ne, til­fø­jer hun.

”Pro­jek­ter­ne vok­ser al­tid ud af mu­se­ets ma­ve el­ler i di­a­log med un­ge, vo­res com­mu­ni­ty bo­ard el­ler kunst­ne­re. Men der er en lyd­hør­hed hos fon­de­ne og en di­a­log, hvor de spør­ger nys­ger­rigt, hvor­dan vo­res ide­er kan ta­le ind i den en­kel­te fonds stra­te­gi. Og på dét om­rå­de skal vi bli­ve end­nu bed­re til at for­tæl­le fon­de­ne, hvad im­pact er - sær­ligt af vo­res com­mu­ni­ty-ori­en­te­re­de pro­jek­ter. Jeg op­le­ver ik­ke et øget øn­ske hos fon­de­ne om at be­stem­me og blan­de sig, men de er ble­vet me­re kla­re i mælet i for­hold til, om et gi­vent pro­jekt pas­ser til den en­kel­te fond,” si­ger hun.

Frem til ud­gan­gen af ef­ter­års­fe­ri­en vi­ser Ar­ken en ud­stil­ling med den fran­ske kunst­ner Mar­gu­e­ri­te Hu­meau. Ud­stil­lin­gen er støt­tet af fem fon­de: Det Obel­ske Fa­mi­lie­fond, Aa­ge og Jo­han­ne Lou­is-Han­sens Fond, Beck­ett-Fon­den, Au­gusti­nus Fon­den og Wil­li­am De­mant Fonden.

Vil du læse artiklen?

Med et abon­ne­ment får du fuld ad­gang til filan​tro​pi​.dk.

Det ko­ster at pro­du­ce­re uaf­hæn­gig og dyb­de­bo­ren­de jour­na­li­stisk. Læs me­re om Filan­tro­pi og se pri­ser­ne for at abon­ne­re her.

Abon­nér

Allerede abonnent? Log ind her:

Skribent

Michael Monty
Michael Monty
Journalist

Læs mere om

Kategorier:

Tags:

Læs også

Forsiden lige nu