Virksomheder samarbejder i stigende grad med humanitære organisationer for at leve op til ESG-agenda

Krav til ESG-rapportering åbner nye døre til erhvervspartnerskaber for humanitære organisationer som Unicef og SOS Børnebyerne. Særligt S’et kan organisationerne tilbyde værdifuld rådgivning omkring, understreger både generalsekretær og partnerskabschef.

Sus­an­ne Da­hl, ge­ne­ral­se­kre­tær i Uni­cef, på sce­nen ved Dansk Er­hvervs ESG-Dag 2024 (Fo­to: Car­sten Lundager/ Dansk Erhverv).

Når det nye år sky­des ind, bli­ver det og­så et god­dag til skær­pe­de krav til ESG-rap­por­te­ring for fle­re virk­som­he­der. No­get, som hu­ma­ni­tæ­re or­ga­ni­sa­tio­ner i sti­gen­de grad op­le­ver at kun­ne hjæl­pe virk­som­he­der med.

“Nu, hvor der er kom­met krav om rap­por­te­ring, først til de helt sto­re virk­som­he­der og fra års­skif­tet og­så til de lidt min­dre, op­le­ver vi, at bå­de virk­som­he­der, men fak­tisk og­så fon­de i stør­re og stør­re om­fang er op­mærk­som­me på, hvor­dan et part­ner­skab med Uni­cef kan bi­dra­ge til de­res bæ­re­dyg­tig­heds­rap­por­te­ring,” si­ger Sus­an­ne Da­hl, der er ge­ne­ral­se­kre­tær i Unicef. 

Blandt Uni­cefs part­ne­re er blandt an­dre No­vo Nor­disk og Pan­dora, som al­le­re­de bru­ger om­ta­le af part­ner­ska­ber ak­tivt til at vi­se so­ci­alt an­svar i de­res års­rap­por­ter og der­med er en del af en ten­dens, Uni­cef især gen­nem det se­ne­ste halvan­det år har op­le­vet som stigende.

“Vi op­le­ver nu langt me­re end tid­li­ge­re, at vi kan bi­dra­ge med et vær­di­til­bud til virk­som­he­der­ne i for­hold til li­ge præ­cis ESG. Og det er no­get, vi ser som en stør­re nor­disk ten­dens, når jeg er i di­a­log med mi­ne nor­di­ske Uni­cef-kol­le­ga­er,” si­ger Sus­an­ne Dahl. 

Og­så SOS Bør­ne­by­er­ne op­le­ver, at ESG-agen­da­en har sit ind­t­og i or­ga­ni­sa­tio­nens ar­bej­de med erhvervspartnerskaber. 

“Vi har det sid­ste halvan­det års tid ar­bej­det med vo­res sær­li­ge vær­di­til­bud, alt­så hvad kan vi ska­be af vær­di in­den for ESG og sær­ligt S’et. I sam­ar­bej­de med Ram­bøll har vi ud­ar­bej­det en gu­i­de til, hvor­dan virk­som­he­der skal for­stå CSRD, og hvor­dan man kan sam­ar­bej­de med os om at ska­be vær­di in­den for S’et og få va­li­de da­ta til sin bæ­re­dyg­tig­heds­rap­por­te­ring. Med det som ud­gangs­punkt har vi få­et gang i nog­le spæn­den­de di­a­lo­ger med fle­re virk­som­he­der, som ser CSRD som en mu­lig­hed for an­svar­lig vær­di­ska­bel­se og ik­ke kun en rap­por­te­rings­ø­vel­se. Så der er sket et ryk,” si­ger Carl Gu­stav Lorentzen, der er part­ner­skabs­chef i SOS Børnebyerne. 

Dét, vi op­le­ver nu, som er det nye, er det her sti­gen­de øn­ske fra virk­som­he­der og fon­de om at for­stå, hvor­dan de kan af­rap­por­te­re på S’et

Sus­an­ne Da­hl – Ge­ne­ral­se­kre­tær, Unicef

Han har ar­bej­det med er­hvervs­part­ner­ska­ber gen­nem de sid­ste 20 år og op­le­ver, at der er sket et pa­ra­dig­meskift, for­di det ik­ke læn­ge­re er nok for virk­som­he­der­ne at støt­te en god sag.

“Virk­som­he­der­ne er i høj grad be­gyndt at in­ter­es­se­re sig for, at det ik­ke læn­ge­re er til­stræk­ke­ligt blot at re­du­ce­re de ne­ga­ti­ve ef­fek­ter, de kan for­år­sa­ge. De øn­sker at op­ti­me­re de po­si­ti­ve ef­fek­ter, og her er de nødt til ak­tivt at en­ga­ge­re sig med in­ter­es­sen­ter langs he­le vær­dikæ­den for at ta­ge an­svar for dens sam­le­de på­virk­ning, hvil­ket re­præ­sen­te­rer en ny til­gang. Der er kom­met fle­re bund­linjer. Når der re­vi­de­res nu, kig­ger de ik­ke ba­re på, om der er sor­te el­ler rø­de tal i for­hold til øko­no­mi­en, men og­så i for­hold til det so­ci­a­le og mil­jø­mæs­si­ge,” si­ger han.

Hjælper især med S’et

Især på ét punkt op­le­ver bå­de SOS Bør­ne­by­er­ne og Uni­cef, at de kan hjæl­pe virk­som­he­der­ne med de­res ESG-agenda.

“Der har de se­ne­ste år væ­ret me­get fo­kus på kli­ma og virksomhedens
af­tryk, alt­så E’et. Men dét, vi op­le­ver nu, som er det nye, er det her sti­gen­de øn­ske fra virk­som­he­der og fon­de om at for­stå, hvor­dan de kan af­rap­por­te­re på S’et. Det er ble­vet en na­tur­lig del af vo­res di­a­log med vo­res part­ne­re, at vi ta­ler om S'et, for det er jo en ker­ne­op­ga­ve for Uni­cef at ska­be va­rig for­an­dring in­den for li­ge præ­cis S’et,” si­ger Sus­an­ne Dahl. 

Hun for­tæl­ler, at ar­bej­det med S’et er me­re kva­li­ta­tivt end ar­bej­det med E’et, som er me­re må­l­bart, men at Uni­cef, som en del af FN-øko­sy­ste­met, har go­de data. 

“Vi kan do­ku­men­te­re vo­res im­pact og væ­re ga­rant for, at der rent fak­tisk sker en po­si­tiv for­an­dring på S’et. Vi er jo en del af FN-øko­sy­ste­met, og det vil si­ge, at vi har en me­get høj grad af tro­vær­dig­hed i vo­res da­ta, som er det, man skal bru­ge, når man af­rap­por­te­rer i ESG-sam­men­hæng. På den må­de kan vi løf­te virk­som­he­der­nes til­gang til ESG fra at væ­re det man kal­der en ri­si­kosty­rings­ø­vel­se til at væ­re et me­re stra­te­gisk ud­vik­lings­red­skab,” si­ger hun og til­fø­jer, at der al­le­re­de er kon­kre­te ek­semp­ler på, hvor­dan rap­por­te­ring på S’et kan se ud i bå­de No­vo Nor­disks og Pan­doras års­rap­por­ter fra 2023. 

Vi øn­sker ik­ke at væ­re un­der­le­ve­ran­dør, hvor man kan kø­be sig til S’et.

Carl Gu­stav Lorentzen – Part­ner­skabs­chef, SOS Børnebyerne

SOS Bør­ne­by­er­ne ar­bej­der og­så pri­mært in­den for S’et og er op­ta­get af, at der er ta­le om li­ge­vær­di­ge part­ner­ska­ber, hvor der er en gen­si­dig værdi.

“Vi øn­sker ik­ke at væ­re un­der­le­ve­ran­dør, hvor man kan kø­be sig til S’et. Vi vil væ­re en li­ge­vær­dig part­ner og i fæl­les­skab in­ve­ste­re i so­ci­al for­an­dring,” si­ger Carl Gu­stav Lorentzen. 

Som et ek­sem­pel på, hvor­dan SOS Bør­ne­by­er­ne ar­bej­der sam­men med en virk­som­hed om S’et ude i virk­som­he­dens vær­dikæ­de, næv­ner han et sam­ar­bej­de med Ma­scot Wor­kwear, der har en fa­brik i La­os, som er et af de lan­de, hvor SOS Bør­ne­by­er­ne er til stede. 

“Det, der ken­de­teg­ner La­os, er, at der er en stor ung be­folk­ning, som har svært ved at få ud­dan­nel­se og jobs, og en del af må­l­grup­pen er mar­gi­na­li­se­ret og mang­ler net­værk. Her har Ma­scot iværk­sat et pro­jekt sam­men med os, som vi kal­der Skills4work, der hjæl­per en grup­pe un­ge, der har be­hov for at bli­ve opkva­li­fi­ce­ret. Så her har vi fun­det no­get, der ska­ber gen­si­dig vær­di for beg­ge par­ter i de be­rør­te sam­fund,” for­tæl­ler Carl Gu­stav Lorentzen og til­fø­jer, at det kan en­de med, at nog­le af de un­ge får ar­bej­de på Ma­scots fa­brik, men at det ik­ke er et for­mål i sig selv. 

E og S hænger ofte sammen

Et an­det ek­sem­pel på et er­hvervs­part­ner­skab, der ta­ler ind i ESG-ar­bej­det, er SOS Bør­ne­by­er­nes sam­ar­bej­de med Ve­lux og en ræk­ke an­dre virk­som­he­der om et pro­jekt i Ukrai­ne, der kal­des Children’s Li­ving Pla­ces.

Pro­jek­tet vil ger­ne frem­me to dags­ord­ner. Dels at sik­re, at fle­re børn kom­mer i ple­je­fa­mi­lie frem for in­sti­tu­tion, og dels at bi­dra­ge til en me­re bæ­re­dyg­tig genop­byg­ning af Ukrai­ne. Der­med fav­ner pro­jek­tet, der går ud på at byg­ge bo­li­ger med et lavt kli­maaf­tryk til ple­je­fa­mi­li­er, bå­de E’et og S’et og kom­bi­ne­rer me­re bæ­re­dyg­tigt byg­nings­de­sign med so­ci­al bæ­re­dyg­tig­hed i form af fa­mi­li­e­lig­nen­de om­sorg samt fore­byg­gen­de støt­te til træng­te fa­mi­li­er i det krigs­hær­ge­de land, for­kla­rer Carl Gu­stav Lorentzen.

“Ve­lux og de øv­ri­ge virk­som­heds­part­ne­re har vær­dikæ­der i Ukrai­ne i form af bå­de pro­duk­tion og salg, og der­for er der et over­lap i for­hold til ESG-dags­or­de­nen,” si­ger Carl Gu­stav Lorentzen.

Han me­ner, at det er en helt af­gø­ren­de for­del, at SOS Bør­ne­by­er­ne har en so­lid til­ste­de­væ­rel­se ver­den over og der­med og­så of­te dér, hvor virk­som­he­der­ne har vær­dikæ­der, når den­ne ty­pe trans­for­ma­ti­ve part­ner­ska­ber udvikles. 

Uni­cef op­le­ver og­så, at E’et og S’et hæn­ger sam­men i man­ge sammenhænge. 

“For os at se i Uni­cef er S'et jo fuld­stæn­dig af­gø­ren­de, når det hand­ler om ar­bej­det med bæ­re­dyg­tig­hed. Der er 2,2 mil­li­ar­der børn i ver­den, og halv­de­len af dem er på­vir­ket af de kli­ma­kri­ser, vi ser rundt om­kring i ver­den, så på nog­le punk­ter hæn­ger E’et og S’et ge­val­digt sam­men,” si­ger Sus­an­ne Dahl.

Vi op­le­ver, at der bli­ver ef­ter­s­purgt vær­di­til­bud til virk­som­he­der og fon­de, som hand­ler om at rå­d­gi­ve på S'et

Sus­an­ne Da­hl – Ge­ne­ral­se­kre­tær, Unicef

Hvor der er man­ge, der kan gi­ve rå­d­giv­ning in­den for E’et, har Uni­cef en sær­lig rol­le som rå­d­gi­ver in­den for S’et, si­ger hun: 

“Vi op­le­ver, at der bli­ver ef­ter­s­purgt vær­di­til­bud til virk­som­he­der og fon­de, som hand­ler om at rå­d­gi­ve på S'et.”

Med de nye krav til rap­por­te­ring for­ven­ter Uni­cef, at ESG vil kom­me til at fyl­de end­nu me­re i fon­dens erhvervspartnerskaber. 

SOS Bør­ne­by­er­nes part­ner­skabs­chef er hel­ler ik­ke i tvivl om, at ESG-dags­or­de­nen er kom­met for at blive.

“Jeg tror, at den­ne dags­or­den kom­mer til at bli­ve me­re og me­re in­te­gre­ret i virk­som­he­der­nes ar­bej­de, og at der vil kom­me me­re sam­ar­bej­de mel­lem virk­som­he­der, ci­vil­sam­fund og myn­dig­he­der, for­di vi al­le er tvun­get til at kig­ge på, hvor­dan vi ska­ber me­re sy­ste­misk for­an­dring, frem for at hop­pe fra pro­jekt til pro­jekt og do­na­tion til do­na­tion,” si­ger han. 

Vil du læse artiklen?

Med et abon­ne­ment får du fuld ad­gang til filan​tro​pi​.dk.

Det ko­ster at pro­du­ce­re uaf­hæn­gig og dyb­de­bo­ren­de jour­na­li­stisk. Læs me­re om Filan­tro­pi og se pri­ser­ne for at abon­ne­re her.

Abon­nér

Allerede abonnent? Log ind her:

Skribent

Læs mere om

Kategorier:

Tags:

Læs også

Forsiden lige nu