Mikrodonationer er en stærkt voksende indtægtskilde i flere indsamlende organisationer

Fundraising via mikrodonationer gennem en erhvervspartner er en hastigt voksende indtægtskilde. Både Røde Kors og Unicef oplever, at mikrodonationer giver en høj donationsvillighed for relativt få ressourcer. “Vi oplever klart en øget interesse fra virksomheder, der gerne vil samarbejde om mikrodonationer,” siger Unicefs fundraisingdirektør.

Uni­cef er en af de ngo'er, der ar­bej­der med mi­kro­do­na­tio­ner via er­hvervs­part­ner­ska­ber, blandt an­det med in­ter­net­bog­hand­le­ren saxo​.com, hvor kun­der­ne kan do­ne­re pen­ge til at sik­re sko­le­gang til ver­dens børn (fo­to: Unicef/ Alek­sey Filippov).

Når en stor del af dan­sker­ne skal hjem til jul og skal be­stil­le en tog­bil­let, bli­ver de på DSB’s hjem­mesi­de og app mødt med mu­lig­he­den for at do­ne­re 20 kro­ner til Rø­de Kors. Pen­ge­ne går til ju­le­hjælp til ud­sat­te familier.

Mu­lig­he­den for at do­ne­re bli­ver præ­sen­te­ret i bun­den af or­dren som et slags til­køb, der blot kræ­ver et klik i en boks, in­den det sam­le­de be­løb sen­des til betaling.

Og net­op dét er år­sa­gen til fun­dra­i­sing­me­to­dens suc­ces og ud­bre­del­se, me­ner Chri­sti­an Sop­hus Eh­lers, der er selv­stæn­dig kon­su­lent og har stor er­fa­ring med at rå­d­gi­ve blandt an­det ngo’er om pri­vat fundraising.

“Der er den kæm­pe for­del ved de her ty­per mi­kro­do­na­tio­ner, at når jeg skal kø­be en bog på Saxo​.com el­ler bil­let­ter på DSB​.dk, så har jeg al­li­ge­vel mit dan­kort frem­me, og så er det jo nemt for mig at do­ne­re en lil­le sum til ngo'en sam­ti­dig. Så or­ga­ni­sa­tio­ner­ne re­du­ce­rer en me­get be­tyd­nings­fuld psy­ko­lo­gisk bar­ri­e­re ved at gø­re det enormt nemt at do­ne­re,” si­ger han.

Rø­de Kors har ar­bej­det med mi­kro­do­na­tio­ner via er­hvervs­part­ner­ska­ber si­den 2017 og ser me­to­den som en klart sti­gen­de indtægtskilde.

“Vi har go­de er­fa­rin­ger med det og har gjort det en del år. Det er klart mit ind­tryk, at det er no­get, der kom­mer me­re af, og at det er en sti­gen­de ten­dens, og­så blandt vo­res in­ter­na­tio­na­le kol­le­ga­er. Jeg tror, det hæn­ger sam­men med, at det er ef­fek­tivt, det kræ­ver ik­ke vold­somt man­ge res­sour­cer at sam­le pen­ge ind på den må­de og det er en rig­tig god må­de at en­ga­ge­re men­ne­sker, man el­lers ik­ke kan nå,” si­ger Mor­ten Purup Jør­gen­sen, der er fun­dra­i­sing­chef i Rø­de Kors.

Det er be­stemt en op­ad­gå­en­de ten­dens. Jeg tror, vi kom­mer til at se fle­re af den ty­pe sam­ar­bej­der i fremtiden.

Kri­sti­na Boldt – Fun­dra­i­sing­di­rek­tør, Unicef

Fun­dra­i­sing­di­rek­tør i Uni­cef, Kri­sti­na Boldt, de­ler sam­me op­le­vel­se af, at det er en me­to­de i vækst.

“Det er be­stemt en op­ad­gå­en­de ten­dens. Jeg tror, vi kom­mer til at se fle­re af den ty­pe sam­ar­bej­der i frem­ti­den. Der er kæm­pe mu­lig­he­der i det for os al­le sam­men, og­så an­dre hu­ma­ni­tæ­re or­ga­ni­sa­tio­ner. Det er en god må­de at ak­ti­ve­re et sam­ar­bej­de på, og det kræ­ver en me­get lil­le in­ve­ste­ring at kom­me i gang. Så man kan si­ge, at det kræ­ver lidt, og gi­ver me­get,” si­ger hun.

Seks-årigt partnerskab

Uni­cef har ar­bej­det med mi­kro­do­na­tio­ner via er­hvervs­part­ner­ska­ber si­den 2018, hvor or­ga­ni­sa­tio­nen ind­led­te et sam­ar­bej­de med in­ter­net­bog­hand­le­ren Saxo​.com. Et sam­ar­bej­de, som sta­dig er aktivt.

“Vi star­te­de sam­ar­bej­det med Saxo for seks år si­den, og det er stødt og lang­somt vok­set og er net­op ble­vet for­læn­get med to år. Vi er me­get stol­te over det sam­ar­bej­de, og vi tror, at det er ble­vet en suc­ces, for­di vi har haft en god di­a­log om, hvor­dan vi kun­ne kom­mu­ni­ke­re sam­ar­bej­det me­nings­fuldt. Saxos fo­kus på bø­ger og læ­ring har­mone­rer jo rig­tig godt med Uni­cefs ar­bej­de for at sik­re, at ver­dens børn kom­mer i sko­le og knæk­ker læ­se­ko­den,” si­ger Kri­sti­na Boldt og til­fø­jer, at det skal væ­re re­le­vant for virk­som­he­dens kun­der, hvis det skal vir­ke ef­ter hensigten.

Og re­le­vant er det, iføl­ge Saxos di­rek­tør, Jep­pe Ve­ster­gaard Trier.

“Vi kan se, at det og­så gi­ver me­ning for læ­ser­ne, og re­sul­ta­ter­ne ta­ler for sig selv. Gen­nem man­ge tu­sind mi­kro­do­na­tio­ner har vi nu sam­men sendt snart fem mil­li­o­ner kro­ner af­sted til Uni­cef,” si­ger han.

Rø­de Kors op­le­ver og­så me­to­den som effektiv.

“Selv­om der er ta­le om mi­kro­do­na­tio­ner, og det er man­ge bæk­ke små, op­le­ver vi, at det gi­ver øko­no­misk me­ning, for­di vi ser en stor do­na­tions­vil­lig­hed. Sam­men­lig­net med an­dre kil­der til do­na­tio­ner er der en re­la­tiv høj an­del af dem, der bli­ver præ­sen­te­ret for den­ne do­na­tions­mu­lig­hed, der væl­ger at do­ne­re. I be­løb snak­ker vi sam­let set mil­li­o­ner af kro­ner. Så det er me­get vær­di­fuldt for os og gør en kæm­pe for­skel,” si­ger Mor­ten Purup Jørgensen.

Me­to­den er til­med re­la­tivt bil­lig at be­nyt­te, til­fø­jer han.

“Når vi la­ver ind­sam­lings­ak­ti­vi­te­ter, hol­der vi al­tid res­sour­ce­for­bru­get op mod, hvad ind­sat­sen ge­ne­re­rer, og det­te her er en om­kost­nings­ef­fek­tiv me­to­de. Når først det tek­ni­ske er sat op, kræ­ver det ik­ke de sto­re res­sour­cer, hver­ken fra os el­ler er­hvervs­part­ne­ren. I det lys er det en ret ef­fek­tiv metode”.

God CSR-værdi for virksomhederne

Det er ik­ke blot de ind­sam­len­de or­ga­ni­sa­tio­ner, der op­når ge­vin­ster ved at ind­gå i er­hvervs­part­ner­ska­ber om mikrodonationer.

“Det er og­så godt for de virk­som­he­der, der har man­ge pri­vat­kun­der, for­di de får CSR-vær­di ud af det. Så når Saxo​.com skri­ver, at de­res kun­der kan hjæl­pe med at de­le de­res læ­seg­læ­de med ver­dens børn via Uni­cef, så er der man­ge kun­der, der sym­pa­ti­se­rer og har lyst til at væ­re kun­de hos Saxo,” si­ger Chri­sti­an Sop­hus Ehlers.

Op­le­vel­sen af, at part­ner­ska­ber­ne og­så er vær­di­ful­de for virk­som­he­der­ne, de­ler Mor­ten Purup Jørgensen.

Det ska­ber vær­di i de­res en­de, at de kan kom­mu­ni­ke­re vel­gø­ren­hed på de­res plat­for­me. Der er bå­de ren filan­tro­pi og bran­ding i det

Mor­ten Purup Jør­gen­sen – Fun­dra­i­sing­chef, Rø­de Kors

“Vi op­le­ver og­så po­si­tiv fe­ed­ba­ck fra de part­ne­re, vi sam­ar­bej­der med. De er gla­de for løs­nin­gen, og det ska­ber vær­di i de­res en­de, at de kan kom­mu­ni­ke­re vel­gø­ren­hed på de­res plat­for­me. Der er bå­de ren filan­tro­pi og bran­ding i det, og det kan til­med ska­be en stolt­hed in­ter­nt blandt me­d­ar­bej­der­ne, der kan si­ge, at de gør no­get godt for an­dre men­ne­sker uden for de­res virk­som­hed, og det kan de så og­så væl­ge at bru­ge i de­res ESG-rap­por­te­ring,” si­ger han.

Uni­cef op­le­ver des­u­den, at fle­re virk­som­he­der sy­nes, det er in­ter­es­sant at sam­ar­bej­de, og at den in­ter­es­se er tiltagende.

“Vi op­le­ver klart en øget in­ter­es­se fra virk­som­he­der, der ger­ne vil sam­ar­bej­de om mi­kro­do­na­tio­ner. Det vir­ker til, at der bli­ver me­re og me­re in­ter­es­se for al­le i at sam­ar­bej­de på den må­de,” si­ger Kri­sti­na Boldt.

Hun for­tæl­ler, at Uni­cef er i di­a­log med fle­re virk­som­he­der, som er klar til at ind­gå i et er­hvervs­sam­ar­bej­de om mi­kro­do­na­tio­ner, og hun spår, at me­to­den vil få end­nu me­re luft un­der vin­ger­ne fremover.

“Det er klart vo­res for­vent­ning, at me­to­den vil spil­le en stør­re rol­le for os i frem­ti­den. Det byg­ger jeg på den in­ter­es­se, vi ser fra virk­som­he­der, plus virk­som­he­ders ar­bej­de med bæ­re­dyg­tig­heds­pro­fi­len og ESG-rap­por­te­ring. Det kan væ­re med til at ud­vi­de vo­res rol­le. Ge­vin­sten går beg­ge ve­je, så at si­ge,” si­ger hun.

Rø­de Kors vil og­så ger­ne ud­vi­de ar­bej­det med mi­kro­do­na­tio­ner via er­hvervs­part­ner­ska­ber, men vil al­ler­helst gø­re det som et led i en fler­stren­get ind­sats med erhvervspartneren.

“Der må ger­ne væ­re fle­re stren­ge at spil­le på, hvis et er­hvervs­part­ner­skab skal bli­ve en suc­ces. Der kan for ek­sem­pel bå­de væ­re en streng, hvor man byg­ger no­get op sam­men, der ge­ne­re­rer mid­ler, og mi­kro­do­na­tio­ner kan væ­re en god kil­de til det. Men der kan og­så væ­re en streng, hvor man ar­bej­der med fæl­les co-bran­ding og kom­mu­ni­ka­tion til for­skel­li­ge må­l­grup­per om part­ner­ska­bet. Det er og­så godt, hvis virk­som­he­den op­le­ver, at part­ner­ska­bet har en po­si­tiv af­smit­ning på virk­som­he­dens in­ter­ne kpi’er, og me­d­ar­bej­der­ne er stol­te. Så de bed­ste er­hvervs­part­ner­ska­ber er dem, hvor der er fle­re for­skel­li­ge stren­ge, som beg­ge par­ter kan spil­le på sam­men,” si­ger Mor­ten Purup Jørgensen.

Vil du læse artiklen?

Med et abon­ne­ment får du fuld ad­gang til filan​tro​pi​.dk.

Det ko­ster at pro­du­ce­re uaf­hæn­gig og dyb­de­bo­ren­de jour­na­li­stisk. Læs me­re om Filan­tro­pi og se pri­ser­ne for at abon­ne­re her.

Abon­nér

Allerede abonnent? Log ind her:

Skribent

Læs mere om

Kategorier:

Tags:

Læs også

Forsiden lige nu