Når en stor del af danskerne skal hjem til jul og skal bestille en togbillet, bliver de på DSB’s hjemmeside og app mødt med muligheden for at donere 20 kroner til Røde Kors. Pengene går til julehjælp til udsatte familier.
Muligheden for at donere bliver præsenteret i bunden af ordren som et slags tilkøb, der blot kræver et klik i en boks, inden det samlede beløb sendes til betaling.
Og netop dét er årsagen til fundraisingmetodens succes og udbredelse, mener Christian Sophus Ehlers, der er selvstændig konsulent og har stor erfaring med at rådgive blandt andet ngo’er om privat fundraising.
“Der er den kæmpe fordel ved de her typer mikrodonationer, at når jeg skal købe en bog på Saxo.com eller billetter på DSB.dk, så har jeg alligevel mit dankort fremme, og så er det jo nemt for mig at donere en lille sum til ngo'en samtidig. Så organisationerne reducerer en meget betydningsfuld psykologisk barriere ved at gøre det enormt nemt at donere,” siger han.
Røde Kors har arbejdet med mikrodonationer via erhvervspartnerskaber siden 2017 og ser metoden som en klart stigende indtægtskilde.
“Vi har gode erfaringer med det og har gjort det en del år. Det er klart mit indtryk, at det er noget, der kommer mere af, og at det er en stigende tendens, også blandt vores internationale kollegaer. Jeg tror, det hænger sammen med, at det er effektivt, det kræver ikke voldsomt mange ressourcer at samle penge ind på den måde og det er en rigtig god måde at engagere mennesker, man ellers ikke kan nå,” siger Morten Purup Jørgensen, der er fundraisingchef i Røde Kors.
Det er bestemt en opadgående tendens. Jeg tror, vi kommer til at se flere af den type samarbejder i fremtiden.
Kristina Boldt – Fundraisingdirektør, Unicef
Fundraisingdirektør i Unicef, Kristina Boldt, deler samme oplevelse af, at det er en metode i vækst.
“Det er bestemt en opadgående tendens. Jeg tror, vi kommer til at se flere af den type samarbejder i fremtiden. Der er kæmpe muligheder i det for os alle sammen, også andre humanitære organisationer. Det er en god måde at aktivere et samarbejde på, og det kræver en meget lille investering at komme i gang. Så man kan sige, at det kræver lidt, og giver meget,” siger hun.
Seks-årigt partnerskab
Unicef har arbejdet med mikrodonationer via erhvervspartnerskaber siden 2018, hvor organisationen indledte et samarbejde med internetboghandleren Saxo.com. Et samarbejde, som stadig er aktivt.
“Vi startede samarbejdet med Saxo for seks år siden, og det er stødt og langsomt vokset og er netop blevet forlænget med to år. Vi er meget stolte over det samarbejde, og vi tror, at det er blevet en succes, fordi vi har haft en god dialog om, hvordan vi kunne kommunikere samarbejdet meningsfuldt. Saxos fokus på bøger og læring harmonerer jo rigtig godt med Unicefs arbejde for at sikre, at verdens børn kommer i skole og knækker læsekoden,” siger Kristina Boldt og tilføjer, at det skal være relevant for virksomhedens kunder, hvis det skal virke efter hensigten.
Og relevant er det, ifølge Saxos direktør, Jeppe Vestergaard Trier.
“Vi kan se, at det også giver mening for læserne, og resultaterne taler for sig selv. Gennem mange tusind mikrodonationer har vi nu sammen sendt snart fem millioner kroner afsted til Unicef,” siger han.
Røde Kors oplever også metoden som effektiv.
“Selvom der er tale om mikrodonationer, og det er mange bække små, oplever vi, at det giver økonomisk mening, fordi vi ser en stor donationsvillighed. Sammenlignet med andre kilder til donationer er der en relativ høj andel af dem, der bliver præsenteret for denne donationsmulighed, der vælger at donere. I beløb snakker vi samlet set millioner af kroner. Så det er meget værdifuldt for os og gør en kæmpe forskel,” siger Morten Purup Jørgensen.
Metoden er tilmed relativt billig at benytte, tilføjer han.
“Når vi laver indsamlingsaktiviteter, holder vi altid ressourceforbruget op mod, hvad indsatsen genererer, og dette her er en omkostningseffektiv metode. Når først det tekniske er sat op, kræver det ikke de store ressourcer, hverken fra os eller erhvervspartneren. I det lys er det en ret effektiv metode”.
God CSR-værdi for virksomhederne
Det er ikke blot de indsamlende organisationer, der opnår gevinster ved at indgå i erhvervspartnerskaber om mikrodonationer.
“Det er også godt for de virksomheder, der har mange privatkunder, fordi de får CSR-værdi ud af det. Så når Saxo.com skriver, at deres kunder kan hjælpe med at dele deres læseglæde med verdens børn via Unicef, så er der mange kunder, der sympatiserer og har lyst til at være kunde hos Saxo,” siger Christian Sophus Ehlers.
Oplevelsen af, at partnerskaberne også er værdifulde for virksomhederne, deler Morten Purup Jørgensen.
Det skaber værdi i deres ende, at de kan kommunikere velgørenhed på deres platforme. Der er både ren filantropi og branding i det
Morten Purup Jørgensen – Fundraisingchef, Røde Kors
“Vi oplever også positiv feedback fra de partnere, vi samarbejder med. De er glade for løsningen, og det skaber værdi i deres ende, at de kan kommunikere velgørenhed på deres platforme. Der er både ren filantropi og branding i det, og det kan tilmed skabe en stolthed internt blandt medarbejderne, der kan sige, at de gør noget godt for andre mennesker uden for deres virksomhed, og det kan de så også vælge at bruge i deres ESG-rapportering,” siger han.
Unicef oplever desuden, at flere virksomheder synes, det er interessant at samarbejde, og at den interesse er tiltagende.
“Vi oplever klart en øget interesse fra virksomheder, der gerne vil samarbejde om mikrodonationer. Det virker til, at der bliver mere og mere interesse for alle i at samarbejde på den måde,” siger Kristina Boldt.
Hun fortæller, at Unicef er i dialog med flere virksomheder, som er klar til at indgå i et erhvervssamarbejde om mikrodonationer, og hun spår, at metoden vil få endnu mere luft under vingerne fremover.
“Det er klart vores forventning, at metoden vil spille en større rolle for os i fremtiden. Det bygger jeg på den interesse, vi ser fra virksomheder, plus virksomheders arbejde med bæredygtighedsprofilen og ESG-rapportering. Det kan være med til at udvide vores rolle. Gevinsten går begge veje, så at sige,” siger hun.
Røde Kors vil også gerne udvide arbejdet med mikrodonationer via erhvervspartnerskaber, men vil allerhelst gøre det som et led i en flerstrenget indsats med erhvervspartneren.
“Der må gerne være flere strenge at spille på, hvis et erhvervspartnerskab skal blive en succes. Der kan for eksempel både være en streng, hvor man bygger noget op sammen, der genererer midler, og mikrodonationer kan være en god kilde til det. Men der kan også være en streng, hvor man arbejder med fælles co-branding og kommunikation til forskellige målgrupper om partnerskabet. Det er også godt, hvis virksomheden oplever, at partnerskabet har en positiv afsmitning på virksomhedens interne kpi’er, og medarbejderne er stolte. Så de bedste erhvervspartnerskaber er dem, hvor der er flere forskellige strenge, som begge parter kan spille på sammen,” siger Morten Purup Jørgensen.