Guide: Sådan får din ngo en donationsknap hos en erhvervspartner

Flere store ngo’er har med succes indsamlet mange millioner kroner til deres sag via mikrodonationer. Pengene doneres af virksomhedernes kunder, når de køber et produkt af ngo’ens erhvervspartner. Læs her fundraising-rådgiver Christian Sophus Ehlers bedste råd til, hvordan du kommer i gang.

Chri­sti­an Sop­hus Eh­lers er kon­su­lent og rå­d­gi­ver blandt an­det om fun­dra­i­sing og med­lems­hverv­ning (fo­to: Bar­ba­ra Nolsøe).

Hvis du over­ve­jer at etab­le­re et mi­kro­do­na­tions­part­ner­skab med en virk­som­hed, rå­der Chri­sti­an Sop­hus Eh­lers dig til at se ef­ter b-to-c-virk­som­he­der, der har et stort kun­de­grund­lag. Alt­så virk­som­he­der, der hen­ven­der sig til pri­vat­kun­der, og ger­ne har man­ge af slagsen.

“For­di så er der me­get tra­fik, og der skal jo man­ge bæk­ke små til at gø­re en stor å. Man­ge gan­ge 10 kro­ner el­ler 20 kro­ner gi­ver utro­lig man­ge pen­ge, hvis der er nok men­ne­sker, der gi­ver, så det er me­get cen­tralt,” si­ger han.

Han næv­ner blandt an­det er­hvervs­part­ner­ska­ber mel­lem H&M og UNHCR, Mi​in​to​.dk og Rø­de Kors samt Saxo​.com og Uni­cef som ek­semp­ler på part­ner­ska­ber, hvor virk­som­he­dens sto­re tra­fik har gjort part­ner­ska­ber­ne succesfulde. 

Hvis ens ngo al­le­re­de har en re­la­tion til en virk­som­hed, som i for­vej­en støt­ter ngo’en, kan det væ­re en vej frem at til­by­de virk­som­he­den at ud­byg­ge re­la­tio­nen med et mi­kro­do­na­tions­part­ner­skab, si­ger han.

Det er en må­de for virk­som­he­den at ak­ti­ve­re og syn­lig­gø­re part­ner­ska­bet på

Chri­sti­an Sop­hus Eh­lers – Selv­stæn­dig rådgiver

På den må­de kan du må­ske sky­de gen­vej ved at hen­ven­de dig til en virk­som­hed, som i for­vej­en har vist in­ter­es­se for din ngo, og som gi­vet­vis vil kun­ne se for­de­len i at frem­hæ­ve og syn­lig­gø­re sit en­ga­ge­ment med din organisation. 

“Det er en må­de for virk­som­he­den at ak­ti­ve­re og syn­lig­gø­re part­ner­ska­bet på,” si­ger han og til­fø­jer, at det kan til­fø­re vig­tig CSR-vær­di til virksomheden.

Til­med kan et mi­kro­do­na­tions­part­ner­skab væ­re en må­de at fast­hol­de og for­læn­ge et er­hvervs­part­ner­skab på, me­ner Chri­sti­an Sop­hus Ehlers.

“Det kan og­så væ­re med til at for­læn­ge part­ner­ska­bet, for­di det er svæ­re­re for virk­som­he­den at gå ud af sam­ar­bej­det, hvis der er in­ve­ste­ret tid og pen­ge i et plug-in til virk­som­he­dens hjemmeside”.

Hvis du skal finde en ny erhvervspartner

Hvis du ik­ke kan fin­de en er­hvervs­part­ner blandt din ngo’s al­le­re­de etab­le­re­de brand-re­la­tio­ner, er det en god idé at kig­ge ef­ter en part­ner, som de­ler din ngo’s vi­sion og mis­sion, ly­der rå­det, som Chri­sti­an Sop­hus Eh­lers ud­dy­ber i et blo­gind­læg på sin hjem­mesi­de.

Som ek­sem­pel på et er­hvervs­part­ner­skab, der er dre­vet frem af en fæl­les mis­sion, kan sam­ar­bej­det mel­lem Saxo​.com og Uni­cef næv­nes. Det er byg­get op om­kring en mis­sion om at spre­de læ­seg­læ­de og sik­re ud­dan­nel­se af ver­dens børn og pas­ser der­for godt til en virk­som­hed som Saxo​.com, der le­ver af at sæl­ge bøger.

Hvis din or­ga­ni­sa­tion over­ve­jer at ind­gå i et er­hvervs­part­ner­skab med en virk­som­hed, som den ik­ke ken­der på for­hånd, er det des­u­den en god idé at un­der­sø­ge virk­som­he­dens vær­di­er og eti­ske ret­nings­linjer og sik­re, at de flug­ter med din or­ga­ni­sa­tions kerneværdier. 

“Det­te in­klu­de­rer blandt an­det en vur­de­ring af de­res hold­nin­ger til spørgs­mål som bæ­re­dyg­tig­hed og so­ci­alt an­svar,” skri­ver han. 

Til­med op­for­drer Chri­sti­an Sop­hus Eh­lers ngo’erne til at la­ve en due di­li­gen­ce-gen­nem­gang af virk­som­he­den for at sik­re, at den ik­ke gør brug af for­ret­nings­me­to­der el­ler an­det, der vil kun­ne ska­de or­ga­ni­sa­tio­nens omdømme. 

Re­gel­mæs­sig kom­mu­ni­ka­tion er nøg­len til et vel­lyk­ket part­ner­skab, og­så når det gæl­der mikrodonationer.

Chri­sti­an Sop­hus Eh­lers – Selv­stæn­dig rådgiver

Sidst med ik­ke mindst gu­i­der Chri­sti­an Sop­hus Eh­lers til at hol­de kom­mu­ni­ka­tions­ka­na­ler­ne åbne. 

“Re­gel­mæs­sig kom­mu­ni­ka­tion er nøg­len til et vel­lyk­ket part­ner­skab, og­så når det gæl­der mi­kro­do­na­tio­ner. Op­ret sy­ste­mer for, hvor­dan I vil ud­veks­le fe­ed­ba­ck og eva­lu­e­re sam­ar­bej­det lø­ben­de for at sik­re, at I fort­sat er på bøl­ge­læng­de,” ly­der rådet. 

Rent lav­prak­tisk kan do­na­tions­k­nap­pen en­ten ud­vik­les af virk­som­he­dens it-af­de­ling el­ler le­ve­ran­dør, el­ler den kan til­kø­bes som plug-in af for ek­sem­pel den sven­ske virk­som­hed Pen­ny­brid­ge, der har spe­ci­a­li­se­ret sig i at in­te­gre­re mi­kro­do­na­tio­ner på virk­som­he­ders hjemmesider. 

Det kan være omkostningstungt

Hvis man er en lil­le el­ler mel­lem­stor ngo, skal man dog gø­re sig klart, om det er res­sour­cer­ne værd at gå den vej, me­ner Chri­sti­an Sop­hus Ehlers. 

“Det er ty­pisk en lang pro­ces at etab­le­re et part­ner­skab, og det skal mod­nes. Ale­ne den ud­vik­lings­om­kost­ning kan væ­re stor, så det kan bli­ve dyrt for en lil­le- el­ler mel­lem­stor or­ga­ni­sa­tion at sat­se på, at det må­ske bli­ver til no­get,” si­ger han.

En an­den år­sag til, at det kan væ­re en svær fun­dra­i­sing­me­to­de at bru­ge for de min­dre ngo’er er, at de som of­test ik­ke er li­ge­så kend­te i den bre­de be­folk­ning, og af den år­sag kan det væ­re svæ­re­re at få virk­som­he­der til at vil­le ind­gå i et mi­kro­do­na­tions­part­ner­skab, me­ner Chri­sti­an Sop­hus Ehlers. 

“Virk­som­he­der­ne vil jo ger­ne ha­ve, at de­res brand-vær­di el­ler brand shine beg­ge ve­je, så det er klart me­re at­trak­tivt for DSB at ha­ve Rø­de Kors som part­ner, end at ha­ve en min­dre kendt ngo. Et brand vil hel­le­re ha­ve et an­det brand,” si­ger han.

Der kan dog væ­re man­ge pen­ge at hen­te i me­to­den, selv­om do­na­tio­ner­ne er små, så der er stort po­ten­ti­a­le, me­ner Chri­sti­an Sop­hus Eh­lers. Især hvis det og­så kun­ne bli­ve en må­de at ind­sam­le le­ads på, til­fø­jer han. 

Der er dog, ham be­kendt, end­nu ik­ke nog­le ek­semp­ler på, at mi­kro­do­na­tio­ner har kun­net bru­ges til at ind­sam­le le­ads, da det vil kræ­ve no­get an­det af part­ner­ska­bet for at le­ve op til GDPR-reglerne. 

Vil du læse artiklen?

Med et abon­ne­ment får du fuld ad­gang til filan​tro​pi​.dk.

Det ko­ster at pro­du­ce­re uaf­hæn­gig og dyb­de­bo­ren­de jour­na­li­stisk. Læs me­re om Filan­tro­pi og se pri­ser­ne for at abon­ne­re her.

Abon­nér

Allerede abonnent? Log ind her:

Skribent

Læs mere om

Kategorier:

Tags:

Læs også

Forsiden lige nu