Hvis du overvejer at etablere et mikrodonationspartnerskab med en virksomhed, råder Christian Sophus Ehlers dig til at se efter b-to-c-virksomheder, der har et stort kundegrundlag. Altså virksomheder, der henvender sig til privatkunder, og gerne har mange af slagsen.
“Fordi så er der meget trafik, og der skal jo mange bække små til at gøre en stor å. Mange gange 10 kroner eller 20 kroner giver utrolig mange penge, hvis der er nok mennesker, der giver, så det er meget centralt,” siger han.
Han nævner blandt andet erhvervspartnerskaber mellem H&M og UNHCR, Miinto.dk og Røde Kors samt Saxo.com og Unicef som eksempler på partnerskaber, hvor virksomhedens store trafik har gjort partnerskaberne succesfulde.
Hvis ens ngo allerede har en relation til en virksomhed, som i forvejen støtter ngo’en, kan det være en vej frem at tilbyde virksomheden at udbygge relationen med et mikrodonationspartnerskab, siger han.
Det er en måde for virksomheden at aktivere og synliggøre partnerskabet på
Christian Sophus Ehlers – Selvstændig rådgiver
På den måde kan du måske skyde genvej ved at henvende dig til en virksomhed, som i forvejen har vist interesse for din ngo, og som givetvis vil kunne se fordelen i at fremhæve og synliggøre sit engagement med din organisation.
“Det er en måde for virksomheden at aktivere og synliggøre partnerskabet på,” siger han og tilføjer, at det kan tilføre vigtig CSR-værdi til virksomheden.
Tilmed kan et mikrodonationspartnerskab være en måde at fastholde og forlænge et erhvervspartnerskab på, mener Christian Sophus Ehlers.
“Det kan også være med til at forlænge partnerskabet, fordi det er sværere for virksomheden at gå ud af samarbejdet, hvis der er investeret tid og penge i et plug-in til virksomhedens hjemmeside”.
Hvis du skal finde en ny erhvervspartner
Hvis du ikke kan finde en erhvervspartner blandt din ngo’s allerede etablerede brand-relationer, er det en god idé at kigge efter en partner, som deler din ngo’s vision og mission, lyder rådet, som Christian Sophus Ehlers uddyber i et blogindlæg på sin hjemmeside.
Som eksempel på et erhvervspartnerskab, der er drevet frem af en fælles mission, kan samarbejdet mellem Saxo.com og Unicef nævnes. Det er bygget op omkring en mission om at sprede læseglæde og sikre uddannelse af verdens børn og passer derfor godt til en virksomhed som Saxo.com, der lever af at sælge bøger.
Hvis din organisation overvejer at indgå i et erhvervspartnerskab med en virksomhed, som den ikke kender på forhånd, er det desuden en god idé at undersøge virksomhedens værdier og etiske retningslinjer og sikre, at de flugter med din organisations kerneværdier.
“Dette inkluderer blandt andet en vurdering af deres holdninger til spørgsmål som bæredygtighed og socialt ansvar,” skriver han.
Tilmed opfordrer Christian Sophus Ehlers ngo’erne til at lave en due diligence-gennemgang af virksomheden for at sikre, at den ikke gør brug af forretningsmetoder eller andet, der vil kunne skade organisationens omdømme.
Regelmæssig kommunikation er nøglen til et vellykket partnerskab, også når det gælder mikrodonationer.
Christian Sophus Ehlers – Selvstændig rådgiver
Sidst med ikke mindst guider Christian Sophus Ehlers til at holde kommunikationskanalerne åbne.
“Regelmæssig kommunikation er nøglen til et vellykket partnerskab, også når det gælder mikrodonationer. Opret systemer for, hvordan I vil udveksle feedback og evaluere samarbejdet løbende for at sikre, at I fortsat er på bølgelængde,” lyder rådet.
Rent lavpraktisk kan donationsknappen enten udvikles af virksomhedens it-afdeling eller leverandør, eller den kan tilkøbes som plug-in af for eksempel den svenske virksomhed Pennybridge, der har specialiseret sig i at integrere mikrodonationer på virksomheders hjemmesider.
Det kan være omkostningstungt
Hvis man er en lille eller mellemstor ngo, skal man dog gøre sig klart, om det er ressourcerne værd at gå den vej, mener Christian Sophus Ehlers.
“Det er typisk en lang proces at etablere et partnerskab, og det skal modnes. Alene den udviklingsomkostning kan være stor, så det kan blive dyrt for en lille- eller mellemstor organisation at satse på, at det måske bliver til noget,” siger han.
En anden årsag til, at det kan være en svær fundraisingmetode at bruge for de mindre ngo’er er, at de som oftest ikke er ligeså kendte i den brede befolkning, og af den årsag kan det være sværere at få virksomheder til at ville indgå i et mikrodonationspartnerskab, mener Christian Sophus Ehlers.
“Virksomhederne vil jo gerne have, at deres brand-værdi eller brand shine begge veje, så det er klart mere attraktivt for DSB at have Røde Kors som partner, end at have en mindre kendt ngo. Et brand vil hellere have et andet brand,” siger han.
Der kan dog være mange penge at hente i metoden, selvom donationerne er små, så der er stort potentiale, mener Christian Sophus Ehlers. Især hvis det også kunne blive en måde at indsamle leads på, tilføjer han.
Der er dog, ham bekendt, endnu ikke nogle eksempler på, at mikrodonationer har kunnet bruges til at indsamle leads, da det vil kræve noget andet af partnerskabet for at leve op til GDPR-reglerne.