
Den filantropiske sektor vokser med større sekretariater og flere medarbejdere til følge, men hvordan arbejder de enkelte fonde og filantropiske foreninger med rekruttering og ressourcer?
Hvilke kompetencer skal man besidde for at være en god filantropi-medarbejder? Og er der brug for en særlig uddannelse i filantropi?
Det har Filantropi spurgt direktør i Villum Fonden Lars Bo Nielsen om. Fonden blev stiftet i 1971 og har i dag 20 medarbejdere i den uddelende del. Derudover deler Villum Fonden administration med Velux Fonden, og de to fonde har tilsammen 70 ansatte.
Hvordan arbejder I med rekruttering?
”Vores brede uddelingsområde – fra kunst og kultur til international topforskning – kræver en mangfoldighed af faglige profiler og kompetencer.”
”Vi slår som regel alle vores stillinger op via egne kanaler, relevante medier og jobportaler, og vi oplever generelt stor interesse for vores opslag. Desuden har vi intensiveret vores indsats på LinkedIn.”
”Vi deler administration med Velux Fonden, herunder vores HR-afdeling, der varetages af en HR-chef og en HR-koordinator.”
Hvilke kvalifikationer og kompetencer efterspørger I?
”Vi efterspørger stærke faglige profiler inden for de faglige områder, vi som fond arbejder med, og vi ansætter gerne medarbejdere, der har erfaring fra vores ansøgermiljøer. Herudover har vi en række forskellige understøttende funktioner – HR, kommunikation, IT, compliance, økonomi med videre, som vi også rekrutterer fagligt, velkvalificerede medarbejdere til. Vores medarbejdere kommer derfor med meget forskellige baggrunde og har erfaring fra en bred vifte af private og offentlige organisationer.”
Essentielle krav til gode samarbejdsevner
Hvilke kompetencer skal man besidde for at være en god filantropi-medarbejder hos jer?
”Næsten uanset hvilken funktion man har hos os, er det vigtigt at have stærke administrative kompetencer. Som en af Danmarks store almennyttige fonde uddeler vi mere end en milliard kroner til flere hundrede projekter om året. Noget af det, der karakteriserer en god filantropi-medarbejder hos os, er derfor, at man kan arbejde struktureret og systematisk. Det er afgørende for at kunne betjene vores ansøgermiljøer effektivt og sikre en fair og lige behandling af ansøgerne.”
”I Villum Fonden arbejder vi systemisk, intentionelt og adaptivt – det vil sige, at vi har fokus på langsigtede indsatser, som tilrettelægges og justeres løbende i tæt dialog med vores bevillingsmodtagere og relevante samfundsaktører. Man skal derfor også have god forståelse og respekt for samfundets strukturer, beslutningsveje og de forskellige aktørers rolle.”
”Herudover er det vigtigt, at man kan indgå i gode samarbejdsrelationer med vores mange samarbejdspartnere, ansøgermiljøer og bevillingsmodtagere. Ordentlighed, imødekommenhed og venlighed er helt essentielle kvaliteter for vores medarbejdere.”
Er der noget, der hedder filantropiske kompetencer - eller er der mere tale faglige kompetencer?
”Der findes mange forskellige typer af fonde, og derfor vil der være forskel på de kompetencer, der efterspørges i de enkelte fonde. Men generelt vil jeg sige, at filantropiske kompetencer er en blanding af faglige kvalifikationer og personlige kvaliteter.”
”Som samfundsaktør skal vi hele tiden justere vores indsatser til udviklingen i samfundet – det er afgørende for den værdi, vi skaber som fond. Som medarbejder skal man derfor kunne arbejde strategisk og forstå at navigere i en kompleks og foranderlig verden.”
”Man skal også kunne tilsidesætte sine personlige ambitioner, forstået på den måde, at de bedste ideer og tilgange til at løse en given problemstilling opstår i de fagprofessionelle miljøer. Det er fondens rolle at understøtte de løsninger, som fagprofessionelle peger på, og det demokratiske system understøtter. Det skal man respektere og være meget opmærksom på.”
”Sidst men ikke mindst er der store krav til, hvordan man agerer eksternt, og derfor skal man have gode kommunikationskompetencer.”
Individuelt tilpassede introforløb
Hvordan får man som ny medarbejder hos Villum Fonden viden om filantropi? Har I et internt uddannelsesforløb i filantropi, virkemidler, metoder med mere?
”Vores uddelingsområder og virkemidler er meget forskellige, alt afhængigt af hvor man sidder i organisationen. Vores medarbejdere kommer desuden med forskellige kompetencer, og derfor laver vi individuelt tilpassede introduktionsforløb.”
”Vi plejer at sige, at det tager cirka et år at blive oplært i det at arbejde for en fond som Villum Fonden. Man skal lære at forstå stakeholderlandskabet og fondens særlige rolle i det økosystem, man er en del af. Internt handler det om at blive indført i vores interne procedurer til kvalitetssikring og faglig evaluering.”
”Introforløbene består typisk af møder med vores forskellige fælles funktioner, uddelingsområder og relevante samarbejdspartnere. Vi bestræber os på at gå gradvist frem og knytte konkrete opgaver til det lærte, så de nye medarbejdere gradvist føler sig trygge i deres nye rolle. Vi har desuden en ’buddy’-ordning og en klub for nye medarbejdere, der bidrager til at styrke det sociale, og hvor man har mulighed for at tale med andre om de spørgsmål, man måtte støde på som ny i fonden.”
”Vi lægger også stor vægt på, at vores medarbejdere bliver bærere af de værdier og den kultur, vi som organisation er rundet af qua arven fra vores stifter, Villum Kann Rasmussen, og som blandt andet består i at støtte samfundsnyttige initiativer og behandle andre på mønsterværdig vis.”
”Nye medarbejdere bliver introduceret til stifterens, firmaets og fondens historie, ligesom vores ophav er en vigtig del af vores overordnede historiefortælling. Vores kontorer ligger i et hus, der oprindeligt er opført af vores stifter, og hvor han selv havde kontor i mange år, og vi har til huse lige ved siden af en af firmaets første fabrikker, som i dag rummer et vinduesmuseum, så historien er præsent i vores hverdag.”
Mulighed for gensidig vidensdeling
Er der behov for en uddannelse i filantropi?
”Det danske fondslandskab er så varieret, og de funktioner, man som medarbejder varetager, er så forskellige, at det er svært at forestille sig en decideret uddannelse i filantropi. Fondenes Videnscenter driver en række faglige netværk, som giver mulighed for gensidig vidensdeling, og det er noget, som vores medarbejdere har stor nytte af.”
Har I nemt ved at rekruttere personale?
”Muligheden for at arbejde i en organisation, der gør en positiv samfundsmæssig forskel, er attraktiv, og derfor får vi som regel mange kvalificerede ansøgere, når vi slår stillinger op.”

