Behovet for medarbejdere med filantropiske kompetencer er stigende – sådan arbejder Villum Fonden med rekruttering

Ud over individuelt tilpassede introduktionsforløb har fonden både en ’buddy’-ordning og en klub for nye medarbejdere til styrkelse af det sociale fællesskab. ”Som samfundsaktør skal vi hele tiden justere vores indsatser til udviklingen i samfundet – det er afgørende for den værdi, vi skaber som fond. Som medarbejder skal man derfor kunne arbejde strategisk og forstå at navigere i en kompleks og foranderlig verden,” siger ad. direktør i Villum Fonden Lars Bo Nielsen.

Hos Vil­lum Fon­den bi­dra­ger en klub for nye me­d­ar­bej­de­re til det so­ci­a­le fæl­les­skab og gi­ver mu­lig­hed for at ta­le med an­dre om de spørgs­mål, man stø­der på som ny i fon­den (Fo­to: Vil­lum Fonden).

Den filan­tro­pi­ske sek­tor vok­ser med stør­re se­kre­ta­ri­a­ter og fle­re me­d­ar­bej­de­re til føl­ge, men hvor­dan ar­bej­der de en­kel­te fon­de og filan­tro­pi­ske for­e­nin­ger med re­k­rut­te­ring og ressourcer?

Hvil­ke kom­pe­ten­cer skal man be­sid­de for at væ­re en god filan­tro­pi-me­d­ar­bej­der? Og er der brug for en sær­lig ud­dan­nel­se i filantropi?

Det har Filan­tro­pi spurgt di­rek­tør i Vil­lum Fon­den Lars Bo Ni­el­sen om. Fon­den blev stif­tet i 1971 og har i dag 20 me­d­ar­bej­de­re i den ud­de­len­de del. Der­u­d­over de­ler Vil­lum Fon­den ad­mi­ni­stra­tion med Ve­lux Fon­den, og de to fon­de har til­sam­men 70 ansatte.

Hvor­dan ar­bej­der I med rekruttering?

”Vo­res bre­de ud­de­lings­om­rå­de – fra kunst og kul­tur til in­ter­na­tio­nal top­forsk­ning – kræ­ver en mang­fol­dig­hed af fag­li­ge pro­fi­ler og kompetencer.”

”Vi slår som re­gel al­le vo­res stil­lin­ger op via eg­ne ka­na­ler, re­le­van­te me­di­er og jobpor­ta­ler, og vi op­le­ver ge­ne­relt stor in­ter­es­se for vo­res op­slag. Des­u­den har vi in­ten­si­ve­ret vo­res ind­sats på LinkedIn.”

”Vi de­ler ad­mi­ni­stra­tion med Ve­lux Fon­den, her­un­der vo­res HR-af­de­ling, der va­re­ta­ges af en HR-chef og en HR-koordinator.”

Hvil­ke kva­li­fi­ka­tio­ner og kom­pe­ten­cer ef­ter­spør­ger I?

”Vi ef­ter­spør­ger stær­ke fag­li­ge pro­fi­ler in­den for de fag­li­ge om­rå­der, vi som fond ar­bej­der med, og vi an­sæt­ter ger­ne me­d­ar­bej­de­re, der har er­fa­ring fra vo­res an­sø­ger­mil­jø­er. Her­u­d­over har vi en ræk­ke for­skel­li­ge un­der­støt­ten­de funk­tio­ner – HR, kom­mu­ni­ka­tion, IT, com­pli­an­ce, øko­no­mi med vi­de­re, som vi og­så re­k­rut­te­rer fag­ligt, velkva­li­fi­ce­re­de me­d­ar­bej­de­re til. Vo­res me­d­ar­bej­de­re kom­mer der­for med me­get for­skel­li­ge bag­grun­de og har er­fa­ring fra en bred vif­te af pri­va­te og of­fent­li­ge organisationer.”

Essentielle krav til gode samarbejdsevner

Hvil­ke kom­pe­ten­cer skal man be­sid­de for at væ­re en god filan­tro­pi-me­d­ar­bej­der hos jer?

”Næ­sten uan­set hvil­ken funk­tion man har hos os, er det vig­tigt at ha­ve stær­ke ad­mi­ni­stra­ti­ve kom­pe­ten­cer. Som en af Dan­marks sto­re al­men­nyt­ti­ge fon­de ud­de­ler vi me­re end en mil­li­ard kro­ner til fle­re hund­re­de pro­jek­ter om året. No­get af det, der ka­rak­te­ri­se­rer en god filan­tro­pi-me­d­ar­bej­der hos os, er der­for, at man kan ar­bej­de struk­tu­re­ret og sy­ste­ma­tisk. Det er af­gø­ren­de for at kun­ne be­tje­ne vo­res an­sø­ger­mil­jø­er ef­fek­tivt og sik­re en fair og li­ge be­hand­ling af ansøgerne.”

”I Vil­lum Fon­den ar­bej­der vi sy­ste­misk, in­ten­tio­nelt og adap­tivt – det vil si­ge, at vi har fo­kus på lang­sig­te­de ind­sat­ser, som til­ret­te­læg­ges og ju­ste­res lø­ben­de i tæt di­a­log med vo­res be­vil­lings­mod­ta­ge­re og re­le­van­te sam­fundsak­tø­rer. Man skal der­for og­så ha­ve god for­stå­el­se og respekt for sam­fun­dets struk­tu­rer, be­slut­nings­ve­je og de for­skel­li­ge ak­tø­rers rolle.”

”Her­u­d­over er det vig­tigt, at man kan ind­gå i go­de sam­ar­bejds­re­la­tio­ner med vo­res man­ge sam­ar­bejds­part­ne­re, an­sø­ger­mil­jø­er og be­vil­lings­mod­ta­ge­re. Or­dent­lig­hed, imø­de­kom­men­hed og ven­lig­hed er helt es­sen­ti­el­le kva­li­te­ter for vo­res medarbejdere.”

Er der no­get, der hed­der filan­tro­pi­ske kom­pe­ten­cer - el­ler er der me­re ta­le fag­li­ge kompetencer?

”Der fin­des man­ge for­skel­li­ge ty­per af fon­de, og der­for vil der væ­re for­skel på de kom­pe­ten­cer, der ef­ter­spør­ges i de en­kel­te fon­de. Men ge­ne­relt vil jeg si­ge, at filan­tro­pi­ske kom­pe­ten­cer er en blan­ding af fag­li­ge kva­li­fi­ka­tio­ner og per­son­li­ge kvaliteter.”

”Som sam­fundsak­tør skal vi he­le ti­den ju­ste­re vo­res ind­sat­ser til ud­vik­lin­gen i sam­fun­det – det er af­gø­ren­de for den vær­di, vi ska­ber som fond. Som me­d­ar­bej­der skal man der­for kun­ne ar­bej­de stra­te­gisk og for­stå at navi­ge­re i en kom­pleks og for­an­der­lig verden.”

”Man skal og­så kun­ne til­si­de­sæt­te si­ne per­son­li­ge am­bi­tio­ner, for­stå­et på den må­de, at de bed­ste ide­er og til­gan­ge til at lø­se en gi­ven pro­blem­stil­ling op­står i de fag­pro­fes­sio­nel­le mil­jø­er. Det er fon­dens rol­le at un­der­støt­te de løs­nin­ger, som fag­pro­fes­sio­nel­le pe­ger på, og det de­mo­kra­ti­ske sy­stem un­der­støt­ter. Det skal man respek­te­re og væ­re me­get op­mærk­som på.”

”Sidst men ik­ke mindst er der sto­re krav til, hvor­dan man age­rer ek­ster­nt, og der­for skal man ha­ve go­de kommunikationskompetencer.”

Individuelt tilpassede introforløb

Hvor­dan får man som ny me­d­ar­bej­der hos Vil­lum Fon­den vi­den om filan­tro­pi? Har I et in­ter­nt ud­dan­nel­ses­for­løb i filan­tro­pi, vir­ke­mid­ler, me­to­der med mere?

”Vo­res ud­de­lings­om­rå­der og vir­ke­mid­ler er me­get for­skel­li­ge, alt af­hæn­gigt af hvor man sid­der i or­ga­ni­sa­tio­nen. Vo­res me­d­ar­bej­de­re kom­mer des­u­den med for­skel­li­ge kom­pe­ten­cer, og der­for la­ver vi in­di­vi­du­elt til­pas­se­de introduktionsforløb.”

”Vi ple­jer at si­ge, at det ta­ger cir­ka et år at bli­ve op­lært i det at ar­bej­de for en fond som Vil­lum Fon­den. Man skal læ­re at for­stå sta­ke­hol­der­land­ska­bet og fon­dens sær­li­ge rol­le i det øko­sy­stem, man er en del af. In­ter­nt hand­ler det om at bli­ve ind­ført i vo­res in­ter­ne pro­ce­du­rer til kva­li­tets­sik­ring og fag­lig evaluering.”

”In­tro­for­lø­be­ne be­står ty­pisk af mø­der med vo­res for­skel­li­ge fæl­les funk­tio­ner, ud­de­lings­om­rå­der og re­le­van­te sam­ar­bejds­part­ne­re. Vi be­stræ­ber os på at gå grad­vist frem og knyt­te kon­kre­te op­ga­ver til det lær­te, så de nye me­d­ar­bej­de­re grad­vist fø­ler sig tryg­ge i de­res nye rol­le. Vi har des­u­den en ’buddy’-ordning og en klub for nye me­d­ar­bej­de­re, der bi­dra­ger til at styr­ke det so­ci­a­le, og hvor man har mu­lig­hed for at ta­le med an­dre om de spørgs­mål, man måt­te stø­de på som ny i fonden.”

”Vi læg­ger og­så stor vægt på, at vo­res me­d­ar­bej­de­re bli­ver bæ­re­re af de vær­di­er og den kul­tur, vi som or­ga­ni­sa­tion er run­det af qua ar­ven fra vo­res stif­ter, Vil­lum Kann Ras­mus­sen, og som blandt an­det be­står i at støt­te sam­funds­nyt­ti­ge ini­ti­a­ti­ver og be­hand­le an­dre på møn­ster­vær­dig vis.”

”Nye me­d­ar­bej­de­re bli­ver in­tro­du­ce­ret til stif­te­rens, fir­ma­ets og fon­dens hi­sto­rie, li­ge­som vo­res op­hav er en vig­tig del af vo­res over­ord­ne­de hi­sto­ri­e­for­tæl­ling. Vo­res kon­to­rer lig­ger i et hus, der op­rin­de­ligt er op­ført af vo­res stif­ter, og hvor han selv hav­de kon­tor i man­ge år, og vi har til hu­se li­ge ved si­den af en af fir­ma­ets før­ste fa­brik­ker, som i dag rum­mer et vin­du­es­mu­se­um, så hi­sto­ri­en er præ­sent i vo­res hverdag.”

Mulighed for gensidig vidensdeling

Er der be­hov for en ud­dan­nel­se i filantropi?

”Det dan­ske fondsland­skab er så va­ri­e­ret, og de funk­tio­ner, man som me­d­ar­bej­der va­re­ta­ger, er så for­skel­li­ge, at det er svært at fo­re­stil­le sig en de­ci­de­ret ud­dan­nel­se i filan­tro­pi. Fon­de­nes Vi­dens­cen­ter dri­ver en ræk­ke fag­li­ge net­værk, som gi­ver mu­lig­hed for gen­si­dig vi­dens­de­ling, og det er no­get, som vo­res me­d­ar­bej­de­re har stor nyt­te af.”

Har I nemt ved at re­k­rut­te­re personale? 

”Mu­lig­he­den for at ar­bej­de i en or­ga­ni­sa­tion, der gør en po­si­tiv sam­funds­mæs­sig for­skel, er at­trak­tiv, og der­for får vi som re­gel man­ge kva­li­fi­ce­re­de an­sø­ge­re, når vi slår stil­lin­ger op.”

Vil du læse artiklen?

Med et abon­ne­ment får du fuld ad­gang til filan​tro​pi​.dk.

Det ko­ster at pro­du­ce­re uaf­hæn­gig og dyb­de­bo­ren­de jour­na­li­stisk. Læs me­re om Filan­tro­pi og se pri­ser­ne for at abon­ne­re her.

Abon­nér

Allerede abonnent? Log ind her:

Skribent

Læs mere om

Kategorier:

Tags:

Læs også

Forsiden lige nu