Herregårdsfond sætter turbo på kulturelle ambitioner

Jakob Næslund Madsen, der har en bred baggrund i det jyske musik- og kulturliv, tiltræder 1. september som direktør på halv tid i Endrupholm Fonden. Han glæder sig til at åbne dørene til herregården Endrupholm øst for Esbjerg for musikere, sangere, forfattere og andre med kunstneriske projekter.

Den nye di­rek­tør for En­d­rup­holm Jyt­te og Jo­han Hof­f­manns Fond og be­sty­rel­sen har hø­je am­bi­tio­ner om, at sæt­te En­d­rup­holm her­re­gård på land­kor­tet som et stærkt kul­tur­sted. Fon­den ud­de­ler ik­ke, men man kan sø­ge om op­hold på og brug af her­re­går­den, for­tæl­ler Jakob Næ­slund Mad­sen, der til­træ­der som di­rek­tør 1. sep­tem­ber (fo­to: Endrupholm).

Den gam­le her­re­gård En­d­rup­holm, der lig­ger øst for Es­b­jerg, skal hur­tigst mu­ligt em­me af mu­sik, kor­sang, kunst­ud­stil­lin­ger og an­dre kul­tu­rel­le ud­fol­del­ser. I hvert fald hvis det står til 52-åri­ge Jakob Næ­slund Mad­sen, der den 1. sep­tem­ber til­træ­der i en halv­tids­stil­ling som ny di­rek­tør i den ik­ke-er­hvervs­dri­ven­de fond En­d­rup­holm Jyt­te og Jo­han Hof­f­manns Fond.

Fon­den, der i dag­lig ta­le ba­re kal­des En­d­rup­holm Fon­den, blev stif­tet li­ge før jul i 2019 af grund­læg­ge­ren af dy­re­fo­der­virk­som­he­den Arovit, Jo­han Hof­f­mann, med en ka­pi­tal på 40 mil­li­o­ner kroner.

Jeg sy­nes, det er vildt spæn­den­de at se, om vi kan gø­re En­d­rup­holm til et kendt sted, som folk vil val­far­te til

Jakob Næ­slund Mad­sen – Di­rek­tør, En­d­rup­holm Fonden

I for­bin­del­se med stif­tel­sen blev det i en pres­se­med­del­el­se un­der­stre­get, at den nye fond skal fun­ge­re som selv­stæn­dig fond ”ved si­den af” Es­b­jerg-rig­man­dens an­den fond, Jo­han Hof­f­mann Fon­den, der si­den stif­tel­sen i 2016 har ydet be­ty­de­lig støt­te til især sport, kunst og kul­tur i Esbjerg-området.

Op til halv­de­len af stif­tel­ses­sum­men i den nye fond har væ­ret re­ser­ve­ret til køb af her­re­går­den, når ”den­ne ik­ke læn­ge­re skal an­ven­des til bo­lig for par­ret”, som det blev for­mu­le­ret til­ba­ge i 2019. For godt tre år si­den ryk­ke­de Jo­han Hof­f­mann ud af her­re­går­den, ef­ter at hu­stru­en Jyt­te i som­me­ren 2021 var død. Fon­den over­tog byg­nin­ger­ne, og tid­li­ge­re i år be­slut­te­de be­sty­rel­sen at sæt­te jag­ten ind på en di­rek­tør til at over­ta­ge sty­rin­gen af ak­ti­vi­te­ter­ne på den 1.800 kva­drat­me­ter sto­re herregård.

”En­d­rup­holm lig­ger lidt væk fra al­far­vej, og det gør, at pu­bli­kum må­ske ik­ke nød­ven­dig­vis fin­der vej der­til. Men der er en god stem­ning på her­re­går­den og nog­le in­ter­es­san­te hi­sto­ri­ske ram­mer, som gør ste­det helt an­der­le­des end for ek­sem­pel Mu­sik­hu­set Es­b­jerg, og jeg sy­nes, det er vildt spæn­den­de at se, om vi kan gø­re En­d­rup­holm til et kendt sted, som folk vil val­far­te til,” si­ger Jakob Næ­slund Mad­sen til Filantropi.

Maskinhus omdannet til koncertsal

Iføl­ge Jakob Næ­slund Mad­sen har der de se­ne­ste to-tre år væ­ret gang i en ræk­ke in­dret­nings- og om­byg­nings­mæs­si­ge pro­jek­ter på her­re­går­den, som skal un­der­støt­te Jo­han Hof­f­manns in­ten­tion om at ska­be nye ram­mer for gra­tis kunst- og kul­tur­til­bud på En­d­rup­holm til glæ­de for især be­bo­er­ne i lokalområdet.

Det stør­ste pro­jekt har væ­ret at om­dan­ne et gam­melt ma­skin­hus til en kon­cert­sal med plads til cir­ka 150 publikummer.

”Jeg sy­nes, det var rig­tig godt set af be­sty­rel­sen at sæt­te gang i op­fø­rel­sen af en kon­cert­sal, idet der trods de man­ge kva­drat­me­ter ik­ke er en stor sal på her­re­går­den. Den nye kon­cert­sal er ik­ke kæm­pe­stor, men højlof­tet og med god aku­stik. Og­så den til­stø­de­n­de stald­byg­ning er ble­vet renove­ret, så den blandt an­det kan rum­me en foy­er, og in­den for det se­ne­ste års tid er der ble­vet etab­le­ret an­dre rum til kre­a­tiv ud­fol­del­se af den ene og an­den art,” for­tæl­ler den nye di­rek­tør for En­d­rup­holm Fonden.

"Per­son­ligt drøm­mer jeg om, at der kom­mer til at ske så me­get som mu­ligt på En­d­rup­holm," si­ger den nye di­rek­tør for En­d­rup­holm Fon­den, Jakob Næ­slund Mad­sen (fo­to: Endrupholm).

Bå­de Jakob Næs­holm Mad­sen og be­sty­rel­sens am­bi­tions­ni­veau er højt, un­der­stre­ger han.

”Vi har mas­ser af ide­er og am­bi­tio­ner, som al­le er i tråd med Jo­han Hof­f­mans drøm om, at En­d­rup­holm skal væ­re et åbent sted for al­le kul­tu­rel­le udø­ve­re i om­rå­det. Per­son­ligt drøm­mer jeg om, at der kom­mer til at ske så me­get som mu­ligt på En­d­rup­holm. Jeg kan sag­tens se for mig, at vi bå­de har en mu­si­ker­duo bo­en­de i et væ­rel­se på går­den, sam­ti­dig med at en sin­ger-songwri­ter gi­ver kon­cert om af­te­nen i den nye kon­cert­sal. Jeg tæn­ker og­så, at der er kor og an­dre grup­per af san­ge­re og mu­si­ke­re, som vil sy­nes, det kun­ne væ­re skønt at bru­ge en we­e­kend der­u­de og øve, over­nat­te på ste­det og slut­te af med at gi­ve kon­cert i sa­len,” si­ger Jakob Næ­slund Madsen.

En kon­kret idé, bå­de be­sty­rel­sen og Jakob Næ­slund Mad­sen hå­ber, at lo­ka­le kunst­ne­ri­ske sjæ­le vil ta­ge godt imod, er mu­lig­he­den for at kom­me på re­fu­gie­op­hold på en af Ve­stjyl­lands gan­ske få herregårde.

”Der er et an­tal væ­rel­ser, hvor man kan sø­ge om mu­lig­hed for at op­hol­de sig i en pe­ri­o­de, hvis man vil øve sig med sin duo el­ler må­ske skri­ve en bog,” for­kla­rer han.

Der­u­d­over skal En­d­rup­holm for­hå­bent­lig dan­ne ram­me om fle­re frem­ti­di­ge kunst­ud­stil­lin­ger a la den, der i øje­blik­ket og frem til mid­ten af ok­to­ber kan ses i ho­ved­hu­set og si­de­fløj­en skabt af kunst­ner­sam­men­slut­nin­gen Ve­stjyl­lands­ud­stil­lin­gen med tit­len ’kunst til adelen’.

Til gen­gæld er der in­gen am­bi­tio­ner om, at En­d­rup­holm Fon­den skal fo­re­ta­ge uddelinger.

”Man kan ik­ke sø­ge En­d­rup­holm Fon­den om mid­ler, men man kan sø­ge om op­hold på og brug af her­re­går­den,” un­der­stre­ger Jakob Næ­slund Madsen.

Sparringspartner for brugerne

Den nye fonds­di­rek­tør har et langt vir­ke i kul­tur­li­vet bag sig bå­de som san­ger, sce­ne­in­struk­tør og le­der. Han har blandt an­det væ­ret til­knyt­tet Den Ny Ope­ra i Es­b­jerg, Mu­sik­hu­set Aar­hus og Aal­borg Oper­a­festi­val, og når Ri­chard Wag­ner-ope­ra­en Rag­na­rok i den­ne uge bli­ver op­ført i Mu­sik­hu­set Es­b­jerg, er det med Jakob Næ­slund Mad­sen som produktionsleder.

Han hå­ber, at han i den nye halv­tids­stil­ling som fonds­di­rek­tør kan væ­re spar­rings­part­ner for bru­ger­ne af her­re­går­den og hjæl­pe til med at gi­ve et sam­len­de blik på, hvor­dan En­d­rup­holm kom­mer til at fun­ge­re op­ti­malt som nyt kul­tu­relt samlingssted.

”Jeg tror, at det er vig­tigt med en per­son til at sam­le de er­fa­rin­ger, som de for­skel­li­ge ak­tø­rer gør sig. Jeg har ar­bej­det me­get med at ud­vik­le for­skel­li­ge kon­cer­te­vent­kon­cep­ter på Aal­borg Oper­a­festi­val, Den Ny Ope­ra og i Mu­sik­hu­set Aar­hus, og jeg hå­ber, at man­ge af de er­fa­rin­ger kan bru­ges på En­d­rup­holm,” si­ger Jakob Næ­slund Madsen.

Vi er me­get gla­de for, at Jakob Næ­slund Mad­sen har sagt ja til at re­a­li­se­re drøm­men om et stærkt kul­tur­sted til glæ­de for he­le egnen

Hen­ry Hei­berg – For­mand for be­sty­rel­sen, En­d­rup­holm Fonden

For­man­den for be­sty­rel­sen i En­d­rup­holm Fon­den Hen­ry Hei­berg glæ­der sig over an­sæt­tel­sen af den nye di­rek­tør i en pres­se­med­del­el­se sendt til de lo­ka­le me­di­er i Esbjerg-området.

”Vi er me­get gla­de for, at Jakob Næ­slund Mad­sen har sagt ja til at re­a­li­se­re drøm­men om et stærkt kul­tur­sted til glæ­de for he­le eg­nen. Vi ken­der Jakob for et fan­ta­stisk ar­bej­de i Den Ny Ope­ra. Det er den sam­me ener­gi og kre­a­ti­vi­tet, vi er sik­re på, han vil in­ve­ste­re i sin op­ga­ve på En­d­rup­holm,” si­ger Hen­ry Hei­berg, der i øv­rigt pa­ral­lelt med sit vir­ke i En­d­rup­holm Fon­den er næst­for­mand i Jo­han Hof­f­manns an­den fond, Jo­han Hof­f­mann Fonden.

Fak­tisk har Jakob Næ­slund Mad­sen al­le­re­de – og­så før an­sæt­tel­sen som di­rek­tør i fon­den var kom­met på ta­le – over­nat­tet på og væ­ret med til at stab­le en kon­cert på be­ne­ne i, el­ler ret­te­re, uden­for, de her­ska­be­li­ge rammer.

”Jeg er fre­elan­ce-knyt­tet til Den Ny Ope­ra, og bå­de sid­ste som­mer og den­ne som­mer fik ope­ra­en lov til at lå­ne væ­rel­ser til san­ger­ne på En­d­rup­holm un­der pro­duk­tio­ner­ne. Den Ny Ope­ra kvit­te­re­de med at la­ve en opera­kon­cert i her­re­går­dens ha­ve sid­ste år, og det gik su­per­godt, og der var ud­solgt med 500 til­sku­e­re. I år, hvor der igen var solgt 500 bil­let­ter, måt­te vi desvær­re af­ly­se på grund af regn. Nu, hvor jeg er endt i den­ne stil­ling, er det dej­ligt for mig at tæn­ke på sid­ste som­mers kon­cert og op­le­vel­sen af at se 500 men­ne­sker sid­de i par­ken. Det vid­ner om, at in­ter­es­sen for at ta­ge til En­d­rup­holm ér der – og nu skal vi i gang med at gø­re ste­det end­nu me­re kendt for lo­kal­be­folk­nin­gen og men­ne­sker fra he­le det syd­ve­stjy­ske om­rå­de,” si­ger Jakob Næ­slund Madsen.

Vil du læse artiklen?

Med et abon­ne­ment får du fuld ad­gang til filan​tro​pi​.dk.

Det ko­ster at pro­du­ce­re uaf­hæn­gig og dyb­de­bo­ren­de jour­na­li­stisk. Læs me­re om Filan­tro­pi og se pri­ser­ne for at abon­ne­re her.

Abon­nér

Allerede abonnent? Log ind her:

Skribent

Michael Monty
Michael Monty
Journalist

Læs mere om

Kategorier:

Tags:

Læs også

Forsiden lige nu