
Med vedtagelsen af en 2030-strategi på årets repræsentantskabsmøde øger de indsamlende organisationers brancheforening ISOBRO nu deres fokus på vidensdeling og kompetencegivende tilbud.
Med ambitionen om at være Danmarks førende videnscenter for indsamling og engagement opjusterer ISOBRO på alle parametre omkring viden og kompetencer blandt medlemmerne – i form af både medlemsmøder, webinarer, faglige kurser, deres digitale videns-univers og på fundraisinguddannelsen.
En uddannelse, der gennem ti undervisningsmoduler fordelt på seks hele dage giver deltagerne en grundig indføring i fundraiserens mangfoldige værktøjskasse.
”Fundraising er en faglighed – ikke noget man kan læse eller studere på en offentlig uddannelse, så for os er fundraisinguddannelsen rygraden i vores kompetencegivende tilbud. Viden er altafgørende for fundraising, og vi er de eneste, der udbyder en bred uddannelse med et tværgående fokus. De øvrige tilbud er rettet mod fundraising fra fonde og fondsansøgninger,” siger generalsekretær i ISOBRO Kenneth Kamp Butzbach.
Fonde som et valgfag
Fonde fylder kun ét ud af 12 moduler i fundraisinguddannelsen, og fondsområdet er faktisk ét af fem mulige valgfag, hvoraf deltagerne på uddannelsen skal vælge hver tre valgfag.
”En del af uddannelsen handler om at forstå, at det er nødvendigt at stå på flere ben, hvis man skal have held med sin fundraising. Om at have det rette mix i sin fundraising,” forklarer Kenneth Kamp Butzbach.
Blandt ISOBROs medlemmer kommer 75 procent af indtægterne fra privat fundraising – for eksempel arv eller indsamlinger fra private mennesker. Kun 15 procent af indtægterne kommer fra fonde. Ved starten af Ukraine-krigen og under Covid fyldte fondsbidragene 20 procent på grund af nogle meget store bevillinger.
”Men grundlæggende står fondene får 15 procent, og i vores uddannelse kigger vi på alle 100 procent,” konstaterer han.
Derudover kræver fondsbevillinger nogle muskler som organisation – i form af blandt andet bogføringssystem og synlighed. Til forskel giver mange små donorer på 100 kroner frie midler, der kan investeres strategisk og giver organisationen robusthed
Kenneth Kamp Butzbach – Generalsekretær, ISOBRO
Ifølge Kenneth Kamp Butzbach kan fonde – i det rigtige mix af donorer - være en gave for velgørende organisationer, fordi fonde ofte giver store penge i én portion, som giver mulighed for noget eskalering.
På den anden side kan mange midler fra fonde være med til at udsulte en organisation, fordi fonde ofte ikke betaler til andet end deres formål – og derfor ikke betaler til administration eller andre udgifter i forbindelse med donationer.
”Derudover kræver fondsbevillinger nogle muskler som organisation – i form af blandt andet bogføringssystem og synlighed. Til forskel giver mange små donorer på 100 kroner frie midler, der kan investeres strategisk og giver organisationen robusthed,” fortæller Kenneth Kamp Butzbach.
Hele vejen rundt om fundraising
Netop forståelsen af fundraising som et hele er et afgørende fokus på ISOBRO’s fundraisinguddannelse.
For grundlæggende handler god fundraising, ifølge Kenneth Kamp Butzbach, om at ramme de rigtige med det rigtige på det rigtige tidspunkt, da det øger engagementet og skaber god energi om en sag og det at engagere sig.
Omvendt hvis en organisation rammer de forkerte med det forkerte på det forkerte tidspunkt, så kan det mindske engagementet og skabe dårlig energi.
”Derfor er viden og uddannelse helt afgørende, og her hænger vores strategiske indsatsområde om vidensdeling sammen med vores øvrige strategiske sigtelinjer om rammevilkår og etik, for skal man være i stand til at lave god fundraising og ramme rigtigt, skal man også have styr på både faglighed, etik og regler,” siger han.
På ISOBROs fundraisinguddannelse lærer deltagerne blandt andet om lovgivning, indsamlingsetik, de vigtigste nøgletal, GDPR, donorejser, fastholdelse, kommunikation og kanaler, erhvervspartnerskaber og AI i fundraising.
Underviserne er blandt andre forsker i privat indsamling Jacob Schjødt, kampagneansvarlig projektleder hos Kræftens Bekæmpelse Sisan Bové og strategisk rådgiver Birgitte Boesen.
En af Danmarks mest erfarne fundraisere Stig Fog binder det hele sammen. Han underviser selv i modulerne ’grundlæggende fundraising’, ’nøgletal for fundraising’ samt ’kommunikation og kanaler’. Og så er han også uddannelsens eksaminator.
”Vi går efter de allertungeste undervisere, og når vi kan tilbyde så stærke undervisere til så lav en pris, er det udelukkende, fordi de er venner af huset,” fortæller Kenneth Kamp Butzbach.
Virkeligheden ændrer sig konstant
Vidensdeling er ikke et nybrud i ISOBROs strategiske univers. Det var også et strategisk fokus i den forrige strategi for brancheforeningen, men med strategi 2030 opjusterer ISOBRO deres fokus med flere aktiviteter, flere redskaber, flere analyser og en udvikling af fundraisinguddannelsen.
”Virkeligheden for fundraisere ændrer sig hele tiden, og med den nye strategi har vi forpligtet os til at matche den virkelighed i vores kompetencegivende tilbud,” siger Kenneth Kamp Butzbach.
For fundraisinguddannelsen betyder det en løbende udvikling med ny viden og nye moduler.
”Vi forstærker hele tiden vores viden og øger vores netværk ude i verden, i andre brancher og på universiteter, så vi er helt opdaterede med trends, tendenser, nye værktøjer, udfordringer og muligheder og dermed kan vokse fundraisinguddannelsen endnu stærkere,” fortæller Kenneth Kamp Butzbach.
På de store linjer følger tendenserne inden for fundraising de generelle strømninger i samfundet.
Lige nu er fundraising udfordret af en ny form for loyalitet, hvor private donorer i mindre grad er loyale overfor specifikke organisationer, men i stedet er loyale over for bestemte sager. En virkelighed, der stiller store krav til en kontinuerlig relevans og varieret kommunikation hos de velgørende organisationer.
Et andet aktuelt emne inden for fundraising er brug af AI, fortæller Kenneth Kamp Butzbach.
”De forskellige tendenser og udfordringer arbejder deltagerne med på fundraisinguddannelsen via konkrete cases,” forklarer han.
Netværk er afgørende
ISOBRO udbød første gang fundraisinguddannelsen i 2008 – dog i en helt anden form end i dag.
Over årene har omkring 200 mennesker taget uddannelsen, der foregår i ISOBROs lokaler på Peter Bangs Vej på Frederiksberg. Hvert hold har plads til 15 deltagere.
ISOBROs fundraisinguddannelse
- Uddannelsen som ISOBRO-certificeret fundraiser strækker sig over seks hele dage plus eksamen.
- Uddannelsen består af syv grundmoduler samt tre valgfag efter eget valg.
- Kurset afsluttes med en eksamensopgave og en mundtlig eksamen.
- Efter endt uddannelse modtager man et diplom og en gratis billet til Fundraisingkonferencen.
- Pris for ISOBRO-medlemmer: 17.000 kroner. Pris for andre: 19.000 kroner.
- Næste kursusforløb bliver i foråret 2026. I år har uddannelsesdagene ligget fra 26. februar til den 8. maj.
- Valgfagene fra uddannelsen udbydes også som enkelte faglige kurser.
Kilde: ISOBRO
Da netværk er en vigtig del af uddannelsen, er det ikke muligt at tage uddannelsen online.
”Når vi taler viden og vidensdeling, er netværk afgørende, og fundraisinguddannelsen er en kombination af faglige input, casearbejde og netværk,” siger Kenneth Kamp Butzbach.
Efter endt kursus får deltagerne et bevis og kan kalde sig ISOBRO-certificeret fundraiser.
Gennem årene har ISOBRO arbejdet med forskellige muligheder i forhold til at lave en uddannelse, der også gav ETCS-point.
”Det bliver for administrativt tungt, og for vores medlemmer er viden det vigtigste. Ikke om de får en række ETCS-point,” pointerer han.
De strategiske pejlemærker
Ud over vidensdeling har den netop vedtagne 2030-strategi tre andre strategiske indsatsområder: Rammevilkår, etik og fundament.
Under rammevilkår ønsker ISOBRO at styrke gennemslagskraft og interessevaretagelse, der sikrer de bedste rammevilkår. Under etik vil ISOBRO bidrage til en sund og etisk udvikling af branchen og medlemsorganisationerne for at fastholde tilliden til indsamlingsbranchen.
Under fundament er det strategiske pejlemærke, at det skal sikres, at ISOBRO er en åben organisation med et stærkt og økonomisk operationelt fundament.