Årets fundraiser: ”TikTok giver mulighed for at engagere en ny og yngre målgruppe”

Kommunikations- og fundraisingansvarlig hos Danish Muslim Aid, Jeta Salihu er netop blevet kåret som Årets fundraiser af Isobro. Her fortæller hun om, hvordan en rejse til Balkan for 10 år siden åbnede hendes øjne for ngo-verdenen, hvornår arbejdet føles allermest meningsfuldt og udfordrende, om udviklingspotentialet i nyere sociale medier, og om hvad kåringen som Årets fundraiser betyder for hende.

”Den fun­dra­i­sing-di­sci­plin, der op­ta­ger mig mest, er re­la­tions­dan­nel­se. Jeg tror fuldt og fast på, at hvis du læ­rer men­ne­sker at ken­de og for­står de­res be­hov og må­de at kom­mu­ni­ke­re på, bå­de som en­kelt­per­so­ner og som or­ga­ni­sa­tio­ner, så bli­ver fun­dra­i­sing en na­tur­lig for­læn­gel­se af re­la­tio­nen,” si­ger årets fun­dra­i­ser Je­ta Sa­li­hu (fo­to: Isobro).

”Årets fun­dra­i­ser har for­må­et at få or­ga­ni­sa­tio­nen til at for­stå, hvad det er, fun­dra­i­sing be­står af – og der­med få­et he­le or­ga­ni­sa­tio­nen til at ta­le om og tæn­ke fun­dra­i­sing på tværs af de­res indsatser.”

Så­dan lød det blandt an­det i jury­ens be­grun­del­se, da Iso­bro, ind­sam­lings­or­ga­ni­sa­tio­ner­nes bran­che­or­ga­ni­sa­tion, kå­re­de Je­ta Sa­li­hu som Årets fun­dra­i­ser 2025 ved et ar­ran­ge­ment Sto­re be­de­dag, fre­dag den 16. maj.

I det­te in­ter­view med Filan­tro­pi for­tæl­ler 32-åri­ge Je­ta Sa­li­hu, der si­den fe­bru­ar sid­ste år har væ­ret kom­mu­ni­ka­tions- og fun­dra­i­sing-an­svar­lig hos nød­hjælp­sor­ga­ni­sa­tio­nen Da­nish Mus­lim Aid (DM-Aid), om sit dag­li­ge vir­ke og om be­tyd­nin­gen af at pas­se på sig selv. Sam­ti­dig kom­mer hun med go­de råd og an­be­fa­lin­ger til si­ne fun­dra­i­ser-kol­le­ger og sva­rer blandt an­det og­så på, hvad det be­ty­der for hen­de, at hun nu kan kal­de sig Årets fundraiser.

- Hvor­dan kom du til at ar­bej­de med fundraising?

”Jeg har al­tid vidst, at jeg ger­ne vil­le ar­bej­de dér, hvor jeg kun­ne gø­re den stør­ste for­skel, og for mig har pi­len al­tid pe­get på ngo-ver­de­nen. I som­me­ren 2015 var jeg på fe­rie og rej­ste gen­nem de bal­kan­ske lan­de, hvor man­ge flygt­nin­ge fra Sy­ri­en på det tids­punkt be­væ­ge­de sig. Det gjor­de et stort ind­tryk på mig at op­le­ve med eg­ne øj­ne, hvor stor en for­skel bå­de or­ga­ni­sa­tio­ner og en­kelt­per­so­ner gjor­de for men­ne­sker i nød. Den op­le­vel­se plan­te­de no­get i mig,” si­ger Je­ta Salihu.

Bog­tips til fun­dra­i­sing fra årets fundraiser
    • ‘How to Win Fri­ends and In­flu­en­ce Pe­op­le’ af Da­le Carnegie
    • ’Don't Think of an Elep­hant!’ af Ge­or­ge Lakoff
    • ‘Thin­king, Fast and Slow’ af Da­ni­el Kahneman
    • ’Jyt­te fra Mar­ke­ting er desvær­re gå­et for i dag’ af Mor­ten Münster

”Ef­ter­føl­gen­de be­gynd­te jeg at la­ve fri­vil­ligt ar­bej­de, og som­me­ren ef­ter, det vil si­ge i 2016, rej­ste jeg til ud­lan­det som fri­vil­lig. Si­den da har jeg væ­ret en del af ngo-ver­de­nen. Jeg har læst kom­mu­ni­ka­tion og bræn­der vir­ke­lig for det fag­om­rå­de, og i ngo-bran­chen er fun­dra­i­sing en helt na­tur­lig del af kom­mu­ni­ka­tions­ar­bej­det. Der­for føl­tes det som et op­lagt og me­nings­fuldt valg for mig.”

- Hvil­ke fun­dra­i­sing-di­sci­pli­ner op­ta­ger dig mest – og hvorfor?

”Den fun­dra­i­sing-di­sci­plin, der op­ta­ger mig mest, er re­la­tions­dan­nel­se. Jeg tror fuldt og fast på, at hvis du læ­rer men­ne­sker at ken­de og for­står de­res be­hov og må­de at kom­mu­ni­ke­re på, bå­de som en­kelt­per­so­ner og som or­ga­ni­sa­tio­ner, så bli­ver fun­dra­i­sing en na­tur­lig for­læn­gel­se af re­la­tio­nen. Især, hvis du selv er pas­sio­ne­ret og bræn­der for det, du formidler.”

”Jeg el­sker og­så at mø­de men­ne­sker, ik­ke kun for at læ­re no­get nyt, men og­så for at for­stå det men­ne­ske, som jeg står over­for. Nys­ger­rig­hed og åben­hed er for mig ker­nen i bå­de god kom­mu­ni­ka­tion og ef­fek­tiv fundraising.”

Går fra den ene krise til den næste

- Hvad fyl­der mest i dit ar­bej­de for tiden?

”Ka­ta­stro­fer på ver­dens­plan fyl­der me­get. Nog­le da­ge fø­les det næ­sten som om, at vi be­væ­ger os fra den ene kri­se til den næ­ste, og sam­ti­dig fort­sæt­ter de ek­si­ste­ren­de ka­ta­stro­fer med at på­vir­ke mil­li­onvis af medmennesker.”
”Det fyl­der og­så me­get for mig at ska­be op­mærk­som­hed om­kring de ’stil­le’ ka­ta­stro­fer – dem der ik­ke læn­ge­re fyl­der i nyheds­bil­le­det el­ler al­drig rig­tig har gjort, men som sta­dig har enor­me men­ne­ske­li­ge kon­se­kven­ser. Det gæl­der for ek­sem­pel for­hol­de­ne for palæsti­nen­si­ske flygt­nin­ge i flygt­nin­ge­lej­re i Li­ba­non og de bar­ske livsvil­kår, som man­ge for­æl­d­re­lø­se børn le­ver un­der, når de ik­ke har mu­lig­hed for at gå i sko­le el­ler få dæk­ket de­res ba­sa­le behov.”

- Hvor­når er dit job al­ler­mest meningsfuldt?

”Det er må­ske en kli­ché at si­ge, at ar­bej­det al­tid er me­nings­fuldt, men for mig er det fak­tisk sandt. Hvis jeg al­li­ge­vel skal pe­ge på no­get sær­ligt, så er det, når hjæl­pen når ud og gør en re­el for­skel. Det kan væ­re, når kvin­der i Ugan­da har få­et mu­lig­hed for at åb­ne el­ler vi­de­re­ud­vik­le de­res små virk­som­he­der gen­nem start­ka­pi­tal og un­der­vis­ning og der­med bli­ver selv­for­sør­gen­de. El­ler når der etab­le­res re­ne vand­kil­der i af­si­des lands­by­er, hvor der tid­li­ge­re ik­ke har væ­ret ad­gang til rent vand. Det be­ty­der ik­ke ba­re bed­re hy­giej­ne og sund­hed, men gi­ver og­så mu­lig­hed for at dyr­ke af­grø­der, som kan sæl­ges og ska­be ind­komst for lands­by­ens beboere.”

Det er, når hjæl­pen lyk­kes og ska­ber re­el for­an­dring, at mit ar­bej­de fø­les al­ler­mest meningsfuldt.

Je­ta Sa­li­hu – Kom­mu­ni­ka­tions- og fun­dra­i­sing-an­svar­lig, Da­nish Mus­lim Aid

”Det er og­så dybt me­nings­fuldt, når vi kan re­a­ge­re hur­tigt med nød­hjælp i aku­t­te si­tu­a­tio­ner, hvor men­ne­sker le­ver i ka­ta­stro­fe­ram­te om­rå­der el­ler i ek­strem fat­tig­dom, og vi kan væ­re med til at dæk­ke helt ba­sa­le, men livs­nød­ven­di­ge be­hov. Det er, når hjæl­pen lyk­kes og ska­ber re­el for­an­dring, at mit ar­bej­de fø­les al­ler­mest meningsfuldt.”

Hjerteskærende mareridt i Gaza og på Vestbredden

- Hvor­når er dit job al­ler­mest udfordrende?

”Mit ar­bej­de er al­ler­mest ud­for­dren­de, når ka­ta­stro­fer ram­mer. Når jeg dag­ligt ser bil­le­der og vi­deo­er af død, sorg og øde­læg­gel­se på min skærm, og sam­ti­dig skal om­sæt­te det til kom­mu­ni­ka­tion, der op­ly­ser do­no­rer og en­ga­ge­rer dem, kræ­ver det min sto­re op­mærk­som­hed ik­ke at gå på kom­pro­mis med vær­dig­he­den for de men­ne­sker, som vi hjælper.”

”De sid­ste 20 må­ne­der har væ­ret ek­stremt hår­de i helt sær­lig grad. Det ma­re­ridt, der ud­spil­ler sig i Ga­za og på Ve­st­bred­den, har væ­ret hjer­teskæ­ren­de på så man­ge ni­veau­er. I al­le mi­ne år som fun­dra­i­ser har jeg al­drig op­le­vet en ka­ta­stro­fe, der har væ­ret så om­fat­ten­de, så vold­som og så ved­va­ren­de som den i Palæsti­na. Det sli­der på én bå­de fag­ligt og men­ne­ske­ligt, men det er og­så net­op i så­dan­ne si­tu­a­tio­ner, at vo­res ar­bej­de er vig­tigst,” un­der­stre­ger Je­ta Salihu.

- Hvil­ke fag­li­ge ind­sat­ser er du mest stolt af at ha­ve væ­ret en del af?

”Jeg er sær­ligt stolt af at ha­ve væ­ret med til at for­me fle­re vig­ti­ge kom­mu­ni­ka­tions- og ud­vik­lings­ind­sat­ser hos DM-Aid. Blandt an­det har jeg væ­ret med til at de­sig­ne vo­res nu­væ­ren­de hjem­mesi­de, op­ret­te vo­res nyheds­brev og ta­ge de før­ste skridt mod et med­lem­s­u­ni­vers for vo­res støtter.”

”Jeg har og­så spil­let en ak­tiv rol­le i at ud­vi­de vo­res So­Me-po­r­te­føl­je, så vi i dag er langt me­re til ste­de og en­ga­ge­ren­de på fle­re plat­for­me, hvil­ket har styr­ket bå­de syn­lig­he­den og re­la­tio­nen til vo­res målgrupper.
Der­u­d­over har jeg ta­get ini­ti­a­tiv til vo­res før­ste bu­si­nes­se­vent må­l­ret­tet virk­som­he­der, og jeg har ud­ar­bej­det en om­fat­ten­de kom­mu­ni­ka­tions­ma­nu­al med alt fra To­ne of voi­ce til tje­kli­ster og ret­nings­linjer for, hvor­dan ar­bej­det i kom­mu­ni­ka­tions­af­de­lin­gen skal fo­re­gå. Ma­nu­a­len op­da­te­res lø­ben­de og fun­ge­rer som et vig­tigt værk­tøj i hverdagen.”

Fun­dra­i­sing hand­ler ik­ke kun om pen­ge, men om at ska­be for­an­dring for no­get, der be­ty­der no­get for én.

Je­ta Sa­li­hu – Kom­mu­ni­ka­tions- og fun­dra­i­sing-an­svar­lig, Da­nish Mus­lim Aid

”Og så er jeg vir­ke­lig stolt af, at jeg nu er en del af den in­dre ker­ne i ar­bej­det med DM-Aid’s kom­men­de stra­te­gi for 2026–2030. Det er bå­de spæn­den­de og me­nings­fuldt at kun­ne præ­ge ret­nin­gen for or­ga­ni­sa­tio­nens fremtid.”

Branche fyldt med passionerede mennesker

- Hvor­dan vil du be­skri­ve bran­chens til­stand li­ge nu?

”Jeg sy­nes, det er fan­ta­stisk, at der fin­des så man­ge for­skel­li­ge ngo’er, der ar­bej­der for hver de­res for­mål og må­l­grup­per. Det vid­ner om et stærkt en­ga­ge­ment og et stort hjer­te i bran­chen. Det er og­så vir­ke­lig po­si­tivt, at vi har Iso­bro, som va­re­ta­ger ind­sam­lings­or­ga­ni­sa­tio­ner­nes interesser.”

- Hvor ser du det stør­ste ud­vik­lings­po­ten­ti­a­le li­ge nu?

”Jeg ser et stort po­ten­ti­a­le i de ny­e­re so­ci­a­le me­di­er, især Tik­Tok. Det er en plat­form, hvor der vir­ke­lig er mu­lig­hed for at en­ga­ge­re en ny og yn­gre må­l­grup­pe, og hvor kre­a­tivt og nær­væ­ren­de ind­hold kan ska­be stor op­mærk­som­hed og ef­fekt. Det er et om­rå­de, hvor man­ge or­ga­ni­sa­tio­ner, in­klu­si­ve DM-Aid, sta­dig har me­get at udforske.”

- Hvad ir­ri­te­rer dig mest ved din branche?

”Jeg tror ik­ke, at jeg har no­get, der di­rek­te ir­ri­te­rer mig ved bran­chen, da det er en bran­che fyldt med pas­sio­ne­re­de men­ne­sker, som al­le ar­bej­der for en god sag.”

Risiko for at brænde ud

- Hvad er dit bed­ste råd til nye fun­dra­i­se­re, der er på vej ind i branchen?

”Mit bed­ste råd til nye fun­dra­i­se­re er, at man vir­ke­lig skal vil­le det her ar­bej­de, ik­ke ba­re som et job men som en sag, man bræn­der for. Fun­dra­i­sing hand­ler ik­ke kun om pen­ge, men om at ska­be for­an­dring for no­get, der be­ty­der no­get for én. Uan­set, om ens fo­kus er med­men­ne­sker i Dan­mark el­ler ud­lan­det, dy­re­vel­færd el­ler kli­ma­et, så er det af­gø­ren­de, at hjer­tet er med.”

”Det kan væ­re et vir­ke­lig kræ­ven­de ar­bej­de. Du bli­ver kon­fron­te­ret med alt det, der sker i ver­den, og det kan fyl­de me­get, bå­de men­ne­ske­ligt og fø­lel­ses­mæs­sigt. Man skal og­så væ­re for­be­redt på, at ar­bejds­da­gen sjæl­dent slut­ter klok­ken 16. Må­ske gør den det fy­sisk, men tan­ker­ne og idéer­ne fort­sæt­ter of­te. Det er en kon­stant strøm af over­vej­el­ser og ini­ti­a­ti­ver om, hvor­dan vi kan ska­be end­nu me­re op­mærk­som­hed og hjælp til dem, vi ar­bej­der for.”

”Net­op for­di, man bræn­der så me­get for sa­gen, er der og­så en ri­si­ko for at bræn­de ud. Det er no­get, jeg selv er me­get op­mærk­som på og no­get, jeg har en lø­ben­de og ær­lig di­a­log med min le­der om. Vi ta­ler om, hvor vig­tigt det er at ta­ge pau­ser og hol­de fri, selv når det fø­les svært. For sand­he­den er, at du ik­ke kan gø­re en for­skel for an­dre, hvis du ik­ke først pas­ser på dig selv.”

”Men sam­ti­dig vil jeg og­så si­ge, at det er det mest gi­ven­de ar­bej­de, jeg kan fo­re­stil­le mig. Når du ser, at din ind­sats har skabt kon­kret hjælp og håb, så er det he­le det værd,” fast­slår Je­ta Salihu.

Fra lange tekster til hurtige, præcise pointer

- Hvor­dan fo­re­stil­ler du dig, at frem­ti­dens fun­dra­i­sing kom­mer til at se ud?

”Det er selv­føl­ge­lig svært at for­ud­si­ge, men jeg har en for­nem­mel­se af, at kom­mu­ni­ka­tio­nen vil bli­ve end­nu me­re præ­cis og kort­fat­tet. Med frem­kom­sten af plat­for­me som Tik­Tok, hvor man skal fan­ge folks op­mærk­som­hed hur­tigt og kom­me di­rek­te til po­in­ten, tror jeg, at vi kom­mer til at se en be­væ­gel­se væk fra de lan­ge tek­ster og me­re dyb­de­gå­en­de in­for­ma­tion i det før­ste mø­de med målgruppen.”

Je­ta Sa­li­hus blå bog
    • 32 år (født 12. maj 1993)
    • Cand.comm. i kom­mu­ni­ka­tion og so­ci­al­vi­den­skab fra Roskil­de Uni­ver­si­tet (2018)
    • Har si­den fe­bru­ar 2024 væ­ret kom­mu­ni­ka­tions- og fun­dra­i­sing­ma­na­ger i Da­nish Mus­lim Aid, hvor hun le­der kom­mu­ni­ka­tions­af­de­lin­gen. Har det over­ord­ne­de an­svar for kom­mu­ni­ka­tion, bran­ding og pri­vat fun­dra­i­sing og står i spid­sen for et team be­stå­en­de af en kom­mu­ni­ka­tions­me­d­ar­bej­der, en do­nor­ser­vi­ce­me­d­ar­bej­der og en erhvervssponsormedarbejder.

”Det be­ty­der ik­ke, at ind­hol­det bli­ver min­dre vig­tigt, men sna­re­re at for­mid­lin­gen skal væ­re skar­pe­re og me­re må­l­ret­tet. Det er selv­føl­ge­lig ba­re en an­ta­gel­se, men én, jeg tror man­ge i bran­chen, al­le­re­de er be­gyndt at for­hol­de sig til.”

- Har du nog­le web­s­i­tes, nyheds­bre­ve, bø­ger, po­dcasts el­ler an­det om fun­dra­i­sing, som du vil anbefale?

”Jeg er vir­ke­lig glad for bø­ger, og jeg op­le­ver, at når man har en for­stå­el­se for kom­mu­ni­ka­tion og for men­ne­sket, så bli­ver fun­dra­i­sing en me­get na­tur­lig for­læn­gel­se af det. Der­for vil jeg ger­ne an­be­fa­le nog­le bø­ger, der ik­ke nød­ven­dig­vis hand­ler om fun­dra­i­sing i snæ­ver for­stand, men som har gi­vet mig stor ind­sigt og in­spira­tion i mit arbejde:

‘How to Win Fri­ends and In­flu­en­ce Pe­op­le’ af Da­le Car­ne­gie. En klas­si­ker, som jeg ven­der til­ba­ge til med jæv­ne mel­lem­rum. Jeg an­be­fa­ler den til alle.

’Don't Think of an Elep­hant!’ af Ge­or­ge Lakoff. Den har lært mig me­get om, hvor­dan vi be­vidst og ube­vidst på­vir­ker hin­an­den gen­nem ordvalg.

‘Thin­king, Fast and Slow’ af Da­ni­el Kahneman.

’Jyt­te fra Mar­ke­ting er desvær­re gå­et for i dag’ af Mor­ten Münster.”

- Til sidst: Hvad be­ty­der det for dig at væ­re ble­vet kå­ret som Årets fundraiser?

”Jeg er bå­de smi­gret og be­æ­ret, men jeg må ær­ligt in­drøm­me, at det ik­ke fal­der mig na­tur­ligt at væ­re i fo­kus. At stå på en sce­ne el­ler for­an et ka­me­ra gør, at jeg næ­sten ik­ke kan mær­ke mi­ne ben. Jeg tri­ves bedst i bag­grun­den, hvor jeg kan ha­ve over­blik­ket og sør­ge for, at al­ting spiller.”

Det fø­les lidt som fod­bold: Der er én, som vin­der Bal­lon d’Or, men det er he­le hol­dets spil, der har gjort det muligt.

Je­ta Sa­li­hu – kom­mu­ni­ka­tions- og fun­dra­i­sing-an­svar­lig, Da­nish Mus­lim Aid

”Når det er sagt, så er det en rig­tig dej­lig an­er­ken­del­se af det ar­bej­de, jeg og vi som or­ga­ni­sa­tion læg­ger hver ene­ste dag. For selv­om jeg har få­et pri­sen, så er det i høj grad en fæl­les ind­sats. Det fø­les lidt som fod­bold: Der er én, som vin­der Bal­lon d’Or, men det er he­le hol­dets spil, der har gjort det muligt.”

”Jeg hå­ber og­så, at pri­sen kan væ­re med til at sæt­te end­nu me­re fo­kus på det fan­ta­sti­ske ar­bej­de, DM-Aid gør bå­de i Dan­mark og ude i ver­den. Og i sid­ste en­de er det vo­res de­di­ke­re­de do­no­rer, der gør det he­le mu­ligt. De­res støt­te gør, at vi kan sæt­te pro­jek­ter i gang og hjæl­pe men­ne­sker i nød. Så jeg ser i vir­ke­lig­he­den pri­sen som en hyl­dest til det fæl­les­skab, vi er en del af,” si­ger Je­ta Salihu.

Juryens begrundelse

Jury­ens mo­ti­va­tion for at kå­re Je­ta Sa­li­hu som Årets fun­dra­i­ser er denne:

”Årets fun­dra­i­ser har på for­bil­led­lig vis de­mon­stre­ret, hvad pro­fes­sio­nel fun­dra­i­sing be­ty­der for en or­ga­ni­sa­tion. Per­so­nen er en ener og en hold­spil­ler og har be­vist, at når man tør no­get, kan se nog­le mu­lig­he­der og en­ga­ge­re an­dre, så ryk­ker vi sam­men med sto­re re­sul­ta­ter til følge.
Årets fun­dra­i­ser har for­må­et at få or­ga­ni­sa­tio­nen til at for­stå, hvad det er, fun­dra­i­sing be­står af – og der­med få­et he­le or­ga­ni­sa­tio­nen til at ta­le om og tæn­ke fun­dra­i­sing på tværs af de­res indsatser.

Med an­svar for do­nor­ba­sen og kampag­ner, so­ci­a­le me­di­er, events og støt­te­mid­da­ge har Årets fun­dra­i­ser haft fin­gre­ne ne­de i al­le or­ga­ni­sa­tio­nens til­tag i pri­vat fun­dra­i­sing, der i dag ud­gør 80 pro­cent af indtægterne.
I en ny­op­ret­tet stil­ling har per­so­nen stå­et i spid­sen for tæt på en tredob­ling af or­ga­ni­sa­tio­nens ind­sam­le­de mid­ler på fem år og en tredob­ling af støt­ter i donorbasen.

De flot­te re­sul­ta­ter og til­gan­gen til fun­dra­i­sing har skabt en va­rig æn­dring i or­ga­ni­sa­tio­nen, der nu står stær­ke­re end for fem år si­den. Det er tak­ket væ­re hen­des vi­den, ind­sig­ter og rå­d­giv­ning. Med Je­ta i spid­sen er fun­dra­i­sing ble­vet en helt cen­tral del af or­ga­ni­sa­tio­nen, hvor hun og­så sid­der med i or­ga­ni­sa­tio­nens stra­te­gi­ar­bej­de i pro­ces­sen mod en ny strategi.”
Kil­de: Isobro

Vil du læse artiklen?

Med et abon­ne­ment får du fuld ad­gang til filan​tro​pi​.dk.

Det ko­ster at pro­du­ce­re uaf­hæn­gig og dyb­de­bo­ren­de jour­na­li­stisk. Læs me­re om Filan­tro­pi og se pri­ser­ne for at abon­ne­re her.

Abon­nér

Allerede abonnent? Log ind her:

Skribent

Michael Monty
Michael Monty
Journalist

Læs mere om

Kategorier:

Tags:

Læs også

Forsiden lige nu