
”Årets fundraiser har formået at få organisationen til at forstå, hvad det er, fundraising består af – og dermed fået hele organisationen til at tale om og tænke fundraising på tværs af deres indsatser.”
Sådan lød det blandt andet i juryens begrundelse, da Isobro, indsamlingsorganisationernes brancheorganisation, kårede Jeta Salihu som Årets fundraiser 2025 ved et arrangement Store bededag, fredag den 16. maj.
I dette interview med Filantropi fortæller 32-årige Jeta Salihu, der siden februar sidste år har været kommunikations- og fundraising-ansvarlig hos nødhjælpsorganisationen Danish Muslim Aid (DM-Aid), om sit daglige virke og om betydningen af at passe på sig selv. Samtidig kommer hun med gode råd og anbefalinger til sine fundraiser-kolleger og svarer blandt andet også på, hvad det betyder for hende, at hun nu kan kalde sig Årets fundraiser.
- Hvordan kom du til at arbejde med fundraising?
”Jeg har altid vidst, at jeg gerne ville arbejde dér, hvor jeg kunne gøre den største forskel, og for mig har pilen altid peget på ngo-verdenen. I sommeren 2015 var jeg på ferie og rejste gennem de balkanske lande, hvor mange flygtninge fra Syrien på det tidspunkt bevægede sig. Det gjorde et stort indtryk på mig at opleve med egne øjne, hvor stor en forskel både organisationer og enkeltpersoner gjorde for mennesker i nød. Den oplevelse plantede noget i mig,” siger Jeta Salihu.
Bogtips til fundraising fra årets fundraiser
- ‘How to Win Friends and Influence People’ af Dale Carnegie
- ’Don't Think of an Elephant!’ af George Lakoff
- ‘Thinking, Fast and Slow’ af Daniel Kahneman
- ’Jytte fra Marketing er desværre gået for i dag’ af Morten Münster
”Efterfølgende begyndte jeg at lave frivilligt arbejde, og sommeren efter, det vil sige i 2016, rejste jeg til udlandet som frivillig. Siden da har jeg været en del af ngo-verdenen. Jeg har læst kommunikation og brænder virkelig for det fagområde, og i ngo-branchen er fundraising en helt naturlig del af kommunikationsarbejdet. Derfor føltes det som et oplagt og meningsfuldt valg for mig.”
- Hvilke fundraising-discipliner optager dig mest – og hvorfor?
”Den fundraising-disciplin, der optager mig mest, er relationsdannelse. Jeg tror fuldt og fast på, at hvis du lærer mennesker at kende og forstår deres behov og måde at kommunikere på, både som enkeltpersoner og som organisationer, så bliver fundraising en naturlig forlængelse af relationen. Især, hvis du selv er passioneret og brænder for det, du formidler.”
”Jeg elsker også at møde mennesker, ikke kun for at lære noget nyt, men også for at forstå det menneske, som jeg står overfor. Nysgerrighed og åbenhed er for mig kernen i både god kommunikation og effektiv fundraising.”
Går fra den ene krise til den næste
- Hvad fylder mest i dit arbejde for tiden?
”Katastrofer på verdensplan fylder meget. Nogle dage føles det næsten som om, at vi bevæger os fra den ene krise til den næste, og samtidig fortsætter de eksisterende katastrofer med at påvirke millionvis af medmennesker.”
”Det fylder også meget for mig at skabe opmærksomhed omkring de ’stille’ katastrofer – dem der ikke længere fylder i nyhedsbilledet eller aldrig rigtig har gjort, men som stadig har enorme menneskelige konsekvenser. Det gælder for eksempel forholdene for palæstinensiske flygtninge i flygtningelejre i Libanon og de barske livsvilkår, som mange forældreløse børn lever under, når de ikke har mulighed for at gå i skole eller få dækket deres basale behov.”
- Hvornår er dit job allermest meningsfuldt?
”Det er måske en kliché at sige, at arbejdet altid er meningsfuldt, men for mig er det faktisk sandt. Hvis jeg alligevel skal pege på noget særligt, så er det, når hjælpen når ud og gør en reel forskel. Det kan være, når kvinder i Uganda har fået mulighed for at åbne eller videreudvikle deres små virksomheder gennem startkapital og undervisning og dermed bliver selvforsørgende. Eller når der etableres rene vandkilder i afsides landsbyer, hvor der tidligere ikke har været adgang til rent vand. Det betyder ikke bare bedre hygiejne og sundhed, men giver også mulighed for at dyrke afgrøder, som kan sælges og skabe indkomst for landsbyens beboere.”
Det er, når hjælpen lykkes og skaber reel forandring, at mit arbejde føles allermest meningsfuldt.
Jeta Salihu – Kommunikations- og fundraising-ansvarlig, Danish Muslim Aid
”Det er også dybt meningsfuldt, når vi kan reagere hurtigt med nødhjælp i akutte situationer, hvor mennesker lever i katastroferamte områder eller i ekstrem fattigdom, og vi kan være med til at dække helt basale, men livsnødvendige behov. Det er, når hjælpen lykkes og skaber reel forandring, at mit arbejde føles allermest meningsfuldt.”
Hjerteskærende mareridt i Gaza og på Vestbredden
- Hvornår er dit job allermest udfordrende?
”Mit arbejde er allermest udfordrende, når katastrofer rammer. Når jeg dagligt ser billeder og videoer af død, sorg og ødelæggelse på min skærm, og samtidig skal omsætte det til kommunikation, der oplyser donorer og engagerer dem, kræver det min store opmærksomhed ikke at gå på kompromis med værdigheden for de mennesker, som vi hjælper.”
”De sidste 20 måneder har været ekstremt hårde i helt særlig grad. Det mareridt, der udspiller sig i Gaza og på Vestbredden, har været hjerteskærende på så mange niveauer. I alle mine år som fundraiser har jeg aldrig oplevet en katastrofe, der har været så omfattende, så voldsom og så vedvarende som den i Palæstina. Det slider på én både fagligt og menneskeligt, men det er også netop i sådanne situationer, at vores arbejde er vigtigst,” understreger Jeta Salihu.
- Hvilke faglige indsatser er du mest stolt af at have været en del af?
”Jeg er særligt stolt af at have været med til at forme flere vigtige kommunikations- og udviklingsindsatser hos DM-Aid. Blandt andet har jeg været med til at designe vores nuværende hjemmeside, oprette vores nyhedsbrev og tage de første skridt mod et medlemsunivers for vores støtter.”
”Jeg har også spillet en aktiv rolle i at udvide vores SoMe-portefølje, så vi i dag er langt mere til stede og engagerende på flere platforme, hvilket har styrket både synligheden og relationen til vores målgrupper.
Derudover har jeg taget initiativ til vores første businessevent målrettet virksomheder, og jeg har udarbejdet en omfattende kommunikationsmanual med alt fra Tone of voice til tjeklister og retningslinjer for, hvordan arbejdet i kommunikationsafdelingen skal foregå. Manualen opdateres løbende og fungerer som et vigtigt værktøj i hverdagen.”
Fundraising handler ikke kun om penge, men om at skabe forandring for noget, der betyder noget for én.
Jeta Salihu – Kommunikations- og fundraising-ansvarlig, Danish Muslim Aid
”Og så er jeg virkelig stolt af, at jeg nu er en del af den indre kerne i arbejdet med DM-Aid’s kommende strategi for 2026–2030. Det er både spændende og meningsfuldt at kunne præge retningen for organisationens fremtid.”
Branche fyldt med passionerede mennesker
- Hvordan vil du beskrive branchens tilstand lige nu?
”Jeg synes, det er fantastisk, at der findes så mange forskellige ngo’er, der arbejder for hver deres formål og målgrupper. Det vidner om et stærkt engagement og et stort hjerte i branchen. Det er også virkelig positivt, at vi har Isobro, som varetager indsamlingsorganisationernes interesser.”
- Hvor ser du det største udviklingspotentiale lige nu?
”Jeg ser et stort potentiale i de nyere sociale medier, især TikTok. Det er en platform, hvor der virkelig er mulighed for at engagere en ny og yngre målgruppe, og hvor kreativt og nærværende indhold kan skabe stor opmærksomhed og effekt. Det er et område, hvor mange organisationer, inklusive DM-Aid, stadig har meget at udforske.”
- Hvad irriterer dig mest ved din branche?
”Jeg tror ikke, at jeg har noget, der direkte irriterer mig ved branchen, da det er en branche fyldt med passionerede mennesker, som alle arbejder for en god sag.”
Risiko for at brænde ud
- Hvad er dit bedste råd til nye fundraisere, der er på vej ind i branchen?
”Mit bedste råd til nye fundraisere er, at man virkelig skal ville det her arbejde, ikke bare som et job men som en sag, man brænder for. Fundraising handler ikke kun om penge, men om at skabe forandring for noget, der betyder noget for én. Uanset, om ens fokus er medmennesker i Danmark eller udlandet, dyrevelfærd eller klimaet, så er det afgørende, at hjertet er med.”
”Det kan være et virkelig krævende arbejde. Du bliver konfronteret med alt det, der sker i verden, og det kan fylde meget, både menneskeligt og følelsesmæssigt. Man skal også være forberedt på, at arbejdsdagen sjældent slutter klokken 16. Måske gør den det fysisk, men tankerne og idéerne fortsætter ofte. Det er en konstant strøm af overvejelser og initiativer om, hvordan vi kan skabe endnu mere opmærksomhed og hjælp til dem, vi arbejder for.”
”Netop fordi, man brænder så meget for sagen, er der også en risiko for at brænde ud. Det er noget, jeg selv er meget opmærksom på og noget, jeg har en løbende og ærlig dialog med min leder om. Vi taler om, hvor vigtigt det er at tage pauser og holde fri, selv når det føles svært. For sandheden er, at du ikke kan gøre en forskel for andre, hvis du ikke først passer på dig selv.”
”Men samtidig vil jeg også sige, at det er det mest givende arbejde, jeg kan forestille mig. Når du ser, at din indsats har skabt konkret hjælp og håb, så er det hele det værd,” fastslår Jeta Salihu.
Fra lange tekster til hurtige, præcise pointer
- Hvordan forestiller du dig, at fremtidens fundraising kommer til at se ud?
”Det er selvfølgelig svært at forudsige, men jeg har en fornemmelse af, at kommunikationen vil blive endnu mere præcis og kortfattet. Med fremkomsten af platforme som TikTok, hvor man skal fange folks opmærksomhed hurtigt og komme direkte til pointen, tror jeg, at vi kommer til at se en bevægelse væk fra de lange tekster og mere dybdegående information i det første møde med målgruppen.”
Jeta Salihus blå bog
- 32 år (født 12. maj 1993)
- Cand.comm. i kommunikation og socialvidenskab fra Roskilde Universitet (2018)
- Har siden februar 2024 været kommunikations- og fundraisingmanager i Danish Muslim Aid, hvor hun leder kommunikationsafdelingen. Har det overordnede ansvar for kommunikation, branding og privat fundraising og står i spidsen for et team bestående af en kommunikationsmedarbejder, en donorservicemedarbejder og en erhvervssponsormedarbejder.
”Det betyder ikke, at indholdet bliver mindre vigtigt, men snarere at formidlingen skal være skarpere og mere målrettet. Det er selvfølgelig bare en antagelse, men én, jeg tror mange i branchen, allerede er begyndt at forholde sig til.”
- Har du nogle websites, nyhedsbreve, bøger, podcasts eller andet om fundraising, som du vil anbefale?
”Jeg er virkelig glad for bøger, og jeg oplever, at når man har en forståelse for kommunikation og for mennesket, så bliver fundraising en meget naturlig forlængelse af det. Derfor vil jeg gerne anbefale nogle bøger, der ikke nødvendigvis handler om fundraising i snæver forstand, men som har givet mig stor indsigt og inspiration i mit arbejde:
‘How to Win Friends and Influence People’ af Dale Carnegie. En klassiker, som jeg vender tilbage til med jævne mellemrum. Jeg anbefaler den til alle.
’Don't Think of an Elephant!’ af George Lakoff. Den har lært mig meget om, hvordan vi bevidst og ubevidst påvirker hinanden gennem ordvalg.
‘Thinking, Fast and Slow’ af Daniel Kahneman.
’Jytte fra Marketing er desværre gået for i dag’ af Morten Münster.”
- Til sidst: Hvad betyder det for dig at være blevet kåret som Årets fundraiser?
”Jeg er både smigret og beæret, men jeg må ærligt indrømme, at det ikke falder mig naturligt at være i fokus. At stå på en scene eller foran et kamera gør, at jeg næsten ikke kan mærke mine ben. Jeg trives bedst i baggrunden, hvor jeg kan have overblikket og sørge for, at alting spiller.”
Det føles lidt som fodbold: Der er én, som vinder Ballon d’Or, men det er hele holdets spil, der har gjort det muligt.
Jeta Salihu – kommunikations- og fundraising-ansvarlig, Danish Muslim Aid
”Når det er sagt, så er det en rigtig dejlig anerkendelse af det arbejde, jeg og vi som organisation lægger hver eneste dag. For selvom jeg har fået prisen, så er det i høj grad en fælles indsats. Det føles lidt som fodbold: Der er én, som vinder Ballon d’Or, men det er hele holdets spil, der har gjort det muligt.”
”Jeg håber også, at prisen kan være med til at sætte endnu mere fokus på det fantastiske arbejde, DM-Aid gør både i Danmark og ude i verden. Og i sidste ende er det vores dedikerede donorer, der gør det hele muligt. Deres støtte gør, at vi kan sætte projekter i gang og hjælpe mennesker i nød. Så jeg ser i virkeligheden prisen som en hyldest til det fællesskab, vi er en del af,” siger Jeta Salihu.
Juryens begrundelse
Juryens motivation for at kåre Jeta Salihu som Årets fundraiser er denne:
”Årets fundraiser har på forbilledlig vis demonstreret, hvad professionel fundraising betyder for en organisation. Personen er en ener og en holdspiller og har bevist, at når man tør noget, kan se nogle muligheder og engagere andre, så rykker vi sammen med store resultater til følge.
Årets fundraiser har formået at få organisationen til at forstå, hvad det er, fundraising består af – og dermed fået hele organisationen til at tale om og tænke fundraising på tværs af deres indsatser.
Med ansvar for donorbasen og kampagner, sociale medier, events og støttemiddage har Årets fundraiser haft fingrene nede i alle organisationens tiltag i privat fundraising, der i dag udgør 80 procent af indtægterne.
I en nyoprettet stilling har personen stået i spidsen for tæt på en tredobling af organisationens indsamlede midler på fem år og en tredobling af støtter i donorbasen.
De flotte resultater og tilgangen til fundraising har skabt en varig ændring i organisationen, der nu står stærkere end for fem år siden. Det er takket være hendes viden, indsigter og rådgivning. Med Jeta i spidsen er fundraising blevet en helt central del af organisationen, hvor hun også sidder med i organisationens strategiarbejde i processen mod en ny strategi.”
Kilde: Isobro

