Egmont Fonden: Vi skal begynde at lytte mere til børn og unge

Egmont Fonden har netop lanceret en ny filantropisk strategi frem mod 2030. En af de nye mærkesager er, at flere børn og unge i svære livsvilkår skal have en aktiv stemme i samfundet og deltage i udviklingen af indsatser, der vedrører deres egne liv. Det er forventningen, at fonden kommer til at støtte færre indsatser end hidtil – til gengæld vil de blive tilgodeset i længere tid.

"De sam­fund­spro­ble­mer, vi kig­ger ind i, kræ­ver, at vi ik­ke hop­per fra tue til tue – fra mær­kesag til mær­kesag – men fo­ku­se­rer i dyb­den og lang­va­rigt med få mær­kesa­ger," si­ger di­rek­tør i Eg­mont Fon­den, Hei­di Sø­ren­sen (Fo­to: Eg­mont Fonden).

Børn og un­ge, der vok­ser op i øko­no­misk fat­tig­dom, skal op­le­ve fær­re ma­te­ri­el­le af­savn og ha­ve bed­re mu­lig­he­der for at tri­ves, læ­re og væ­re en del af fæl­les­ska­bet i fa­mi­li­en, sko­len og i fritiden.

Børn og un­ge i svæ­re livsvil­kår skal ha­ve de sam­me mu­lig­he­der for at læ­re, ud­vik­le og ud­dan­ne sig som an­dre jævnaldrende.

Og så skal fle­re fra den­ne grup­pe af børn og un­ge ha­ve en ak­tiv stem­me i sam­fun­det og del­ta­ge i ud­vik­lin­gen af ind­sat­ser, der ved­rø­rer de­res eg­ne liv.

Så­dan ly­der es­sen­sen af de tre mær­kesa­ger, som frem til 2030 sæt­ter den stra­te­gi­ske ret­ning for Eg­mont Fon­dens arbejde.

Iføl­ge di­rek­tør i Eg­mont Fon­den Hei­di Sø­ren­sen er der to væ­sent­li­ge for­skel­le på den nye filan­tro­pi­ske stra­te­gi, som net­op er ble­vet of­fent­lig­gjort, og dens forgænger.

”Den ene hand­ler om, at vi nu fo­ku­se­rer på tre mær­kesa­ger, som vi vil ar­bej­de ved­hol­den­de, grun­digt og i lang tid med. Den an­den væ­sent­li­ge for­skel er, at vi gør børn og un­ges del­ta­gel­se og hand­le­kraft til en mær­kesag. Det er no­get, vi tid­li­ge­re har ar­bej­det med som me­to­de, og det løf­ter vi nu og gør til en stra­te­gisk mær­kesag,” si­ger Hei­di Sørensen.

Børn har ret til at blive lyttet til

Der er fle­re år­sa­ger til, at det er es­sen­ti­elt for Eg­mont Fon­den, at børn og un­ge i svæ­re livsvil­kår i hø­je­re grad skal bli­ve ak­ti­ve del­ta­ge­re i at ud­vik­le de ram­mer og ind­sat­ser, der på­vir­ker de­res hverdag.

”Det ene ar­gu­ment er, at hvis man lyt­ter til børn og un­ge, for­ud for at man la­ver po­li­tik, ud­vik­ler ind­sat­ser og træf­fer be­slut­nin­ger, så vir­ker ind­sat­ser­ne ty­pisk bed­re. Hvis børn og un­ge ind­dra­ges me­re, får vi nog­le bed­re løsninger."

Hvis børn og un­ge ind­dra­ges me­re, får vi nog­le bed­re løsninger

Hei­di Sø­ren­sen – Di­rek­tør, Eg­mont Fonden 

"Den an­den ting er, at børn og un­ge og­så har ret til at bli­ve lyt­tet til. Dan­mark har til­slut­tet sig FN’s bør­ne­kon­ven­tion, der si­ger, at børn skal ind­dra­ges i al­le sa­ger, der ved­rø­rer dem. Man kan se, at især børn og un­ge i svæ­re livsvil­kår ik­ke bli­ver ind­dra­get ret me­get i sa­ger, der ved­rø­rer dem selv, og vi ser og hø­rer hel­ler ik­ke sær­ligt of­te de­res per­spek­ti­ver i den of­fent­li­ge de­bat. Hvis vi be­gyn­der at gø­re det, er det til gavn for bå­de sam­fun­det og de un­ge selv,” si­ger Hei­di Sørensen.

Hun un­der­stre­ger, at ind­dra­gel­sen af bør­ne­ne og de un­ge skal ske på al­le samfundsniveauer.

”Vi hå­ber, at bå­de dem, der la­ver po­li­tik og træf­fer be­slut­nin­ger på struk­tu­relt ni­veau, og dem, der ar­bej­der ude i prak­sis, vil be­gyn­de at lyt­te me­re til børn og un­ge. Hel­dig­vis er der al­le­re­de en be­væ­gel­se i gang. Vi kun­ne se, at da et bredt fler­tal i Fol­ke­tin­get for et par år si­den la­ve­de af­ta­len om hjælp til ud­sat­te børn og de­res fa­mi­li­er, ’Bør­ne­ne først’, in­vol­ve­re­de og lyt­te­de man til fle­re af de or­ga­ni­sa­tio­ner, som ar­bej­der med børn i svæ­re livsvil­kår. Og vi har og­så kun­net se, hvor­dan for ek­sem­pel Nor­disk Mi­ni­ster­råd ind­dra­ger un­ge. Den be­væ­gel­se, der er i gang, vil vi ger­ne væ­re med til at skub­be på,” si­ger Hei­di Sørensen.

Fokus på 15 procent af børnene og de unge

Når Eg­mont Fon­den i stra­te­gi­en bru­ger be­gre­bet ’Børn og un­ge i svæ­re livsvil­kår’ skal det iføl­ge Hei­di Sø­ren­sen for­stås som børn og un­ge, der ik­ke har de sam­me mu­lig­he­der som an­dre for at ska­be sig et godt liv, gen­nem­fø­re en ud­dan­nel­se og del­ta­ge ak­tivt i samfundet.

”Det er ik­ke et helt fast be­greb, og man kan og­så kal­de det ’børn og un­ge i ud­sat­te po­si­tio­ner’. Vi har et sær­ligt fo­kus på børn og un­ge, der vok­ser op i fat­tig­dom, er an­bragt uden­for hjem­met og/eller har dår­li­ge­re for­ud­sæt­nin­ger for at læ­re, for ek­sem­pel kan de ha­ve ma­te­ma­tik- el­ler læ­se­van­ske­lig­he­der. Po­in­ten for os er, at vi øn­sker at gø­re no­get for de cir­ka 15 pro­cent børn og un­ge, der har det al­ler­svæ­rest i vo­res sam­fund, og ty­pisk ik­ke har sam­me mu­lig­he­der som an­dre for at ska­be det liv, de drøm­mer om,” si­ger Hei­di Sørensen.

Hun er­ken­der sam­ti­dig, at den nye filan­tro­pi­ske ret­tes­nor ik­ke just er no­gen tur­na­ro­und sam­men­lig­net med den stra­te­gi, der nu læg­ges på hylden.

”Men det har vi hel­ler ik­ke lyst til at la­ve – det er ik­ke så­dan, vi ar­bej­der som fond. Vi skal der­i­mod væ­re go­de til at ar­bej­de ved­hol­den­de og sik­kert med de mær­kesa­ger, vi ud­væl­ger. De sam­fund­spro­ble­mer, vi kig­ger ind i, kræ­ver, at vi ik­ke hop­per fra tue til tue – fra mær­kesag til mær­kesag – men fo­ku­se­rer i dyb­den og lang­va­rigt med få mær­kesa­ger. Og jeg hå­ber, det vil be­ty­de, at der bli­ver sat nog­le ty­de­li­ge af­tryk ik­ke om to el­ler tre år, men om læn­ge­re tid,” si­ger di­rek­tø­ren i Eg­mont Fonden.

Vi sy­nes, der mang­ler vi­den om, hvor­dan li­vet kon­kret ser ud fra bør­ne­nes og de un­ges perspektiv

Hei­di Sø­ren­sen – Di­rek­tør, Eg­mont Fonden

I den pres­se­med­del­el­se, hvor Eg­mont Fon­den selv præ­sen­te­rer den nye filan­tro­pi­ske stra­te­gi, skri­ver fon­den, at den frem­over vil ”sæt­te me­re blus un­der det dags­or­den­sæt­ten­de ar­bej­de ved fle­re gan­ge om året at til­ve­je­brin­ge ny vi­den om og med børn og un­ge i svæ­re livsvilkår”.

- Hvad er det kon­kret for ny vi­den, I vil tilvejebringe?

”Vi vil ger­ne til­ve­je­brin­ge ny vi­den, som bå­de byg­ger på so­li­de tal – det sy­nes vi al­tid er godt – og vi­den, der er tæt på og gi­ver ind­sig­ter i børn og un­ges liv. Vi sy­nes, der mang­ler vi­den om, hvor­dan li­vet kon­kret ser ud fra bør­ne­nes og de un­ges per­spek­tiv. Og for os som fond fun­ge­rer det godt bå­de at bi­dra­ge med ka­pi­tal til kon­kre­te ind­sat­ser, men og­så at til­ve­je­brin­ge vi­den og ska­be en of­fent­lig sam­ta­le, som byg­ger på so­li­de tal og ind­sig­ter i børns liv,” si­ger Hei­di Sørensen.

Uddelinger omkring 100 millioner kroner årligt

Eg­mont Fon­den yder øko­no­misk støt­te på fi­re for­skel­li­ge måder:

Dels gen­nem så­kald­te for­an­drings­ind­sat­ser – det kan for ek­sem­pel væ­re støt­te til bå­de min­dre, nystar­te­de og etab­le­re­de ind­sat­ser el­ler or­ga­ni­sa­tio­ner el­ler et sam­ar­bej­de mel­lem fle­re or­ga­ni­sa­tio­ner. Dels gen­nem part­ner­ska­ber. Dels gen­nem di­rek­te støt­te til børn og un­ge i øko­no­misk fat­tig­dom gen­nem en ræk­ke part­ner­or­ga­ni­sa­tio­ner. Og dels via sig­na­tur­pro­jek­ter, der igang­sæt­tes på Eg­mont Fon­dens eget initiativ.

Iføl­ge Hei­di Sø­ren­sen er det ik­ke fast­lagt, hvor­dan fon­dens mid­ler i den nye stra­te­gi­pe­ri­o­de bli­ver for­delt mel­lem de fi­re må­der at yde øko­no­misk støt­te på.

Det nye ved den må­de, vi nu de­ler det op på, er, at jeg for­ven­ter, vi i den nye stra­te­gi­pe­ri­o­de vil støt­te lidt fær­re ind­sat­ser – men i læn­ge­re tid

Hei­di Sø­ren­sen – Di­rek­tør, Eg­mont Fonden 

”Vi kom­mer til at kig­ge på de kon­kre­te pro­ble­mer, vi ger­ne vil bi­dra­ge til at lø­se, og så på de løs­nings­mu­lig­he­der, der er. Det nye ved den må­de, vi nu de­ler det op på, er, at jeg for­ven­ter, vi i den nye stra­te­gi­pe­ri­o­de vil støt­te lidt fær­re ind­sat­ser – men i læn­ge­re tid. Vi har i den nye stra­te­gi kun tre mær­kesa­ger, hvor vi før hav­de lidt fle­re. De mær­kesa­ger, der nu er de­fi­ne­ret, ta­ger hånd om nog­le sto­re sam­fund­spro­ble­mer, som vi ger­ne vil ar­bej­de ved­hol­den­de og gå i dyb­den med, og det kræ­ver, at vi fo­ku­se­rer vo­res mid­ler,” si­ger direktøren.

Hun op­ly­ser sam­ti­dig, at der ik­ke er lagt op til, at der bli­ver æn­dret på for­de­lin­gen mel­lem støt­te til Dan­mark, Sve­ri­ge og Nor­ge i den nye stra­te­gi­pe­ri­o­de. Her fast­hol­der Eg­mont Fon­den som ud­gangs­punkt, at 10-15 pro­cent af mid­ler­ne går til Sve­ri­ge og Nor­ge, mens re­sten gi­ves til dan­ske projekter.

Hvad der frem mod 2030 kom­mer til at ske med det år­li­ge ud­de­lings­ni­veau, som gen­nem fle­re år har lig­get ri­me­ligt sta­bilt om­kring 100 mil­li­o­ner kro­ner, er iføl­ge Hei­di Sø­ren­sen end­nu uvist.

”I 2024 hav­de vi al­men­nyt­ti­ge ak­ti­vi­te­ter for cir­ka 100 mil­li­o­ner kro­ner, og i år er der i bud­get­tet den sam­me ud­de­lings­ram­me. Hvad der se­ne­re i stra­te­gi­pe­ri­o­den kom­mer til at ske i re­la­tion til det år­li­ge ud­de­lings­ni­veau, er ik­ke no­get, be­sty­rel­sen end­nu har for­holdt sig til,” si­ger Eg­mont Fon­dens direktør.

Vil du læse artiklen?

Med et abon­ne­ment får du fuld ad­gang til filan​tro​pi​.dk.

Det ko­ster at pro­du­ce­re uaf­hæn­gig og dyb­de­bo­ren­de jour­na­li­stisk. Læs me­re om Filan­tro­pi og se pri­ser­ne for at abon­ne­re her.

Abon­nér

Allerede abonnent? Log ind her:

Annoncespot_img

Skribent

Michael Monty
Michael Monty
Journalist

Læs mere om

Kategorier:

Tags:

Læs også

Forsiden lige nu