Ny Carlsbergfondets bevillings-tilsagn er steget med 76 procent efter ny strategi

Siden Ny Carlsbergfondet begyndte at implementere sin nye strategi i begyndelsen af 2023, er antallet af ansøgninger og bevillinger steget markant. “Vi dækker en større del af det samlede økosystem, og det er et mål i sig selv,” siger den snart afgående forperson Christine Buhl Andersen, som står bag fondens omfattende fornyelsesproces.

Et ek­sem­pel på et steds­spe­ci­fikt værk, der er støt­tet af Ny Carls­berg­fon­det, er Lea Po­r­sa­gers værk KLIT til Fyns Gym­na­si­um og HF (Fo­to: An­ders Su­ne Berg).

Man skal ik­ke træ­de man­ge skridt ind ad dø­ren hos Ny Carls­berg­fon­det, før det er ty­de­ligt, at kun­sten gen­nem­sy­rer den gam­le fond, der har hjem­sted i sam­me lo­ka­ler som Carls­bergs før­ste bryggeri.

Men selv­om hi­sto­ri­ens vin­ge­sus hvi­ler over den gam­le byg­ning, er der ta­le om mo­der­ne kunst. No­get, der vir­ker som en selv­føl­ge­lig­hed, da fon­dens for­per­son Chri­sti­ne Buhl An­der­sen be­gyn­der at for­tæl­le om den nye stra­te­gi "Le­ven­de kunst til det le­ven­de folk".

“Må­let med stra­te­gi­en og he­le den for­an­drings­pro­ces, Ny Carls­berg­fon­det har væ­ret igen­nem, er at sik­re den bedst mu­li­ge, og mest re­le­van­te og mo­der­ne va­ri­ant af Ny Carls­berg­fon­det an­no 2024 til gavn for kun­sten,” si­ger Chri­sti­ne Buhl Andersen.

Med en ny stra­te­gi og en ræk­ke nye vir­ke­mid­ler har hun stå­et bag en for­ny­el­se af fon­den, som nu kan ses i tal­le­ne i den ny­e­ste års­rap­port for 2023.

I 2023 modt­og Ny Carls­berg­fon­det 598 an­søg­nin­ger, hvoraf 359 fik et be­vil­lings­tilsagn. Det gi­ver en be­vil­lings­pro­cent på 60 procent.

Året før modt­og fon­det 417 an­søg­nin­ger, hvoraf 204 fik be­vil­lings­tilsagn, hvil­ket gi­ver en be­vil­lings­pro­cent på knap 49 procent.

Vi dæk­ker en stør­re del af det sam­le­de øko­sy­stem nu og har få­et en stør­re spred­ning i nav­ne og kunst­n­er­li­ster og institutioner

Chri­sti­ne Buhl An­der­sen – For­per­son, Ny Carlsbergfondet
Chri­sti­ne Buhl An­der­sen (Fo­to: Ny Carlsbergfondet)

Fra 2022 til 2023 er der alt­så sket en stig­ning i an­tal­let af an­søg­nin­ger på 43 pro­cent, og en stig­ning i an­tal­let af be­vil­lings­tilsagn på he­le 76 pro­cent, frem­går det af årsrapporten.

“Vi dæk­ker en stør­re del af det sam­le­de øko­sy­stem nu og har få­et en stør­re spred­ning i de kunst­ne­re og in­sti­tu­tio­ner, vi støt­ter, så det ik­ke al­tid er de sam­me, der får pen­ge­ne og der­med får mu­lig­hed for at ud­vik­le sig. Det er et mål i sig selv,” si­ger Chri­sti­ne Buhl Andersen.

Over­skrif­ten for en del af de nye vir­ke­mid­ler, som stra­te­gi­en har ført med sig, er mid­ler­ti­dig­hed. Hvor fon­den før næ­sten kun støt­te­de mu­se­ers er­hver­vel­ser af kunst­vær­ker og kunst i det of­fent­li­ge rum af per­ma­nent ka­rak­ter, støt­ter fon­den nu og­så mid­ler­ti­di­ge kunst­pro­jek­ter i form af ud­stil­lin­ger og mid­ler­ti­dig kunst i det of­fent­li­ge rum, for ek­sem­pel på festi­va­ler, og der­med er pa­let­ten ble­vet udvidet.

Men selv­om der er sket man­ge ny­brud i fon­den, støt­ter den sta­dig og­så på sam­me må­de som hidtil, blandt an­det ved at gi­ve støt­te til mu­se­ers er­hver­vel­se af kunstværker.

“For ny­lig gav vi blandt an­det et sig­ni­fi­kant be­løb til Or­d­rup­gaard, som søg­te tre fon­de om at kun­ne kø­be et vig­tigt Ham­mers­høi-værk, som el­lers vil­le ha­ve væ­ret kom­met på in­ter­na­tio­na­le hæn­der,” for­tæl­ler Chri­sti­ne Buhl Andersen.

Når det kan la­de sig gø­re for fon­den at gi­ve så man­ge fle­re be­vil­lings­tilsagn, skyl­des det og­så, at fon­dens ud­de­lings­bud­get er ble­vet større.

“Vi har få­et fle­re pen­ge at de­le ud. Og det skyl­des pri­mært af­ka­stet fra Carls­berg A/S,” si­ger hun.

Ti styrende principper

Ny Carls­berg­fon­dets 10
sty­ren­de principper
    • Ny Carls­berg­fon­det føl­ger i for­læn­gel­se af for­mål og fun­dats dis­se principper:
    • Fon­det
  • 1) er nytæn­ken­de i sit ar­bej­de og re­le­vant for samtiden
  • 2) be­stræ­ber sig på al­tid at støt­te kunst af hø­je­ste kvalitet
  • 3) med­vir­ker må­l­ret­tet til at ud­vik­le kun­sten mod det ypperste
  • 4) for­hol­der sig til væ­sent­li­ge strøm­nin­ger og ud­for­drin­ger i samfundet
  • 5) bi­dra­ger til bred­de og mang­fol­dig­hed i kun­stens verden
  • 6) be­trag­ter med ud­gangs­punkt i Dan­mark kun­sten som global
  • 7) in­si­ste­rer på pro­fes­sio­nel og pas­sio­ne­ret for­mid­ling for at gø­re kun­sten til­gæn­ge­lig og nærværende
  • 8) er op­mærk­som på kun­stens for­skel­li­ge ak­tø­rer og de­res be­tin­gel­ser hver især
  • 9) er be­vidst om sit an­svar for og sin ind­fly­del­se på det dan­ske kunstmiljø
  • 10) for­plig­ter sig på god governance.

I ar­bej­det med at de­fi­ne­re, hvad pen­ge­ne skal gå til, har Ny Carls­berg­fon­det ud­for­met ti sty­ren­de prin­cip­per på bag­grund af et om­fat­ten­de ana­ly­se­ar­bej­de og tal­ri­ge drøf­tel­ser i bestyrelsen.

“Vo­res stra­te­gi er hængt op på ti prin­cip­per, som vi bru­ger som kom­pas, når vi træf­fer be­slut­nin­ger,” for­tæl­ler Chri­sti­ne Buhl Andersen.

De ti prin­cip­per har og­så fun­det an­ven­del­se i im­ple­men­te­rin­gen af stra­te­gi­en, som fon­den næ­sten er i mål med.

“For hvert ene­ste af de vir­ke­mid­ler, vi har, har vi mas­se­ret tre til ti prin­cip­per ind i dem og spurgt os selv om, på hvil­ken må­de vi fol­der vo­res stra­te­gi ud med li­ge præ­cis det­te her vir­ke­mid­del,” si­ger hun.

Det er alt­så ik­ke blot stra­te­gi­en, der har un­der­gå­et en for­ny­el­se, men og­så fon­dens vir­ke­mid­ler og or­ga­ni­se­ring i øvrigt.

“Vi har la­vet en pul­je kun til mid­ler­ti­di­ge kunst­pro­jek­ter i det of­fent­li­ge rum, som li­ge har haft pre­mi­e­re. Og så har vi op­ret­tet en ud­stil­lings­pul­je. Det har vi hel­ler al­drig haft før. Og sid­ste år har vi for ek­sem­pel og­så haft open call for kunst­ne­re for før­ste gang no­gen­sin­de med pro­jek­tet, der hed­der Ste­det Tæl­ler X, som og­så er et eks­pe­ri­ment, for­di vi der er gå­et sam­men med Re­al­da­nia. Det er og­så før­ste gang, at Ny Carls­berg­fon­det på den må­de går hånd i hånd med en an­den stor fond,” si­ger hun og fortsætter:

Det er helt an­der­le­des, end den må­de, fon­den tra­di­tio­nelt har ar­bej­det på, og det gør, at der kom­mer nog­le kunst­ne­re på ba­nen, som vi helt ær­ligt ik­ke hav­de øje for

Chri­sti­ne Buhl An­der­sen – For­per­son, Ny Carlsbergfondet

“Det er helt an­der­le­des, end den må­de, fon­den tra­di­tio­nelt har ar­bej­det på, og det gør, at der kom­mer nog­le kunst­ne­re på ba­nen, som vi helt ær­ligt ik­ke hav­de øje for,” si­ger hun og slår fast, at den di­ver­si­tet er et vig­tigt mål for fonden.

“Vi snak­ker me­get om di­ver­si­tet, alt­så hvil­ke stem­mer, der får plads, og det har selv­føl­ge­lig og­så væ­ret på­vir­ket af man­ge for­skel­li­ge kul­tu­rel­le be­væ­gel­ser, li­ge fra Me­Too til Bla­ck Li­ves Mat­ter til iden­ti­tetspo­li­tik. Det at væ­re ga­te­ke­e­per, som vi jo er, hand­ler og­så om at for­hol­de sig til, hvil­ke stem­mer, der får plads.”

Diversitet og transparens hele vejen rundt

Ar­bej­det med at sik­re li­ge ad­gang til fon­dens mid­ler for al­le har ik­ke blot gen­nem­sy­ret ar­bej­det med ud­de­lings­stra­te­gi­en. Det er no­get, der har fyldt he­le vej­en rundt i or­ga­ni­sa­tio­nen, for­tæl­ler Chri­sti­ne Buhl An­der­sen. For det he­le hæn­ger sam­men, for­kla­rer hun.

“Vi prø­ver at ar­bej­de med di­ver­si­tet, bå­de stra­te­gisk, i vo­res vir­ke­mid­ler, i vo­res or­ga­ni­sa­tion og i vo­res se­tup. Så Ny Carls­berg­fon­det har og­så væ­ret igen­nem en kul­tur­for­an­dring. Kul­tur æder stra­te­gi, som man si­ger. Der­for er den kul­tu­rel­le for­an­dring i en or­ga­ni­sa­tion li­ge­så vig­tig for at lyk­kes. Vo­res nye fo­kus kræ­ver og­så nye kom­pe­ten­cer i vo­res se­kre­ta­ri­at, så det er en del af dét at ud­rul­le stra­te­gi­en at få de rig­ti­ge men­ne­sker om­bord,” si­ger hun og for­tæl­ler, at fon­den har om­lagt al­le dens pro­ces­ser og procedurer.

"Vi er ble­vet me­re bu­reau­kra­ti­ske, og det er en god ting. Der skal ik­ke væ­re en stan­dard, hvor man li­ge kan kom­me ind og få no­get igen­nem, for det er ik­ke trans­pa­rent. Så trans­pa­rens og stra­te­gi hæn­ger og­så sam­men med bu­reau­kra­ti, alt­så at man ind­fø­rer nog­le pro­ces­ser, som er med­vir­ken­de til, at al­le be­hand­les ens. Og det er i vo­res egen in­ter­es­se, da det er med til at sik­re den di­ver­si­tet, vi ger­ne vil ha­ve,” si­ger Chri­sti­ne Buhl An­der­sen og tilføjer:

“Den­ne her gover­nan­ce-ad­skil­lel­se mel­lem be­sty­rel­se og se­kre­ta­ri­at er og­så et led i det,” med hen­vis­ning til, at Ny Carls­berg­fon­det blandt an­det har valgt at an­sæt­te en di­rek­tør for før­ste gang i fon­dens historie.

Jeg er egent­lig ba­re utro­lig stolt over og glad for at kun­ne af­le­ve­re det med sløj­fe på til nog­le nye

Chri­sti­ne Buhl An­der­sen – For­per­son, Ny Carlsbergfondet

Når Chri­sti­ne Buhl An­der­sen for­la­der sin post som for­per­son ved års­skif­tet, bli­ver hen­des rol­le så­le­des ud­skilt i tre. Mi­cha­el Thou­ber til­træ­der 1. novem­ber som fonds­di­rek­tør, San­ne Ko­fod Ol­sen til­træ­der som ny be­sty­rel­ses­for­per­son 1. ja­nu­ar 2025 og Glyp­to­te­ket, som Chri­sti­ne Buhl An­der­sen og­så er for­per­son for, skal li­ge­le­des ha­ve en ny be­sty­rel­ses­for­per­son. Og det er et af de sid­ste led i for­ny­el­ses­ar­bej­det, som end­nu mangler.

“Den sid­ste del er i for­hold til Glyp­to­te­ket, hvor man ind­til nu og­så har væ­ret for­per­son for Glyp­to­te­kets be­sty­rel­se, når man er for­per­son i Ny Carls­berg­fon­det. Der har jeg stå­et i spid­sen for en vedtægts­æn­dring, som be­ty­der, at de to en­he­der fra 1. ja­nu­ar ik­ke har sam­me for­per­son, men at det er ad­skilt. Vi har igen skabt trans­pa­rens og for­ma­li­se­ret he­le den­ne her fa­mi­lie­sam­men­hæng på en må­de, som gør, at det bli­ver ad­skilt og pro­fes­sio­na­li­se­ret,” si­ger hun.

I for­hold til Ny Carls­bergs­fon­dets ar­bej­de med at få kun­sten ud over lan­dets græn­ser, er fon­den hel­ler ik­ke helt i mål end­nu, for­tæl­ler Chri­sti­ne Buhl Andersen.

“På det in­ter­na­tio­na­le om­rå­de er stra­te­gi­en hel­ler ik­ke ud­rul­let fuld­stæn­dig end­nu. Det kan man godt ar­bej­de vi­de­re med at fin­pud­se i frem­ti­den,” si­ger hun.

Hvor­dan er det for dig at skul­le slip­pe pro­jek­tet in­den længe?

“Det er klart, at når man en­ga­ge­rer sig i no­get og går me­get ind i det, bli­ver man og­så emo­tio­nelt knyt­tet til det, men nu har jeg snart væ­ret i 10 år i Carls­berg­fa­mi­li­en, først i be­sty­rel­sen i Ny Carls­berg­fon­det, så som di­rek­tør for Glyp­to­te­ket og si­den 2020 som for­per­son for Ny Carls­berg­fon­det og Glyp­to­te­ket, og det har væ­ret en to­tal om­struk­tu­re­rings­pro­ces he­le vej­en igen­nem, og jeg er egent­lig ba­re utro­lig stolt over og glad for at kun­ne af­le­ve­re det med sløj­fe på til nog­le nye,” slut­ter hun.

Vil du læse artiklen?

Med et abon­ne­ment får du fuld ad­gang til filan​tro​pi​.dk.

Det ko­ster at pro­du­ce­re uaf­hæn­gig og dyb­de­bo­ren­de jour­na­li­stisk. Læs me­re om Filan­tro­pi og se pri­ser­ne for at abon­ne­re her.

Abon­nér

Allerede abonnent? Log ind her:

Skribent

Læs mere om

Kategorier:

Tags:

Læs også

Forsiden lige nu