Man skal ikke træde mange skridt ind ad døren hos Ny Carlsbergfondet, før det er tydeligt, at kunsten gennemsyrer den gamle fond, der har hjemsted i samme lokaler som Carlsbergs første bryggeri.
Men selvom historiens vingesus hviler over den gamle bygning, er der tale om moderne kunst. Noget, der virker som en selvfølgelighed, da fondens forperson Christine Buhl Andersen begynder at fortælle om den nye strategi "Levende kunst til det levende folk".
“Målet med strategien og hele den forandringsproces, Ny Carlsbergfondet har været igennem, er at sikre den bedst mulige, og mest relevante og moderne variant af Ny Carlsbergfondet anno 2024 til gavn for kunsten,” siger Christine Buhl Andersen.
Med en ny strategi og en række nye virkemidler har hun stået bag en fornyelse af fonden, som nu kan ses i tallene i den nyeste årsrapport for 2023.
I 2023 modtog Ny Carlsbergfondet 598 ansøgninger, hvoraf 359 fik et bevillingstilsagn. Det giver en bevillingsprocent på 60 procent.
Året før modtog fondet 417 ansøgninger, hvoraf 204 fik bevillingstilsagn, hvilket giver en bevillingsprocent på knap 49 procent.
Vi dækker en større del af det samlede økosystem nu og har fået en større spredning i navne og kunstnerlister og institutioner
Christine Buhl Andersen – Forperson, Ny Carlsbergfondet
Fra 2022 til 2023 er der altså sket en stigning i antallet af ansøgninger på 43 procent, og en stigning i antallet af bevillingstilsagn på hele 76 procent, fremgår det af årsrapporten.
“Vi dækker en større del af det samlede økosystem nu og har fået en større spredning i de kunstnere og institutioner, vi støtter, så det ikke altid er de samme, der får pengene og dermed får mulighed for at udvikle sig. Det er et mål i sig selv,” siger Christine Buhl Andersen.
Overskriften for en del af de nye virkemidler, som strategien har ført med sig, er midlertidighed. Hvor fonden før næsten kun støttede museers erhvervelser af kunstværker og kunst i det offentlige rum af permanent karakter, støtter fonden nu også midlertidige kunstprojekter i form af udstillinger og midlertidig kunst i det offentlige rum, for eksempel på festivaler, og dermed er paletten blevet udvidet.
Men selvom der er sket mange nybrud i fonden, støtter den stadig også på samme måde som hidtil, blandt andet ved at give støtte til museers erhvervelse af kunstværker.
“For nylig gav vi blandt andet et signifikant beløb til Ordrupgaard, som søgte tre fonde om at kunne købe et vigtigt Hammershøi-værk, som ellers ville have været kommet på internationale hænder,” fortæller Christine Buhl Andersen.
Når det kan lade sig gøre for fonden at give så mange flere bevillingstilsagn, skyldes det også, at fondens uddelingsbudget er blevet større.
“Vi har fået flere penge at dele ud. Og det skyldes primært afkastet fra Carlsberg A/S,” siger hun.
Ti styrende principper
Ny Carlsbergfondets 10
styrende principper
Ny Carlsbergfondet følger i forlængelse af formål og fundats disse principper:
Fondet
- 1) er nytænkende i sit arbejde og relevant for samtiden
- 2) bestræber sig på altid at støtte kunst af højeste kvalitet
- 3) medvirker målrettet til at udvikle kunsten mod det ypperste
- 4) forholder sig til væsentlige strømninger og udfordringer i samfundet
- 5) bidrager til bredde og mangfoldighed i kunstens verden
- 6) betragter med udgangspunkt i Danmark kunsten som global
- 7) insisterer på professionel og passioneret formidling for at gøre kunsten tilgængelig og nærværende
- 8) er opmærksom på kunstens forskellige aktører og deres betingelser hver især
- 9) er bevidst om sit ansvar for og sin indflydelse på det danske kunstmiljø
- 10) forpligter sig på god governance.
I arbejdet med at definere, hvad pengene skal gå til, har Ny Carlsbergfondet udformet ti styrende principper på baggrund af et omfattende analysearbejde og talrige drøftelser i bestyrelsen.
“Vores strategi er hængt op på ti principper, som vi bruger som kompas, når vi træffer beslutninger,” fortæller Christine Buhl Andersen.
De ti principper har også fundet anvendelse i implementeringen af strategien, som fonden næsten er i mål med.
“For hvert eneste af de virkemidler, vi har, har vi masseret tre til ti principper ind i dem og spurgt os selv om, på hvilken måde vi folder vores strategi ud med lige præcis dette her virkemiddel,” siger hun.
Det er altså ikke blot strategien, der har undergået en fornyelse, men også fondens virkemidler og organisering i øvrigt.
“Vi har lavet en pulje kun til midlertidige kunstprojekter i det offentlige rum, som lige har haft premiere. Og så har vi oprettet en udstillingspulje. Det har vi heller aldrig haft før. Og sidste år har vi for eksempel også haft open call for kunstnere for første gang nogensinde med projektet, der hedder Stedet Tæller X, som også er et eksperiment, fordi vi der er gået sammen med Realdania. Det er også første gang, at Ny Carlsbergfondet på den måde går hånd i hånd med en anden stor fond,” siger hun og fortsætter:
Det er helt anderledes, end den måde, fonden traditionelt har arbejdet på, og det gør, at der kommer nogle kunstnere på banen, som vi helt ærligt ikke havde øje for
Christine Buhl Andersen – Forperson, Ny Carlsbergfondet
“Det er helt anderledes, end den måde, fonden traditionelt har arbejdet på, og det gør, at der kommer nogle kunstnere på banen, som vi helt ærligt ikke havde øje for,” siger hun og slår fast, at den diversitet er et vigtigt mål for fonden.
“Vi snakker meget om diversitet, altså hvilke stemmer, der får plads, og det har selvfølgelig også været påvirket af mange forskellige kulturelle bevægelser, lige fra MeToo til Black Lives Matter til identitetspolitik. Det at være gatekeeper, som vi jo er, handler også om at forholde sig til, hvilke stemmer, der får plads.”
Diversitet og transparens hele vejen rundt
Arbejdet med at sikre lige adgang til fondens midler for alle har ikke blot gennemsyret arbejdet med uddelingsstrategien. Det er noget, der har fyldt hele vejen rundt i organisationen, fortæller Christine Buhl Andersen. For det hele hænger sammen, forklarer hun.
“Vi prøver at arbejde med diversitet, både strategisk, i vores virkemidler, i vores organisation og i vores setup. Så Ny Carlsbergfondet har også været igennem en kulturforandring. Kultur æder strategi, som man siger. Derfor er den kulturelle forandring i en organisation ligeså vigtig for at lykkes. Vores nye fokus kræver også nye kompetencer i vores sekretariat, så det er en del af dét at udrulle strategien at få de rigtige mennesker ombord,” siger hun og fortæller, at fonden har omlagt alle dens processer og procedurer.
"Vi er blevet mere bureaukratiske, og det er en god ting. Der skal ikke være en standard, hvor man lige kan komme ind og få noget igennem, for det er ikke transparent. Så transparens og strategi hænger også sammen med bureaukrati, altså at man indfører nogle processer, som er medvirkende til, at alle behandles ens. Og det er i vores egen interesse, da det er med til at sikre den diversitet, vi gerne vil have,” siger Christine Buhl Andersen og tilføjer:
“Denne her governance-adskillelse mellem bestyrelse og sekretariat er også et led i det,” med henvisning til, at Ny Carlsbergfondet blandt andet har valgt at ansætte en direktør for første gang i fondens historie.
Jeg er egentlig bare utrolig stolt over og glad for at kunne aflevere det med sløjfe på til nogle nye
Christine Buhl Andersen – Forperson, Ny Carlsbergfondet
Når Christine Buhl Andersen forlader sin post som forperson ved årsskiftet, bliver hendes rolle således udskilt i tre. Michael Thouber tiltræder 1. november som fondsdirektør, Sanne Kofod Olsen tiltræder som ny bestyrelsesforperson 1. januar 2025 og Glyptoteket, som Christine Buhl Andersen også er forperson for, skal ligeledes have en ny bestyrelsesforperson. Og det er et af de sidste led i fornyelsesarbejdet, som endnu mangler.
“Den sidste del er i forhold til Glyptoteket, hvor man indtil nu også har været forperson for Glyptotekets bestyrelse, når man er forperson i Ny Carlsbergfondet. Der har jeg stået i spidsen for en vedtægtsændring, som betyder, at de to enheder fra 1. januar ikke har samme forperson, men at det er adskilt. Vi har igen skabt transparens og formaliseret hele denne her familiesammenhæng på en måde, som gør, at det bliver adskilt og professionaliseret,” siger hun.
I forhold til Ny Carlsbergsfondets arbejde med at få kunsten ud over landets grænser, er fonden heller ikke helt i mål endnu, fortæller Christine Buhl Andersen.
“På det internationale område er strategien heller ikke udrullet fuldstændig endnu. Det kan man godt arbejde videre med at finpudse i fremtiden,” siger hun.
Hvordan er det for dig at skulle slippe projektet inden længe?
“Det er klart, at når man engagerer sig i noget og går meget ind i det, bliver man også emotionelt knyttet til det, men nu har jeg snart været i 10 år i Carlsbergfamilien, først i bestyrelsen i Ny Carlsbergfondet, så som direktør for Glyptoteket og siden 2020 som forperson for Ny Carlsbergfondet og Glyptoteket, og det har været en total omstruktureringsproces hele vejen igennem, og jeg er egentlig bare utrolig stolt over og glad for at kunne aflevere det med sløjfe på til nogle nye,” slutter hun.