Guide: Sådan kommer du i gang med klimafilantropien - selvom du ikke er en klimafond

Hvordan kan fondene bidrage til klimaomstillingen - også de fonde som ikke har klima som del af deres almennyttige formål? Det har vi spurgt fire fonde og en ekspert om. De deler deres erfaringer og kommer med gode råd til, hvordan du som beslutningstager i en fond kommer i gang med klimafilantropien.

Fo­to: www​.quo​teca​ta​log​.com/ Fli­ckr

Kli­ma­fi­nan­si­e­ring er ho­ved­te­ma­et for COP29, som i den­ne uge sam­ler ver­dens le­de­re i Baku, Aser­ba­jds­jan. Må­let er klart: De ri­ge­ste lan­de, fon­de og virk­som­he­der skal bi­dra­ge med fle­re pen­ge til den grøn­ne om­stil­ling. Den se­ne­ste rap­port fra FN’s mil­jøor­ga­ni­sa­tion UNEP pe­ger på, at vi skal re­du­ce­re CO2-ud­led­nin­gen med 42 pro­cent in­den 2030 for at over­hol­de 1,5 grad­sam­bi­tio­nen, hvil­ket kræ­ver en seks­dob­ling af in­ve­ste­rin­ger­ne i klimaomstillingen.

I for­ri­ge uge kom så Fon­de­nes Vi­dens­cen­ters år­li­ge ana­ly­se af de dan­ske fon­des be­vil­lin­ger til net­op kli­ma­om­rå­det. Tal­le­ne vi­ser, at om­rå­det fort­sat er un­der­pri­o­ri­te­ret, trods en stig­ning på 47 pro­cent. I 2022 gav fon­de­ne 2,16 mil­li­ar­der kro­ner til kli­ma, na­tur og mil­jø, men her­af gik kun 892 mil­li­o­ner kro­ner til kli­ma­re­la­te­re­de ak­ti­vi­te­ter. Til sam­men­lig­ning gav de dan­ske fon­de sam­me år 6,88 mil­li­ar­der kro­ner til sund­heds­for­mål, 4,9 mil­li­ar­der kro­ner til ud­dan­nel­ses­for­mål og 3,5 mil­li­ar­der kro­ner til so­ci­a­le formål.

Filan­tro­pi har der­for spurgt fi­re fon­de og en grøn or­ga­ni­sa­tion om, hvor­dan du som be­slut­nings­ta­ger i en fond, kan be­væ­ge dig ind på kli­ma­om­rå­det - og­så selv­om det ik­ke er fon­dens pri­mæ­re al­men­nyt­ti­ge formål.

Her er de­res råd til, hvor­dan du kan kom­me i gang med klimafilantropien.

1. Se på dit for­mål - og di­ne mu­lig­he­der for at på­vir­ke kli­ma­et gen­nem det 
Fonds­sta­tik­ken har gang på gang do­ku­men­te­ret, at kli­ma som ud­de­lings­om­rå­de pri­mært er for­be­holdt få og of­te sto­re grøn­ne fon­de som Ve­lux Fon­den og Re­al­da­nia. De ak­tø­rer, som Filan­tro­pi har talt med, me­ner dog, at al­le fon­de kan bi­dra­ge til kli­ma­et - på tværs af filan­tro­pi­ske formål.

“For­di kli­ma­kri­sen er en sy­ste­misk ud­for­dring med kon­se­kven­ser for stort set al­le om­rå­der i sam­fun­det, så er der rig­tig man­ge ve­je ind i kli­ma. Jeg vil vove at på­stå, at al­le fon­de – uan­set hi­sto­rie og for­mål - kan sæt­te et po­si­tivt præg på den grøn­ne om­stil­ling,” si­ger Bri­an Val­b­jørn Sø­ren­sen i et skrift­ligt svar. Han er di­rek­tør for kli­ma­fon­den KR Foundation.

Han pe­ger på, at nog­le fon­de går ind på kli­ma­om­rå­det via sund­hed, som ek­sem­pel­vis Cle­an Air Fund, der fo­ku­se­rer på sund­heds­di­men­sio­nen af luft­foru­re­ning, mens an­dre ar­bej­der in­den for en so­ci­al ram­me, ek­sem­pel­vis Ro­ck­e­fel­ler Fo­un­da­tion, der in­te­gre­rer ved­va­ren­de ener­gi­pro­jek­ter med so­ci­a­le ind­sat­ser i ud­valg­te udviklingslande.

Et ek­sem­pel fra den dan­ske fonds­sek­tor er Au­gusti­nus Fon­den, der de se­ne­ste år har sat fo­kus på grøn om­stil­ling af kul­tur­sek­to­ren. Fon­den har ek­sem­pel­vis støt­tet grøn­ne pro­jek­ter in­den for mu­se­ums­ver­de­nen, mu­sik­ver­de­nen, de­sign og kunst­hånd­værk og scenekunstbranchen.

Frank Re­chen­dor­ff Møl­ler, der er ad­mi­ni­stre­ren­de di­rek­tør i Au­gusti­nus Fon­den me­ner, at det er en na­tur­lig kon­se­kvens af samfundsudviklingen.

“Selv­om kli­ma ik­ke står i vo­res fun­dats, så er det ble­vet et grund­vil­kår i sam­fun­det og for vo­res be­vil­lings­mod­ta­ge­re. Det har vi øn­sket at hand­le på og bi­dra­ge til. Vi har som en be­hovs­dre­vet fond, der er me­re end 80 år gam­mel, en op­ga­ve i for­hold til at føl­ge med i, hvor­dan vi fort­sat kan gø­re os re­le­van­te for om­ver­de­nen. Og der er kli­ma­omstil­ling i dag ble­vet et vig­tigt om­rå­de og­så in­den for kul­tu­r­om­rå­det,” si­ger han.

“Det hand­ler om at se på sit for­mål og si­ne mu­lig­he­der for at bi­dra­ge til kli­ma­omstil­li­gen gen­nem det

Sø­ren Stau­gaard Ni­el­sen – di­rek­tør, Ram­bøll Fonden

Et an­det ek­sem­pel er Ram­bøll Fon­den, der for ny­lig har ved­ta­get en ny filan­tro­pisk stra­te­gi, som ik­ke har et eks­pli­cit kli­ma­for­mål, men hvor po­si­ti­ve ef­fek­ter for kli­ma­et er en vig­tig del af ind­sat­sen, me­ner Sø­ren Stau­gaard Ni­el­sen, som er di­rek­tør i fonden.

“Selv­om vi ik­ke di­rek­te adres­se­rer kli­maud­for­drin­gen i vo­res tre filan­tro­pi­ske mis­sio­ner, så har de al­le sto­re ele­men­ter af kli­ma­kri­sen i sig. Når vi ek­sem­pel­vis gi­ver pen­ge til forsk­ning i bed­re ma­te­ri­a­ler, så er det jo ik­ke di­rek­te en kli­ma­be­vil­ling, men no­get der in­di­rek­te er har en kli­ma­ef­fekt” si­ger han.

“Det hand­ler om at se på sit for­mål og si­ne mu­lig­he­der for at bi­dra­ge til kli­ma­omstil­li­gen gen­nem det,” si­ger han.

2. Gør det til en fæl­les prioritet
Selv­om et fo­kus på kli­ma­omstil­lin­gen ik­ke be­hø­ver at be­ty­de æn­drin­ger i fon­dens vedtæg­ter el­ler ra­di­ka­le om­kal­fa­trin­ger i ud­de­lings­stra­te­gi­en, er det af­gø­ren­de at ha­ve op­bak­ning bå­de i se­kre­ta­ri­a­tet og i bestyrelsen.

Au­gusti­nus Fon­dens se­kre­ta­ri­at har gen­nem de se­ne­ste år haft en ræk­ke mø­der med be­sty­rel­sen for at fin­de fæl­les fod­fæ­ste i in­klu­de­rin­gen af kli­ma­di­men­sio­nen i fon­dens uddelinger.

Østif­ter­ne, som er en ud­de­len­de for­e­ning, har for få uger si­den be­slut­tet at etab­le­re et pro­gram, hvor der og­så skal ud­de­les med fo­kus på E’et i ESG. En be­slut­ning som blev truf­fet på et mø­de, hvor bå­de fon­dens be­sty­rel­se og se­kre­ta­ri­at deltog.

“Vi har de se­ne­ste år få­et godt styr på S’et og G’et, og nu har vi i fæl­les­skab be­slut­tet, at vi fremad­ret­tet og­så skal in­klu­de­re E’et, for­di det er en væ­sent­lig del af det at sik­re be­folk­nin­gens vel­be­fin­den­de. Nu skal vi fin­de ud af, hvor­dan vi skal gø­re det i prak­sis. Den pro­ces vil lø­be over det kom­men­de år,” si­ger Lars Suhr Ol­sen, som er di­rek­tør i Østifterne.

Han pe­ger på, at det i be­slut­nings­pro­ces­sen har væ­ret giv­tigt at af­sæt­te god tid til at drøf­te det og til at nå til en fæl­les af­kla­ring om­kring, hvor­dan ar­bej­det kun­ne gri­bes an.

3. Ind­hent vi­den udefra
Langt de fle­ste af de per­so­ner, der i dag sid­der ude i fon­de­nes se­kre­ta­ri­a­ter el­ler be­sty­rel­ser, er ik­ke eks­per­ter i kli­ma, na­tur, mil­jø el­ler grøn om­stil­ling. Der­for er det en god ide at hen­te vi­den og spar­ring uden for fon­den, me­ner Jarl Krau­sing, som er vi­ce­di­rek­tør i den grøn­ne tæn­ket­ank Concito.

“Al­le fonds­be­sty­rel­ser vil­le ha­ve godt af et op­læg fra en Kat­he­ri­ne Ri­chards­on-ty­pe, som kun­ne ska­be for­stå­el­se for de sam­men­hæn­ge, der er mel­lem kli­ma og en lang ræk­ke an­dre sam­funds­ud­for­drin­ger, som fon­de­ne ar­bej­der med. Og som kun­ne ka­ste lys på de kla­re filan­tro­pi­ske mu­lig­he­der, der og­så er i om­stil­lin­gen for at ska­be en bed­re ver­den med me­re lig­hed, kva­li­tet, so­li­da­ri­tet,” si­ger han.

Bå­de Au­gusti­nus Fon­den og Østif­ter­ne har hen­tet ek­stern in­spira­tion og spar­ring i de­res pro­ces med at in­d­ar­bej­de kli­ma­hen­syn i de­res uddelinger.

“For os har det væ­ret enormt vær­di­fuldt at træk­ke på kræf­ter ude­fra - og få in­spira­tion fra folk, der har ar­bej­det sy­ste­ma­tisk med ESG in­den for det grøn­ne om­rå­de. Det har væ­ret vig­tigt for vo­res ar­bejds­pro­ces, og det vil jeg og­så an­be­fa­le an­dre at gø­re,” si­ger Lars Suhr Olsen.

Au­gusti­nus Fon­den har gen­nem de se­ne­ste år haft stort fo­kus på at ind­dra­ge be­vil­lings­mod­ta­ger­ne i, hvor­dan fon­dens bi­drag kun­ne se ud på klimaområdet.

“Vi har he­le ti­den spurgt be­vil­lings­mod­ta­ger­ne om, hvad de har brug for i for­hold til kli­maind­sat­sen - og det har væ­ret af­sæt­tet for de pro­jek­ter, vi har be­vil­li­get pen­ge til,” si­ger Frank Re­chen­dor­ff Møller.

4. Spis ele­fan­ten i bidder
Li­ge­som ek­sem­pel­vis kom­mu­ner og man­ge sto­re virk­som­he­der ar­bej­der ud fra lang­sig­te­de kli­ma­stra­te­gi­er med mål, der stræk­ker sig år­ti­er frem, er kli­ma­filan­tro­pi en op­ga­ve, som fon­de skal se som en læn­ge­re­va­ren­de pro­ces frem for et en­kelt ini­ti­a­tiv el­ler en år­lig uddeling.

Vo­res til­gang har væ­ret at rul­le sne­bol­den stil­le og ro­ligt i gang med min­dre pro­jek­ter og te­ste af

Frank Re­chen­dor­ff Møl­ler – ad­mi­ni­stre­ren­de di­rek­tør, Au­gusti­nus Fonden

Au­gusti­nus Fon­den har valgt en stra­te­gi, hvor de star­te­de i det små og grad­vist ska­le­re­de op. En frem­gangs­må­de, som har bå­ret frugt, me­ner Frank Re­chen­dor­ff Møller.

“Der er ik­ke no­gen qui­ck­fixes i det her. Vi har fra star­ten tænkt, at vi ik­ke kun­ne le­ve­re en fær­dig og klar stra­te­gi på om­rå­det. Vo­res til­gang har væ­ret at rul­le sne­bol­den stil­le og ro­ligt i gang med min­dre pro­jek­ter og te­ste af. Nu ser vi en klar sne­bold­s­ef­fekt, hvor vi de se­ne­ste år har ska­le­ret mar­kant op i vo­res ud­de­lin­ger in­den for om­rå­det,” si­ger han.

Lars Suhr Ol­sen fra Østif­ter­ne vur­de­rer, at for­e­nin­gens ar­bej­de med og­så at ud­de­le til det grøn­ne om­rå­de vil væ­re en omstillingsproces.

“Det er ik­ke en snup­tags­løs­ning for os at be­slut­te, at vi fremad­ret­tet og­så vil ar­bej­de med E’et i ESG. Det kræ­ver en sy­ste­ma­tik og struk­tur, hvor vi læg­ger en klar ba­ne for­an os. Og så går vi skridt for skridt i den ret­ning,” si­ger han.

5. Sæt det lan­ge og in­nova­ti­ve lys på
Nu er vi nå­et til, hvad de fon­de, der over­ve­jer at gå kli­ma­vej­en, så bør støt­te in­den for kli­ma­om­rå­det - og hvor der set med kli­ma­bril­ler­ne på i dag er sær­ligt brug for, at fon­de­ne træ­der til.

Fon­de­ne kan med for­del fo­ku­se­re på lang­sig­te­de pro­jek­ter – net­op for­di de har mu­lig­hed for at ud­de­le tå­l­mo­di­ge pen­ge, som er af­gø­ren­de for ved­va­ren­de løs­nin­ger, me­ner Jarl Krau­sing fra Concito.

"Fon­de­ne kan ha­ve det lan­ge lys på, som vi ik­ke får fra po­li­ti­ker­ne. De kan sæt­te ret­nin­gen mod det Dan­mark, vi øn­sker i frem­ti­den, med kla­re vi­sio­ner og mål, der sik­rer, at vi får he­le sam­fun­det med. Det sig­te mang­ler me­get i dag," si­ger han.

En an­den vig­tig styr­ke, fon­de­ne kan brin­ge i spil, er de­res ri­si­ko­vil­lig­hed, me­ner Frank Re­chen­dor­ff Møl­ler fra Au­gusti­nus Fon­den. Kul­tur­fon­den har op­le­vet en sti­gen­de ef­ter­spørgsel på mid­ler, der gør det mu­ligt at eks­pe­ri­men­te­re og af­prø­ve nye idéer

“At tæn­ke kli­ma­et ind er sta­dig nyt for man­ge. Der­for har fonds­mid­ler en sær­lig vær­di i for­hold til at ta­ge ri­si­ci, af­prø­ve nye idéer og ind­sam­le er­fa­rin­ger, som kan de­les og kom­me an­dre til gavn,” si­ger han.

6. Ik­ke kun uddelingerne… 
Det er dog langt fra kun på ud­de­lings­si­den, at fon­de kan yde et vig­tigt bi­drag til kli­ma­et. Net­op for­di, der de kom­men­de år skal put­tes mar­kant fle­re pen­ge ind i kli­ma­omstil­lin­gen, kan fon­de ved at brin­ge de­res for­mu­er me­re i spil og­så gø­re en stor for­skel. Det er der og­så nog­le fon­de, som al­le­re­de gør i dag, hvor de blandt an­det in­ve­ste­rer de­res pen­ge in­den for ESG-ram­men el­ler prø­ver kræf­ter med de så­kald­te impact-investeringer.

Fon­de­ne sid­der på enor­me for­mu­er og kan gen­nem de­res in­ve­ste­rin­ger bi­dra­ge med en stor be­væ­gel­ses­kraft mod det grønne

Jarl Krau­sing – vi­ce­di­rek­tør, Concito

Det er en vej, langt fle­re fon­de bør gå, me­ner Jarl Krausing.

“Fon­de­ne sid­der på enor­me for­mu­er og kan gen­nem de­res in­ve­ste­rin­ger bi­dra­ge med en stor be­væ­gel­ses­kraft mod det grøn­ne. De­res in­ve­ste­rin­ger er et om­rå­de, hvor de kan gø­re en re­el for­skel. Al­li­ge­vel er der i dag gan­ske få fon­de, der har en klar po­li­tik, der bak­ker op om det grøn­ne,” si­ger han.

Sø­ren Stau­gaard Ni­el­sen fra Ram­bøll Fon­den me­ner des­u­den, at der er mu­lig­he­der for at frem­me den grøn­ne dags­or­den gen­nem ak­tivt ejer­skab og ved at frem­me en grøn om­stil­ling af virk­som­he­den, Ram­böll AS, der som rå­d­gi­ven­de in­ge­ni­ør­virk­som­hed i sti­gen­de grad po­si­tio­ne­rer sig på bæredygtighedsdagsordenen.

“Vo­res pri­mæ­re fo­kus er på at bi­dra­ge til, at virk­som­he­den går i en grøn­ne­re ret­ning ek­sem­pel­vis ved at fra­væl­ge kon­kre­te for­ret­nings­om­rå­der,” si­ger han.

7. “Ba­re med at kom­me i gang”
Sid­der du som me­d­ar­bej­der i et fonds­se­kre­ta­ri­at el­ler som med­lem af en fonds­be­sty­rel­se og har tan­ker el­ler øn­sker om at bi­dra­ge me­re til kli­ma­omstil­lin­gen er det med at star­te ind­sat­sen op, ly­der op­for­drin­gen fra Bri­an Val­b­jørn Sørensen.

“Hvis man som fonds­be­sty­rel­se el­ler -se­kre­ta­ri­at er in­ter­es­se­ret i kli­ma, er det ba­re med at kom­me i gang – der er mas­ser af mu­lig­he­der,” si­ger han.

Jarl Krau­sing me­ner li­ge­le­des, at der er brug for, at fle­re fon­de sæt­ter fo­kus på kli­ma­et i de­res arbejde:

“Det er vig­tigt, at fle­re fon­de kom­mer i gang nu med at tæn­ke kli­ma­et ind - for det på­vir­ker al­le de­le af sam­fun­det. Det er et must for fon­de­ne, hvis de vil kal­de sig bæ­re­dyg­ti­ge” si­ger han og rå­der fon­de­ne til at gå sam­men om indsatsen:

“Det er en god ide at adres­se­re kli­ma­et me­re kol­lek­tivt. Vi ser hel­dig­vis fle­re og fle­re fon­de gå sam­men. Det er po­si­tivt, for­di det er med til at styr­ke de­res ind­sats og ef­fek­ten,” si­ger Jarl Krausing.

Vil du læse artiklen?

Med et abon­ne­ment får du fuld ad­gang til filan​tro​pi​.dk.

Det ko­ster at pro­du­ce­re uaf­hæn­gig og dyb­de­bo­ren­de jour­na­li­stisk. Læs me­re om Filan­tro­pi og se pri­ser­ne for at abon­ne­re her.

Abon­nér

Allerede abonnent? Log ind her:

Skribent

Læs mere om

Kategorier:

Tags:

Læs også

Forsiden lige nu