Museumsinspektør: At beskytte Ukraines kulturarv er at beskytte den nationale identitet

Krigen i Ukraine sætter streg under nødvendigheden af indsatser for at beskytte kulturarv, fordi angrebene på den ukrainske kultur er et angreb på landets nationale selvforståelse, siger bestyrelsesformand i Blue Shield Denmark.

Den rus­si­ske krigs­ma­ski­ne har den ukrain­ske kul­tu­rarv som et spe­ci­fikt mål, så der­for er der god grund til at støt­te lan­dets kul­turin­sti­tu­tio­ner i at be­skyt­te den, me­ner be­sty­rel­ses­for­mand i Blue Shield Den­mark. På bil­le­det ses hi­sto­ri­emu­se­et Ivankiv i Ki­ev, som er ble­vet bom­bet af rus­sisk ar­til­le­ri-skyts (fo­to: Blue Shield Denmark).

Kul­tu­rar­ven – i form af hi­sto­ri­ske byg­nin­ger, monu­men­ter, mu­se­er m.m. – i Ukrai­ne har si­den kri­gens start i fe­bru­ar 2022 væ­ret et in­ter­es­sant mål for den rus­si­ske krigsmaskine.

Til og med sep­tem­ber i år er der øde­lagt 509 kul­tur­ste­der i alt: 152 re­li­gi­øse ste­der, 268 byg­nin­ger af hi­sto­risk og/eller kunst­ne­risk in­ter­es­se, 34 mu­se­er, 33 monu­men­ter, 18 bi­bli­o­te­ker, 3 ar­kæ­o­lo­gi­ske ste­der og 1 ar­kiv. Det vi­ser tal fra en op­gø­rel­se fo­re­ta­get af FN’s or­ga­ni­sa­tion for ud­dan­nel­se, kul­tur, kom­mu­ni­ka­tion og vi­den­skab (UNESCO).

Det er en helt cen­tral op­ga­ve at be­skyt­te kul­tu­rarv – sær­ligt i Ukrai­ne, hvor den net­op er sær­ligt ud­sat på grund af kri­gen, me­ner Sø­ren la Cour Jen­sen, mu­se­ums­in­spek­tør på In­du­stri­mu­se­et Fre­de­riks Værk og Knud Ras­mus­sens Hus samt be­sty­rel­ses­for­mand i NGO’en Blue Shield Denmark.

At øde­læg­ge et lands kul­tu­rel­le arv er den hur­tig­ste må­de at slet­te den na­tio­na­le iden­ti­tet. Selv­om det kan ly­de som en flo­skel, er kul­tu­rar­ven det, der bin­der os sam­men som na­tion og gi­ver os et fæl­les ståsted.

Sø­ren la Cour Jen­sen – Be­sty­rel­ses­for­mand, Blue Shield Denmark

”At øde­læg­ge et lands kul­tu­rel­le arv er den hur­tig­ste må­de at slet­te den na­tio­na­le iden­ti­tet. Selv­om det kan ly­de som en flo­skel, er kul­tu­rar­ven det, der bin­der os sam­men som na­tion og gi­ver os et fæl­les stå­sted. Jeg tæn­ker for ek­sem­pel på den­gang Bør­sen i Kø­ben­havn brænd­te ned – du kun­ne se folk på ga­den med tå­rer i øj­ne­ne, for­di det føl­tes som at mi­ste no­get, der al­tid har væ­ret der. En del af vo­res kul­tu­rarv,” si­ger han.

Et kulturelt folkemord

Kri­gen i Ukrai­ne har kon­kre­ti­se­ret og ty­de­lig­gjort, hvor vold­som en trus­sel krig kan væ­re mod et lands fæl­les kul­tu­rel­le ståsted:

”Det, vi ser i Ukrai­ne, er ik­ke ba­re, at kul­tu­rel­le byg­nin­ger og monu­men­ter bli­ver util­sig­tet øde­lagt – men at rus­ser­ne må­l­ret­tet går ef­ter at ud­s­let­te det, som er spe­ci­fikt ukrainsk kul­tur. Det gør det end­nu me­re ond­skabs­fuldt, for­di det nær­mest er et kul­tu­relt fol­ke­mord at for­sø­ge at slet­te no­get, som er sær­ligt og unikt ukrainsk. Jeg har blandt an­det be­søgt et mu­se­um i Ukrai­ne, som var ble­vet be­skudt af ar­til­le­ri, og hvor næ­sten he­le sam­lin­gen var øde­lagt,” si­ger Sø­ren la Cour Jensen.

Fak­ta om Blue Shield Denmark
    • Dansk na­tio­nal ko­mité for Blue Shield In­ter­na­tio­nal, der ar­bej­der med be­skyt­tel­se af kul­tu­rarv i kriser.
    • For­mål:
    • At sik­re kul­tur­gen­stan­de, kul­tur­mil­jø­er og im­ma­te­ri­el kul­tur – før, un­der og ef­ter kri­se­si­tu­a­tio­ner (f.eks. væb­net kon­flikt el­ler naturkatastrofer).
    • Op­mærk­som­hed på og im­ple­men­te­ring af Haager‑konventionen af 1954 om be­skyt­tel­se af kul­tu­rarv i væb­net konflikt.
    • Blue Shield or­ga­ni­sa­tio­nen er grund­lagt gen­nem et sam­ar­bej­de mel­lem In­ter­na­tio­nal Co­un­cil of Mu­se­ums (ICOM), In­ter­na­tio­nal Co­un­cil on Monu­ments and Si­tes (ICOMOS), In­ter­na­tio­nal Co­un­cil on Ar­chi­ves (ICA), In­ter­na­tio­nal Fe­de­ra­tion of Li­brary As­so­ci­a­tions and In­sti­tu­tions (IFLA).

Kil­de: Blue Shield Denmark

Ruslands præ­si­dent, Vla­di­mir Pu­tin, har hel­ler ik­ke lagt skjul på, at han an­ser Ukrai­ne for at væ­re ud­sprun­get af Rusland – og der­med, at Ukrai­nes kul­tu­rarv i vir­ke­lig­he­den er rus­sisk, på­pe­ger Sø­ren la Cour Jensen.

”Men det for­hol­der sig jo helt om­vendt. Rusland ud­sprin­ger af no­get, der hed Ki­ev-ri­get, som sjovt nok lå i Ukrai­ne. Der­til de­ler vi dan­ske­re den kul­tu­rarv, for­di Ki­ev-ri­get blev grund­lagt af dan­ske og an­dre skan­di­na­vi­ske vikin­ger,” for­tæl­ler han.

Blue Shield er en in­ter­na­tio­nal or­ga­ni­sa­tion med for­skel­li­ge na­tio­na­le ko­mitéer. Den er stif­tet af en sam­men­slut­ning af in­ter­na­tio­na­le kul­tur­for­bund, blandt an­det Icom (In­ter­na­tio­nal Co­un­cil of Mu­se­ums), med det for­mål at op­ly­se om og op­for­dre til fle­re kul­tu­rarvs­be­va­ren­de ind­sat­ser. Der­u­d­over har Blue Shield og­så ar­bej­det med en kon­kret ind­sats i Ukrai­ne, som for ek­sem­pel at sen­de ma­te­ri­a­ler til hånd­te­ring og ned­pak­ning af kunstgenstande.

Fondsbevillinger er afgørende

Sø­ren la Cour Jen­sen pe­ger på, at Blue Shield Den­mark har be­vist, at en NGO som de­res kan hand­le bå­de agilt og ef­fek­tivt i en kon­kret kul­tu­rarvsind­sats un­der en krigs­si­tu­a­tion – for­ud­sat at de har midlerne.

Det kom for ek­sem­pel til ud­tryk i 2022, i star­ten af kri­gen i Ukrai­ne, hvor Blue Shield Den­mark stod i spid­sen for et sam­ar­bej­de, der send­te ma­te­ri­a­ler med last­bi­ler til ho­ved­sta­den Ki­ev, som kun­ne bru­ges til at be­skyt­te den ma­te­ri­el­le kulturarv.

”Vi fik hur­tigt di­rek­te kon­takt til na­tio­nal­mu­se­ums­di­rek­tø­ren i Ki­ev gen­nem vo­res ek­si­ste­ren­de net­værk for at fin­de ud af, hvad de kon­kret hav­de brug for. Der­ef­ter kun­ne vi ko­or­di­ne­re med Mu­se­um­stje­ne­sten om at få frag­tet de nød­ven­di­ge red­ska­ber, som mu­se­er­ne hav­de brug for i Ukrai­ne. Sam­ti­dig kun­ne vi væ­re om­stil­lings­pa­ra­te, når der op­stod nye be­hov,” si­ger Sø­ren la Cour Jensen.

Ma­te­ri­a­ler­ne, der blev sendt af­sted, var helt lavpraktiske.

Ned­pak­nings­ma­te­ri­a­le som bob­bel­plast og kas­ser samt ud­styr, der kun­ne bru­ges til at ren­se mu­se­ums­gen­stan­de, så de kun­ne flyt­tes og bli­ve op­ma­ga­si­ne­ret me­re sik­kert væk fra krigszo­ner­ne. Det var den før­ste umid­del­ba­re ef­ter­spørgsel fra Na­tio­nal­mu­se­et i Ki­ev, ud­dy­ber han.

”Men som kri­gen skred frem, op­stod der nye be­hov af me­re be­red­skabs­mæs­sig ka­rak­ter – for ek­sem­pel ge­ne­ra­to­rer til mu­se­er­ne, sik­ker­heds­ud­styr til de an­sat­te og ba­ck­up-bat­te­ri­er til alarm­sy­ste­mer,” si­ger Sø­ren la Cour Jensen.

Fi­nan­si­e­ring fra pri­va­te fon­de til så­dan­ne ek­stra­or­di­næ­re ind­sat­ser be­ty­der alt.

Sø­ren la Cour Jen­sen – Be­sty­rel­ses­for­mand, Blue Shield Denmark

Han un­der­stre­ger sam­ti­dig, at in­tet af det­te hav­de kun­ne la­de sig gø­re uden en be­vil­ling fra Ve­lux Fon­den på fem mil­li­o­ner kroner.

”Fi­nan­si­e­ring fra pri­va­te fon­de til så­dan­ne ek­stra­or­di­næ­re ind­sat­ser be­ty­der alt. Vi har ik­ke øko­no­mi til det selv i Blue Shield, så der­for er fonds­be­vil­lin­ger selvsagt alt­af­gø­ren­de,” si­ger han.

Kulturberedskab

Blue Shield Den­mark ar­bej­der og­så for, at der kom­mer stør­re be­red­skabs­pa­rat­hed på dan­ske mu­se­er og kul­tu­rarvs­be­va­ren­de in­sti­tu­tio­ner. Kul­tu­rar­ven her­hjem­me er må­ske ik­ke tru­et af krig, men kan sta­dig væ­re ud­sat for kli­ma­for­an­drin­ger og naturkatastrofer.

”Det er langt hen ad vej­en den sam­me til­gang, der skal til. Om en byg­ning bli­ver an­gre­bet fy­sisk, el­ler om der op­står brand el­ler vand­ska­de, så er hand­lings­møn­stre­ne stort set de sam­me. Vi vil rig­tig ger­ne un­der­støt­te og klæ­de in­sti­tu­tio­ner­ne bed­re på til at hånd­te­re si­tu­a­tio­nen, hvis den skul­le opstå.”

”Der­u­d­over er der en end­nu stør­re ud­for­dring – og det er ik­ke den en­kel­te in­sti­tu­tion, men me­re, hvis et helt om­rå­de bli­ver ramt. Hvad sker der, hvis al­le lan­dets mu­se­er skal evaku­e­re de­res gen­stan­de, for­di man ser en trus­sel ude­fra? Hvor­dan hånd­te­rer vi det? Hvor skal de hen? Hvem skal trans­por­te­re dem? Og hvor­dan får man dem pak­ket for­svar­ligt ned?” si­ger Sø­ren la Cour Jensen.

Blue Shield Dan­mark har fort­sat lø­ben­de kon­takt med or­ga­ni­sa­tio­nens ukrain­ske kol­le­ga­er. Ud­for­drin­gen er, iføl­ge be­sty­rel­ses­for­man­den, at NGO’ens for­mål sjæl­dent pas­ser ind i dan­ske fon­des uddelingspolitik.

”Den­gang med Ve­lux Fon­den, var det jo for­di fon­den be­slut­te­de at la­ve en ek­stra­or­di­nær ud­de­ling, som pas­se­de til vo­res kom­pe­ten­cer,” si­ger Sø­ren la Cour Jensen.

Vil du læse artiklen?

Med et abon­ne­ment får du fuld ad­gang til filan​tro​pi​.dk.

Det ko­ster at pro­du­ce­re uaf­hæn­gig og dyb­de­bo­ren­de jour­na­li­stisk. Læs me­re om Filan­tro­pi og se pri­ser­ne for at abon­ne­re her.

Abon­nér

Allerede abonnent? Log ind her:

Skribent

Læs mere om

Kategorier:

Tags:

Læs også

Forsiden lige nu