Politikerne vil have flere unge fra lavindkomstfamilier på efterskole: En svær opgave, som fonde, foreninger og organisationer allerede samarbejder om

Med den nye ungdomsuddannelsesreform er der for alvor kommet pres på landets efterskoler for at få flere unge fra økonomisk trængte hjem ind på skolerne. Efterskoleforeningen har siden 2017 samarbejdet med fonde og uddelende foreninger om netop den opgave, men penge til reducering af skolepenge gør det ikke alene, lyder det fra Børns Vilkår.

“Når en tred­je­del af al­le un­ge går på ef­ter­sko­le, og vi ef­ter­sko­ler får tre mil­li­ar­der kro­ner på fi­nans­lo­ven, så er det ik­ke kun mid­delklas­sens og det bed­re bor­ger­skabs børn, der skal kun­ne kom­me på ef­ter­sko­le. Vi har og­så et an­svar for un­ge på kan­ten,” si­ger Tor­ben Vind Ras­mus­sen, for­mand for Ef­ter­sko­le­for­e­nin­gen (Fo­to: Ado­be Stock).

Land­spo­li­ti­ke­re og skif­ten­de un­der­vis­nings­mi­ni­stre har i åre­vis talt om, at de vil ha­ve fle­re un­ge fra lavind­komst­fa­mi­li­er ind på de po­pu­læ­re ef­ter­sko­ler, og med af­ta­len om den nye ung­doms­ud­dan­nel­ses­re­form er der sat hand­ling bag ordene.

For med af­ta­len, der blandt an­det ned­læg­ger 10. klas­se al­le an­dre ste­der end på ef­ter­sko­ler fra 2030, øre­mær­kes sær­li­ge mid­ler nu til, at fle­re un­ge fra øko­no­misk træng­te hjem kan kom­me på efterskole.

Og­så Triv­selskom­mis­sio­nen har fo­kus på ef­ter­sko­ler. Da kom­mis­sio­nen frem­lag­de si­ne an­be­fa­lin­ger til, hvor­dan man kan styr­ke triv­sel og fore­byg­ge mi­striv­sel blandt børn og un­ge, lød en af an­be­fa­lin­ger­ne net­op, at fle­re un­ge skal ha­ve mu­lig­hed for at kom­me på ef­ter­sko­le - ved at mind­ske de øko­no­mi­ske bar­ri­e­rer for et efterskoleophold.

Ef­ter­sko­le­for­e­nin­gen har for længst set skrif­ten på væg­gen, og si­den 2017 har for­e­nin­gen sam­ar­bej­det med fon­de og ud­de­len­de for­e­nin­ger om at få fle­re un­ge fra lavind­komst­fa­mi­li­er på efterskole.

“Når en tred­je­del af al­le un­ge går på ef­ter­sko­le, og vi ef­ter­sko­ler får tre mil­li­ar­der kro­ner på fi­nans­lo­ven, så er det ik­ke kun mid­delklas­sens og det bed­re bor­ger­skabs børn, der skal kun­ne kom­me på ef­ter­sko­le. Vi har og­så et an­svar for un­ge på kan­ten,” si­ger Tor­ben Vind Ras­mus­sen, for­mand for Efterskoleforeningen.

Helt kon­kret be­ty­der sam­ar­bej­det, at 206 un­ge fra fa­mi­li­er med en hus­stand­s­ind­komst un­der 275.000 kro­ner kan star­te på ef­ter­sko­le her i au­gust, for­di de slap gen­nem nå­leø­jet til de to le­ga­ter og sti­pen­di­er, som Ef­ter­sko­le­for­e­nin­gen via støt­te fra Eg­mont Fon­den og Alm. Brand For­e­nin­gen 1792 kan uddele.

En efterskolevej til alle

Be­ho­vet er dog langt stør­re, og der­for un­der­sø­ger Ef­ter­sko­le­for­e­nin­gen, om de med støt­te fra fon­de og for­e­nin­ger kan gø­re det mu­ligt at åb­ne dø­ren for end­nu flere.

Med et nyt ini­ti­a­tiv ’En Ef­ter­sko­le­vej til Al­le’ øger Ef­ter­sko­le­for­e­nin­gen nem­lig am­bi­tio­ner­ne, og for­e­nin­gen hå­ber, at fon­de, filan­tro­pi­ske for­e­nin­ger og or­ga­ni­sa­tio­ner vil væ­re med til at ar­bej­de for, at end­nu fle­re ud­sat­te un­ge og un­ge fra lavind­komst­fa­mi­li­er kan få mu­lig­hed for et efterskoleophold.

Ef­ter­sko­le­for­e­nin­gen har de se­ne­ste to år væ­ret med i for­an­drings­ko­a­li­tio­nen ’En Vej til Al­le’, der er støt­tet af blandt an­dre Bi­ku­ben­fon­den. Et sam­ar­bej­de mel­lem me­re end 40 or­ga­ni­sa­tio­ner, der ar­bej­der for, at fær­re un­ge i frem­ti­den står uden job el­ler uddannelse.

Det er net­op her, at Ef­ter­sko­le­for­e­nin­gen har hen­tet in­spira­tion til ’En Ef­ter­sko­le­vej til Al­le’, for­di for­e­nin­gen kan se nød­ven­dig­he­den af et tæt sam­ar­bej­de med nog­le af de or­ga­ni­sa­tio­ner, der har et ind­gå­en­de kend­skab til un­ge i ud­sat­te po­si­tio­ner - blandt an­det i for­hold til re­k­rut­te­ring af de unge.

Det er ik­ke nok at stå ved stald­dø­ren og vif­te med pengene

Tor­ben Vind Ras­mus­sen – For­mand, Efterskoleforeningen

“No­get af det, vi har lært si­den 2017, er, at det er svært at få fat i de her fa­mi­li­er. De kom­mer ik­ke ba­re af sig selv, så vi har brug for nog­le til at prik­ke de fa­mi­li­er, der vil kun­ne pro­fi­te­re af et ef­ter­sko­le­op­hold. Det er ik­ke nok at stå ved stald­dø­ren og vif­te med pen­ge­ne,” si­ger Tor­ben Vind Rasmussen.

Middelklassens børn

Børns Vil­kår er en af de or­ga­ni­sa­tio­ner, Ef­ter­sko­le­for­e­nin­gen har væ­ret i kon­takt med, og de sid­der og­så med i for­an­drings­ko­a­li­tio­nen ’En Vej til Alle’.

Vi­ce­di­rek­tør i Børns Vil­kår St­ef­fen Raun Fjord­s­i­de er helt enig i, at det er en vig­tig op­ga­ve at få fle­re un­ge fra lavind­komst­fa­mi­li­er og un­ge med ud­sat bag­grund på ef­ter­sko­le. Da det kan væ­re bå­de livs­for­an­dren­de og gi­ve ven­ner for li­vet - og­så fra an­dre so­ci­a­le lag.

“Der er in­gen tvivl om, at et ef­ter­sko­le­op­hold kan gi­ve ad­gang til fæl­les­ska­ber, styr­ke dan­nel­se, øge triv­sel og må­ske væ­re et helt af­gø­ren­de ven­de­punkt i en ungs liv, men for lavind­komst­fa­mi­li­er kan 1.000-1.500 kro­ner væ­re rig­tig man­ge pen­ge, og ud over sel­ve sko­le­pen­ge­ne er der al­le føl­geud­gif­ter­ne,” si­ger han.

Det kræ­ver et helt an­det set-up, hvis man vil ha­ve un­ge med ud­sat bag­grund på efterskole

St­ef­fen Raun Fjord­s­i­de – Vi­ce­di­rek­tør, Børns Vilkår

Skal det en­de med en re­el ef­ter­sko­le­vej til al­le, hvor og­så ud­sat­te un­ge - med ud­for­drin­ger ud over det øko­no­mi­ske - har en mu­lig­hed for at kom­me på ef­ter­sko­le, me­ner St­ef­fen Raun Fjord­s­i­de, at øko­no­mi­en nær­mest er sekundær.

“Hvis man ba­re sen­der un­ge, der kom­mer med en ud­sat bag­grund, af­sted på ef­ter­sko­le, uden at den på­gæl­den­de ef­ter­sko­le har over­skud og for­ud­sæt­nin­ger til at støt­te og hjæl­pe den un­ge, så ri­si­ke­rer den un­ge at op­le­ve end­nu et ne­der­lag, så det kræ­ver et helt an­det set-up, hvis man vil ha­ve un­ge med ud­sat bag­grund på ef­ter­sko­le,” po­in­te­r­er St­ef­fen Raun Fjordside.

Han pe­ger på, at ef­ter­sko­ler i dag i høj grad er fyldt op af mid­delklas­sens børn, og de­res kul­tur kan ud­sat­te un­ge ik­ke nød­ven­dig­vis ba­re uden vi­de­re navi­ge­re i.

“Så det kræ­ver sær­lig støt­te til bå­de so­ci­a­le og fag­li­ge ud­for­drin­ger, men kan dét lyk­kes, er jeg sik­ker på, at ef­ter­sko­ler kan væ­re med til at gi­ve et kæm­pe løft,” si­ger St­ef­fen Raun Fjordside.

Ef­ter­sko­le­for­e­nin­gen er helt klar over, at det bli­ver en stor op­ga­ve at lø­se for ef­ter­sko­ler­ne, og for­e­nin­gen har og­så fo­kus på opkva­li­fi­ce­ring af me­d­ar­bej­der­ne på ef­ter­sko­ler­ne, så al­le sko­ler er klædt på til op­ga­ven. Even­tu­elt via fondsstøtte.

“Det kræ­ver en langt stær­ke­re so­ci­al­pæ­da­go­gisk kraft, men det er dog og­så langt fra al­le un­ge, som ef­ter­sko­ler­ne kan og bør løf­te, og vi skal og­så væ­re vo­res egen for­må­en be­vidst,” si­ger Tor­ben Vind Rasmussen.

Det øge­de fo­kus på, at fle­re un­ge kan kom­me på ef­ter­sko­le får op­bak­ning fra Mødre­hjæl­pens di­rek­tør Nin­na Thomsen.

“Mødre­hjæl­pen bak­ker varmt op om, at fle­re børn og un­ge fra lavind­komst­fa­mi­li­er får mu­lig­hed for et ef­ter­sko­le­op­hold. Men hvis ef­ter­sko­le ge­ne­relt skal væ­re en re­el mu­lig­hed for un­ge fra lavind­komst­fa­mi­li­er, kræ­ver det en bed­re øko­no­misk støt­te end i dag og et bed­re kend­skab til de støt­te­mu­lig­he­der, der er.”

Det kan væ­re et vir­var at fin­de rundt i, hvor og hvor­dan man kan sø­ge om øko­no­misk støtte

Nin­na Thom­sen – Di­rek­tør, Mødrehjælpen

“Det kan væ­re et vir­var at fin­de rundt i, hvor og hvor­dan man kan sø­ge om øko­no­misk støt­te, og der­for vil det væ­re et godt før­ste skridt, at reg­ler­ne for støt­te bli­ver enk­le­re, og at in­for­ma­tio­nen når bre­de­re ud til dem, der har al­ler­mest brug for den. Des­u­den er det vig­tigt, at sko­le­læ­re­re, pæ­da­go­ger, so­ci­al­rå­d­gi­ve­re og an­dre om­kring bør­ne­ne er op­mærk­som­me på ud­for­drin­ger­ne og hjæl­per fa­mi­li­er­ne med bå­de at for­stå for­de­le­ne ved at kom­me på ef­ter­sko­le og af­sø­ge mu­lig­he­der­ne for øko­no­misk støt­te til det,” skri­ver Nin­na Thom­sen i et skrift­ligt svar.

Ikke frit valg på alle hylder

Hvor de to ek­si­ste­ren­de le­ga­ter og sti­pen­di­er sik­rer om­kring 200 un­ge til­skud til et ef­ter­sko­le­op­hold, så er må­let for det nye ini­ti­a­tiv 1.200 sti­pen­di­a­ter, og her pr. 1. sep­tem­ber an­sæt­ter Ef­ter­sko­le­for­e­nin­gen en pro­jekt­le­der, der de næ­ste tre år skal få ’En Ef­ter­sko­le­vej til Al­le’ på skin­ner. Ved blandt an­det at væ­re bin­de­led mel­lem ef­ter­sko­ler og or­ga­ni­sa­tio­ner samt sik­re, at den en­kel­te un­ge bli­ver mat­chet med den rig­ti­ge efterskole.

“Jeg drøm­mer om 1.200 sti­pen­di­a­ter á 30.000 kro­ner,” kon­sta­te­rer Tor­ben Vind Rasmussen.

For en lavind­komst­fa­mi­lie med en ind­komst un­der 275.000 kro­ner vil den nu­væ­ren­de stats­li­ge elev­støt­te, iføl­ge Ef­ter­sko­le­for­e­nin­gen, få pri­sen for et gen­nem­snit­ligt ef­ter­sko­le­op­hold til at lig­ge på om­kring 50.000-60.000 kroner.

Med 30.000 kro­ner i støt­te kom­mer man ned på en pris på 20.000-30.000 kro­ner, og sam­ti­dig har sko­ler­ne mu­lig­hed for at gi­ve in­di­vi­du­el elev­støt­te, hvor Ef­ter­sko­le­for­e­nin­gen an­be­fa­ler, at sko­ler­ne gi­ver 10.000 kroner.

Tor­ben Vind Ras­mus­sen er­ken­der, at de helt dy­re ef­ter­sko­ler kan væ­re van­ske­li­ge at kom­me ind på for en lavindkomstfamilie.

“Med vo­res sti­pen­di­a­ter kan vi ik­ke si­ge, at der er frit valg på samt­li­ge hyl­der, men ba­re det at vi kan ska­be et håb om et ef­ter­sko­le­op­hold, er godt, og så be­hø­ver det ik­ke nød­ven­dig­vis at væ­re til al­le ef­ter­sko­ler,” me­ner han.

Stor søg­ning
    • 974 fa­mi­li­er søg­te i for­å­ret de to le­ga­ter og sti­pen­di­er, som Ef­ter­sko­le­for­e­nin­gen ud­de­ler via støt­te fra Eg­mont Fon­den og Alm. Brand For­e­nin­gen 1792.
    • 150 fa­mi­li­er fik 30.000 kro­ner fra Alm. Brand For­e­nin­gens Legat.
    • 56 fa­mi­li­er fik 20.000 kro­ner fra sti­pen­di­et “En Hånds­ræk­ning” fra Eg­mont Fonden.
      Beg­ge de­le gi­ves som støt­te til fa­mi­li­er­nes egen­be­ta­ling af sko­le­pen­ge­ne for at gå på efterskole.
    • For at kom­me i be­tragt­ning skal an­sø­ger­ne ha­ve en hus­stand­s­ind­komst un­der 275.000 kro­ner. For Eg­mont Fon­dens sti­pen­die skal den un­ge sam­ti­dig ha­ve ind­læ­rings­van­ske­lig­he­der el­ler an­dre pro­ble­mer i sko­le el­ler familie.

Sel­ve pri­sen for et ef­ter­sko­le­op­hold er én ting. No­get an­det er he­le drif­ten af ef­ter­sko­le­op­hol­det i form af trans­port, cy­kel, com­pu­ter, sær­ligt tøj og udstyr.

“Pen­ge til sel­ve sko­le­op­hol­det er of­te ik­ke nok, så vi er og­så i di­a­log med fon­de, om de vil gi­ve mid­ler til støt­te til drift af et ef­ter­sko­le­op­hold,” for­tæl­ler Tor­ben Vind Rasmussen.

Egmont Fonden har støttet siden 2017

Li­ge nu er Eg­mont Fon­den og Alm. Brand For­e­nin­gen 1792 de kon­kre­te sam­ar­bejds­part­ne­re, når det kom­mer til at læg­ge pen­ge til at gi­ve fle­re un­ge mu­lig­hed for et efterskoleophold.

Eg­mont Fon­den har si­den 2017 sam­ar­bej­det med Ef­ter­sko­le­for­e­nin­gen om ud­de­ling af ’En Hånds­ræk­ning’ á 20.000 kroner.

“I vo­res sam­fund er det ker­ne­vel­færd at dri­ve ud­dan­nel­se, men vi har en fæl­les op­ga­ve med at sør­ge for, at så man­ge børn og un­ge som mu­ligt tri­ves. Som fond kig­ger vi på, hvor der er nog­le hul­ler, vi kan væ­re med til at dæk­ke. Med vo­res ef­ter­sko­lesti­pen­die hjæl­per vi ud­for­dre­de un­ge fra øko­no­misk træng­te fa­mi­li­er til at få et fæl­les­skab og der­med og­så øge sand­syn­lig­he­den for, at de ta­ger og gen­nem­fø­rer en ud­dan­nel­se,” for­tæl­ler Hei­di Sø­ren­sen, di­rek­tør i Eg­mont Fonden.

Hvor Eg­mont Fon­den det før­ste år i 2017 gav 300.000 kro­ner til i alt 15 sti­pen­di­er á 20.000 kro­ner, er det sam­le­de be­løb vok­set mar­kant. Ved den net­op ud­del­te run­de blev der ud­delt 56 sti­pen­di­er til en sam­let vær­di af 1,12 mil­li­o­ner kroner.

“Selv­om vi har øget vo­res sam­le­de be­løb, og og­så Alm. Brand For­e­nin­gen 1792 er kom­met til, så mø­der vi ik­ke den sto­re ef­ter­spørgsel, der er,” kon­sta­te­rer Hei­di Sørensen.

Hvis be­lø­bet skal æn­dres for at nå det for den en­kel­te, er vi åb­ne for at kig­ge på det

Hei­di Sø­ren­sen – Di­rek­tør, Eg­mont Fonden

Om be­lø­bet på 20.000 kro­ner er til­stræk­ke­ligt, er fon­den lø­ben­de i di­a­log med Ef­ter­sko­le­for­e­nin­gen om, og li­ge nu vi­dens­de­ler fon­den og­så med net­op Alm. Brand For­e­nin­gen 1792, der gi­ver 30.000 kro­ner i de­res efterskolelegat.

“Det er vig­tigt at ska­be for­an­drin­ger for de un­ge, det er vig­tigt at få fle­re på ef­ter­sko­le, så de får ad­gang til stær­ke fæl­les­ska­ber, og vi kan øge an­de­len, der ta­ger en ung­doms­ud­dan­nel­se. Hvis be­lø­bet skal æn­dres for at nå det for den en­kel­te, er vi åb­ne for at kig­ge på det,” si­ger Hei­di Sørensen.

En vej til at forebygge mistrivsel

Alm. Brand For­e­nin­gen 1792 har for ny­ligt valgt at bru­ge en min­dre del af si­ne ind­tæg­ter på al­men­nyt­ti­ge ud­de­lin­ger, og ef­ter­skole­le­ga­tet er den før­ste al­men­nyt­ti­ge ud­de­ling. Bå­de i år og de to næ­ste år mod­ta­ger Ef­ter­sko­le­for­e­nin­gen fem mil­li­o­ner år­ligt, som de kan bru­ge til ud­de­ling af om­kring 150 le­ga­ter á 30.000 kro­ner årligt.

Vi abon­ne­rer me­get på Triv­selskom­mis­sio­nens an­be­fa­ling om, at ef­ter­sko­ler kan væ­re en vej til at fore­byg­ge mistrivsel

Lau­ra Auken Lar­sen – Ud­de­lings­chef, Alm. Brand For­e­nin­gen 1792

Den ud­de­len­de for­e­ning har børn og un­ges triv­sel som mær­kesag, og de tror på, at ak­tiv del­ta­gel­se i helt al­min­de­li­ge fæl­les­ska­ber kan væ­re et mid­del til at fore­byg­ge mistrivsel.

“Vi abon­ne­rer me­get på Triv­selskom­mis­sio­nens an­be­fa­ling om, at ef­ter­sko­ler kan væ­re en vej til at fore­byg­ge mi­striv­sel hos un­ge, og be­sty­rel­sen har gi­vet de 15 mil­li­o­ner kro­ner, for­di vi tror på, at ef­ter­sko­ler er et vig­tigt fæl­les­skab, hvor un­ge kan få red­ska­ber og er­fa­rin­ger med an­dre un­ge, som gør, at de kan kla­re de bump, som børn, un­ge og voks­ne før el­ler si­den stø­der ind i gen­nem li­vet,” si­ger Lau­ra Auken Lar­sen, ud­de­lings­chef i Alm. Brand For­e­nin­gen 1792.

Det vold­som­me an­sø­ger­tal til le­ga­tet - fra re­le­van­te an­sø­ge­re - har dog over­ra­sket for­e­nin­gens be­sty­rel­se, og de vil ger­ne hø­re me­re om an­sø­ger­grup­pen, når le­ga­tet skal drøf­tes til efteråret.

“Vi skal og­så i gang med at se på, om vi kan gi­ve yder­li­ge­re støt­te til for ek­sem­pel si­deud­gif­ter­ne til com­pu­ter og cy­kel,” for­tæl­ler Lau­ra Auken Larsen.

Vil du læse artiklen?

Med et abon­ne­ment får du fuld ad­gang til filan​tro​pi​.dk.

Det ko­ster at pro­du­ce­re uaf­hæn­gig og dyb­de­bo­ren­de jour­na­li­stisk. Læs me­re om Filan­tro­pi og se pri­ser­ne for at abon­ne­re her.

Abon­nér

Allerede abonnent? Log ind her:

Skribent

Læs mere om

Kategorier:

Tags:

Læs også

Forsiden lige nu