Ugens uddelingsoverblik: Sanseværksteder for fremtidens faglærte og leg på specialskoler

Mere sanselig og eksperimenterende undervisning på erhvervsskoler, slotshistorie for de mindste, og bedre læringsrammer på ordblindeefterskole. Det er nogle af de indsatser, som er sluppet gennem Fondsdanmarks nåleøje her på kanten af sommerferien.

I San­se­værk­ste­det ud­for­sker ele­ver­ne al­le sma­gens sen­so­ri­ske facet­ter gen­nem smags­prø­ver og san­se­for­søg. Pro­jek­tet Gejst har nytænkt un­der­vis­nin­gen på Ho­tel- og Re­stau­rantsko­len. Det har gi­vet me­re en­ga­ge­re­de ele­ver, og nu skal er­fa­rin­ger­ne op­sam­les af for­ske­re og ud­bre­des til an­dre er­hvervs­sko­ler (fo­to: Ho­tel- og Restaurantskolen).

I den­ne uge, hvor man­ge af lan­dets børn og un­ge er vendt til­ba­ge til sko­le og ud­dan­nel­se, er det na­tur­ligt at be­gyn­de det ugent­li­ge ud­de­lings­over­blik i ung­dom­mens og læ­rin­gens tegn.

I knap to år har ele­ver­ne på Ho­tel- og Re­stau­rantsko­len i Val­by ar­bej­det med grøn ga­stro­no­mi, san­se­værk­ste­der og san­ke­tu­re ef­ter svam­pe, ur­ter og tang gen­nem pro­jek­tet Gejst, hvor un­der­vis­nin­gen for sko­lens ga­stro­no­mi­ske ud­dan­nel­ser er ble­vet nytænkt. Re­sul­ta­tet har væ­ret en me­re san­se­lig, eks­pe­ri­men­te­ren­de, prak­sisnær og ind­dra­gen­de un­der­vis­ning - og ik­ke mindst me­re en­ga­ge­re­de ele­ver, skri­ver Ho­tel- og Re­stau­rantsko­len i en nyhed.

Der­for skal pro­jek­tet Gejst nu ud­vi­des, samt­li­ge af sko­lens ud­dan­nel­ser skal nytæn­kes, og ef­ter­føl­gen­de er am­bi­tio­nen at ud­bre­de er­fa­rin­ger­ne til lan­dets an­dre er­hvervs­sko­ler. Det sker gen­nem et fort­sat part­ner­skab med Tu­borg­fon­det og en be­vil­ling på 38,2 mil­li­o­ner kro­ner hen mod 2030.

”Der er brug for nytænk­ning, hvis vi skal få fle­re til at gen­nem­fø­re en er­hverv­s­ud­dan­nel­se. Det var der­for, vi sat­te Gejst i ver­den, og si­den er der kun kom­met me­re fo­kus på om­rå­det – of­te på det, vi al­le­re­de er ved at ud­vik­le: prak­sisnæ­re for­løb med hånd­værk, fag­li­ge fæl­les­ska­ber og grøn om­stil­ling i cen­trum. Vi er langt, men ik­ke fær­di­ge, og der­for er vi gla­de for, at Tu­borg­fon­det vil fort­sæt­te sam­ar­bej­det, så vo­res er­fa­rin­ger kan im­ple­men­te­res bre­de­re, bå­de på vo­res og an­dre sko­ler,” for­kla­rer Ho­tel- og Re­stau­rantsko­lens di­rek­tør, Sø­ren Kristensen.

Over de næ­ste fem år bli­ver Gejst fulgt af forsk­nings­pro­jek­tet Praxis, hvor et uvil­digt team un­der le­del­se af pro­fes­sor Le­ne Tang­gaard fra Aal­borg Uni­ver­si­tet vil un­der­sø­ge, hvil­ken be­tyd­ning nye prak­sis­fag­li­ge og eks­pe­ri­men­te­ren­de læ­rings­mil­jø­er kan ha­ve på erhvervsuddannelserne.

Og i Tu­borg­fon­det ser de frem til at føl­ge pro­jek­tets resultater:

”Som fond har vi mu­lig­hed for at gi­ve plads til et ud­vik­lings­rum. Igen­nem vo­res part­ner­skab med Ho­tel- og Re­stau­rantsko­len vil vi ger­ne vi­se, hvor­dan én sko­les er­fa­rin­ger kan in­spi­re­re an­dre til at gå nye ve­je og der­med væ­re med til at æn­dre, hvor­dan vi tæn­ker er­hverv­s­ud­dan­nel­ser i Dan­mark. Der­for er jeg og­så glad for, at vi har uvil­di­ge for­ske­re på, som kan få vi­den fra pro­jek­tet ud at le­ve,” si­ger for­per­son i Tu­borg­fon­det, Tri­ne Nielsen.

Mere leg på specialskoler

Vi bli­ver i læ­rin­gens tegn. Gen­nem Dansk Sko­lei­dræts Le­ge­pa­trul­jer har sto­re ele­ver i me­re end 20 år sat gang i leg i frik­var­te­rer­ne for de­res yn­gre kam­me­ra­ter på sko­ler over he­le landet.

Nu har or­ga­ni­sa­tio­nen få­et 12,6 mil­li­o­ner kro­ner af Le­go Fon­den til at etab­le­re le­ge­pa­trul­jer i 85 spe­ci­a­lun­der­vis­nings­til­bud over de næ­ste tre år. Må­let er, at me­re end 3.000 ele­ver vil gå glæ­de af initiativerne.

Ele­ver i spe­ci­a­lun­der­vis­nings­til­bud op­le­ver of­te eks­klu­sion fra so­ci­a­le fæl­les­ska­ber med jæv­nal­dren­de i al­min­de­li­ge grund­sko­ler på grund af so­ci­a­le, ad­færds-, fø­lel­ses­mæs­si­ge el­ler kog­ni­ti­ve ud­for­drin­ger, og det kan fø­re til en barn­dom præ­get af en­som­hed, iso­la­tion og so­ci­al usik­ker­hed. Det skal pro­jek­tet imø­de­kom­me ved net­op at styr­ke so­ci­a­le, fø­lel­ses­mæs­si­ge og kog­ni­ti­ve kom­pe­ten­cer hos ele­ver­ne gen­nem struk­tu­re­ret leg og tryg­ge be­væ­gel­ses­ba­se­re­de fæl­les­ska­ber, skri­ver Dansk Sko­lei­dræt i en nyhed.

Pro­jek­tet byg­ger på Dansk Sko­lei­dræts man­ge­åri­ge er­fa­ring med at ska­be ak­ti­ve frik­var­te­rer i fol­ke­sko­len med Le­ge­pa­trulj­en, som nu til­pas­ses til en ny målgruppe.

”Part­ner­ska­bet med Le­go Fon­den har en stør­rel­se, der gi­ver Dansk Sko­lei­dræt mu­lig­hed for at un­der­støt­te spe­ci­a­lun­der­vis­nin­gen mar­kant. Det er et om­rå­de, vi læn­ge har øn­sket at gi­ve et må­l­ret­tet til­bud, så vi er bå­de stol­te og tak­nem­me­li­ge for, at det nu kan re­a­li­se­res. Leg er et stærkt red­skab til at frem­me ele­ver­nes triv­sel og mo­ti­va­tion for del­ta­gel­se i ti­mer­ne, og nu kan vi vir­ke­lig gø­re en for­skel på om­rå­det,” si­ger Bjørn Fri­is Ne­er­feldt, ge­ne­ral­se­kre­tær i Dansk Skoleidræt.

Leg kan styr­ke børns triv­sel, og det glæ­der os, at Dansk Sko­lei­dræt med det­te pro­jekt får mu­lig­hed for at gø­re leg me­re til­gæn­ge­lig og me­nings­fuld for børn i specialundervisningstilbud,

Mi­cha­el Sta­hl – Lan­de­di­rek­tør, Le­go Fon­den i Danmark

Det nye pro­jekt vil blandt an­det til­by­de struk­tu­re­re­de le­ge­pro­gram­mer og ma­te­ri­a­ler til ele­ver og pæ­da­go­gisk per­so­na­le i bå­de frik­var­te­rer­ne og i un­der­vis­nin­gen. En del af pro­jek­tet hand­ler nem­lig om at ud­dan­ne læ­re­re og pæ­da­go­ger og ud­vik­le mo­del­ler, der in­te­gre­rer leg som en na­tur­lig del af he­le sko­le­da­gen, og der­for er man i Le­go Fon­den glad for at kun­ne støt­te projektet:

”I Le­go Fon­den øn­sker vi at bi­dra­ge til børns so­ci­a­le, fag­li­ge og men­tale triv­sel, og vi ved, hvor vig­ti­ge go­de fæl­les­ska­ber og glæ­de i sko­le­da­gen er for net­op det. Vi ved og­så, at leg kan styr­ke børns triv­sel, og det glæ­der os, at Dansk Sko­lei­dræt med det­te pro­jekt får mu­lig­hed for at gø­re leg me­re til­gæn­ge­lig og me­nings­fuld for børn i spe­ci­a­lun­der­vis­nings­til­bud,” si­ger Mi­cha­el Sta­hl, lan­de­di­rek­tør for Le­go Fon­den i Danmark.

Mere naturfag til børn og unge

Vi fort­sæt­ter med end­nu en ud­de­ling til gavn for børn og un­ge over he­le lan­det. No­vo Nor­disk Fon­den har nem­lig be­vil­get 48,8 mil­li­o­ner kro­ner til det na­tio­na­le na­tur­fags­cen­ter Astra, så cen­te­ret over de næ­ste fem år kan vi­dere­fø­re dets fi­re cen­tra­le pro­gram­mer - Sci­en­ce Ta­len­ter, Un­ge For­ske­re, Na­tur­vi­den­skabs­festi­val og na­tur­fags­kon­fe­ren­cen Big Bang, med det for­mål at styr­ke børn og un­ges in­ter­es­se for naturfag.

Be­vil­lin­gen er den stør­ste i Astras hi­sto­rie og gi­ver et vig­tigt af­sæt for at re­a­li­se­re Astras am­bi­tio­ner om at ska­be et va­rigt løft af na­tur­fags­un­der­vis­nin­gen for børn og un­ge, skri­ver As­ta i en nyhed.

“En fe­mårig be­vil­ling i den­ne stør­rel­ses­or­den gi­ver os god mu­lig­hed for at ar­bej­de lang­sig­tet og stra­te­gisk med vo­res pro­gram­mer. Det er af­gø­ren­de – ik­ke kun for at ud­vik­le ind­sat­ser­ne, men og­så for at læ­re­re og in­sti­tu­tio­ner kan in­te­gre­re dem i de­res prak­sis og få fuldt ud­byt­te af mu­lig­he­der­ne. Det er så­dan, vi sam­men løf­ter kva­li­te­ten i na­tur­fags­un­der­vis­nin­gen,” si­ger Mi­k­kel Bo­hm, di­rek­tør i Astra.

En væ­sent­lig del af be­vil­lin­gen går til pro­gram­met Sci­en­ce Ta­len­ter, hvor ele­ver og un­der­vi­se­re med sær­lig in­ter­es­se el­ler ev­ner in­den for na­tur­fag får mu­lig­hed for at del­ta­ge i camps, kur­ser og kon­kur­ren­cer. He­r­i­gen­nem får del­ta­ger­ne mu­lig­hed for fag­lig for­dy­bel­se i et am­bi­tiøst læ­rings­mil­jø, hvor ta­lent og nys­ger­rig­hed bli­ver mødt med ud­for­drin­ger og in­spira­tion, skri­ver Astra.

Der­for er No­vo Nor­disk Fon­den og­så gla­de for at ha­ve bi­dra­get til, at Astra kan fort­sæt­te de fi­re programmer:

”Astra gør en stor ind­sats for at in­spi­re­re na­tur­fags­un­der­vi­se­re og styr­ke børn og un­ges na­tur­fag­li­ge in­ter­es­se og læ­ring, og i No­vo Nor­disk Fon­den er vi rig­tigt gla­de for at støt­te vi­dere­fø­rel­sen af dis­se ini­ti­a­ti­ver,” si­ger Be­rith Bjørn­holm, Vi­ce Presi­dent, Educa­tion & Out­reach, No­vo Nor­disk Fonden.

Skolerobotter til kræftsyge børn

Hvert år får om­kring 200 børn i Dan­mark kon­sta­te­ret kræft, og cir­ka halv­de­len af dem er i sko­le­al­de­ren. Un­der syg­doms­for­lø­bet op­le­ver man­ge af bør­ne­ne et højt sko­le­fra­vær, hvil­ket kan gø­re det svært at ven­de til­ba­ge, bå­de fag­ligt og so­ci­alt. Nyt forsk­nings­pro­jekt SchoolCa­re skal hjæl­pe børn med kræft til at hol­de fast i sko­le­gan­gen og fæl­les­ska­bet, mens de er i be­hand­ling ved at kom­bi­ne­re ro­bot­tek­no­lo­gi med pro­fes­sio­nel støtte.

Når børn mi­ster for­bin­del­sen til sko­len og de­res klas­se­kam­me­ra­ter, kan det få kon­se­kven­ser, der ræk­ker langt ud over be­hand­lings­for­lø­bet. Med SchoolCa­re vil vi fra star­ten af syg­doms­for­lø­bet styr­ke kon­tak­ten til skolen

Han­ne Bæk­gaard Lar­sen – pro­jek­tansvar­lig og lek­tor, Rigshospitalet

Pro­jek­tet er støt­tet med fi­re mil­li­o­ner kro­ner af Bør­ne­can­cer­fon­den og er en del af fon­dens sam­le­de ind­sats for at støt­te børn med kræft i at be­va­re sko­le­gang og so­ci­a­le re­la­tio­ner un­der de­res behandlingsforløb.

”Når børn mi­ster for­bin­del­sen til sko­len og de­res klas­se­kam­me­ra­ter, kan det få kon­se­kven­ser, der ræk­ker langt ud over be­hand­lings­for­lø­bet. Med SchoolCa­re vil vi fra star­ten af syg­doms­for­lø­bet styr­ke kon­tak­ten til sko­len,” si­ger pro­jek­tansvar­lig og lek­tor Han­ne Bæk­gaard Lar­sen fra Rigs­ho­spi­ta­let i en pres­se­med­del­el­se fra Børnecancerfonden.

Pro­jek­tet bli­ver etab­le­ret på Rigs­ho­spi­ta­let, Aar­hus Uni­ver­si­tets­ho­spi­tal og Aal­borg Uni­ver­si­tets­ho­spi­tal, og det byg­ger vi­de­re på tid­li­ge­re er­fa­rin­ger og re­sul­ta­ter med sko­lero­bot­ter, som har vist, at ro­bot­ter­ne kan gø­re en po­si­tiv for­skel, men at tek­no­lo­gi­en kræ­ver støt­te fra voks­ne om­kring bar­net for at få det til at fun­ge­re i prak­sis. Der­for vil pro­jek­tet net­op kom­bi­ne­re sko­lero­bot­ter­ne med pro­fes­sio­nel støt­te fra en så­kaldt sko­le­navi­ga­tor, der skal bi­dra­ge til at styr­ke sam­ar­bej­de mel­lem ho­spi­tal, sko­le og hjem.

14-åri­ge Vik­tor Lund-Vo­gen­sen er et af de børns er­fa­rin­ger med ro­bot­tek­no­lo­gi, som pro­jek­tet byg­ger vi­de­re på, og han er sik­ker på, at pro­jek­tet vil kun­ne gø­re en for­skel for an­dre børn som ham i fremtiden:

“Ro­bot­ten hjalp mig med ik­ke at bli­ve li­ge så en­som på ho­spi­ta­let, og jeg hav­de ik­ke brug for ek­stra un­der­vis­ning bag­ef­ter. Det hjalp mig me­get. Jeg var lidt fag­ligt og so­ci­alt bag­ud, men jeg kom godt ef­ter det. Det her med ro­bot­ter vil kun­ne hjæl­pe man­ge fle­re børn i frem­ti­den,” for­tæl­ler han.

Grupper for unge, enlige forældre

Sår­ba­re un­ge for­æl­dre, som står ale­ne med an­sva­ret, har of­te me­re end ble­er og lek­tier at tæn­ke på. Bo­lig­si­tu­a­tion, øko­no­mi og hel­bred kan tyn­ge, li­ge­som be­kym­rin­ger for bar­nets triv­sel kan bli­ve en ek­stra byr­de. Og for man­ge kan mang­len på net­værk be­ty­de, at de står ale­ne med de­res bekymringer.

For­æl­dre Fon­den har i me­re 50 år kæm­pet for sår­ba­re en­li­ge for­æl­dre og de­res børn, og Det Obel­ske Fa­mi­lie­fond har nu støt­tet fon­dens tre­åri­ge pro­gram Godt på vej med en ud­de­ling på 3,75 mil­li­o­ner kro­ner over en tre­årig pe­ri­o­de, skri­ver Det Obel­ske Fa­mi­lie­fond på LinkedIn.

Pro­gram­met er må­l­ret­tet sår­ba­re, un­ge for­æl­dre un­der 30, som får mu­lig­hed for rå­d­giv­ning, fæl­les­skab og kon­kre­te værk­tø­jer, som kan hjæl­pe dem i hver­da­gen. I grup­pe­for­lø­bet Ær­ligt Talt, får de un­ge for­æl­dre i Kø­ben­havn mu­lig­hed for at mø­des og ta­le sam­men ud fra en ræk­ke te­ma­er som for ek­sem­pel sam­men­lig­ning, om­sorg for sig selv og si­ne børn, og det go­de forældresamarbejde.

Grup­pe­for­lø­bet gi­ver de un­ge for­æl­dre mu­lig­hed for at spej­le sig i hin­an­den – no­get som For­æl­dre Fon­den op­le­ver, der er stort be­hov for. Sam­ti­dig er grup­per­ne af­sæt for at dan­ne nye re­la­tio­ner, og det gør en stor for­skel, for­tæl­ler en tid­li­ge­re deltager:

“Jeg vil­le øn­ske, at al­le en­li­ge for­æl­dre kun­ne få så­dan et forløb.”

De en­li­ge, un­ge for­æl­dre gi­ver ud­tryk for stort ud­byt­te af for­lø­bet. De læg­ger især vægt på, hvor me­get dét at mø­de an­dre i lig­nen­de livs­si­tu­a­tio­ner har be­ty­det, og fle­re af del­ta­ger­ne har op­ret­holdt kon­tak­ten med hin­an­den, ef­ter at de­res for­løb er af­slut­tet, skri­ver Det Obel­ske Familiefond.

Slotsudstilling: Kongen Kommer

Fra Kø­ben­havn ven­der vi nu blik­ket mod Fyn, hvor Ny­borg Slot har få­et en be­vil­ling på 3 mil­li­o­ner kro­ner fra Ole Kirks Fond til for­mid­lings­pro­jek­tet Kon­gen Kom­mer. Be­vil­lin­gen skal bru­ges til sær­ligt at for­mid­le slot­tets hi­sto­rie til børn og un­ge, da mu­se­et øn­sker at gø­re hi­sto­ri­en le­ven­de og nær­væ­ren­de for og­så de mind­ste gæster.

”Vi er utro­lig tak­nem­me­li­ge for at ha­ve få­et en så flot støt­te fra Ole Kirk’s Fond til at kun­ne ska­be spæn­den­de og ved­kom­men­de for­mid­ling på det gam­le kon­ge­slot. Ud­tryk­ket ”Kon­gen Kom­mer” rum­mer bå­de spæn­ding og for­vent­ning – og det er net­op den fø­lel­se, gæ­ster­ne skal ta­ge med sig, når de be­sø­ger Ny­borg Slot i frem­ti­den og går på op­da­gel­se i slot­tets hi­sto­rie. Der­for skal for­mid­lin­gen væ­re en helt sær­lig op­le­vel­se af ny­ska­ben­de og hø­je­ste kva­li­tet, og det er be­vil­lin­gen fra Ole Kirk’s Fond med til at un­der­støt­te,” si­ger di­rek­tør for Øst­fyns Mu­se­er Met­te La­de­gaard Thøgersen.

”Kon­gen Kom­mer” rum­mer bå­de spæn­ding og for­vent­ning – og det er net­op den fø­lel­se, gæ­ster­ne skal ta­ge med sig, når de be­sø­ger Ny­borg Slot i fremtiden

Met­te La­de­gaard Thø­ger­sen – Di­rek­tør, Øst­fyns Museer

Det er Øst­fyns Mu­se­er, som står bag Kon­gen Kom­mer på Ny­borg Slot, der genåb­ner i 2028 med det helt nye for­mid­lings­pro­jekt i slot­tes gam­le sa­le og den nye til­byg­ning. Kon­gen Kom­mer er en del af det sto­re slots­pro­jekt Ny­borg Slot – Le­ven­de Kul­tu­rarv, som va­re­ta­ges af Slots- og Kul­tursty­rel­sen i sam­ar­bej­de med A.P. Møl­ler Fon­den, Re­al­da­nia, Ny­borg Kom­mu­ne og Øst­fyns Mu­se­er, og in­de­bæ­rer en re­stau­re­ring af Kon­ge­fløj­en, en ny for­mid­lings­byg­ning og en ny ring­mur samt for­hø­jel­se af Vagt­tår­net. Tid­li­ge­re på som­me­ren støt­te­de Knud Høj­gaards Fond for­mid­lings­pro­jek­tet med fem mil­li­o­ner kroner.

Nyt læringscenter til efterskole

Vi slut­ter den­ne uges over­blik dér, hvor vi be­gynd­te, med en ud­de­ling til gavn for børn og un­ges læring.

På Sto­re Andst Ef­ter­sko­le lidt uden­for Vej­en, som i den for­gang­ne uge net­op har ta­get imod et nyt hold ord­blin­de efterskoleelever.

Si­den 1983 har sko­len spe­ci­a­li­se­ret sig i at ska­be et trygt og ud­vik­len­de mil­jø, hvor ele­ver­ne gen­fin­der ly­sten til at læ­re og op­byg­ger den selv­til­lid, der er nød­ven­dig for at gen­nem­fø­re en ung­doms­ud­dan­nel­se. Men sko­lens lo­ka­ler er ik­ke fulgt med ti­den, og det ska­ber i dag­lig­da­gen en mas­se spild­tid og pæ­da­go­gi­ske ud­for­drin­ger, skri­ver ef­ter­sko­len i en pres­se­med­del­el­se. Det skal der nu la­ves om på.

Med en do­na­tion på 34 mil­li­o­ner kro­ner fra A.P. Møl­ler Fon­den kan ef­ter­sko­len op­fø­re et nyt sam­let læ­rings­cen­ter, hvor der er plads til bå­de bog­li­ge og prak­ti­ske fag og ro, og som he­r­i­gen­nem skal ska­be bå­de nog­le bed­re ram­mer for ele­ver­nes læ­ring og triv­sel og for­be­re­de dem på det mil­jø, som de vil mø­de på en er­hvervs­sko­le, for­tæl­ler ef­ter­sko­lens for­stan­der An­ne­met­te Hess:

”Man­ge af vo­res ele­ver kom­mer med et knæk­ket selv­værd, og de nye ram­mer skal gi­ve dem suc­ces­op­le­vel­ser og tro­en på eg­ne ev­ner. Vi er gla­de for, at A.P. Møl­ler Fon­den vil hjæl­pe os med at re­a­li­se­re vo­res mål om at gi­ve end­nu fle­re ord­blin­de un­ge mod og tro på, at de kan kla­re en ung­doms­ud­dan­nel­se," si­ger hun.

Vil du læse artiklen?

Med et abon­ne­ment får du fuld ad­gang til filan​tro​pi​.dk.

Det ko­ster at pro­du­ce­re uaf­hæn­gig og dyb­de­bo­ren­de jour­na­li­stisk. Læs me­re om Filan­tro­pi og se pri­ser­ne for at abon­ne­re her.

Abon­nér

Allerede abonnent? Log ind her:

Skribent

Læs mere om

Kategorier:

Tags:

Læs også

Forsiden lige nu