
I denne uge, hvor mange af landets børn og unge er vendt tilbage til skole og uddannelse, er det naturligt at begynde det ugentlige uddelingsoverblik i ungdommens og læringens tegn.
I knap to år har eleverne på Hotel- og Restaurantskolen i Valby arbejdet med grøn gastronomi, sanseværksteder og sanketure efter svampe, urter og tang gennem projektet Gejst, hvor undervisningen for skolens gastronomiske uddannelser er blevet nytænkt. Resultatet har været en mere sanselig, eksperimenterende, praksisnær og inddragende undervisning - og ikke mindst mere engagerede elever, skriver Hotel- og Restaurantskolen i en nyhed.
Derfor skal projektet Gejst nu udvides, samtlige af skolens uddannelser skal nytænkes, og efterfølgende er ambitionen at udbrede erfaringerne til landets andre erhvervsskoler. Det sker gennem et fortsat partnerskab med Tuborgfondet og en bevilling på 38,2 millioner kroner hen mod 2030.
”Der er brug for nytænkning, hvis vi skal få flere til at gennemføre en erhvervsuddannelse. Det var derfor, vi satte Gejst i verden, og siden er der kun kommet mere fokus på området – ofte på det, vi allerede er ved at udvikle: praksisnære forløb med håndværk, faglige fællesskaber og grøn omstilling i centrum. Vi er langt, men ikke færdige, og derfor er vi glade for, at Tuborgfondet vil fortsætte samarbejdet, så vores erfaringer kan implementeres bredere, både på vores og andre skoler,” forklarer Hotel- og Restaurantskolens direktør, Søren Kristensen.
Over de næste fem år bliver Gejst fulgt af forskningsprojektet Praxis, hvor et uvildigt team under ledelse af professor Lene Tanggaard fra Aalborg Universitet vil undersøge, hvilken betydning nye praksisfaglige og eksperimenterende læringsmiljøer kan have på erhvervsuddannelserne.
Og i Tuborgfondet ser de frem til at følge projektets resultater:
”Som fond har vi mulighed for at give plads til et udviklingsrum. Igennem vores partnerskab med Hotel- og Restaurantskolen vil vi gerne vise, hvordan én skoles erfaringer kan inspirere andre til at gå nye veje og dermed være med til at ændre, hvordan vi tænker erhvervsuddannelser i Danmark. Derfor er jeg også glad for, at vi har uvildige forskere på, som kan få viden fra projektet ud at leve,” siger forperson i Tuborgfondet, Trine Nielsen.
Mere leg på specialskoler
Vi bliver i læringens tegn. Gennem Dansk Skoleidræts Legepatruljer har store elever i mere end 20 år sat gang i leg i frikvartererne for deres yngre kammerater på skoler over hele landet.
Nu har organisationen fået 12,6 millioner kroner af Lego Fonden til at etablere legepatruljer i 85 specialundervisningstilbud over de næste tre år. Målet er, at mere end 3.000 elever vil gå glæde af initiativerne.
Elever i specialundervisningstilbud oplever ofte eksklusion fra sociale fællesskaber med jævnaldrende i almindelige grundskoler på grund af sociale, adfærds-, følelsesmæssige eller kognitive udfordringer, og det kan føre til en barndom præget af ensomhed, isolation og social usikkerhed. Det skal projektet imødekomme ved netop at styrke sociale, følelsesmæssige og kognitive kompetencer hos eleverne gennem struktureret leg og trygge bevægelsesbaserede fællesskaber, skriver Dansk Skoleidræt i en nyhed.
Projektet bygger på Dansk Skoleidræts mangeårige erfaring med at skabe aktive frikvarterer i folkeskolen med Legepatruljen, som nu tilpasses til en ny målgruppe.
”Partnerskabet med Lego Fonden har en størrelse, der giver Dansk Skoleidræt mulighed for at understøtte specialundervisningen markant. Det er et område, vi længe har ønsket at give et målrettet tilbud, så vi er både stolte og taknemmelige for, at det nu kan realiseres. Leg er et stærkt redskab til at fremme elevernes trivsel og motivation for deltagelse i timerne, og nu kan vi virkelig gøre en forskel på området,” siger Bjørn Friis Neerfeldt, generalsekretær i Dansk Skoleidræt.
Leg kan styrke børns trivsel, og det glæder os, at Dansk Skoleidræt med dette projekt får mulighed for at gøre leg mere tilgængelig og meningsfuld for børn i specialundervisningstilbud,
Michael Stahl – Landedirektør, Lego Fonden i Danmark
Det nye projekt vil blandt andet tilbyde strukturerede legeprogrammer og materialer til elever og pædagogisk personale i både frikvartererne og i undervisningen. En del af projektet handler nemlig om at uddanne lærere og pædagoger og udvikle modeller, der integrerer leg som en naturlig del af hele skoledagen, og derfor er man i Lego Fonden glad for at kunne støtte projektet:
”I Lego Fonden ønsker vi at bidrage til børns sociale, faglige og mentale trivsel, og vi ved, hvor vigtige gode fællesskaber og glæde i skoledagen er for netop det. Vi ved også, at leg kan styrke børns trivsel, og det glæder os, at Dansk Skoleidræt med dette projekt får mulighed for at gøre leg mere tilgængelig og meningsfuld for børn i specialundervisningstilbud,” siger Michael Stahl, landedirektør for Lego Fonden i Danmark.
Mere naturfag til børn og unge
Vi fortsætter med endnu en uddeling til gavn for børn og unge over hele landet. Novo Nordisk Fonden har nemlig bevilget 48,8 millioner kroner til det nationale naturfagscenter Astra, så centeret over de næste fem år kan videreføre dets fire centrale programmer - Science Talenter, Unge Forskere, Naturvidenskabsfestival og naturfagskonferencen Big Bang, med det formål at styrke børn og unges interesse for naturfag.
Bevillingen er den største i Astras historie og giver et vigtigt afsæt for at realisere Astras ambitioner om at skabe et varigt løft af naturfagsundervisningen for børn og unge, skriver Asta i en nyhed.
“En femårig bevilling i denne størrelsesorden giver os god mulighed for at arbejde langsigtet og strategisk med vores programmer. Det er afgørende – ikke kun for at udvikle indsatserne, men også for at lærere og institutioner kan integrere dem i deres praksis og få fuldt udbytte af mulighederne. Det er sådan, vi sammen løfter kvaliteten i naturfagsundervisningen,” siger Mikkel Bohm, direktør i Astra.
En væsentlig del af bevillingen går til programmet Science Talenter, hvor elever og undervisere med særlig interesse eller evner inden for naturfag får mulighed for at deltage i camps, kurser og konkurrencer. Herigennem får deltagerne mulighed for faglig fordybelse i et ambitiøst læringsmiljø, hvor talent og nysgerrighed bliver mødt med udfordringer og inspiration, skriver Astra.
Derfor er Novo Nordisk Fonden også glade for at have bidraget til, at Astra kan fortsætte de fire programmer:
”Astra gør en stor indsats for at inspirere naturfagsundervisere og styrke børn og unges naturfaglige interesse og læring, og i Novo Nordisk Fonden er vi rigtigt glade for at støtte videreførelsen af disse initiativer,” siger Berith Bjørnholm, Vice President, Education & Outreach, Novo Nordisk Fonden.
Skolerobotter til kræftsyge børn
Hvert år får omkring 200 børn i Danmark konstateret kræft, og cirka halvdelen af dem er i skolealderen. Under sygdomsforløbet oplever mange af børnene et højt skolefravær, hvilket kan gøre det svært at vende tilbage, både fagligt og socialt. Nyt forskningsprojekt SchoolCare skal hjælpe børn med kræft til at holde fast i skolegangen og fællesskabet, mens de er i behandling ved at kombinere robotteknologi med professionel støtte.
Når børn mister forbindelsen til skolen og deres klassekammerater, kan det få konsekvenser, der rækker langt ud over behandlingsforløbet. Med SchoolCare vil vi fra starten af sygdomsforløbet styrke kontakten til skolen
Hanne Bækgaard Larsen – projektansvarlig og lektor, Rigshospitalet
Projektet er støttet med fire millioner kroner af Børnecancerfonden og er en del af fondens samlede indsats for at støtte børn med kræft i at bevare skolegang og sociale relationer under deres behandlingsforløb.
”Når børn mister forbindelsen til skolen og deres klassekammerater, kan det få konsekvenser, der rækker langt ud over behandlingsforløbet. Med SchoolCare vil vi fra starten af sygdomsforløbet styrke kontakten til skolen,” siger projektansvarlig og lektor Hanne Bækgaard Larsen fra Rigshospitalet i en pressemeddelelse fra Børnecancerfonden.
Projektet bliver etableret på Rigshospitalet, Aarhus Universitetshospital og Aalborg Universitetshospital, og det bygger videre på tidligere erfaringer og resultater med skolerobotter, som har vist, at robotterne kan gøre en positiv forskel, men at teknologien kræver støtte fra voksne omkring barnet for at få det til at fungere i praksis. Derfor vil projektet netop kombinere skolerobotterne med professionel støtte fra en såkaldt skolenavigator, der skal bidrage til at styrke samarbejde mellem hospital, skole og hjem.
14-årige Viktor Lund-Vogensen er et af de børns erfaringer med robotteknologi, som projektet bygger videre på, og han er sikker på, at projektet vil kunne gøre en forskel for andre børn som ham i fremtiden:
“Robotten hjalp mig med ikke at blive lige så ensom på hospitalet, og jeg havde ikke brug for ekstra undervisning bagefter. Det hjalp mig meget. Jeg var lidt fagligt og socialt bagud, men jeg kom godt efter det. Det her med robotter vil kunne hjælpe mange flere børn i fremtiden,” fortæller han.
Grupper for unge, enlige forældre
Sårbare unge forældre, som står alene med ansvaret, har ofte mere end bleer og lektier at tænke på. Boligsituation, økonomi og helbred kan tynge, ligesom bekymringer for barnets trivsel kan blive en ekstra byrde. Og for mange kan manglen på netværk betyde, at de står alene med deres bekymringer.
Forældre Fonden har i mere 50 år kæmpet for sårbare enlige forældre og deres børn, og Det Obelske Familiefond har nu støttet fondens treårige program Godt på vej med en uddeling på 3,75 millioner kroner over en treårig periode, skriver Det Obelske Familiefond på LinkedIn.
Programmet er målrettet sårbare, unge forældre under 30, som får mulighed for rådgivning, fællesskab og konkrete værktøjer, som kan hjælpe dem i hverdagen. I gruppeforløbet Ærligt Talt, får de unge forældre i København mulighed for at mødes og tale sammen ud fra en række temaer som for eksempel sammenligning, omsorg for sig selv og sine børn, og det gode forældresamarbejde.
Gruppeforløbet giver de unge forældre mulighed for at spejle sig i hinanden – noget som Forældre Fonden oplever, der er stort behov for. Samtidig er grupperne afsæt for at danne nye relationer, og det gør en stor forskel, fortæller en tidligere deltager:
“Jeg ville ønske, at alle enlige forældre kunne få sådan et forløb.”
De enlige, unge forældre giver udtryk for stort udbytte af forløbet. De lægger især vægt på, hvor meget dét at møde andre i lignende livssituationer har betydet, og flere af deltagerne har opretholdt kontakten med hinanden, efter at deres forløb er afsluttet, skriver Det Obelske Familiefond.
Slotsudstilling: Kongen Kommer
Fra København vender vi nu blikket mod Fyn, hvor Nyborg Slot har fået en bevilling på 3 millioner kroner fra Ole Kirks Fond til formidlingsprojektet Kongen Kommer. Bevillingen skal bruges til særligt at formidle slottets historie til børn og unge, da museet ønsker at gøre historien levende og nærværende for også de mindste gæster.
”Vi er utrolig taknemmelige for at have fået en så flot støtte fra Ole Kirk’s Fond til at kunne skabe spændende og vedkommende formidling på det gamle kongeslot. Udtrykket ”Kongen Kommer” rummer både spænding og forventning – og det er netop den følelse, gæsterne skal tage med sig, når de besøger Nyborg Slot i fremtiden og går på opdagelse i slottets historie. Derfor skal formidlingen være en helt særlig oplevelse af nyskabende og højeste kvalitet, og det er bevillingen fra Ole Kirk’s Fond med til at understøtte,” siger direktør for Østfyns Museer Mette Ladegaard Thøgersen.
”Kongen Kommer” rummer både spænding og forventning – og det er netop den følelse, gæsterne skal tage med sig, når de besøger Nyborg Slot i fremtiden
Mette Ladegaard Thøgersen – Direktør, Østfyns Museer
Det er Østfyns Museer, som står bag Kongen Kommer på Nyborg Slot, der genåbner i 2028 med det helt nye formidlingsprojekt i slottes gamle sale og den nye tilbygning. Kongen Kommer er en del af det store slotsprojekt Nyborg Slot – Levende Kulturarv, som varetages af Slots- og Kulturstyrelsen i samarbejde med A.P. Møller Fonden, Realdania, Nyborg Kommune og Østfyns Museer, og indebærer en restaurering af Kongefløjen, en ny formidlingsbygning og en ny ringmur samt forhøjelse af Vagttårnet. Tidligere på sommeren støttede Knud Højgaards Fond formidlingsprojektet med fem millioner kroner.
Nyt læringscenter til efterskole
Vi slutter denne uges overblik dér, hvor vi begyndte, med en uddeling til gavn for børn og unges læring.
På Store Andst Efterskole lidt udenfor Vejen, som i den forgangne uge netop har taget imod et nyt hold ordblinde efterskoleelever.
Siden 1983 har skolen specialiseret sig i at skabe et trygt og udviklende miljø, hvor eleverne genfinder lysten til at lære og opbygger den selvtillid, der er nødvendig for at gennemføre en ungdomsuddannelse. Men skolens lokaler er ikke fulgt med tiden, og det skaber i dagligdagen en masse spildtid og pædagogiske udfordringer, skriver efterskolen i en pressemeddelelse. Det skal der nu laves om på.
Med en donation på 34 millioner kroner fra A.P. Møller Fonden kan efterskolen opføre et nyt samlet læringscenter, hvor der er plads til både boglige og praktiske fag og ro, og som herigennem skal skabe både nogle bedre rammer for elevernes læring og trivsel og forberede dem på det miljø, som de vil møde på en erhvervsskole, fortæller efterskolens forstander Annemette Hess:
”Mange af vores elever kommer med et knækket selvværd, og de nye rammer skal give dem succesoplevelser og troen på egne evner. Vi er glade for, at A.P. Møller Fonden vil hjælpe os med at realisere vores mål om at give endnu flere ordblinde unge mod og tro på, at de kan klare en ungdomsuddannelse," siger hun.

