Aarhus Kommune: Det er uvist, hvor mange penge der kommer fra fonde

Landets næststørste kommune opgør ikke, hvor stor en del af kommunens samlede økonomi der udgøres af fondsbidrag, på trods af, at der arbejdes strategisk med fundraising i flere af kommunens magistrater. “Der er nogle oplagte farer ved, at man ikke har det overblik,” vurderer kommunalforsker Roger Buch.

En re­de­gø­rel­se for Aar­hus Kom­mu­nes fem magi­stra­ters ar­bej­de med fun­dra­i­sing, som kom­mu­nen har ud­ar­bej­det på Filan­tro­pis fo­re­spørgsel, vi­ser, at de fem magi­stra­ta­f­de­lin­ger ar­bej­der vidt for­skel­ligt med fun­dra­i­sing (Fo­to: Mat­t­hi­as Buehler).

Det har læn­ge væ­ret en op­ad­gå­en­de ten­dens, at kom­mu­ner ak­tivt sø­ger fonds­mid­ler, og da Aar­hus Kom­mu­nes nye borg­me­ster til­t­rå­d­te i novem­ber, nævn­te bå­de han og hans for­gæn­ger fon­de­ne i de­res taler.

Men hvor stor en del af kom­mu­nens sam­le­de øko­no­mi, der egent­lig ud­gø­res af fonds­bi­drag, har kom­mu­nen in­tet over­blik over.

Aar­hus Kom­mu­ne har, på Filan­tro­pis fo­re­spørgsel, for­søgt at fin­de sva­ret, men det har vist sig ik­ke at væ­re så li­ge­til, for­di fon­des bi­drag ik­ke re­gi­stre­res og op­gø­res centralt.

Og det er be­mær­kel­ses­vær­digt, me­ner Ro­ger Buch, der er kom­mu­nal­for­sker på Dan­marks Me­die- og Jour­na­list­højsko­le (DJMX).

“Der er nog­le op­lag­te fa­rer ved, at man ik­ke har det over­blik og ik­ke ko­or­di­ne­rer det på en el­ler an­den må­de. Man ri­si­ke­rer at la­ve dob­bel­t­ar­bej­de, man ri­si­ke­rer at over­ren­de sam­me fond med an­søg­nin­ger og man spil­der po­ten­ti­elt no­get ar­bej­de ved, at man skal op­byg­ge vi­den og gø­re sig stra­te­gi­ske over­vej­el­ser fem for­skel­li­ge ste­der i kom­mu­nen,” si­ger Ro­ger Buch med hen­vis­ning til, at Aar­hus Kom­mu­ne er byg­get op af fem magi­stra­ter, der hver især ar­bej­der pa­ral­lelt med fun­dra­i­sing, men uden en sam­let ko­or­di­ne­ring og fundraisingstrategi.

En an­den fa­re ved ik­ke at ha­ve over­blik over, hvor stor en del af kom­mu­nens sam­le­de øko­no­mi, der ud­gø­res af fonds­bi­drag er, at det uden et over­blik er umu­ligt at vur­de­re, om fon­de­nes bi­drag, og der­med og­så magt, bli­ver for stor, me­ner Ro­ger Buch.

Man ri­si­ke­rer at la­ve dob­bel­t­ar­bej­de, man ri­si­ke­rer at over­ren­de sam­me fond med ansøgninger

Ro­ger Buch – Kom­mu­nal­for­sker, Dan­marks Me­die- og Jour­na­list­højsko­le (DJMX)

“Ri­si­ko­en ved, at fon­de­ne be­gyn­der at fyl­de for me­get i kom­mu­ner­nes øko­no­mi er blandt an­det, at fon­de­ne der­med kom­mer til at be­stem­me rig­tig me­get i for­hold til, hvad der fo­re­går i kom­mu­nen. Be­vil­lings­mod­ta­ge­ren skal of­te selv ka­ste pen­ge ind i et pro­jekt, så på den må­de kom­mer fon­de­ne jo og­så på en el­ler an­den må­de til at be­stem­me, hvad kom­mu­nen bru­ger si­ne pen­ge på. Og det kan jo væ­re nog­le an­dre ting, end det, som kom­mu­nen el­lers vil­le ha­ve gjort, hvis der ik­ke var no­get fonds­støt­te in­de over,” si­ger Ro­ger Buch og fortsætter:

“For mig at se lig­ger det vir­ke­lig pro­ble­ma­ti­ske i, hvis kom­mu­ner­ne be­gyn­der at la­ve po­li­tik ef­ter, hvad de kan få fonds­støt­te til. El­ler hvis de la­der væ­re med at gø­re nog­le ting, for­di de ik­ke kan få fond­støt­te til det og i ste­det gør no­get, de må­ske i vir­ke­lig­he­den sy­nes er en dår­li­ge­re løs­ning, men som de til gen­gæld kan få fonds­støt­te til.”

I en tid, hvor kom­mu­ner­ne ge­ne­relt er pres­se­de, og hvor man­ge me­d­ar­bej­de­re i for­vej­en skal lø­be stærkt, me­ner Ro­ger Buch des­u­den, at det er end­nu vig­ti­ge­re, at kom­mu­nen for­hol­der sig til, om de res­sour­cer, der bru­ges på fun­dra­i­sing, rent fak­tisk kan sva­re sig.

“Kom­mu­nen bur­de jo spør­ge sig selv, hvor man­ge res­sour­cer ka­ster vi egent­lig ind i fonds­an­søg­nin­ger sam­let set i vo­res kom­mu­ne, og hvad får vi egent­lig ud af det sam­let set, alt­så hvad er egent­lig bund­linj­en? Og der er man jo nødt til at ha­ve et over­blik sam­let set for at kun­ne vi­de, om det egent­lig er ind­sat­sen værd,” si­ger han.

Fem magistrater, fem forskellige indsatser

En re­de­gø­rel­se for Aar­hus Kom­mu­nes fem magi­stra­ters ar­bej­de med fun­dra­i­sing, som kom­mu­nen har ud­ar­bej­det på Filan­tro­pis fo­re­spørgsel, vi­ser, at de fem magi­stra­ta­f­de­lin­ger ar­bej­der vidt for­skel­ligt med fundraising.

Magi­strats­af­de­lin­gen for Sund­hed og Om­sorg har en fun­dra­i­ser an­sat og har en fun­dra­i­sings­tra­te­gi, som pri­mært går på at sø­ge fonds­støt­te un­der EU-Kom­mis­sio­nens ind­sat­ser, så­som Ho­rizon Eu­ro­pe, In­ter­reg, IHI, EU4Health, Eras­mus+ og Di­gi­tal Europe.

Magi­strats­af­de­lin­gen for So­ci­a­le for­hold og Be­skæf­ti­gel­se har et fun­dra­i­ser-team, som gi­ver spar­ring på de an­søg­nin­ger, som de en­kel­te drifts­om­rå­der udarbejder.

“Tea­met over­vå­ger kon­ti­nu­er­ligt ud­mel­din­ger fra pul­jer og fon­de med ori­en­te­ring til drifts­om­rå­der og cen­tre om de mu­lig­he­der, der kan væ­re re­le­van­te for de­res må­l­grup­per og fo­ku­s­om­rå­der. Tea­met yder hjælp og spar­ring i for­bin­del­se med an­søg­nin­ger til ud­vik­lings­pro­jek­ter,” står der i redegørelsen.

Magi­strats­af­de­lin­gen for So­ci­a­le for­hold og Be­skæf­ti­gel­se har des­u­den en da­ta­ba­se over Ud­vik­lings­pro­jek­ter på de­res in­tra­net, som gi­ver et bil­le­de af pro­jek­ter fi­nan­si­e­ret af pul­jer og fon­de i magistratsafdelingen.

I Magi­strats­af­de­lin­gen for Tek­nik og Mil­jø er der ik­ke no­gen fun­dra­i­sings­tra­te­gi el­ler fun­dra­i­se­re an­sat, men i ste­det nog­le pro­jekt­le­de­re, der ar­bej­der med “at til­fø­re fonds­mid­ler til un­der­støt­tel­se af de kom­mu­na­le pro­jek­ter,” ly­der det i redegørelsen.

Af­de­lin­gen har dog en pro­jekt­støt­te­en­hed, som blev etab­le­ret i for­bin­del­se med sid­ste kli­ma­plan, “som ho­ved­sa­ge­ligt af­sø­ger mu­lig­he­den for ek­stern fi­nan­si­e­ring i for­bin­del­se med pro­jek­ter ved­rø­ren­de bæ­re­dyg­tig­hed og kli­ma,” frem­går det end­vi­de­re af redegørelsen.

I Magi­strats­af­de­lin­gen for Kul­tur og Bor­ger­ser­vi­ce er der hel­ler ik­ke en over­ord­net fun­dra­i­sing-stra­te­gi, men iføl­ge af­de­lin­gen ar­bej­des der stra­te­gisk med fun­dra­i­sing, ek­sem­pel­vis i for­bin­del­se med stør­re og min­dre an­lægs­pro­jek­ter, by-events, spe­ci­fik­ke pro­jek­ter, ar­ran­ge­men­ter med mere.

“Man­ge op­ga­ver lø­ses i part­ner­ska­ber, hvor ek­stern fi­nan­si­e­ring ind­går som en væ­sent­lig del af ind­sat­ser­ne. Det er en in­te­gre­ret del af fle­re le­de­re og pro­jekt­le­de­res ar­bej­de at ind­gå part­ner­ska­ber og rej­se så­vel in­tern som ek­stern fun­ding,” frem­går det af redegørelsen.

Det er en in­te­gre­ret del af fle­re le­de­re og pro­jekt­le­de­res ar­bej­de at ind­gå part­ner­ska­ber og rej­se så­vel in­tern som ek­stern funding

Re­de­gø­rel­se fra Aar­hus Kom­mu­ne – Magi­strats­af­de­lin­gen for Kul­tur og Borgerservice

“Der­u­d­over har en­kel­te af­de­lin­ger un­der Kul­tur og Bor­ger­ser­vi­ce an­sat­te, der me­re kon­kret ar­bej­der helt el­ler del­vist med fun­dra­i­sing. Bor­ger­ser­vi­ce og Bi­bli­o­te­ker har en me­d­ar­bej­der, der ar­bej­der op­sø­gen­de og ko­or­di­ne­ren­de med ek­stern fi­nan­si­e­ring på tværs af for­valt­nin­gen, og Aar­hus Sym­fo­ni­o­r­ke­ster har en an­sat, der som en del af sit ar­bej­de, ar­bej­der med fonds­an­søg­nin­ger,” til­fø­jes der.

Magi­strats­af­de­lin­gen for Børn og Un­ge har ik­ke en fun­dra­i­sings­tra­te­gi el­ler en fun­dra­i­ser an­sat, og “i det om­fang der ar­bej­des med fun­dra­i­sing, er det i for­bin­del­se med en­kelt­stå­en­de ak­ti­vi­te­ter el­ler (anlægs-)projekter,” skri­ver afdelingen.

Borg­meste­rens af­de­ling har hel­ler ik­ke en fun­dra­i­sings­tra­te­gi el­ler en fun­dra­i­ser ansat.

“Der ar­bej­des ty­pisk med fun­dra­i­sing i for­bin­del­se med spe­ci­fik­ke pro­jek­ter el­ler events,” ly­der det i redegørelsen.

Net­op Aar­hus Kom­mu­nes struk­tur med rå­d­mænd og fem magi­stra­ter næv­nes som en mu­lig for­kla­ring på, at kom­mu­nen ik­ke har et sam­let over­blik over fun­dra­i­sin­gind­sat­sen, vur­de­rer Ro­ger Buch.

“Der er en lidt skar­pe­re op­de­ling mel­lem de for­skel­li­ge de­le af Aar­hus Kom­mu­ne, end man ser i kom­mu­ner med al­min­de­ligt ud­valgs­sty­re. Der­u­d­over er det jo og­så en stor kom­mu­ne, så det kan sy­nes uover­sku­e­ligt at ko­or­di­ne­re. Om­vendt vil­le jeg slet ik­ke bli­ve over­ra­sket, hvis man kun­ne fin­de et fuld­stæn­dig til­sva­ren­de bil­le­de i de an­dre kom­mu­ner,” si­ger han og un­der­stre­ger, at det dog er en gis­ning fra hans si­de, at an­dre kom­mu­ner må­ske hel­ler ik­ke har et fyl­dest­gø­ren­de over­blik over, hvor stor en del af kom­mu­nens øko­no­mi, der ud­gø­res af fondsmidler.

Svært at opgøre

Iføl­ge Aar­hus Kom­mu­ne er det van­ske­ligt at ud­reg­ne, hvor stor en del af kom­mu­nens sam­le­de øko­no­mi, der ud­gø­res af fonds­bi­drag, for­di fonds­støt­ten op­gø­res for­skel­ligt i kom­mu­nens sy­ste­mer, og der­for er det ik­ke mu­ligt at sø­ge frem.

Filan­tro­pi har spurgt Sal­ling Fon­de­ne, der har støt­tet ma­ge pro­jek­ter for­ank­ret i Aar­hus Kom­mu­ne, om de kan kom­me med en op­gø­rel­se over, hvor man­ge pen­ge, de har støt­tet kom­mu­nen med, men hel­ler ik­ke Sal­ling Fon­de­ne op­gør de­res do­na­tio­ner på en må­de, der gør det mu­ligt at træk­ke et tal.

De stør­re do­na­tio­ner vil­le det, for mig at se, væ­re ret smart, at man hav­de et over­blik over

Ro­ger Buch – Kom­mu­nal­for­sker, Dan­marks Me­die- og Jour­na­list­højsko­le (DJMX)

I ste­det hen­vi­ser Sal­ling Fon­de­ne til le­ga­ta­r­for­teg­nel­ser­ne på de­res hjemmeside.

Her­af frem­går det blandt an­det, at Sal­ling Fon­de­ne har gi­vet do­na­tio­ner til Aar­hus Kom­mu­ne i for­bin­del­se med blandt an­det et at­le­ti­kan­læg, et væ­re­sted og det i pres­sen me­get om­tal­te kom­men­de fodboldstadion.

Der­u­d­over er der en ræk­ke do­na­tio­ner til or­ga­ni­sa­tio­ner, der ik­ke di­rek­te hø­rer un­der kom­mu­nen, men som er støt­tet af kom­mu­nen, blandt an­det en ræk­ke kul­turin­sti­tu­tio­ner så­som Aros og Mu­sik­hu­set, hvil­ket gør en op­tæl­ling og af­græns­ning vanskelig.

Men selv­om det til­sy­ne­la­den­de ik­ke er en nem op­ga­ve at op­gø­re, hvor stor en del af kom­mu­nens øko­no­mi der ud­gø­res af fonds­bi­drag, me­ner Ro­ger Buch, at det er en god ide for kom­mu­ner­ne at gø­re forsøget.

Han me­ner dog, at det bør væ­re pro­por­tio­ner i ar­bejds­om­fan­get, så det ik­ke er revl og krat, der registreres.

“Fun­dra­i­sing kan jo og­så fo­re­gå i det små ude på den en­kel­te sko­le el­ler in­sti­tu­tion. Og der skal man pas­se på med at op­byg­ge kæm­pe­sto­re re­gi­stre­rings­sy­ste­mer, da der hur­tigt kan bli­ve spildt en mas­se tid på bu­reau­kra­ti. Men de stør­re do­na­tio­ner vil­le det, for mig at se, væ­re ret smart, at man hav­de et over­blik over,” slut­ter han.

Vil du læse artiklen?

Med et abon­ne­ment får du fuld ad­gang til filan​tro​pi​.dk.

Det ko­ster at pro­du­ce­re uaf­hæn­gig og dyb­de­bo­ren­de jour­na­li­stisk. Læs me­re om Filan­tro­pi og se pri­ser­ne for at abon­ne­re her.

Abon­nér

Allerede abonnent? Log ind her:

Skribent

Læs mere om

Kategorier:

Tags:

Læs også

Forsiden lige nu