Museum og to kulturfonde går hånd i hånd: ”Samarbejde er rykket en tand højere op på den strategiske klinge”

Augustinus Fonden og Louis-Hansen Fonden har netop bevilget i alt 24 millioner kroner til Moesgaard Museums nye treårige program, herunder blandt andet tre årlige særudstillinger og udvikling af museets videnskommunikation. ”Som kulturfonde har de evnen til og ønsket om at støtte os institutionelt, men har også en forståelse for de langsigtede tanker, vi har,” siger museumsdirektør Mads Kähler Holst.

Mo­es­gaard øn­sker at ska­be en over­ord­net, lang­sig­tet linje i ud­stil­lin­ger­ne på tværs af de en­kel­te år, som skal bi­dra­ge til at gi­ve mu­se­ums­gæ­ster­ne en sam­men­hæn­gen­de ver­dens­hi­sto­risk for­stå­el­se over tid, blandt an­det med den ak­tu­el­le ud­stil­ling Kri­ger. Det er part­ner­ska­ber­ne med Au­gusti­nus Fon­den og Lou­is-Han­sen Fon­den med til at un­der­støt­te (Fo­to: Moesgaard).

Sam­ti­dig med, at det kul­tur­hi­sto­ri­ske mu­se­um Mo­es­gaard de se­ne­re år har ar­bej­det må­l­ret­tet for at mind­ske af­hæn­gig­he­den af fonds­støt­te til en­kelt­stå­en­de pro­jek­ter, in­ten­si­ve­rer mu­se­et i Højb­jerg ved Aar­hus det stra­te­gi­ske sam­ar­bej­de med to af Dan­marks sto­re kulturfonde.

Au­gusti­nus Fon­den og Aa­ge og Jo­han­ne Lou­is-Han­sens Fond har så­le­des net­op be­vil­get 24 mil­li­o­ner kro­ner, 12 mil­li­o­ner kro­ner hver, til at støt­te ud­vik­lin­gen af Mo­es­gaards ind­hold gen­nem den kom­men­de tre­åri­ge stra­te­gi­pe­ri­o­de. Pro­gram­met frem til 2028 har over­skrif­ten ’De sto­re sammenhænge’.

Be­vil­lin­ger­ne fra de to fon­de dæk­ker bå­de Mo­es­gaards næ­ste tre sær­ud­stil­lin­ger, der om­hand­ler hver sit ver­dens­hi­sto­ri­ske te­ma, og en stra­te­gisk sats­ning på at løf­te mu­se­ets vi­denskom­mu­ni­ka­tion. Det vil blandt an­det ske med af­sæt i en ræk­ke nye di­gi­ta­le pro­duk­tio­ner, som skal brin­ge bru­ger­ne tæt­te­re på Mo­es­gaards forsk­nings­mil­jø og gi­ve en dy­be­re for­stå­el­se for ver­dens­hi­sto­ri­en igen­nem nye formater.

Di­rek­tør Mads Käh­ler Holst fra Mo­es­gaard Mu­se­um læg­ger ik­ke skjul på, at han er sær­de­les glad for, at det li­ge­som i den for­ri­ge stra­te­gi­pe­ri­o­de, net­op er de to kul­tur­fon­de, der er ho­ved­bi­drag­sy­de­re til mu­se­ets stra­te­gi­ske sats­nin­ger frem mod 2028. Sam­men­lig­net med den net­op af­slut­te­de stra­te­gi­pe­ri­o­de er det sam­le­de be­løb fra de to fon­de vok­set med to mil­li­o­ner kro­ner de næ­ste tre år.

”En vis an­del af mu­se­ets ak­ti­vi­te­ter er ba­se­ret på støt­te fra fon­de. Så vir­ke­lig­he­den for os vil­le væ­re no­get an­der­le­des, hvis vi dels ik­ke hav­de få­et 24 mil­li­o­ner fra de to fon­de, dels hvis vi ik­ke hav­de fort­sat vo­res sam­ar­bej­de med net­op de to fon­de, som støt­ter vo­res stra­te­gi­ske sats­ning. Man­ge af vo­res øv­ri­ge fonds­sam­ar­bej­der er knyt­tet op på ini­ti­a­ti­ver af pro­jekt­ka­rak­ter og er i min­dre grad af stra­te­gisk ka­rak­ter. Det be­ty­der dog ik­ke, at jeg ik­ke tror, vi kun­ne ha­ve fun­det an­den fonds­fi­nan­si­e­ring i sam­me stør­rel­ses­or­den styk­ket sam­men via en ræk­ke an­søg­nin­ger, men det vil­le i så fald ha­ve haft en an­den ka­rak­ter,” si­ger Mads Käh­ler Holst.

Samarbejde får partnerskabskarakter

Iføl­ge di­rek­tø­ren er den må­de, Mo­es­gaard sam­ar­bej­der med Au­gusti­nus Fon­den og Lou­is-Han­sen Fon­den på, en ret­ning, mu­se­et i sti­gen­de grad be­væ­ger sig i – og som star­te­de med de to fon­des be­vil­ling i be­gyn­del­sen af se­ne­ste strategiperiode.

”Det blev for os star­ten på at flyt­te di­a­lo­gen med fon­de­ne i en me­re og me­re stra­te­gisk ret­ning. I ste­det for at sø­ge om støt­te til kon­kre­te le­ve­ran­cer til en­kel­te ud­stil­lin­ger, ta­ler vi nu i sti­gen­de grad med fon­de­ne om, hvor­dan de kan un­der­støt­te den over­ord­ne­de be­væ­gel­se, der sker for Mo­es­gaard som hel­hed. Så man kan si­ge, at vo­res sam­ar­bej­de med fon­de­ne er ryk­ket en tand hø­je­re op på den stra­te­gi­ske klin­ge,” si­ger Mads Käh­ler Holst.

Det helt over­ord­ne­de mål for Mo­es­gaard er iføl­ge di­rek­tø­ren at nå der­til, hvor det, mu­se­et la­ver på tværs af de en­kel­te år, ska­ber en egent­lig sam­men­hæn­gen­de ver­dens­hi­sto­risk for­stå­el­se hos dem, der føl­ger og be­sø­ger Moesgaard.

”Det er ret af­gø­ren­de for os, at det ik­ke ba­re bli­ver en­kelt­stå­en­de frag­men­te­re­de te­ma­er i de en­kel­te ud­stil­lin­ger, men at der rent fak­tisk er en over­ord­net, sam­men­hæn­gen­de, lang­sig­tet linje. I den for­bin­del­se har det stor be­tyd­ning, at det net­op er Au­gusti­nus Fon­den og Lou­is-Han­sen Fon­den, vi sam­ar­bej­der med. Som kul­tur­fon­de har de ev­nen til og øn­sket om at støt­te os in­sti­tu­tio­nelt, men har og­så en for­stå­el­se for de lang­sig­te­de tan­ker, vi har. Det er der­for, at mat­chet har væ­ret og er ret stærkt,” for­kla­rer Mads Käh­ler Holst.

Beg­ge fon­de er godt klar over, at der skal et læn­ge­re træk til for at nå målene

Mads Käh­ler Holst – Di­rek­tør, Mo­es­gaard Museum

Det styr­ker yder­li­ge­re mat­chet, at beg­ge fon­de og­så støt­te­de Mo­es­gaard i den net­op af­slut­te­de stra­te­gi­pe­ri­o­de. Det gi­ver nem­lig en lang­sig­tet­hed i sam­ar­bej­det, po­in­te­r­er museumsdirektøren.

”Beg­ge fon­de er godt klar over, at der skal et læn­ge­re træk til for at nå må­le­ne. På den må­de får sam­ar­bej­det med de to fon­de og­så lidt en part­ner­skabs­ka­rak­ter, hvor de tak­ket væ­re de­res bre­de kend­skab til he­le kul­tur- og mu­se­ums­om­rå­det bi­dra­ger til at kva­li­fi­ce­re vo­res stra­te­gi­tænk­ning,” si­ger Mads Käh­ler Holst.

Mo­es­gaards di­a­log med Au­gusti­nus Fon­den og Lou­is-Han­sen Fon­den er i takt med det in­ten­si­ve­re­de sam­ar­bej­de iføl­ge Mads Käh­ler Holst flyt­tet fra at væ­re af­rap­por­te­ring på en­kel­te pro­jek­ter til lø­ben­de drøf­tel­ser om mu­se­ets over­ord­ne­de stra­te­gi­ske retning.

”Der­med er de to fon­des grund­for­stå­el­se ble­vet ved­li­ge­holdt. Op til den kon­kre­te an­søg­ning om støt­te i den nye stra­te­gi­pe­ri­o­de har der fak­tisk ik­ke væ­ret vold­som me­get mø­de­ak­ti­vi­tet, idet an­søg­nin­gen lig­ger i for­læn­gel­se af en bund af for­stå­el­se, som er ble­vet op­byg­get gen­nem nog­le år,” si­ger han.

Særlig position i dansk museumslandskab

Frank Re­chen­dor­ff Møl­ler, der er ad­mi­ni­stre­ren­de di­rek­tør i Au­gusti­nus Fon­den, un­der­stre­ger, at fon­den har støt­tet Mo­es­gaard gen­nem man­ge år, her­un­der til op­fø­rel­sen af det nu­væ­ren­de mu­se­um og si­den 2019 til stra­te­gisk udviklingsarbejde.

”Det­te har re­sul­te­ret i vel­fun­de­re­de ud­stil­lin­ger, der for­bin­der hi­sto­ri­ske te­ma­er med glo­ba­le ud­for­drin­ger som kli­ma­kri­se og fol­ke­van­dring. Mo­es­gaard har ar­bej­det am­bi­tiøst med de­res ud­stil­lings­prak­sis og di­gi­ta­le for­mid­ling, hvil­ket har til­truk­ket et stort pu­bli­kum, som har få­et nye ind­sig­ter og for­dy­bel­se i kul­tur­hi­sto­ri­en. Mo­es­gaard har ma­ni­feste­ret sig med en sær­lig po­si­tion i det dan­ske mu­se­umsland­skab gen­nem de­res fag­li­ge ar­bej­de og di­gi­ta­le for­mid­ling. De sam­ar­bej­der med an­dre mu­se­er og er et ’vi­dens­cen­ter’ for di­gi­tal for­mid­ling,” skri­ver Frank Re­chen­dor­ff Møl­ler i en mail til Filan­tro­pi om bag­grun­den for fon­dens støt­te til Moesgaard.

”Må­let med Mo­es­gaards ar­bej­de er at ska­be en ver­dens­hi­sto­risk for­stå­el­se hos en sta­dig stør­re bru­ger­grup­pe. He­r­i­gen­nem kan de hi­sto­ri­ske for­tæl­lin­ger bli­ve en ak­tiv del af den fæl­les sam­ta­le og re­fe­ren­ce­ram­me. En hi­sto­risk for­stå­el­se, der byg­ger på forsk­ning, er der me­re end no­gen­sin­de brug for i en ver­den med mas­ser af mi­s­in­for­ma­tion,” til­fø­jer Au­gusti­nus Fon­dens direktør.

Og­så hans kol­le­ga i Aa­ge og Jo­han­ne Lou­is-Han­sens Fond, fonds­di­rek­tør Chri­sti­ne Wi­berg-Lyng, har man­ge lo­vord til overs for den po­si­ti­ve for­skel, som det aar­hu­si­an­ske mu­se­um gør:

Over en år­ræk­ke har Mo­es­gaard Mu­se­um ar­bej­det stra­te­gisk med at ud­vik­le en ræk­ke sær­li­ge ud­stil­lings­for­ma­ter, hvor de sto­re sam­men­hæn­ge i ver­dens­hi­sto­ri­en fol­des ud ba­se­ret på in­ter­na­tio­nal forskning

Chri­sti­ne Wi­berg-Lyng – Di­rek­tør, Aa­ge og Jo­han­ne Lou­is-Han­sens Fond

”Over en år­ræk­ke har Mo­es­gaard Mu­se­um ar­bej­det stra­te­gisk med at ud­vik­le en ræk­ke sær­li­ge ud­stil­lings­for­ma­ter, hvor de sto­re sam­men­hæn­ge i ver­dens­hi­sto­ri­en fol­des ud ba­se­ret på in­ter­na­tio­nal forsk­ning samt fæn­gen­de dra­ma­tur­gi og sceno­gra­fi­ske greb. I for­læn­gel­se her­af er det fon­dens op­fat­tel­se, at Mo­es­gaard på dyg­tig vis lyk­kes med at in­spi­re­re et stort og de­di­ke­ret pu­bli­kum til at sø­ge ny viden.”

”Aa­ge og Jo­han­ne Lou­is-Han­sens Fond støt­ter des­u­den mu­se­ets fort­sat­te ar­bej­de med at styr­ke det in­sti­tu­tio­nel­le vi­dens­mil­jø, så vi­den fra ud­stil­lin­ger­ne og­så via di­gi­ta­le ka­na­ler kan styr­ke bru­ge­rens for­stå­el­se for de sto­re sam­men­hæn­ge i ver­dens­hi­sto­ri­ens kul­tur- og ud­vik­lings­trin, her­un­der frem­hæ­ve det sær­ligt dan­ske i et stør­re hi­sto­risk per­spek­tiv,” ly­der det fra Chri­sti­ne Wi­berg-Lyng i en skrift­lig kom­men­tar til Filantropi.

Ingen indflydelse på det museale indhold

Beg­ge kul­tur­fon­des di­rek­tø­rer un­der­stre­ger sam­ti­dig, at det ik­ke ind­går som en del af det styr­ke­de sam­ar­bej­de, at fon­de­ne har – el­ler skal til at ha­ve – ind­fly­del­se på, hvad der kon­kret kom­mer på væg­ge­ne og i mon­trer­ne på Moesgaard.

”Au­gusti­nus Fon­den læg­ger vægt på et lang­sig­tet en­ga­ge­ment og mø­der sam­ar­bejds­part­ne­re og an­sø­ge­re med til­lid og lyd­hør­hed over­for de­res be­hov. Fon­den hol­der lø­ben­de di­a­log med Mo­es­gaard an­gå­en­de an­søg­nin­ger og ud­stil­lin­ger. Fon­den ar­bej­der ud fra et armslæng­de­prin­cip og har in­gen ind­fly­del­se på mu­se­ets ar­bej­de el­ler valg af ud­stil­lin­ger. Der­for er støt­ten fra fon­den gi­vet som en sam­let ram­me­be­vil­ling til mu­se­et og ik­ke til den en­kel­te ud­stil­ling. Hvil­ket pro­gram og vin­kel, mu­se­et væl­ger for si­ne ud­stil­lin­ger, er mu­se­ets eget valg, og fon­den sto­ler fuldt ud på, at Mo­es­gaard er de bed­ste til at træf­fe dis­se valg på et fag­ligt og forsk­nings­un­der­byg­get grund­lag,” fast­slår Frank Re­chen­dor­ff Møller.

Fra Chri­sti­ne Wi­berg-Lyng ly­der det samstemmende:

”Fon­den har ab­so­lut in­gen ind­fly­del­se på det mu­se­a­le ind­hold, som vo­res be­vil­ling vedrører.”

Ads­purgt om sit syn på de to kul­tur­fon­des ind­fly­del­se, om no­gen, på Mo­es­gaards ud­stil­lin­ger og vir­ke i øv­rigt, fast­slår Mads Käh­ler Holst, at det pri­mæ­re bi­drag fra de to fon­de er, at ”de kø­ber ind på mu­se­ets grund­læg­gen­de am­bi­tiø­se mis­sion om at for­mid­le den sto­re verdenshistorie.”

”De er ik­ke in­de at kig­ge på de en­kel­te te­ma­er, men de spør­ger ind til, hvor­dan vi kan løf­te de kon­kre­te mål og er der­med med til at kva­li­tets­sik­re tin­ge­ne. Gen­nem den lø­ben­de di­a­log har de jo og­så en vis ind­fly­del­se på den ret­ning, vi be­væ­ger os i, men det sker ud fra en in­ter­es­se i at styr­ke in­sti­tu­tio­nen Mo­es­gaard,” si­ger Mads Käh­ler Holst.

I et de­bat­ind­læg i Filan­tro­pi i novem­ber 2024 yt­re­de Mads Käh­ler Holst sig i dis­kus­sio­nen om fon­de­nes rol­le ef­ter mu­se­ums­re­for­men. Det ske­te un­der over­skrif­ten ’Ny mu­se­ums­lov gi­ver fon­de­ne stør­re rum til på­virk­ning af mu­se­er­nes ind­holds­ret­ning’. (link: https://​filan​tro​pi​.dk/​o​p​i​n​i​o​n​/​d​e​b​a​t​-​n​y​-​m​u​s​e​u​m​s​l​o​v​-​g​i​v​e​r​-​f​o​n​d​e​n​e​-​s​t​o​e​r​r​e​-​r​u​m​-​t​i​l​-​p​a​a​v​i​r​k​n​i​n​g​-​a​f​-​m​u​s​e​e​r​n​e​s​-​i​n​d​h​o​l​d​s​r​e​t​n​i​ng/)

Fon­den ar­bej­der ud fra et armslæng­de­prin­cip og har in­gen ind­fly­del­se på mu­se­ets ar­bej­de el­ler valg af udstillinger

Frank Re­chen­dor­ff Møl­ler – Ad­mi­ni­stre­ren­de di­rek­tør, Au­gusti­nus Fonden

Når det kon­kret gæl­der Mo­es­gaards sam­ar­bej­de med Au­gusti­nus Fon­den og Lou­is-Han­sen be­to­ner han, at mu­se­et selv rå­der over ind­hol­det. Det er ”ret af­gø­ren­de,” til­fø­jer han.

”Den form for ind­fly­del­se, der lig­ger, er ik­ke på ind­holds­si­den i de en­kel­te ud­stil­lin­ger, men me­re på at bak­ke op om­kring den stra­te­gi­ske ret­ning. Uan­set, hvor­dan man end ven­der og dre­jer det, lig­ger der jo en pri­o­ri­te­ring i fon­de­nes valg af, hvem og hvad de støt­ter, og det for­mer jo det kul­tur­land­skab, vi har. Det sam­ar­bej­de, som vi har med net­op de to fon­de, er ik­ke på no­gen må­de til­fæl­digt. Vi har af­søgt, hvor der er det bed­ste vær­di­match, og det har der­med og­så en ind­fly­del­se på, hvor­dan det sam­le­de mu­se­umsland­skab ser ud. På den må­de har fon­de­ne over­ord­net en ind­fly­del­se på ind­hol­det, men de er ik­ke in­de og på­vir­ke de en­kel­te hi­sto­ri­er og for­tæl­lin­ger. Og den ba­lan­ce er rig­tig, rig­tig væ­sent­lig at fin­de,” si­ger Mads Käh­ler Holst.

Har mindsket afhængighed af fonde

Ge­ne­relt er Mo­es­gaard iføl­ge di­rek­tø­ren ble­vet sta­dig min­dre af­hæn­gig af fonds­støt­te si­den op­fø­rel­sen af Mo­es­gaards nye ud­stil­lings­byg­ning i 2014, der var støt­tet af blandt an­dre Ve­lux og Vil­lum Fon­de­ne, Oak Fo­un­da­tion Den­mark, Au­gusti­nus Fon­den og Knud Høj­gaards Fond.

Mo­es­gaards per­ma­nen­te ud­stil­lin­ger er støt­tet af 10 fon­de, her­i­blandt Nor­dea-fon­den, Det Obel­ske Fa­mi­lie­fond og Køb­mand Her­man Sal­lings Fond.

”Ef­ter det sto­re ud­byg­nings­pro­jekt på Mo­es­gaard for 10 år si­den var der en ret stor af­hæn­gig­hed af fon­de­ne, og den af­hæn­gig­hed har vi si­den­hen ar­bej­det på at mind­ske. Det er fak­tisk ik­ke for­di, at vi læn­ge­re bru­ger så vold­somt man­ge res­sour­cer på at sø­ge bredt om fonds­støt­te. Vi har op­ret­tet en halv­tids­stil­ling, og el­lers ind­går det som en in­te­gre­ret del af vo­res stra­te­gi­ske ar­bej­de,” si­ger Mads Käh­ler Holst.

- Har I li­ge­frem ned­d­ros­let je­res fundraising-arbejde?

”Vi har i hvert fald gjort en ind­sats for ik­ke at væ­re fuld­stæn­dig af­hæn­gig af fon­de­ne. Man skal ger­ne se mu­se­et som lang­sig­tet og sta­bilt i sin ope­ra­tion uden at væ­re af­hæn­gig af fon­de. Nu er det me­re på ud­vik­lings­spo­ret, at vi har fon­de­ne stærkt en­ga­ge­ret,” si­ger han.

Selv bru­ger mu­se­ums­di­rek­tø­ren fort­sat ”no­get tid” på fun­dra­i­sing og de ek­si­ste­ren­de fondssamarbejder.

”Det er en vig­tig op­ga­ve for di­rek­tø­ren at hol­de snor i mu­se­ets re­la­tio­ner. For mit ved­kom­men­de er ar­bej­det især knyt­tet til de ud­valg­te fon­de, som vi har et re­la­tivt tæt sam­ar­bej­de med, pri­mært vo­res to ker­ne­fon­de Au­gusti­nus Fon­den og Lou­is-Han­sen Fon­den,” un­der­stre­ger Mads Käh­ler Holst.

Vil du læse artiklen?

Med et abon­ne­ment får du fuld ad­gang til filan​tro​pi​.dk.

Det ko­ster at pro­du­ce­re uaf­hæn­gig og dyb­de­bo­ren­de jour­na­li­stisk. Læs me­re om Filan­tro­pi og se pri­ser­ne for at abon­ne­re her.

Abon­nér

Allerede abonnent? Log ind her:

Skribent

Michael Monty
Michael Monty
Journalist

Læs mere om

Kategorier:

Tags:

Læs også

Forsiden lige nu