Debat: Ny museumslov giver fondene større rum til påvirkning af museernes indholdsretning

Det afhænger nok af både temperament og strategi, om fonde kan og skal agere modvægt til de vægtforskydninger, som museumsloven medfører. Men hvis de skal, så vil det forudsætte et stærkt institutionelt perspektiv i samarbejdet mellem fonde og museer.

Mads Käh­ler Holst er di­rek­tør på Mo­es­gaard Mu­se­um. (Fo­to: Róg­vi N. Jo­han­sen, Foto/medie af­de­lin­gen Moesgaard).

Det­te er en kom­men­tar. Kom­men­ta­ren er ud­tryk for skri­ben­tens egen holdning.

For­de­lin­gen af de stats­li­ge til­skud mel­lem mu­se­er­ne var et helt do­mi­ne­ren­de te­ma un­der til­bli­vel­sen af den nye mu­se­ums­lov, og em­net vil nok bli­ve dis­ku­te­ret et godt styk­ke tid endnu. 

Men un­der den kon­kre­te for­de­ling lig­ger og­så en ræk­ke me­re prin­ci­pi­el­le ele­men­ter, som kan bli­ve af­gø­ren­de for den frem­ti­di­ge ud­vik­ling af mu­se­er­ne og fon­de­nes rol­le i museumslandskabet.

Tema­de­bat: Fon­de og museer

Filan­tro­pi har stil­let en ræk­ke mu­se­er spørgsmålet:

Hvor­dan ser mu­se­er­ne på fon­de­nes rol­le ef­ter mu­se­ums­re­for­men, og hvil­ke øn­sker har mu­se­er­ne til sam­ar­bej­det med fonde?

I den­ne uge kan du læ­se di­rek­tør på Mo­es­gaard Mu­se­um, Mads Käh­ler Holsts indlæg.

Har du en me­ning om fon­de og mu­se­er, er du vel­kom­men til at skri­ve til os på kontakt@​filantropi.​dk med hen­blik på at få bragt et debatindlæg.

Et af de sto­re ny­brud er en ind­de­ling af mu­se­er­ne i fem væ­sent­lig­heds­ka­te­go­ri­er. Det har væ­ret en nød­ven­dig­hed for at hånd­te­re den me­get sto­re dif­fe­ren­ti­e­ring i mu­se­er­ne, hvor ale­ne øko­no­misk stør­rel­se spæn­der over en fak­tor 20 mel­lem de mind­ste og de største.

Et an­det væ­sent­ligt ele­ment er ind­fø­rel­sen af et in­ci­ta­ments­tilskud ret­tet pri­mært mod be­søgstal (30 pro­cent på det ge­ne­rel­le be­søgstal + 30 pro­cent spe­ci­fikt på børn og un­ge) og ind­tje­ning (30 pro­cent), hvori og­så ind­går en­tre­ind­tæg­ter og kom­mu­na­le til­skud. In­ci­ta­men­ter­ne un­der­støt­ter alt­så i høj grad mu­se­er­nes publikumsfokus.

Et tred­je ele­ment er en re­duk­tion i kva­li­tet­stil­syn, kva­li­tets­krav og sær­li­ge pul­jer, som har skul­let fast­hol­de mu­se­er­nes forsk­nings­høj­de, sam­lings­va­re­ta­gel­se, em­ne­fo­kus og kom­pe­ten­ce­ni­veau. Re­duk­tio­nen er nok pri­mært et ud­tryk for et øn­ske om af­bu­reau­kra­ti­se­ring og be­spa­rel­ser i sta­tens ad­mi­ni­stra­tion, men det kan få stor virk­ning på mu­se­er­nes prioriteringer.

I for­hold til fon­de­ne ef­ter­la­der det et stør­re rum til på­virk­ning af mu­se­er­nes ind­holds­ret­ning og stra­te­gi­ske udvikling.

Mads Käh­ler Holst – Di­rek­tør, Mo­es­gaard Museum

De stats­li­ge til­skud får et øko­no­misk løft, og med in­d­ar­bej­del­se af en ræk­ke pul­jer kom­mer det sam­let til at lig­ge på 565,7 mil­li­o­ner kro­ner. Det sva­rer til cir­ka 20 pro­cent af de statsa­n­er­kend­te mu­se­ers sam­le­de omsætning.

Sam­let set mar­ke­rer den nye mu­se­ums­lov der­med en del­vis for­skyd­ning af sta­tens fo­kus fra sik­ring af ens­ar­tet­hed, kva­li­tet og ind­holds­ud­vik­ling, her­un­der fast­hol­del­se af mu­se­er­ne på spe­ci­fik­ke te­ma­ti­ske dæk­nin­ger, over mod dif­fe­ren­ti­e­ring, kom­merci­el gea­ring og publikumseffekt.

Fo­to fra sær­ud­stil­lin­gen Mo­der Jord på Mo­es­gaard Mu­se­um (Fo­to: Mo­es­gaard Museum).

Det er sand­syn­ligt, at lovæn­drin­ger­ne vil med­fø­re et end­nu me­re dif­fe­ren­ti­e­ret mu­se­umsland­skab, end vi al­le­re­de har i dag bå­de te­ma­tisk, kva­li­tets- og stør­rel­ses­mæs­sigt, for­di mu­se­er­ne får stør­re fri­hed til at pri­o­ri­te­re i or­ga­ni­sa­tions­form, op­ga­ver og kom­pe­ten­cer, og in­ci­ta­men­ter­ne un­der­støt­ter kom­merci­el vækst.

I for­hold til fon­de­ne ef­ter­la­der det et stør­re rum til på­virk­ning af mu­se­er­nes ind­holds­ret­ning og stra­te­gi­ske ud­vik­ling. Men det øger og­så ud­for­drin­gen med at fav­ne sek­to­ren bredt på grund af dif­fe­ren­ti­e­rin­gen. Det er svært at se spe­ci­fik­ke vir­ke­mid­ler, der ef­fek­tivt vil ram­me he­le sek­to­ren på an­det end re­la­tivt ge­ne­ri­ske temaer.

Fondenes rolle: En ny balance?

En lang­sig­tet be­kym­ring i for­hold til mu­se­er­nes ud­vik­ling er mu­se­ums­lo­vens svæk­ke­de fo­kus på kva­li­tet og mu­se­er­nes ker­ne­mis­sion med at ta­ge va­re på vo­res kul­tu­rarv og ska­be den sto­re kul­tu­rel­le ram­me for den dan­ske be­folk­ning, som grund­lag for fæl­les iden­ti­tet og sammenhængskraft.

Det fø­jer sig ind i et stør­re bil­le­de, hvor der dels er et me­get stærk kom­merci­elt dre­vet fo­kus på ud­vi­del­se af pu­bli­kum og en gan­ske kraf­tig til­skud­s­dre­vet for­skyd­ning over mod in­stru­men­tel­le og ge­ne­ri­ske dags­ord­ner: Grøn om­stil­ling, op­dyrk­ning af sær­li­ge bru­ger­grup­per, er­hvervs- og turis­me­ud­vik­ling, ind­sat­ser på sund­hed, triv­sel og integration.

Det gæl­der i for­hold til kom­mu­ner­ne, hvor armslæng­dei­de­a­let med­fø­rer, at man prin­ci­pi­elt er til­ba­ge­hol­den­de med at blan­de sig i ind­hold. Til gen­gæld kan man få ind­tryk af, at der er kom­met de­sto stær­ke­re vægt på, at mu­se­er­ne bi­dra­ger til kom­mu­ner­nes vel­færds-, kli­ma- og er­hvervs­dags­ord­ner – dvs. kul­tu­ren som instrument.

I for­hold til fon­de­ne har der – uan­set den sto­re va­ri­a­tion i fo­kus og stra­te­gi­er – over­ord­net væ­ret nog­le af de sam­me ten­den­ser, dre­vet af en sti­gen­de stra­te­gisk og må­l­ba­se­ret til­gang, del­vist og­så af gover­nan­ce-pro­ces­ser, hvor for ek­sem­pel øn­sket om kla­re pro­ce­du­rer på forsk­nings­om­rå­det re­elt med­fø­rer en form for main­strea­m­ing ind­ret­tet på uni­ver­si­te­ter og fri forskning.

Må­ske har det og­så be­tyd­ning, at vir­ke­mid­ler di­rek­te ret­tet mod mu­se­er kan ha­ve svært ved at fav­ne den sto­re va­ri­a­tion i sek­to­ren og der­med en­der med at få min­dre bred ef­fekt end forventet.

Der er be­hov for en ba­lan­ce imel­lem de for­skel­li­ge di­men­sio­ner, så mu­se­er­ne ik­ke en­der med at bli­ve tom­me skal­ler, der bli­ver dre­vet rundt af for­skel­li­ge strømninger.

Mads Käh­ler Holst – Di­rek­tør, Mo­es­gaard Museum

Bå­de den kom­merci­el­le pu­bli­kums­ud­vik­ling og de in­stru­men­tel­le dags­ord­ner har stær­ke po­si­ti­ve si­der. Ud over in­ci­ta­men­ter fra be­vil­lings­gi­ve­re, så har de i høj grad og­så væ­ret dre­vet frem af mu­se­er­ne selv i øn­sket om vækst og ud­vi­del­se af bå­de mis­sion og sam­funds­mæs­sig virkning.

Det er imid­ler­tid af­gø­ren­de, at de ik­ke over­væl­der mu­se­er­nes kul­tu­rel­le ker­ne­ind­hold- og mis­sion. Der er be­hov for en ba­lan­ce imel­lem de for­skel­li­ge di­men­sio­ner, så mu­se­er­ne ik­ke en­der med at bli­ve tom­me skal­ler, der bli­ver dre­vet rundt af for­skel­li­ge strømninger.

De ba­lan­cer er ud­for­dret af ud­vik­lin­gen i det sam­le­de til­skuds- og be­vil­ling­s­land­skab, og ud­for­drin­gen bli­ver for­stær­ket med museumsloven.

Mu­se­er­nes lang­sig­te­de hold­bar­hed for­ud­sæt­ter en klar op­mærk­som­hed på ind­hold­sker­nen, og hvor­dan den bedst ud­vik­les sam­men med bå­de de kom­merci­el­le og de in­stru­men­tel­le muligheder.

Det er nok af­hæn­gigt af bå­de stra­te­gi og tem­pe­ra­ment, om fon­de kan og skal age­re mod­vægt til de vægt­for­skyd­nin­ger, som mu­se­ums­lo­ven med­fø­rer. Men hvis de skal, så vil det for­ud­sæt­te et stærkt in­sti­tu­tio­nelt per­spek­tiv i sam­ar­bej­det mel­lem fon­de og mu­se­er, hvor de en­kel­te mu­se­ers mis­sion, te­ma­ti­ske fo­kus, sam­lings­op­byg­ning, in­fra­struk­tur og in­sti­tu­tio­nel­le kom­pe­ten­cer bli­ver væ­sent­li­ge temaer.

Skribent

Læs mere om

Kategorier:

Tags:

Læs også

Forsiden lige nu