
Naturvidenskab findes ikke kun i matematik, fysik og biologi, men også i musik, madkundskab, historie og samfundsfag. Sådan lyder budskabet fra Life Fonden, som fra i år har tilbudt undervisningsforløb til humanistiske og praktisk-musiske fag i folkeskolen og på gymnasieniveau.
”Naturfagene fylder kun 10 procent af undervisningstimerne i folkeskolen, så vi vil gerne danse ind i de andre fag og bidrage der, ” fortæller direktør i Life Fonden Stefan Hermann, og understreger:
”Vi bliver på fagenes egne præmisser. Men fagene i skolen er ofte meget opdelte og adskilte, og sådan er virkeligheden jo ikke. Ude i virkeligheden hænger tingene sammen, og vi vil gerne bidrage til større sammenhæng i skolen også,” siger han.
Det kan for eksempel være gennem undervisningsforløb om natursyn gennem tiden eller teknologiudvikling i historiefaget. Eller om etik og AI i samfundsfag på gymnasieniveau. Og Life har også netop haft et undervisningsforløb i faget madkundskab om teknologi, ernæringssammensætning og madkultur.
Almen dannelse er ikke kun Blixen
Men hvorfor skal fremtidens pædagoger, djøf’ere, buschauffører og humanister overhovedet klædes naturvidenskabelig på?
”Det er tvingende nødvendigt at kunne forholde sig oplyst til mange af de udfordringer, som verden står overfor i dag. Klima og kunstig intelligens for eksempel – for at kunne tale oplyst sammen om de emner, kræver det en fælles grundforståelse og et fælles sprog,” svarer Stefan Hermann.
Alle er enige om, at det er pinligt, hvis man ikke ved, hvem Karen Blixen er, men det er helt acceptabelt, hvis man ikke ved, hvordan et molekyle er opbygget. Hvorfor er det egentlig sådan?
Stefan Hermann – direktør, Life Fonden
Og så vil Life Fonden gerne være med til at forme den offentlige samtale om almen dannelse.
”Alle er enige om, at det er pinligt, hvis man ikke ved, hvem Karen Blixen er, men det er helt acceptabelt, hvis man ikke ved, hvordan et molekyle er opbygget. Hvorfor er det egentlig sådan?” spørger Stefan Hermann.
Om Life Fonden
- Life Fondens hovedaktivitet er at tilbyde læringsforløb indenfor naturvidenskab og teknologi til skoler og ungdomsuddannelser
- Formålet er at øge børn og unges interesse for naturvidenskab
- Life begyndte som initiativ under Novo Nordisk Fonden i 2018, og blev i 2020 formelt etableret som en selvstændig fond
- Life står for Læring, Ideer, Fascination og Eksperimenter
Life Fonden håber at undervisningsforløbene vil bidrage til at skabe et fælles sprog om naturvidenskab.
”Naturfagene skal rime på fællesskab, være relevant i værdidebatter og en del af en åndelig oprustning,” håber Stefan Hermann.
Men fonden lægger samtidig ikke skjul på, at man også gerne vil gøre flere unge interesseret i de naturvidenskabelige uddannelser.
”Ja, det er jo en vigtig del af vores formål, og forløb i naturfagene vil også fremover dominere vores aktiviteter. Men jeg vil egentlig også kalde det en mere kvalificeret interesse. Hvis man kan se relevansen af teknologifag og naturfag, er det nemmere at fatte interesse for uddannelserne også. Jeg tror da selv, at jeg havde haft en anderledes tilgang til fysikundervisningen i folkeskolen, hvis jeg udover fagets indre kvaliteter havde fået en bredere introduktion til, hvorfor faget er vigtigt og relevant for samfundet,” siger Stefan Hermann.
Naturvidenskab også på vej til børnehaverne
De nye forløb til de humanistiske, musiske og praktiske fag er en del af Life Fondens strategi fra 2024, som løber frem til 2028.
Af strategien fremgår det også, at Life Fonden i de kommende år vil afsøge muligheder for at udvikle forløb til daginstitutioner og erhvervsuddannelser.
Naturvidenskab er ikke kun for dem, der læser en ph.d. i fysik, men for os alle sammen
Stefan Hermann – direktør, Life Fonden
”Vi vil gerne bidrage til at klæde danskerne bedre på til de forandringer, vi står overfor. For eksempel grøn omstilling og teknologien som allerede omslutter os fra morgen til aften. Naturvidenskab er ikke kun for dem, der læser en ph.d. i fysik, men for os alle sammen. På forskellige niveauer selvfølgelig – og det bidrager vi til,” siger Stefan Hermann,

