Life Fonden vil også nå humanister og børnehaver

Undervisning i natur, teknologi og fysik kan nu også indarbejdes i humanistiske og praktisk-musiske fag. Life Fonden vil fremover favne bredere. For naturvidenskab er en del af den åndelige oprustning, lyder det fra direktøren.

Ste­fan Her­mann har væ­ret di­rek­tør for Li­fe Fon­den si­den ok­to­ber 2023. Han er des­u­den med­lem af Etisk Råd. (fo­to: Li­fe Fonden)

Na­tur­vi­den­skab fin­des ik­ke kun i ma­te­ma­tik, fy­sik og bi­o­lo­gi, men og­så i mu­sik, mad­kund­skab, hi­sto­rie og sam­funds­fag. Så­dan ly­der bud­ska­bet fra Li­fe Fon­den, som fra i år har til­budt un­der­vis­nings­for­løb til hu­ma­ni­sti­ske og prak­tisk-mu­si­ske fag i fol­ke­sko­len og på gymnasieniveau.

”Na­tur­fa­ge­ne fyl­der kun 10 pro­cent af un­der­vis­nings­ti­mer­ne i fol­ke­sko­len, så vi vil ger­ne dan­se ind i de an­dre fag og bi­dra­ge der, ” for­tæl­ler di­rek­tør i Li­fe Fon­den Ste­fan Her­mann, og understreger:

”Vi bli­ver på fa­ge­nes eg­ne præ­mis­ser. Men fa­ge­ne i sko­len er of­te me­get op­del­te og ad­skil­te, og så­dan er vir­ke­lig­he­den jo ik­ke. Ude i vir­ke­lig­he­den hæn­ger tin­ge­ne sam­men, og vi vil ger­ne bi­dra­ge til stør­re sam­men­hæng i sko­len og­så,” si­ger han.

Det kan for ek­sem­pel væ­re gen­nem un­der­vis­nings­for­løb om na­tur­syn gen­nem ti­den el­ler tek­no­lo­gi­ud­vik­ling i hi­sto­ri­e­fa­get. El­ler om etik og AI i sam­funds­fag på gym­na­si­e­ni­veau. Og Li­fe har og­så net­op haft et un­der­vis­nings­for­løb i fa­get mad­kund­skab om tek­no­lo­gi, er­næ­rings­sam­men­sæt­ning og madkultur.

Almen dannelse er ikke kun Blixen

Men hvor­for skal frem­ti­dens pæ­da­go­ger, djøf’ere, bus­chauf­fø­rer og hu­ma­ni­ster over­ho­ve­det klæ­des na­tur­vi­den­ska­be­lig på?

”Det er tvin­gen­de nød­ven­digt at kun­ne for­hol­de sig op­lyst til man­ge af de ud­for­drin­ger, som ver­den står over­for i dag. Kli­ma og kun­stig in­tel­li­gens for ek­sem­pel – for at kun­ne ta­le op­lyst sam­men om de em­ner, kræ­ver det en fæl­les grund­for­stå­el­se og et fæl­les sprog,” sva­rer Ste­fan Hermann.

Al­le er eni­ge om, at det er pin­ligt, hvis man ik­ke ved, hvem Ka­ren Blixen er, men det er helt ac­cep­ta­belt, hvis man ik­ke ved, hvor­dan et mo­le­ky­le er op­byg­get. Hvor­for er det egent­lig sådan?

Ste­fan Her­mann – di­rek­tør, Li­fe Fonden

Og så vil Li­fe Fon­den ger­ne væ­re med til at for­me den of­fent­li­ge sam­ta­le om al­men dannelse.

”Al­le er eni­ge om, at det er pin­ligt, hvis man ik­ke ved, hvem Ka­ren Blixen er, men det er helt ac­cep­ta­belt, hvis man ik­ke ved, hvor­dan et mo­le­ky­le er op­byg­get. Hvor­for er det egent­lig så­dan?” spør­ger Ste­fan Hermann.

Om Li­fe Fonden
    • Li­fe Fon­dens ho­ve­d­ak­ti­vi­tet er at til­by­de læ­rings­for­løb in­den­for na­tur­vi­den­skab og tek­no­lo­gi til sko­ler og ungdomsuddannelser
    • For­må­let er at øge børn og un­ges in­ter­es­se for naturvidenskab
    • Li­fe be­gynd­te som ini­ti­a­tiv un­der No­vo Nor­disk Fon­den i 2018, og blev i 2020 for­melt etab­le­ret som en selv­stæn­dig fond
    • Li­fe står for Læ­ring, Ide­er, Fa­sci­na­tion og Eksperimenter

Li­fe Fon­den hå­ber at un­der­vis­nings­for­lø­be­ne vil bi­dra­ge til at ska­be et fæl­les sprog om naturvidenskab.

”Na­tur­fa­ge­ne skal ri­me på fæl­les­skab, væ­re re­le­vant i vær­di­de­bat­ter og en del af en ån­de­lig op­rust­ning,” hå­ber Ste­fan Hermann.

Men fon­den læg­ger sam­ti­dig ik­ke skjul på, at man og­så ger­ne vil gø­re fle­re un­ge in­ter­es­se­ret i de na­tur­vi­den­ska­be­li­ge uddannelser.

”Ja, det er jo en vig­tig del af vo­res for­mål, og for­løb i na­tur­fa­ge­ne vil og­så frem­over do­mi­ne­re vo­res ak­ti­vi­te­ter. Men jeg vil egent­lig og­så kal­de det en me­re kva­li­fi­ce­ret in­ter­es­se. Hvis man kan se re­le­van­sen af tek­no­lo­gi­fag og na­tur­fag, er det nem­me­re at fat­te in­ter­es­se for ud­dan­nel­ser­ne og­så. Jeg tror da selv, at jeg hav­de haft en an­der­le­des til­gang til fy­si­kun­der­vis­nin­gen i fol­ke­sko­len, hvis jeg ud­over fa­gets in­dre kva­li­te­ter hav­de få­et en bre­de­re in­tro­duk­tion til, hvor­for fa­get er vig­tigt og re­le­vant for sam­fun­det,” si­ger Ste­fan Hermann.

Naturvidenskab også på vej til børnehaverne

De nye for­løb til de hu­ma­ni­sti­ske, mu­si­ske og prak­ti­ske fag er en del af Li­fe Fon­dens stra­te­gi fra 2024, som lø­ber frem til 2028.
Af stra­te­gi­en frem­går det og­så, at Li­fe Fon­den i de kom­men­de år vil af­sø­ge mu­lig­he­der for at ud­vik­le for­løb til dag­in­sti­tu­tio­ner og erhvervsuddannelser.

Na­tur­vi­den­skab er ik­ke kun for dem, der læ­ser en ph.d. i fy­sik, men for os al­le sammen

Ste­fan Her­mann – di­rek­tør, Li­fe Fonden

”Vi vil ger­ne bi­dra­ge til at klæ­de dan­sker­ne bed­re på til de for­an­drin­ger, vi står over­for. For ek­sem­pel grøn om­stil­ling og tek­no­lo­gi­en som al­le­re­de om­slut­ter os fra mor­gen til af­ten. Na­tur­vi­den­skab er ik­ke kun for dem, der læ­ser en ph.d. i fy­sik, men for os al­le sam­men. På for­skel­li­ge ni­veau­er selv­føl­ge­lig – og det bi­dra­ger vi til,” si­ger Ste­fan Hermann,

Vil du læse artiklen?

Med et abon­ne­ment får du fuld ad­gang til filan​tro​pi​.dk.

Det ko­ster at pro­du­ce­re uaf­hæn­gig og dyb­de­bo­ren­de jour­na­li­stisk. Læs me­re om Filan­tro­pi og se pri­ser­ne for at abon­ne­re her.

Abon­nér

Allerede abonnent? Log ind her:

Skribent

Sara Zankel
Sara Zankel
Redaktør

Læs mere om

Kategorier:

Tags:

Læs også

Forsiden lige nu