Sådan arbejder grundskoler med fundraising

I takt med at fondene stiller flere penge til rådighed for grundskolen, er skolefundraising begyndt at fylde mere på de lokale skoler. Der bliver rejst penge til både tilbygninger, udstyr og undervisning. Nu efterspørger flere skoler råd og vejledning om god fundraising. ”For det er nærmest en uoverskuelig verden,” lyder det fra en af skolerne.

”Det er et kæm­pe ar­bej­de, som ta­ger lang tid, og med lyskunst­pro­jek­tet måt­te vi li­ge før mål­stre­gen hen­ven­de os til fle­re af be­vil­lings­gi­ver­ne for at få dem til at over­ve­je at løf­te de­res bi­drag en anel­se, så vi kun­ne kom­me helt i mål, og det gjor­de de,” si­ger skole­le­der på Haa­hrs Sko­le Mi­cha­el Grau­gaard (Fo­to: Kirsti­ne Mengel).

Et fly­gel, lyskunst på en ny idræts­hal og ud­vik­ling af un­der­vis­ning med brug af kun­stig intelligens.

Det er al­le ek­semp­ler på suc­ces­ful­de fun­dra­i­sing­pro­jek­ter i dan­ske grund­sko­ler. Pro­jek­ter som dog kun er lyk­ke­des, for­di sko­ler­ne har pri­o­ri­te­ret at bru­ge in­ter­ne kræf­ter og res­sour­cer på fundraising.

De dan­ske fon­de har over de se­ne­ste år øget de­res in­ter­es­se for grund­sko­ler­ne, og det er for længst gå­et op for bå­de kom­mu­na­le for­valt­nin­ger, skole­le­de­re og be­sty­rel­ser rundt om på lan­dets grund­sko­ler – så­vel kom­mu­nesko­ler som frie sko­ler . Her rej­ses pen­ge fra bå­de fon­de og lo­ka­le virksomheder.

”Fun­dra­i­sing er en nød­ven­dig del af vo­res øko­no­mi, hvis vi skal gø­re no­get ek­stra­or­di­nært – no­get sær­ligt. Det er et stort ar­bej­de, men der er man­ge pen­ge at hen­te, da man­ge fon­de har øget de­res fo­kus på grund­sko­ler og ud­dan­nel­se,” si­ger Mi­cha­el Grau­gaard, skole­le­der på Haa­hrs Sko­le i Svendborg.

Det øge­de fo­kus vi­ser sig i fon­de­nes ud­de­lin­ger til grund­sko­len gen­nem åre­ne. I 2018 do­ne­re­de fon­de­ne 76 mil­li­o­ner til de dan­ske grund­sko­ler, men i bå­de 2021, 2022 og 2023 har fon­de­ne sendt tre­cif­re­de mil­li­onbi­drag mod sko­ler­ne. Re­kor­den blev slå­et i 2021 med 794 mil­li­o­ner kro­ner. I 2023 ud­del­te fon­de­ne 567 mil­li­o­ner kro­ner til grund­sko­ler i Danmark.

Et stort arbejde

Pri­vatsko­len Haa­hrs Sko­le ar­bej­der lø­ben­de med fundraising.

”Vi fun­dra­i­ser, når vi har nog­le pro­jek­ter, der kan gø­re sig fortjent til støt­te, og hvor vi po­ten­ti­elt kan hen­te så sto­re be­løb, så det kan be­ta­le sig at sø­ge, for fun­dra­i­sing er et stort ar­bej­de, der kræ­ver nog­le ti­mer,” si­ger skole­le­der Mi­cha­el Graugaard.

I 2022 lyk­ke­des det sko­len at hen­te knap 1,3 mil­li­o­ner kro­ner til et lyskunst­pro­jekt skabt af kunst­ne­ren Vi­e­ra Col­la­ro - uden på sko­lens nye idræts­hal. Pen­ge­ne blev fun­dra­i­set fra bå­de lo­ka­le, re­gio­na­le og na­tio­na­le fon­de, men og­så fra en kom­mu­nal kul­tur­pul­je og lo­ka­le virksomheder.

Grund­sko­ler i Danmark

An­tal grund­sko­ler (2024)

    • Fol­ke­sko­ler: 1.082
    • Frisko­ler og pri­va­te grund­sko­ler: 548
    • Ef­ter­sko­ler*: 247
    • Spe­ci­alsko­ler for børn: 122

*Der­u­d­over fin­des der 16 frie fags­ko­ler – en ræk­ke af dem har efterskoler,
og de er in­klu­de­ret i oven­nævn­te tal.

Kil­de: Bør­ne- og Undervisningsministeriet

De stør­ste bi­drag­sy­de­re var Fon­den For Fyn­s­ke Bank, Syd­fyns El­for­sy­nings Al­men­nyt­ti­ge Fond (SEAF), Al­ba­ni Fon­den, Sta­tens Kunst­fond og den lo­ka­le virk­som­hed C.C. Jensen.

Ar­bej­det med at fun­dra­i­se blev ud­ført af et be­sty­rel­ses­med­lem – på fri­vil­lig ba­sis – og af Mi­cha­el Grau­gaard selv.

”Det er et kæm­pe ar­bej­de, som ta­ger lang tid, og med lyskunst­pro­jek­tet måt­te vi li­ge før mål­stre­gen hen­ven­de os til fle­re af be­vil­lings­gi­ver­ne for at få dem til at over­ve­je at løf­te de­res bi­drag en anel­se, så vi kun­ne kom­me helt i mål, og det gjor­de de,” for­tæl­ler Mi­cha­el Graugaard.

Ak­tu­elt for­sø­ger Haa­hrs Sko­le at hen­te pen­ge til et nyt na­tur­fags­hus og ud­vik­ling af et na­tur­fags­mil­jø. Den­ne gang er fun­dra­i­sin­gen lagt i hæn­der­ne på en af sko­lens læ­re­re, der har få­et af­sat 60 ti­mer i det­te sko­le­år til ar­bej­det. Der­u­d­over har sko­len en virk­som­heds­prak­ti­kant, der har tid­li­ge­re er­fa­ring med fun­dra­i­sing, så ved­kom­men­de hjæl­per og­så til.

”Fo­re­lø­big har vi søgt 10-12 fon­de, vi mang­ler sta­dig at få svar fra en del af dem. Nog­le har gi­vet os af­slag, an­dre har sagt, at vi kan sø­ge om min­dre be­løb un­der for­skel­li­ge af de­res pul­jer,” for­tæl­ler Mi­cha­el Graugaard.

Sko­len har tid­li­ge­re for­søgt sig med en ek­stern fun­dra­i­ser, da de skul­le byg­ge de­res nye idræts­hal. Det lyk­ke­des dog ik­ke at rej­se støt­te­mid­ler, så den ek­ster­ne ar­bejds­kraft kom ik­ke til at ko­ste sko­len no­get. Den ek­ster­ne fun­dra­i­ser skul­le ha­ve haft ti pro­cent af det ind­sam­le­de beløb.

Nog­le sko­ler har folk an­sat til at fun­dra­i­se, og man­ge sko­ler bru­ger ek­ster­ne fun­dra­i­se­re, for vi har jo ik­ke per­so­na­le, der er pro­fes­sio­nel­le ud i fundraising

Mi­cha­el Grau­gaard – Skole­le­der på Haa­hrs Sko­le i Svendborg

”Nog­le sko­ler har folk an­sat til at fun­dra­i­se, og man­ge sko­ler bru­ger ek­ster­ne fun­dra­i­se­re, for vi har jo ik­ke per­so­na­le, der er pro­fes­sio­nel­le ud i fun­dra­i­sing,” for­tæl­ler Mi­cha­el Graugaard.

Med de man­ge til­gæn­ge­li­ge fonds­mid­ler til grund­sko­le­om­rå­det kun­ne Mi­cha­el Grau­gaard godt tæn­ke sig, at for­e­nin­gen Dan­marks Pri­va­te Sko­ler sat­te me­re fo­kus på fundraising.

”Med kur­ser el­ler vej­led­ning, så vi kun­ne få hjælp til, hvor man med for­del kan sø­ge hen­ne til hvil­ke pro­jek­ter, og hvor­dan gør man det her – hvad kræ­ver det,” si­ger han.

En naturlig del af økonomien

Ol­lerup Ef­ter­sko­le Sang & Mu­sik har ar­bej­det med fun­dra­i­sing i man­ge år og be­trag­ter det som en na­tur­lig del af øko­no­mi­en, når det hand­ler om ek­stra­or­di­næ­re an­skaf­fel­ser, ud­styr, stør­re renove­rin­ger el­ler udbygninger.

”Vi sø­ger mid­ler hos fon­de og virk­som­he­der, når det hand­ler om flø­de­skum – det vi har van­ske­ligt ved at løf­te in­den for sko­lens bud­get. Vi har ge­ne­relt en øko­no­mi, hvor vo­res øn­sker til un­der­vis­nings­for­løb og tu­re ud af hu­set kan op­fyl­des in­den for vo­res nor­ma­le bud­get, men vi bru­ger fun­dra­i­sing til alt det ek­stra,” for­tæl­ler Ole Fol­ke Pe­der­sen, læ­rer og pro­jekt­ko­or­di­na­tor på Ol­lerup Ef­ter­sko­le Sang & Musik.

Gen­nem åre­ne har sko­len rejst mid­ler til blandt an­det ’Kon­cer­ten’ – en helt ny byg­ning med en top­mo­der­ne kon­cert­sal, der blev ind­vi­et i 2017. Kon­cert­sa­len ko­ste­de 18 mil­li­o­ner kro­ner, og her fun­dra­i­se­de sko­len i alt 2,2 mil­li­o­ner kro­ner. Lo­ka­le virk­som­he­der og Al­ba­ni Fon­den bi­drog til sel­ve byg­ge­ri­et. Til in­dret­nin­gen fik sko­len støt­te fra Fon­den for Fyn­s­ke Bank, Nor­dea-fon­den, Syd­fyns El­for­sy­nings Al­me­ne Fond (SEAF) og fle­re lo­ka­le virksomheder.

”Som sko­le og som skole­le­der vil man ger­ne ha­ve de bed­ste læ­rings­mil­jø­er, så nog­le ste­der gri­ber man den mu­lig­hed, at fon­de­ne sen­der fle­re pen­ge mod grund­sko­ler­ne, og det kan væ­re skole­le­de­re, læ­re­re el­ler be­sty­rel­ses­med­lem­mer, der fundraiser

Dor­te An­dreas – For­mand for Skolelederforeningen

Sko­len gjor­de des­u­den brug af fol­ke­ak­tier samt sto­lesponso­rer, hvor pri­vat­per­so­ner kun­ne sponso­re­re en el­ler fle­re sto­le til den nye koncertsal.

”Vi fik fi­nan­si­e­ret om­kring halv­de­len af sto­le­ne via sto­lesponso­rer,” for­tæl­ler Ole Fol­ke Pedersen.

Si­den har sko­len få­et sponso­re­ret blandt an­det et nyt lysan­læg til kon­cert­sa­len, og i 2022 kun­ne sko­len ind­vie et nyt Be­chste­in fly­gel til en vær­di af 1,1 mil­li­o­ner kro­ner. Her hav­de Mi­ca-Fon­den bi­dra­get med de 500.000 kroner.

”Re­sten hen­te­de vi hjem ved at sæl­ge vo­res gam­le fly­gel, og så lag­de sko­len selv nog­le pen­ge,” si­ger Ole Fol­ke Pedersen.

En del af jobbet

I for­bin­del­se med ’Kon­cer­ten’ gjor­de Ol­lerup Ef­ter­sko­le Sang & Mu­sik brug af en ek­stern fun­dra­i­ser, som hjalp med at pe­ge på re­le­van­te fon­de og med at få for­mu­le­ret en klar og ty­de­lig an­søg­ning. Re­sten kla­re­de sko­len selv. Og i dag står Ole Fol­ke Pe­der­sen selv for fundraisingen.

Hans ar­bejds­tid er delt op i 75 pro­cent som læ­rer og 25 pro­cent som pro­jekt­ko­or­di­na­tor, og som en del af den sid­ste job­funk­tion tæn­kes fun­dra­i­sing na­tur­ligt ind.

”Vi har li­ge haft mu­sik­te­a­ter her på sko­len, hvor vi le­je­de for­skel­ligt ud­styr; en røg­ma­ski­ne, der ik­ke lar­mer, og go­de trå­d­lø­se mi­kro­fo­ner. Hvis vi skul­le ha­ve ud­sty­ret in­ter­nt, vil­le det ko­ste om­kring 25.000 kro­ner, og så­dan no­get vil jeg ty­pisk for­sø­ge at hen­te fonds­mid­ler el­ler sponso­rer til,” for­tæl­ler han.

Som en del af job­bet ar­ran­ge­rer Ole Fol­ke Pe­der­sen og­så kon­cer­ter i sko­lens kon­cert­sal, som sko­lens ele­ver får gavn af, men hvor der og­så sæl­ges bil­let­ter til al­le an­dre interesserede.

”Hvis vi skal la­ve stør­re kon­cer­ter, er vi nødt til at sø­ge sponsora­ter, og det gør vi ty­pisk ved lo­ka­le virksomheder.”

Næ­ste pro­jekt for fun­dra­i­sing på Ol­lerup Ef­ter­sko­le Sang & Mu­sik er om­byg­ning af sko­lens gam­le gym­na­stiksal, som i dag bru­ges til fored­rags­sal, mor­gensang, for­tæl­lin­ger og min­dre kon­cer­ter. Her er pla­nen at ska­be et me­re kre­a­tivt rum med blandt an­det flyt­ba­re po­di­er, så pu­bli­kum kan sid­de i for­skel­li­ge ni­veau­er, og rum­met kan bru­ges me­re i undervisningen.

Til den spe­ci­fik­ke op­ga­ve har Ole Fol­ke Pe­der­sen af­sat 30-40 ti­mer i det­te skoleår.

Kursus i fundraising efterspørges

Når fon­de el­ler virk­som­he­der støt­ter Ol­lerup Ef­ter­sko­le Mu­sik & Sang bli­ver de nævnt i op­slag på de so­ci­a­le me­di­er, i an­non­cer, kon­cert­pro­gram­mer, og i for­bin­del­se med byg­nin­gen af kon­cert­sa­len blev der la­vet en ’Hall of Fa­me’, hvor al­le sponso­rer – sto­re som små – blev nævnt. Jo stør­re be­løb, jo stør­re var nav­net på væggen.

Helt ge­ne­relt er Ole Fol­ke Pe­der­sen glad og tak­nem­me­lig for de man­ge vel­vil­li­ge fon­de og virk­som­he­der, men det er et lang­som­me­ligt og stort ar­bej­de at fun­dra­i­se, me­ner han.

Det kan væ­re svært at fun­dra­i­se, og det kun­ne væ­re dej­ligt, hvis man for ek­sem­pel kun­ne få et kur­sus i re­gi af Efterskoleforeningen

Ole Fol­ke Pe­der­sen – Læ­rer og pro­jekt­ko­or­di­na­tor på Ol­lerup Efterskole

”Det kan væ­re svært at fun­dra­i­se, og det kun­ne væ­re dej­ligt, hvis man for ek­sem­pel kun­ne få et kur­sus i re­gi af Ef­ter­sko­le­for­e­nin­gen, hvor man bå­de fik go­de råd til, hvor­dan man skri­ver an­søg­nin­ger, men og­så et over­blik over re­le­van­te fon­de, de­ad­li­nes med me­re, for det en nær­mest uover­sku­e­lig ver­den,” si­ger Ole Fol­ke Pedersen.

De kommunale skoler

På fol­ke­sko­le­om­rå­det for­tæl­ler Dor­te An­dreas, for­mand for Skole­le­der­for­e­nin­gen, at det ty­pisk er de kom­mu­na­le for­valt­nin­ger, der står for fun­dra­i­sing og fond­spro­jek­ter­ne ude i sko­ler­ne, da kom­mu­ner­ne og­så har det over­ord­ne­de driftsansvar for skolerne.

Når det gæl­der un­der­vis­nings­for­løb og kom­pe­ten­ce­for­løb fra for ek­sem­pel Le­go Fon­den, Ka­ta Fon­den, Li­fe Fon­den el­ler Vil­lum Fon­den, så vil kom­mu­nen of­test stå som an­sø­ger, men der er og­så sko­ler, der sø­ger til for ek­sem­pel le­ge­plad­ser, sær­li­ge un­der­vis­nings­for­løb el­ler an­det, der kan høj­ne triv­sel og læ­rings­mil­jø for eleverne.

”Som sko­le og som skole­le­der vil man ger­ne ha­ve de bed­ste læ­rings­mil­jø­er, så nog­le ste­der gri­ber man den mu­lig­hed, at fon­de­ne sen­der fle­re pen­ge mod grund­sko­ler­ne, og det kan væ­re skole­le­de­re, læ­re­re el­ler be­sty­rel­ses­med­lem­mer, der fun­dra­i­ser,” for­tæl­ler Dor­te Andreas.

Støtte til AI-undervisning

En af de fol­ke­sko­ler, der selv ar­bej­der med fun­dra­i­sing, er Rantzaus­min­de Sko­le i Svend­borg. Se­ne­st har sko­len få­et be­vil­get 72.000 kro­ner fra Vil­lum Fon­dens Gro-pul­je – til at ska­be en ræk­ke AI-un­der­vis­nings­for­løb, der skal in­te­gre­re kun­stig in­tel­li­gens i undervisningen.

”Vi har fun­dra­i­set lidt for­skel­ligt til­ba­ge i ti­den, men det er ik­ke no­get, der fyl­der så me­get. For det ta­ger tid og op­mærk­som­hed at fun­dra­i­se, og det har vi ik­ke mu­lig­hed for i den dag­li­ge drift,” for­tæl­ler Tro­els Se­gel, skole­le­der på Rantzaus­min­de Skole.

I pro­jek­tet om­kring kun­stig in­tel­li­gens var det sko­lens læ­rings­fa­ci­li­ta­tor i matematik/naturfag og ta­lent­vej­le­der, der hav­de en in­ter­es­se i at ar­bej­de med AI, og sam­ti­dig hav­de hun få­et kend­skab til Vil­lum Fon­dens pulje.

”Fun­dra­i­sin­gen er sket på ini­ti­a­tiv af en læ­rer, og an­søg­nin­gen til fon­den er sket i hen­des ar­bejds­tid. Vi bad om, at pro­jek­tet skul­le for­ank­res i prak­sis, så det kun­ne le­ve vi­de­re ef­ter­føl­gen­de, og vi ar­bej­der sta­dig med AI i un­der­vis­nin­gen,” for­tæl­ler Tro­els Segel.

Ud over den di­rek­te fun­dra­i­sing er Rantzaus­min­de Sko­le med i fle­re for­mer for in­di­rek­te fun­dra­i­sing. For ek­sem­pel i for­hold til en pump­tra­ck-ba­ne, hvor et fir­ma har til­budt sko­len en ba­ne, som fir­ma­et så selv fun­dra­i­ser til.

”På den må­de skal vi ik­ke selv bru­ge tid på det,” si­ger Tro­els Segel.

Egent­lig vil­le Tro­els Se­gel ger­ne ar­bej­de no­get me­re med fun­dra­i­sing, for­di der er man­ge pen­ge at hen­te, men det er svært i en pres­set skolehverdag.

Han for­tæl­ler, at Svend­borg Kom­mu­ne tid­li­ge­re har haft en fun­dra­i­ser an­sat, som sad på en af kom­mu­nens sko­ler, men som al­le fol­ke­sko­ler kun­ne kon­tak­te, hvis de hav­de go­de ide­er, der kun­ne fun­dra­i­ses til.

”Stil­lin­gen var der i en kor­te­re pe­ri­o­de, men den blev ned­lagt, da der ik­ke blev hen­tet nok pen­ge hjem. Det er el­lers en rig­tig god ide med en kom­mu­nal fun­dra­i­ser, for i en or­ga­ni­sa­tion som vo­res kan det væ­re svært at ha­ve et ved­hol­den­de blik over, hvor der er go­de ste­der at gå hen og fun­dra­i­se,” si­ger Tro­els Segel.

Fire forhold skal være på plads

Og­så Syd­fyns Fri Fag- og Ef­ter­sko­le ar­bej­der med fun­dra­i­sing. Her er op­ga­ven pla­ce­ret hos sko­lens viceforstander.

”Det fo­re­går me­get ad hoc, hvor vo­res vi­ce­for­stan­der lø­ben­de har fo­kus på, hvem der må­ske kan hjæl­pe. Hun for­sø­ger at skaf­fe pen­ge, når det gi­ver me­ning. Da vi star­te­de vo­res ef­ter­sko­le sid­ste år og der­med æn­dre­de sko­lens navn, fik vi for ek­sem­pel støt­te fra Fon­den for Fyn­s­ke Bank til al vo­res skilt­ning,” for­tæl­ler Ste­en Tin­ning, be­sty­rel­ses­for­mand for Syd­fyns Fri Fag- og Efterskole.

Han be­grun­der sko­lens fo­kus på fun­dra­i­sing med den øko­no­mi­ske vir­ke­lig­hed, sko­len age­rer i.

Som sko­le har vi to ind­tægtskil­der – stat­stilskud og sko­le­pen­ge, så har vi brug for no­get ek­stra­or­di­nært, må vi skaf­fe pen­ge­ne andetsteds

Ste­en Tin­ning – Be­sty­rel­ses­for­mand for Syd­fyns Fri Fag- og Efterskole

”Som sko­le har vi to ind­tægtskil­der – stat­stilskud og sko­le­pen­ge, så har vi brug for no­get ek­stra­or­di­nært, må vi skaf­fe pen­ge­ne andetsteds.”

Med in­spira­tion fra en an­den fri fags­ko­le, der hav­de haft held med at få om­kring 12 mil­li­o­ner kro­ner fra Den A.P. Møl­ler­ske Støt­te­fond til en ny sam­lings­sal, be­gynd­te Syd­fyns Fri Fag- og Ef­ter­sko­le for nog­le år si­den at tæn­ke stort.

”Vi hav­de i lang tid snak­ket om, at vi hav­de brug for at gø­re no­get ved spi­sesa­len, og vi mang­ler en sam­lings­sal, hvor al­le ele­ver og for­æl­dre kan væ­re, og vi tænk­te, hvis de kan få en stor fonds­do­na­tion, så kan vi vel og­så,” for­tæl­ler Ste­en Tinning.

Så sko­len tog fat i en lo­kal ar­ki­tekt, der blev teg­net nog­le skit­ser ud fra sko­lens be­hov, og vi­ce­for­stan­der, for­stan­der og be­sty­rel­ses­for­mand fik i fæl­les­skab ud­ar­bej­det en ansøgning.

Sko­len an­søg­te fon­den om 50,5 mil­li­o­ner kro­ner – og modt­og sid­ste år i ju­ni må­ned en do­na­tion på 44 mil­li­o­ner kro­ner fra Den A.P. Møl­ler­ske Støt­te­fond til en ny spi­sesal, en mul­ti- og sam­lings­hal samt faglokaler.

Si­den er pro­jek­tet ble­vet til­pas­set en anel­se, så det pas­ser til do­na­tio­nen. Sko­len for­ven­ter at kun­ne kom­me i gang med at byg­ge i au­gust 2026, og så skal det he­le stå fær­digt med ud­gan­gen af 2027.

Hvis Ste­en Tin­ning skal sva­re på, hvor­dan sko­len slap igen­nem nå­leø­jet til en af Dan­marks stør­ste fon­de, ly­der svaret.

”Hvis man skal ha­ve så man­ge pen­ge fra en fond, skal fi­re ting væ­re på plads: Man skal ha­ve et godt for­mål, an­dre skal sy­nes, man har et godt for­mål, man skal kom­me med en egen­fi­nan­si­e­ring, og så skal man skri­ve en god an­søg­ning,” si­ger han.

Vil du læse artiklen?

Med et abon­ne­ment får du fuld ad­gang til filan​tro​pi​.dk.

Det ko­ster at pro­du­ce­re uaf­hæn­gig og dyb­de­bo­ren­de jour­na­li­stisk. Læs me­re om Filan­tro­pi og se pri­ser­ne for at abon­ne­re her.

Abon­nér

Allerede abonnent? Log ind her:

Annoncespot_img

Skribent

Læs mere om

Kategorier:

Tags:

Læs også

Forsiden lige nu