Fondene har store forventninger til AI, men bruger det næsten ikke

Brugen af AI er fortsat ikke slået igennem blandt de største danske fonde, viser nye tal fra Fondsbarometer 2025. Flertallet forventer dog at integrere AI i deres arbejdsgange frem mod 2030, især i forhold til ansøgningsbehandling, administration og rapportering. "Hvis fondenes forventninger skal indfries, så skal de til at i gang,” siger ekspert.

Fler­tal­let af de sto­re dan­ske fon­de for­ven­ter at øge bru­gen af AI mar­kant på tværs af ar­bejds­om­rå­der frem mod 2030. Det bli­ver dog ik­ke en nem op­ga­ve, på­pe­ger eks­pert (fo­to: Ado­be Stock).

AI har de se­ne­ste år væ­ret et kæm­pe buzzword - og­så i fondssektoren.

Men det er dog fort­sat ik­ke et værk­tøj, som de sto­re dan­ske fon­de for al­vor har ta­get i brug. AI spil­ler i dag en me­get be­ske­den rol­le i fon­de­nes ar­bej­de - bå­de i stra­te­gisk be­slut­nings­tag­ning, vur­de­ring af an­søg­nin­ger, ind­sam­ling af da­ta og rapportering.

Det vi­ser tal fra det nye Fonds­ba­ro­me­ter 2025 ba­se­ret på en spør­ge­ske­maun­der­sø­gel­se fo­re­ta­get blandt de 60 mest ud­de­len­de fon­de af ana­ly­se- og rå­d­giv­nings­virk­som­he­den MBC i sam­ar­bej­de med Fun­dats og Filan­tro­pi. Se tekst­boks. Spør­ge­ske­ma­et er be­sva­ret af 31 fon­de, der re­præ­sen­te­rer over 60 pro­cent af de sam­le­de al­men­nyt­ti­ge ud­de­lin­ger i 2023.

Ba­ro­me­te­ret vi­ser dog og­så, at fon­de­ne har en klar for­vent­ning om at øge bru­gen af AI frem mod 2030. Et stort fler­tal af de 31 fon­de for­ven­ter, at tek­no­lo­gi­en vil fin­de bre­de­re an­ven­del­se i stort set al­le de­le af det filan­tro­pi­ske ma­skin­rum – fra ad­mi­ni­stra­tion til ana­ly­se, kom­mu­ni­ka­tion og an­sø­ger­di­a­log. For an­søg­nings- og vur­de­rings­pro­ces­ser er det ek­sem­pel­vis 24 ud af de 31 fon­de, som i 2030 i høj el­ler no­gen grad for­ven­ter at bru­ge AI. Det er li­ge­le­des 24 fon­de, der sva­rer, at de i høj el­ler no­gen grad vil bru­ge AI i ad­mi­ni­stra­ti­ve pro­ces­ser. Se fi­gur 1.

Det pe­ger på, at fon­de­ne har øget fo­kus på og er be­gyndt at ar­bej­de med AI, me­ner An­ders Kragh, som er part­ner i MBC.

“Tal­le­ne vi­ser, at AI i øje­blik­ket ik­ke er sær­ligt in­te­gre­ret i fon­de­nes prak­sis. De vi­ser sam­ti­dig og­så, at der er en klar am­bi­tion om, at AI skal bru­ges be­ty­de­ligt me­re som et ar­bejds­red­skab for fon­de­ne - og det gør sig gæl­den­de på man­ge om­rå­der. Det be­kræf­ter, at fle­re fon­de kig­ger i den ret­ning og på, hvor­dan de kan in­te­gre­re AI. Selv­om de ik­ke er i mål med det end­nu,” si­ger han.

Det er dog ik­ke en nem el­ler en­kel op­ga­ve, som fon­de­ne står over for, hvis de skal i mål med de­res AI-for­ven­tin­ger, me­ner Julie Ger­lings. Hun er PhD Fel­low på CBS og for­sker i AI.

“Hvis fon­de­nes for­vent­nin­ger skal ind­fri­es, så skal de til at i gang. For det er en svær op­ga­ve at in­te­gre­re AI på tværs af en hel or­ga­ni­sa­tion. Jeg op­le­ver, at or­ga­ni­sa­tio­ner of­te ik­ke er op­mærk­som­me på alt det, der lig­ger uden om at ha­ve AI til at kø­re. Der er enorm hy­pe om­kring AI, men hvis man skal bru­ge det rig­tigt, så er det langt fra en en­kel op­ga­ve,” si­ger hun.

Fi­gur 1. De sto­re fon­de har hø­je for­vent­nin­ger til bru­gen af Ai. Stort set al­le re­spon­den­ter for­ven­ter, at AI i 2030 vil væ­re bredt in­korpo­re­ret på tværs af ar­bejds­pro­ces­ser. Fonds­ba­ro­me­ter 2025, MBC

Beskeden rolle i dag

Der er i dag en­kel­te fon­de, som har sat gang i ind­sat­ser og til­tag på AI-om­rå­det. Nor­dea-fon­den har ek­sem­pel­vis lan­ce­ret en chat­bot, som bru­ges i den ind­le­den­de di­a­log med an­sø­ge­re, og fon­dens kom­mu­ni­ka­tions­af­de­ling har tid­li­ge­re op­lyst til Filan­tro­pi, at de bru­ger chat­G­PT til alt fra So­me-op­slag til kampag­ne­tekster, kor­rek­tur til over­sæt­tel­se. Et an­det ek­sem­pel er Vil­lum Fon­den og Ve­lux Fon­den, som sid­ste år an­sat­te en ny AI pro­jekt-an­svar­lig, der kan væ­re med til at: “be­gyn­de at in­te­gre­re AI i vo­res IT-in­fra­struk­tur,” som det hed i jobopslaget.

Iføl­ge Fonds­ba­ro­me­te­ret er det dog i dag fort­sat kun en hånd­fuld fon­de, der ar­bej­der ak­tivt med kun­stig in­tel­li­gens. Når det gæl­der stra­te­gisk be­slut­nings­tag­ning, sva­rer he­le 22 af de 31 fon­de, at de slet ik­ke an­ven­der AI, mens ni an­gi­ver, at de gør det i min­dre grad. In­gen bru­ger tek­no­lo­gi­en i no­gen el­ler høj grad på det område.

Bil­le­det er stort set det sam­me, når det kom­mer til fon­de­nes an­søg­nings- og vur­de­rings­pro­ces­ser. og rap­por­te­ring og do­ku­men­ta­tion – et om­rå­de med stort po­ten­ti­a­le for au­to­ma­ti­se­ring og struk­tu­re­ring. Her er det kun hen­holds­vis tre og to fon­de, der sva­rer at de bru­ger AI i no­gen grad. De re­ste­ren­de af de 31 fon­de bru­ger det slet ik­ke el­ler i min­dre grad.

Det er en ting er at bru­ge ek­sem­pel­vis Chat­g­pt, no­get an­det er at in­te­gre­re det ind i ens ru­ti­ner, ar­bejds­pro­ces­ser og arbejdsgange.

Tho­mas Dyhre Ni­el­sen – pro­fes­sor ved In­sti­tut for Da­ta­lo­gi på Aal­borg Universitet

Iføl­ge An­ders Kragh vi­ser tal­le­ne klart, at fon­de­nes an­ven­del­se af AI fort­sat er spredt, og at der end­nu ik­ke ar­bej­des sy­ste­ma­tisk med AI i fondssektoren.

“Bru­gen af AI er ik­ke sær­lig ud­bredt, og for de fle­ste fon­des til­fæl­de er AI end­nu ik­ke in­te­gre­ret i de for­mel­le ar­bejds­gan­ge og bru­ges ik­ke sy­ste­ma­tisk. De få fon­de, vi mø­der, der i dag bru­ger AI, gør det ty­pisk som et red­skab til at ef­fek­ti­vi­se­re de­res di­a­log med an­sø­ge­re el­ler til at ana­ly­se­re og be­hand­le sto­re da­ta­mæng­der om­kring be­vil­lin­ger og støt­te­de ini­ti­a­ti­ver,” si­ger han.

Forventer øget brug

Mens AI i dag har be­græn­set gen­nem­slag i fon­de­nes prak­sis, er for­vent­nin­gen til bru­gen af AI i frem­ti­den dog høj. Stør­ste­delen af fon­de­ne vur­de­rer, at kun­stig in­tel­li­gens frem mod 2030 vil bli­ve en in­te­gre­ret del af de­res ar­bejds­gan­ge på en lang ræk­ke om­rå­der, vi­ser Fondsbarometeret.

På det stra­te­gi­ske ni­veau for­ven­ter 28 ud af 31 fon­de, at AI vil bli­ve ind­dra­get – her­af én i høj grad, syv i no­gen grad og 20 i min­dre grad. Der­med for­ven­ter stort set al­le fon­de, at AI kom­mer til at spil­le en rol­le i le­del­ses­mæs­si­ge over­vej­el­ser og be­slut­nings­pro­ces­ser. Se fi­gur 2.

På de me­re ope­ra­tio­nel­le om­rå­der er for­vent­nin­ger­ne end­nu ty­de­li­ge­re. I alt 24 fon­de reg­ner med at bru­ge AI i høj el­ler no­gen grad i an­søg­nings- og vur­de­rings­pro­ces­ser, mens 27 fon­de for­ven­ter at gø­re det i rap­por­te­ring og do­ku­men­ta­tion. He­le 25 fon­de reg­ner med i høj el­ler no­gen grad at bru­ge AI i ana­ly­sen og eva­lu­e­rin­gen af pro­jek­ter og indsatser.

Fi­gur 2. Bru­gen af AI er i dag ik­ke ud­bredt blandt de stør­ste fon­de. Det gæl­der på tværs af ar­bejds­pro­ces­ser. Fonds­ba­ro­me­ter 2025, MBC

Og­så i for­hold til kom­mu­ni­ka­tion og kon­takt med an­sø­ge­re ser fon­de­ne AI som et re­le­vant værk­tøj frem­over. Her sva­rer 22 fon­de, at de for­ven­ter at bru­ge AI i no­gen el­ler høj grad til kom­mu­ni­ka­tions­op­ga­ver, mens 16 fon­de vur­de­rer, at AI og­så i høj el­ler no­gen grad vil spil­le en rol­le i vej­led­ning og di­a­log med an­sø­ge­re og part­ne­re. 11 fon­de sva­rer i min­dre grad.

Kan effektivisere processer

Fon­de­nes for­vent­nin­ger kan ses i for­læn­gel­se af en bre­de­re sam­fund­sten­dens, hvor AI i sti­gen­de grad ita­le­sæt­tes som en løf­te­stang for ef­fek­ti­vi­se­ring, vær­di­ska­bel­se og bed­re be­slut­nings­grund­lag. En ræk­ke rap­por­ter har de se­ne­re år sat tal på mu­lig­he­der­ne: Iføl­ge rap­por­ten The Eco­no­mic Op­portu­ni­ty of AI in Den­mark kan øget brug af AI på tværs af sek­to­rer hæ­ve BNP med op mod 250 mil­li­ar­der kro­ner frem mod 2035 – sva­ren­de til om­kring ot­te pro­cent af det BNP. En rap­port fra Dansk Ar­bejds­gi­ver­for­e­ning har des­u­den pe­get på, at im­ple­men­te­ring af AI i den of­fent­li­ge sek­tor po­ten­ti­elt frem mod 2040 kan fri­gø­re 6.000 år­s­værk år­ligt gen­nem me­re au­to­ma­ti­se­re­de og ef­fek­ti­ve arbejdsgange.

Hvis de skal lyk­kes med at bru­ge AI og ud­nyt­te de po­ten­ti­a­ler, der lig­ger i det, så skal he­le or­ga­ni­sa­tio­nen ven­des - og der skal etab­le­res nye må­der at tæn­ke på og ar­bej­de på.

Julie Ger­lings – PhD Fel­low på CBS og for­sker i AI

Det er og­så et po­ten­ti­a­le, som fle­re i fonds­ver­de­nen tid­li­ge­re har adres­se­ret. Blandt an­det fra Claus Hald An­drea­sen, som er pro­jek­t­chef i Spar Nord Fon­den, der for ny­lig har igang­s­at et pi­lot­pro­jekt med AI i sags­be­hand­lin­gen af ansøgninger.

“Vi er først ved at te­ste det nu. Det er sprit­nyt, det he­le. Jeg kan se end­nu fle­re mu­lig­he­der for, hvor­dan vi kan bru­ge kun­stig in­tel­li­gens i fon­den, men vi har star­tet der, hvor vi spa­rer flest res­sour­cer og kan er­stat­te rug­brød­s­ar­bej­de, så vi ik­ke bru­ger me­re tid end højst nød­ven­digt," sag­de Claus Hald Andreasen.

Tho­mas Dyhre Ni­el­sen, som for­sker i AI og er pro­fes­sor ved In­sti­tut for Da­ta­lo­gi på Aal­borg Uni­ver­si­tet, me­ner li­ge­le­des, at der er ge­vin­ster at hen­te ved, at fon­de­ne går den vej.

“Det ly­der for­ven­te­ligt og for­nuf­tigt, at fon­de­ne un­der­sø­ger mu­lig­he­der­ne for at ar­bej­de me­re med AI, for­di det po­ten­ti­elt kan væ­re med til at for­bed­re nog­le af de­res ar­bejds­pro­ces­ser blandt an­det i for­hold til an­sø­ge­re,” si­ger han

Tho­mas Dyhre Ni­el­sen på­pe­ger dog og­så, at det er vig­tigt for fon­de­ne, at de har et kri­tisk blik på, hvor­dan de kan bru­ge AI:

“Det er værk­tøj, der po­ten­ti­elt kan un­der­støt­te og for­bed­re ar­bejds­pro­ces­ser og gø­re ar­bej­det me­re smi­digt - og­så for fon­de­ne. Men det er næp­pe no­get, der kan er­stat­te spe­ci­elt de me­re kri­ti­ske ar­bejds­pro­ces­ser, og det er vig­tigt at ha­ve øje for,” si­ger han.

Svært at realisere

Selv­om der er po­ten­ti­a­ler, og fle­re fon­de øn­sker at bru­ge kun­stig in­tel­li­gens, er vej­en til im­ple­men­te­ring dog langt fra ligetil.

Der ven­ter, iføl­ge Tho­mas Dyhre Ni­el­sen, en stor op­ga­ve, hvis fon­de­ne i 2030 skal lyk­kes med at bru­ge AI bredt i organisationen.

Fonds­ba­ro­me­ter 2025
  • Fonds­ba­ro­me­ter 2025 er MBC’s år­ligt til­ba­ge­ven­den­de må­ling af ud­vik­lin­ger og ten­den­ser hos de stør­ste dan­ske fon­de. Den før­ste ba­ro­me­ter-må­ling un­der­sø­ger fon­de­nes for­vent­nin­ger til, hvor­dan de­res ud­de­lings­ni­veau og -prak­sis kom­mer til at ud­vik­le sig frem mod 2030. Spørgs­må­le­ne og em­ner­ne er ud­ar­bej­det i sam­ar­bej­de med Fundats/Filantropi.
  • Ba­ro­me­te­ret er ud­for­met som en elek­tro­nisk spør­ge­ske­maun­der­sø­gel­se blandt de stør­ste dan­ske fon­de og filan­tro­pi­ske for­e­nin­ger – må­lt på be­vil­lings­ni­veau. Da­ta er ind­sam­let fra den 25. fe­bru­ar 2025 til den 19. marts 2025. Al­le de 60 dan­ske fon­de og filan­tro­pi­ske for­e­nin­ger, der i 2023 be­vil­ge­de over 20 mil­li­o­ner kro­ner, er ble­vet in­vi­te­ret til undersøgelsen.
  • Hver fond er re­præ­sen­te­ret med en be­sva­rel­se i un­der­sø­gel­sen. Fon­de­ne er ble­vet in­vi­te­ret til un­der­sø­gel­sen via en email sendt til fonds­di­rek­tø­ren. Di­rek­tø­rer­ne er i emai­len ble­vet in­vi­te­ret til at be­sva­re un­der­sø­gel­sen selv el­ler vi­de­re­sen­de den til en an­den per­son i de­res organisation.
  • Ud af de 60 in­vi­te­re­de fon­de og filan­tro­pi­ske for­e­nin­ger har 31 be­sva­ret un­der­sø­gel­sen. Det sva­rer til en svar­pro­cent på 51 pro­cent. De 31 fon­de, der har del­ta­get i un­der­sø­gel­sen, re­præ­sen­te­rer over 60 pro­cent af de sam­le­de be­vil­ge­de dan­ske fonds­mid­ler i 2023.
  • Un­der­sø­gel­sen er re­præ­sen­ta­tiv for de mest be­vil­gen­de dan­ske fon­de – dog med en lil­le over­re­præ­sen­ta­tion af sto­re og me­get sto­re fonde.
  • Fun­dats og Filan­tro­pi har gen­nem de se­ne­ste uger dyk­ket ned i en ræk­ke af re­sul­ta­ter­ne fra barometeret.

“Det er en ting er at bru­ge ek­sem­pel­vis Chat­g­pt, no­get an­det er at in­te­gre­re det ind i ens ru­ti­ner, ar­bejds­pro­ces­ser og ar­bejds­gan­ge. Det er ik­ke ba­re at træf­fe be­slut­nin­gen om at bru­ge AI, og så er det kla­ret. Det er en no­get an­den op­ga­ve,” si­ger han.

Det er Julie Ger­lings enig i. Hun me­ner, at det kræ­ver nye kom­pe­ten­cer i fon­de­ne, hvis det skal lykkes:

“Det er ik­ke ba­re en ny SAP op­da­te­ring. Hvis de skal lyk­kes med at bru­ge AI og ud­nyt­te de po­ten­ti­a­ler, der lig­ger i det, så skal he­le or­ga­ni­sa­tio­nen ven­des - og der skal etab­le­res nye må­der at tæn­ke på og ar­bej­de på. Det kræ­ver, at no­gen for­står tek­no­lo­gi­en og for­står, hvor­dan den in­te­gre­res i or­ga­ni­sa­tio­nen. Og så kræ­ver det, at he­le or­ga­ni­sa­tio­nen ud­dan­nes til, hvor­dan det kan bru­ges,” si­ger hun.

Den op­ga­ve bli­ver ik­ke gjort nem­me­re el­ler me­re en­kel af, at tek­no­lo­gi­en end­nu er umo­den og uprø­vet på en lang ræk­ke om­rå­der, vur­de­rer An­ders Kragh. Han me­ner, at fonds­sek­to­ren er min­dre til­bø­je­lig til at eks­pe­ri­men­te­re med ny tek­no­lo­gi, hvil­ket vil væ­re en hæm­sko for ha­stig­hed og om­fang i fon­de­nes brug af AI de kom­men­de år.

"Fon­de­ne har ik­ke sam­me in­ci­ta­ment til at af­prø­ve nye tek­no­lo­gi­ske løs­nin­ger som for ek­sem­pel pri­va­te virk­som­he­der. Der­for vil de for­ven­te­ligt og­så væ­re me­re for­sig­ti­ge og af­ven­ten­de i for­hold til at ka­ste sig over AI. På den må­de min­der fon­de­ne me­re om of­fent­li­ge myn­dig­he­der og an­dre in­stan­ser, hvor grun­dig sags­be­hand­ling og com­pli­an­ce er i høj­sæ­det," si­ger han.

Nor­dea-fon­dens ad­mi­ni­stre­ren­de di­rek­tør Hen­rik Le­h­mann An­der­sen har så­le­des og­så tid­li­ge­re til Filan­tro­pi un­der­stre­get, at umo­den­hed af­hol­der fon­den fra at in­te­gre­re AI-ba­se­re­de løs­nin­ger i sagsbehandlingen.

“Vi læg­ger vægt på, at så stor en del af vo­res ind­tje­ning som mu­ligt ka­na­li­se­res over i ud­de­lin­ger - at om­fan­get af ad­mi­ni­stra­tions­om­kost­nin­ger er lil­le. Der­for ka­ster vi os ik­ke ud i ud­vik­lings­pro­jek­ter, der er ba­se­ret på umod­ne tek­no­lo­gi­er. Det er kun­stig in­tel­li­gens end­nu,” si­ger han.

Vil du læse artiklen?

Med et abon­ne­ment får du fuld ad­gang til filan​tro​pi​.dk.

Det ko­ster at pro­du­ce­re uaf­hæn­gig og dyb­de­bo­ren­de jour­na­li­stisk. Læs me­re om Filan­tro­pi og se pri­ser­ne for at abon­ne­re her.

Abon­nér

Allerede abonnent? Log ind her:

Annoncespot_img

Skribent

Læs mere om

Kategorier:

Tags:

Læs også

Forsiden lige nu