Fondsstøttet forskningsprojekt fortsætter trods rod i skolemadsprojekt

Et forskerhold finansieret af Novo Nordisk Fonden-skal følge en del af eleverne i den store nationale forsøgsordning med skolemad og undersøge, hvad påvirkningen er på børnenes trivsel og læring. Men forsøgsordningen er kommet skævt fra start.

På trods af start­pro­ble­mer for den sto­re na­tio­na­le for­søgs­ord­ning med sko­lemad, så får det ik­ke kon­se­kven­ser for det si­de­lø­ben­de forsk­nings­pro­jekt 'Sko­lemad i Dan­mark', der er støt­tet af No­vo Nor­disk Fon­den. Fo­to: Ado­be Stock.

I lø­bet af det­te ef­ter­år kan det for fle­re tu­sind børn væ­re slut med at få mad­pak­ke med hjem­me­fra, for­di der ser­ve­res frokost på skolerne.

Et hold af for­ske­re fra In­sti­tut for Idræt og Er­næ­ring ved Kø­ben­havns Uni­ver­si­tet skal føl­ge en del af ele­ver­ne fra ord­nin­gen som led i forsk­nings­pro­jek­tet ’Sko­lemad i Dan­mark’.

Men den na­tio­na­le for­søgs­ord­ning med sko­lemad er stødt på pro­ble­mer med sko­ler, der mel­der fra til sko­lemads­ord­nin­gen, al­le­re­de in­den de er kom­met igang. I alt 13 sko­ler har meldt fra.

Fra­fal­det af sko­ler i det na­tio­na­le for­søg kom­mer dog ik­ke til at på­vir­ke da­ta i ‘Sko­lemad i Dan­mark’, vur­de­rer Ni­ko­lai Baa­strup Nord­s­borg, in­sti­tut­le­der ved In­sti­tut for Idræt og Er­næ­ring på Kø­ben­havns Universitet.

”Det pro­jekt, vi la­ver, er et selv­stæn­digt forsk­nings­pro­jekt, hvor vi selv har væ­ret i di­a­log med ud­valg­te sko­ler, ele­ver og for­æl­dre på om­kring 32 sko­ler, som er ble­vet spe­ci­fikt ud­valgt ud fra over­vej­el­ser om sko­le­ty­per, sko­le­pla­ce­rin­ger og so­cioø­ko­no­misk sta­tus. Det vil si­ge, at de sko­ler, som af den ene el­ler an­den år­sag mel­der fra tid­ligt i den na­tio­na­le for­søgs­ord­ning, ik­ke har ind­fly­del­se på vo­res pro­jekt,” si­ger han.

Ni­ko­lai Baa­strup Nord­s­borg og hans kol­le­ga­er tør så­le­des godt – på bag­grund af ind­le­den­de di­a­log og scre­e­ning af del­ta­ger­ne i forsk­nings­pro­jek­tet – an­ta­ge, at del­ta­ger­ne i forsk­nings­pro­jek­tet vil gen­nem­fø­re for­søgs­ord­nin­gen med skolemad.

Forsøgsordningen i problemer fra start

År­sa­ger­ne til start­pro­ble­mer­ne skal fin­des i, at der er for­skel på, hvad det ko­ster for­æl­dre­ne at del­ta­ge. De i alt 191 fol­ke­sko­ler og frie grund­sko­ler ind­de­les i tre for­skel­li­ge ka­te­go­ri­er. Sko­ler­ne er ud­valgt ved lod­træk­ning blandt i alt 286 sko­ler, der har an­søgt om at væ­re med i ord­nin­gen. 70 pro­cent af sko­ler­ne er med i ord­nin­gen uden for­æl­dre­be­ta­ling, mens der for 15 pro­cent er for­æl­dre­be­ta­ling på 15 kro­ner per må­l­tid, og i den sid­ste grup­pe er der for­æl­dre­be­ta­ling på 25 kro­ner per måltid.

12 sko­ler har valgt ik­ke læn­ge­re at væ­re en del af for­sø­get, for­di det var for dyrt for man­ge af for­æl­dre­ne med egen­be­ta­lin­ger­ne på hen­holds­vis 15 og 25 kro­ner per må­l­tid. Èn en­kelt sko­le fra grup­pen uden for­æl­dre­be­ta­ling har meldt sig ud af ordningen.

”Vi spurg­te for­æl­dre­ne, hvor man­ge der vil­le væ­re med i en sko­lemads­ord­ning med en egen­be­ta­ling på 25 kro­ner. Det var der fem ele­ver, der vil­le væ­re med til he­le ugen, så det kun­ne vi ik­ke byg­ge på,” for­tæl­ler skole­le­der på Sven­strup Frisko­le Ar­ne Munk­gaard til DR.

For en bør­ne­fa­mi­lie med to børn, der skal væ­re med i ord­nin­gen dag­ligt, be­ty­der det en ek­stra­reg­ning på 1.000 kro­ner om må­ne­den, hvil­ket har vist sig at væ­re en for stor ud­gift for nog­le af for­æl­dre­ne på de sko­ler, der har trå­dt ud af for­søgs­ord­nin­gen, iføl­ge DRs artikel.

En national madordning

I den nye fi­nans­lov for 2025 er der af­sat 854 mil­li­o­ner kro­ner til en lands­dæk­ken­de for­søgs­ord­ning, hvor 20.000 ele­ver i ud­valg­te sko­le­klas­ser lan­det over får ser­ve­ret frokost på sko­len. Ord­nin­gen skal lø­be fra 2025 til 2028.

Man­ge børn kæm­per al­le­re­de i de før­ste sko­le­år med us­un­de kostva­ner, kon­cen­tra­tions­be­svær og mi­striv­sel. Der­for er am­bi­tio­nen med det her pro­jekt at kom­me me­re i dyb­den med, hvil­ken ef­fekt sko­lemad har på børnene.

Ni­ko­lai Baa­strup Nord­s­borg – In­sti­tut­le­der, In­sti­tut for Idræt og Er­næ­ring på Kø­ben­havns Universitet

‘Sko­lemad i Dan­mark’ skal i for­læn­gel­se af ord­nin­gen un­der­sø­ge, om sko­lemad ser­ve­ret på sko­ler­ne kan gø­re en mærk­bar for­skel for børns triv­sel, sund­hed og læ­ring – og bi­dra­ge med et vi­dens­grund­lag, som po­li­ti­ker­ne kan ta­ge med sig, når der i frem­ti­den skal træf­fes be­slut­nin­ger på det­te om­rå­de, for­kla­rer Ni­ko­lai Baa­strup Nordsborg:

“Man­ge børn kæm­per al­le­re­de i de før­ste sko­le­år med us­un­de kostva­ner, kon­cen­tra­tions­be­svær og mi­striv­sel. Der­for er am­bi­tio­nen med det her pro­jekt at kom­me me­re i dyb­den med, hvil­ken ef­fekt sko­lemad har på bør­ne­ne ud fra vo­res tre over­ord­ne­de pa­ra­me­tre. Pa­ra­me­tre­ne er triv­sel, læ­ring og sund­hed,” si­ger han.

Projektdesignet

Forsk­nings­pro­jek­tet skal føl­ge 3.200 børn – bå­de ele­ver, der får sko­lemad, og en kon­trol­grup­pe, som fort­sat har mad­pak­ke med hjem­me­fra. Sidst­nævn­te ud­gør cir­ka halv­de­len af de 3.200 del­ta­gen­de børn.

Ud over fy­si­ske må­lin­ger som høj­de, kro­p­s­sam­men­sæt­ning og blod­tryk skal bør­ne­ne gen­nem­gå spør­ge­ske­ma­ba­se­re­de triv­sels­må­lin­ger samt spil­ba­se­re­de tests af hukom­mel­se og op­mærk­som­hed, for­tæl­ler Ni­ko­lai Baa­strup Nordsborg.

Da­ta­ind­sam­lin­gen kom­mer til at ske gen­nem fy­si­ske be­søg på sko­ler­ne, hvor for­sker­ne blandt an­det skal væ­re flu­en på væg­gen un­der bør­ne­nes må­l­ti­der. Del­ta­gel­sen i forsk­nings­pro­jek­tet er frivillig.

Det gi­ver mu­lig­hed for en langt me­re de­tal­je­ret ana­ly­se af sam­men­hæn­gen mel­lem mad, triv­sel og læ­ring end tid­li­ge­re un­der­sø­gel­ser, me­ner Ni­ko­lai Baa­strup Nordsborg.

“Der fin­des ik­ke i dag en grun­dig eva­lu­e­ring af sko­lemads­ord­nin­ger med fo­kus på triv­sel, kog­ni­tiv funk­tion og fy­sisk hel­bred. Med det her pro­jekt vil vi la­ve en stærk vi­den­ska­be­lig eva­lu­e­ring af sko­lema­dens po­ten­ti­el­le ef­fek­ter – bå­de i Dan­mark og in­ter­na­tio­nalt,” si­ger han.

Pro­jek­tet fi­nan­si­e­res med 29,7 mil­li­o­ner kro­ner fra No­vo Nor­disk Fonden.

Vil du læse artiklen?

Med et abon­ne­ment får du fuld ad­gang til filan​tro​pi​.dk.

Det ko­ster at pro­du­ce­re uaf­hæn­gig og dyb­de­bo­ren­de jour­na­li­stisk. Læs me­re om Filan­tro­pi og se pri­ser­ne for at abon­ne­re her.

Abon­nér

Allerede abonnent? Log ind her:

Skribent

Læs mere om

Kategorier:

Tags:

Læs også

Forsiden lige nu