Kulturen har fundet sin plads i fondenes rangorden

Fondene har et stabilt og konsistent modus operandi, når det kommer til kulturområdet. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik. Det gælder både hvor meget fondene uddeler på området, hvad og hvilke aktører fondene giver til samt, hvordan fondene uddeler pengene. Dog med én enkelt undtagelse, siger ekspert.

Fuglsang Kunst­mu­se­um og Kø­ben­havns Uni­ver­si­tet har net­op mod­ta­get fonds­støt­te fra Ny Carls­berg­fon­det til et po­st­doc-sti­pen­di­um med tit­len: ”At med­ku­ra­te­re topo­gra­fi­ske imag­i­na­tio­ner.” I 2023 ud­del­te fonds­sek­to­ren i alt 2,9 mil­li­ar­der kro­ner til kul­tu­rel­le for­mål (Fo­to: Fuglsang Kunstmuseum).

Et kig på det se­ne­ste år­tis fonds­st­a­stik­ker vi­ser, at fon­de­nes ud­de­lin­ger har gen­nem­gå­et en sær­de­les mar­kant ud­vik­ling. Med en eks­plo­sion i be­vil­lings­ni­veau, æn­drin­ger og ud­vi­del­ser i en ræk­ke fon­des for­mål og in­korpo­re­ring af nye, filan­tro­pi­ske arbejdsmetoder.

Den ud­vik­ling har dog ik­ke for al­vor på­vir­ket kul­tu­r­om­rå­det, vur­de­rer An­ker Brink Lund, som er pro­fes­sor ved Cen­ter for Ci­vil­sam­funds­stu­di­er på CBS.

Der er net­op kom­met nye tal om fon­de­nes ud­de­lin­ger til kul­tu­r­om­rå­det fra bå­de Dan­marks Sta­ti­stik og Fon­de­nes Vi­dens­cen­ter. Filan­tro­pi har der­for bedt den man­ge­åri­ge fond­s­eks­pert om at kig­ge på tal­le­ne og ud­læg­ge teksten.

Det er for kul­tu­rens ved­kom­men­de iføl­ge An­ker Brink Lund stort set, som det ple­jer at være.

“Hi­sto­ri­en i de her tal er fak­tisk, at kul­tu­ren har fun­det et fast og sta­bilt le­je i fonds­li­vet. Der er i dag en fast grup­pe af sto­re kul­tur­fon­de, som hvert år ud­de­ler et no­gen­lun­de fast be­løb - med en­kel­te fluk­tu­a­tio­ner fra år til år,” si­ger han.

I 2023 ud­del­te fon­de­ne så­le­des 2,9 mil­li­ar­der kro­ner til lan­dets mu­sik­s­te­der, te­a­tre, mu­se­er og byg­nin­ger – en min­dre stig­ning fra 2,6 mil­li­ar­der kro­ner i 2022. Der­til lå kul­tu­r­om­rå­dets an­del i 2023 på linje med 2022 på om­kring de ti pro­cent af fon­de­nes sam­le­de be­vil­lin­ger. Og det er at­ter en­gang de of­fent­li­ge og sel­ve­jen­de kul­turin­sti­tu­tio­ner, der får langt ma­jo­ri­te­ten af fon­de­nes midler.

Så der er ik­ke me­get nyt un­der so­len for kulturområdet.

Dog med en en­kelt und­ta­gel­se, på­pe­ger An­ker Brink Lund. Den ven­der vi til­ba­ge til.

Konsistent niveau

I pe­ri­o­den 2019 til 2023 har fon­de­nes be­vil­lings­ni­veau til kul­tu­r­om­rå­det lig­get mel­lem 2,4 og 2,9 mil­li­ar­der kro­ner. Det no­gen­lun­de kon­si­sten­te be­vil­lings­ni­veau til kul­tu­r­om­rå­det står i kon­trast til den ge­ne­rel­le ud­vik­ling i fon­de­nes ud­de­lings­ni­veau, som på tværs af for­mål er me­re end for­doblet i pe­ri­o­den 2019-2023.

Det har haft den kon­se­kvens, at kul­tu­r­om­rå­det er fal­det fra at væ­re det næst­mest po­pu­læ­re ud­de­lings­om­rå­de, kun over­gå­et af be­vil­lin­ger øre­mær­ket vi­den­ska­be­li­ge for­mål, til de se­ne­ste år at ind­ta­ge en fjer­de el­ler fem­te­plads i fon­de­nes fo­re­truk­ne uddelingsområder.

Det er her, kul­tu­ren vil lig­ge fremad­ret­tet, vur­de­rer An­ker Brink Lund:

“Kul­tu­ren har fun­det sin plads i rangor­de­nen, som et om­rå­de, der lig­ger højt på fon­de­nes ud­de­lings­li­ste, men ik­ke li­ge så højt som ud­dan­nel­se og sund­hed. Og det er min for­vent­ning, at det er så­dan her, det vil se ud de kom­men­de år,” si­ger han.

Det vir­ker til, at fon­de­ne har lyt­tet og be­gyn­der at to­ne lidt ned for al­le de nye kulturanlæg

An­ker Brink Lund – pro­fes­sor ved Cen­ter for Ci­vil­sam­funds­stu­di­er på CBS

Han be­grun­der det­te med, at der er en fast an­del af sto­re fon­de, som har fo­kus på kulturområdet:

“Der er om­kring ti sto­re fon­de, der do­mi­ne­rer spil­le­pla­den, og som år ef­ter år er med til at un­der­støt­te kul­tu­r­om­rå­det. Det gæl­der ek­sem­pel­vis A.P. Møl­ler Fon­den og Au­gusti­nus Fon­den. Det gi­ver en sta­bil fi­nan­si­e­ring,” si­ger An­ker Brink Lund.

Primært ansøgningsdrevet

Kul­tu­r­om­rå­det er hi­sto­risk set et af de helt klas­si­ske filan­tro­pi­ske støt­te­o­m­rå­der og er i dag fort­sat et ud­de­lings­om­rå­de, som har be­ne­ne so­lidt pla­ce­ret i den klas­si­ske filan­tro­pi og pri­mært er ansøgningsdrevet.

I 2022 var 95 pro­cent af fon­de­nes sam­le­de be­vil­lings­pul­je til kul­tu­r­om­rå­det så­le­des an­søg­nings­drev­ne, mens al­li­an­ced­rev­ne og fonds­drev­ne ud­de­lin­ger til­sam­men ud­gjor­de 5 pro­cent. Det frem­går af Fon­de­nes Vi­dens­cen­ter net­op ud­giv­ne sær­a­na­ly­se på kulturområdet.

Kig­ger man bredt på fon­de­nes ud­de­lings­prak­sis, fyl­der den an­søg­nings­drev­ne filan­tro­pi mar­kant la­ve­re. 2023 var det så­le­des 64 pro­cent af fon­de­nes sam­le­de ud­de­lin­ger, der var an­søg­nings­drev­ne, mens al­li­an­ce- og di­rek­te fonds­drev­ne ud­de­lin­ger ud­gjor­de næ­sten 12 pro­cent, op­ly­ser Fon­de­nes Cen­ter. Der­til kom­mer 24,7 pro­cent, som er pla­ce­ret i ka­te­go­ri­en “an­det”.

Du kan jo ik­ke som fond be­de no­gen om at ind­gå et part­ner­skab og be­stem­me, at de skal spil­le "Tryl­le­fløjten" på en be­stemt må­de tre år i træk

An­ker Brink Lund – pro­fes­sor ved Cen­ter for Ci­vil­sam­funds­stu­di­er på CBS

Det er ik­ke over­ra­sken­de, at den an­sø­ger­drev­ne til­gang fort­sat er den klart do­mi­ne­ren­de ud­de­lings­prak­sis in­den for kul­tu­r­om­rå­det, vur­de­rer An­ker Brink Lund:

“Det er me­nings­fuldt, at det er an­søg­nings­dre­vet, li­ge­som på forsk­nings­om­rå­det. Du kan jo ik­ke som fond be­de no­gen om at ind­gå et part­ner­skab og be­stem­me, at de skal spil­le "Tryl­le­fløjten" på en be­stemt må­de tre år i træk. Ak­ti­vi­te­ter bli­ver nødt til at væ­re dre­vet af kul­turin­sti­tu­tio­ner­ne og af de­res ekspertise.”

Offentlige kulturinstitutioner

Når det kom­mer til mod­ta­ger­ne af fon­de­nes kul­tur­be­vil­lin­ger, er der li­ge­le­des en stor grad af sta­bi­li­tet år ef­ter år.

I 2023 er det så­le­des of­fent­li­ge in­sti­tu­tio­ner, der får 43 pro­cent af mid­ler­ne, skar­pt for­fulgt af sel­ve­jen­de in­sti­tu­tio­ner, som får 37 pro­cent. Knap tre pro­cent gik til in­di­vi­du­el­le personer.

“Det be­kræf­ter den rol­le, som fon­de­ne har få­et i for­hold til de of­fent­li­ge kul­tur­til­bud og den ar­bejds­de­ling, der er mel­lem det of­fent­li­ge og fon­de­ne in­den for kul­tu­r­om­rå­det,” si­ger An­ker Brink Lund.

I kro­ner og øre bi­dra­ger fon­de­ne med ti kro­ner, for hver 100 kro­ner, som det of­fent­li­ge støt­ter kul­tu­r­om­rå­det med.

Færre penge til anlæg

Nu er vi kom­met til den nye ud­vik­ling og den vig­tig­ste trend i de nye kul­tur­tal, iføl­ge An­ker Brink Lund. Og den skal fin­des i fon­de­nes for­de­ling af kul­tur­mid­ler til hen­holds­vis kul­tu­ran­læg og kul­tu­rak­ti­vi­te­ter. Her går an­lægs­ud­de­lin­ger­ne nem­lig til­ba­ge, og der be­vil­ges i ste­det fle­re pen­ge til ak­ti­vi­te­ter fra fondene.

En ud­vik­ling, som er po­si­tiv for kul­tur­sek­to­ren, vur­de­rer An­ker Brink Lund.

“Det er no­get, som sek­to­ren har skre­get på i man­ge år. Det vir­ker til, at fon­de­ne har lyt­tet og be­gyn­der at to­ne lidt ned for al­le de nye kul­tu­ran­læg. El­ler og­så er det et ud­tryk for, at Dan­mark er ved at væ­re mæt­tet, når det kom­mer til nye kul­tu­ran­læg,” si­ger han.

An­ker Brink Lund pe­ger på, at det kan væ­re en for­kla­ring på, at mu­se­er­nes be­vil­lings­an­del i 2023 er fal­det - fra 932 mil­li­o­ner kro­ner i 2022 til 763 mil­li­o­ner kro­ner i 2023.

“Det er jo ty­pisk mu­se­er­ne, der har haft de sto­re an­lægs­pro­jek­ter, og når der kom­mer min­dre af det, så går der min­dre til dem,” si­ger han.

Vil du læse artiklen?

Med et abon­ne­ment får du fuld ad­gang til filan​tro​pi​.dk.

Det ko­ster at pro­du­ce­re uaf­hæn­gig og dyb­de­bo­ren­de jour­na­li­stisk. Læs me­re om Filan­tro­pi og se pri­ser­ne for at abon­ne­re her.

Abon­nér

Allerede abonnent? Log ind her:

Skribent

Læs mere om

Kategorier:

Tags:

Læs også

Forsiden lige nu