Uddelingspolitik: “Kulturfondene har taget kritikken til sig”

Kulturfondene har skåret ned på deres bevillinger til kulturarven og skruet op for de mere drifts- og indholdsorienterede bevillinger. Udviklingen er et udtryk for, at de store danske kulturfonde er blevet mere dialogsøgende og har mindre fokus på store prestigeprojekter, vurderer kulturøkonom.

“Fon­de­ne be­gyn­der at løf­te et stør­re an­svar for at fyl­de an­læg­ge­ne ud. De er ble­vet langt me­re op­mærk­som­me på at væ­re me­re be­hovs­dre­ve­de og støt­ter i hø­je­re grad ek­sem­pel­vis kon­kre­te ud­stil­lin­ger el­ler køb af vær­ker, frem for kun at gi­ve til sel­ve etab­le­rin­gen af an­lægs­pro­jek­ter, hvor de kan få den sto­re syn­lig­hed og pre­sti­ge,” si­ger pro­fes­sor i kul­turø­ko­no­mi Tri­ne Bil­le (mo­del­fo­to).

An­de­len af fon­de­nes be­vil­lin­ger, som er øre­mær­ket kul­tu­rarvs­om­rå­det, er fal­det mar­kant. I 2023 gik 54 pro­cent af de pri­va­te fon­des kul­tur­be­vil­lin­ger til kul­tu­rarvs­om­rå­det. Nær­me­re be­stemt 1,6 mil­li­ar­der kro­ner ud af de sam­le­de 2,9 mil­li­ar­der kro­ner, der blev ud­delt til kul­tu­r­om­rå­det fra fon­de­ne i 2023. Til sam­men­lig­ning lå an­de­len af fon­de­nes be­vil­lin­ger til kul­tu­rarv på 65 pro­cent i 2016.

Sam­ti­dig er de pri­va­te fon­des be­vil­lin­ger til mu­sik og sce­ne­kunst ste­get til 20 pro­cent i 2023 mod 10 pro­cent i 2016.

Det er en mar­kant æn­dring i fon­de­nes til­gang til og fi­nan­si­e­ring af kul­tu­r­om­rå­det, vur­de­rer Tri­ne Bil­le. Hun er pro­fes­sor og kul­turø­ko­nom på CBS og har i man­ge år for­sket i fi­nan­si­e­rin­gen af dansk kultur.

“Det er en vig­tig for­skyd­ning, som vi­ser, at fon­de­ne to­ner ned for be­vil­lin­ger­ne til kul­tu­rarvs­om­rå­det og sær­ligt til mu­se­er­ne. De gi­ver min­dre til nye byg­nin­ger og an­læg og re­stau­re­ring af gam­le byg­nin­ger og skru­er i ste­det op for an­dre om­rå­der, som har me­re di­rek­te fo­kus på at styr­ke ind­hol­det i kul­tur­til­bud­de­ne,” si­ger hun.

Tri­ne Bil­le me­ner, at ud­vik­lin­gen er et ud­tryk for, at de sto­re kul­tur­fon­de har lyt­tet på kri­tik­ken af de­res pri­o­ri­te­rin­ger i be­vil­lin­ger­ne til kul­tur­li­vet, der har væ­ret rejst i fle­re om­gan­ge de se­ne­ste år. En kri­tik, der har gå­et på, at fon­de­ne har gi­vet sto­re do­na­tio­ner til pre­sti­ge­fyld­te kul­tu­ran­læg frem for at fo­ku­se­re me­re på drift el­ler min­dre am­bi­tiø­se pro­jek­ter, der og­så kan ha­ve stor kul­tu­rel værdi.

“Fon­de­ne be­gyn­der at løf­te et stør­re an­svar for at fyl­de an­læg­ge­ne ud. De er ble­vet langt me­re op­mærk­som­me på at væ­re me­re be­hovs­dre­ve­de og støt­ter i hø­je­re grad ek­sem­pel­vis kon­kre­te ud­stil­lin­ger el­ler køb af vær­ker, frem for kun at gi­ve til sel­ve etab­le­rin­gen af an­lægs­pro­jek­ter, hvor de kan få den sto­re syn­lig­hed og pre­sti­ge,” si­ger Tri­ne Bille.

Fokus på dialog og efterspørgsel

Man­ge af de sto­re fonds­fi­nan­si­e­re­de kul­tu­ran­læg gen­nem de sid­ste år­ti­er har væ­ret ken­de­teg­net ved, at en en­kelt fonds be­sty­rel­se på egen hånd har be­slut­tet at do­ne­re en stor sum pen­ge til etab­le­ring el­ler renove­ring af et stort kultursarvsprojekt.

Den tænk­ning me­ner, Tri­ne Bil­le dog, at kul­tur­fon­de­ne er på vej væk fra. Hun vur­de­rer, at fon­de­ne i dag har langt me­re fo­kus på at føl­ge og un­der­støt­te de kul­tur­po­li­ti­ske dags­or­de­ner og fo­ku­s­om­rå­der, og at for­skyd­nin­gen i fon­de­nes be­vil­lin­ger er et ud­tryk for net­op dette.

“Fon­de­ne er ble­vet langt me­re op­mærk­som­me på, hvad der er be­hov for på kul­tu­r­om­rå­det, og hvor de kan støt­te op i for­hold til kul­tur­po­li­tik­ken, frem for tid­li­ge­re, hvor det me­re var dre­vet ud fra, hvad de selv vur­de­re­de el­ler sy­nes. De se­ne­ste år er der kom­met me­re fo­kus på sam­spil­let med de of­fent­li­ge mid­ler til kul­tu­r­om­rå­det og på at ka­li­bre­re de­res ind­sats i for­hold til den of­fent­li­ge kul­tur­po­li­tik,” si­ger Tri­ne Bille.

Hun pe­ger som ek­sem­pel på det­te på pro­jek­tet ’Sam­men om kun­sten’, hvor en ræk­ke af de sto­re pri­va­te kul­tur­fon­de un­der Covid19 gik sam­men med Kul­tur­mi­ni­ste­ri­et med en fæl­les am­bi­tion om at ska­be kun­stop­le­vel­ser og nye kul­tur­for­ma­ter un­der pan­de­mi­en. Med i part­ner­ska­bet var så­le­des Aa­ge og Jo­han­ne Lou­is-Han­sens Fond, Au­gusti­nus Fon­den, Bi­ku­ben­fon­den og Det Obel­ske Familiefond.

Vi ser fle­re kul­tur­fon­de gå me­re op­sø­gen­de til værks og af­dæk­ke, hvor be­ho­ve­ne er, før de kom­mer med pengene

Tri­ne Bil­le – Pro­fes­sor i kul­turø­ko­no­mi, CBS

Ud­vik­lin­gen er dog ik­ke kun be­græn­set til det po­li­ti­ske ni­veau. Der er li­ge­le­des sket en ud­vik­ling be­vil­lings­mod­ta­ge­re og fon­de­ne imel­lem, hvor der de se­ne­ste år er kom­met me­re fo­kus fra fon­de­ne på at gå i di­a­log med og ind­gå part­ner­ska­ber med be­vil­lings­mod­ta­ger­ne, vur­de­rer Tri­ne Bille.

“Vi ser fle­re kul­tur­fon­de gå me­re op­sø­gen­de til værks og af­dæk­ke, hvor be­ho­ve­ne er, før de kom­mer med pen­ge­ne,” si­ger Tri­ne Bille.

Hun frem­hæ­ver Au­gusti­nus Fon­den og Bi­ku­ben­fon­den som ek­semp­ler på fon­de, der de se­ne­ste år har gå­et me­re part­ner­skabs­dre­vet og di­a­log­ba­se­ret til værks. Bi­ku­ben­fon­den har ek­sem­pel­vis lagt de klas­si­ske an­søg­nin­ger på hyl­den in­den for kul­tu­r­om­rå­det og er­stat­tet dem med, hvad fon­den selv kal­der en di­a­log­ba­se­ret til­gang, hvor mu­li­ge be­vil­lings­mod­ta­ge­re kan boo­ke mø­der med Bi­ku­ben­fon­dens rådgivere.

Holder fast i klar arbejdsdeling

Til trods for ud­vik­lin­gen over de sid­ste år, er kul­tu­rarv fort­sat et stort ud­de­lings­om­rå­de for fon­de­ne. De pri­va­te fon­de teg­ner sig fort­sat for me­re end halv­de­len af de pen­ge, som sam­let set bli­ver put­tet i kul­tu­ran­læg - in­klu­siv den støt­te, som om­rå­det får fra of­fent­li­ge kas­ser. De spil­ler med an­dre ord fort­sat en helt af­gø­ren­de rol­le i for­hold til kulturarven.

Til sam­men­lig­ning vi­ser forsk­ning, at stør­ste­delen af den of­fent­li­ge kul­tur­støt­te går til me­di­er og bi­bli­o­te­ker. Det er der­i­mod et om­rå­de, som ty­pisk får me­get be­græn­se­de og i 2023 slet in­gen mid­ler fra de pri­va­te fonde.

Det er ud­tryk for, at der fort­sat er en klar ar­bejds­de­ling mel­lem sta­ten og kom­mu­ner­ne og så fon­de­ne, me­ner Tri­ne Bille.

“Fon­de­ne sup­ple­rer der, hvor der ik­ke er så man­ge of­fent­li­ge mid­ler. Og så løf­ter de fort­sat et stort an­svar, når det kom­mer til de sto­re an­lægs­pro­jek­ter, som lig­ger in­den for kul­tu­rar­ven. Her er de of­fent­li­ge kul­tur­mid­ler bun­det i drift. Så på det om­rå­de spil­ler fon­de­nes mid­ler fort­sat en stor rol­le, og det vil de og­så gø­re frem­over,” si­ger hun.

Tri­ne Bil­le for­ven­ter dog ik­ke, at kul­tur­fon­de­ne vil på­ta­ge sig en stør­re rol­le på om­rå­det og skrue yder­li­ge­re op for de­res do­na­tio­ner til nye kulturanlæg.

“Den kla­re trend er en be­væ­gel­se væk fra de sto­re do­na­tio­ner til kul­tu­rarvspro­jek­ter. Det er et ud­tryk for, at mar­ke­det for nye an­læg er ved at væ­re mæt­tet, og at ef­ter­spørgs­len i dag er no­get an­det,” si­ger hun.

Vil du læse artiklen?

Med et abon­ne­ment får du fuld ad­gang til filan​tro​pi​.dk.

Det ko­ster at pro­du­ce­re uaf­hæn­gig og dyb­de­bo­ren­de jour­na­li­stisk. Læs me­re om Filan­tro­pi og se pri­ser­ne for at abon­ne­re her.

Abon­nér

Allerede abonnent? Log ind her:

Annoncespot_img

Skribent

Læs mere om

Kategorier:

Tags:

Læs også

Forsiden lige nu