Dyrene løb med sejren

Årets fundraisingkampagne blev ’Bevar Dyrepolitiet’ af Dyrenes Beskyttelse. Styrk samarbejdet mellem afdelinger for fundraising, kommunikation og public affairs, lyder rådet til andre NGO’er fra vinderen.

Kampag­nen Be­var Dy­repo­li­ti­et gav Dy­re­nes Be­skyt­tel­se bran­che­pri­sen for fun­dra­i­sing på Iso­bros fun­dra­i­sing­kon­fe­ren­ce d. 2. sep­tem­ber 2025. For NGO'en var kampag­nen et ny­brud i for­hold til in­ter­nt sam­ar­bej­de og ti­m­ing (fo­to: Dy­re­nes Beskyttelse).

Vin­de­ren af bran­che­pri­sen for fun­dra­i­sing blev valgt blandt del­ta­ger­ne til Iso­bros Fun­dra­i­sing­kon­fe­ren­ce den 2. september.

San­dra Ol­sen som er le­der af pri­vat fun­dra­i­sing hos Dy­re­nes Be­skyt­tel­se for­tæl­ler, at de hav­de indstil­let net­op den­ne kampag­ne på bag­grund af bå­de pro­ces og resultater.

”Vi fik ind­sam­let 75.000 un­der­skrif­ter og fik 2500 nye med­lem­mer, hvoraf 85 pro­cent sta­dig er med­lem i dag, knap et år ef­ter,” for­tæl­ler hun.

Men først og frem­mest var kampag­nen et ny­brud i for­hold til sam­ar­bej­de og timing.

Den her kampag­ne var sær­lig, for­di den var et stærkt sam­ar­bej­de mel­lem pu­blic af­fairs, kom­mu­ni­ka­tion og fun­dra­i­sing. Al­le tre af­de­lin­ger sad sam­men om bor­det og hav­de fæl­les mål, for­tæl­ler san­dra Olsen

San­dra Ol­sen – le­der af pri­vat fun­dra­i­sing, dy­re­nes beskyttelse

Væk med siloer

Dy­re­nes Be­skyt­tel­se ar­bej­der på at bry­de si­lo­tænk­nin­gen mel­lem af­de­lin­ger­ne for pu­blic af­fairs, kom­mu­ni­ka­tion og fun­dra­i­sing ned, og her blev kampag­nen helt af­gø­ren­de. Der skul­le ar­bej­des hur­tigt på tværs af af­de­lin­ger, og kampag­nen ud­vik­let og ek­se­kve­ret in­ter­nt på kun fi­re dage.
”Vi hav­de ik­ke tid til lan­ge pro­ces­ser og hjælp fra bu­reau­er, og det gjor­de at vi kom helt ind til ker­nen af bud­ska­bet og måt­te hol­de det sim­pelt,” for­tæl­ler San­dra Olsen.

Kampag­nen har gjort en for­skel for fun­dra­i­sin­g­ar­bej­det hos Dy­re­nes Be­skyt­tel­se. Det tæt­te sam­ar­bej­de mel­lem af­de­lin­ger­ne for pu­blic af­fairs, kom­mu­ni­ka­tion og fun­dra­i­sing er fort­sat. Po­li­tisk var den og­så en suc­ces, da re­ge­rin­gen lag­de de plan­lag­te be­spa­rel­ser på dy­repo­li­ti­et på hylden.

”Og vi har og­så lært, at vi fak­tisk godt kan ryk­ke vir­ke­lig hur­tigt, når det er nød­ven­digt,” si­ger hun.

De to an­dre no­mi­ne­re­de kampag­ner var Plan­Bør­ne­fon­dens kampag­ne PERIOD og Dansk Flygt­nin­ge­hjælps kampag­ne ’Den tid på må­ne­den’ i sam­ar­bej­de med sa­ti­re­grup­pen Klamedia.

To ud af tre no­mi­ne­re­de kampag­ner var alt­så i år vink­let på men­stru­a­tion og ad­gang til hy­giej­ne­pro­duk­ter, men det blev kampag­nen for be­va­rel­se af dy­repo­li­ti­et, der løb med sej­ren. Præ­mi­en er ka­ge til he­le organisationen.

Sid­ste års vin­der var Kir­kens Kors­hærs som­mer­kampag­ne, hvor do­no­rer blandt an­det blev mødt af ’Giv en is’ og ’Bliv fe­ri­e­ven’. Og i 2023 var det SMIL­fon­dens kampag­ne for at gen­vin­de et tabt til­go­de­ha­ven­de hos den kon­kurs­ram­te virk­som­hed Lauritz​.com, som vandt kol­le­ger­nes hæder.

Vil du læse artiklen?

Med et abon­ne­ment får du fuld ad­gang til filan​tro​pi​.dk.

Det ko­ster at pro­du­ce­re uaf­hæn­gig og dyb­de­bo­ren­de jour­na­li­stisk. Læs me­re om Filan­tro­pi og se pri­ser­ne for at abon­ne­re her.

Abon­nér

Allerede abonnent? Log ind her:

[2025-nummer-29]

Skribent

Sara Zankel
Sara Zankel
Redaktør

Læs mere om

Kategorier:

Tags:

Læs også

Forsiden lige nu