
Vinderen af brancheprisen for fundraising blev valgt blandt deltagerne til Isobros Fundraisingkonference den 2. september.
Sandra Olsen som er leder af privat fundraising hos Dyrenes Beskyttelse fortæller, at de havde indstillet netop denne kampagne på baggrund af både proces og resultater.
”Vi fik indsamlet 75.000 underskrifter og fik 2500 nye medlemmer, hvoraf 85 procent stadig er medlem i dag, knap et år efter,” fortæller hun.
Men først og fremmest var kampagnen et nybrud i forhold til samarbejde og timing.
Den her kampagne var særlig, fordi den var et stærkt samarbejde mellem public affairs, kommunikation og fundraising. Alle tre afdelinger sad sammen om bordet og havde fælles mål, fortæller sandra Olsen
Sandra Olsen – leder af privat fundraising, dyrenes beskyttelse
Væk med siloer
Dyrenes Beskyttelse arbejder på at bryde silotænkningen mellem afdelingerne for public affairs, kommunikation og fundraising ned, og her blev kampagnen helt afgørende. Der skulle arbejdes hurtigt på tværs af afdelinger, og kampagnen udviklet og eksekveret internt på kun fire dage.
”Vi havde ikke tid til lange processer og hjælp fra bureauer, og det gjorde at vi kom helt ind til kernen af budskabet og måtte holde det simpelt,” fortæller Sandra Olsen.
Kampagnen har gjort en forskel for fundraisingarbejdet hos Dyrenes Beskyttelse. Det tætte samarbejde mellem afdelingerne for public affairs, kommunikation og fundraising er fortsat. Politisk var den også en succes, da regeringen lagde de planlagte besparelser på dyrepolitiet på hylden.
”Og vi har også lært, at vi faktisk godt kan rykke virkelig hurtigt, når det er nødvendigt,” siger hun.
De to andre nominerede kampagner var PlanBørnefondens kampagne PERIOD og Dansk Flygtningehjælps kampagne ’Den tid på måneden’ i samarbejde med satiregruppen Klamedia.
To ud af tre nominerede kampagner var altså i år vinklet på menstruation og adgang til hygiejneprodukter, men det blev kampagnen for bevarelse af dyrepolitiet, der løb med sejren. Præmien er kage til hele organisationen.
Sidste års vinder var Kirkens Korshærs sommerkampagne, hvor donorer blandt andet blev mødt af ’Giv en is’ og ’Bliv ferieven’. Og i 2023 var det SMILfondens kampagne for at genvinde et tabt tilgodehavende hos den konkursramte virksomhed Lauritz.com, som vandt kollegernes hæder.

