
Den filantropiske sektor vokser med større sekretariater og flere medarbejdere, men hvordan arbejder de enkelte fonde og filantropiske foreninger med rekruttering og ressourcer? Hvilke kompetencer skal man besidde for at være en god filantropi-medarbejder? Og er der brug for en særlig uddannelse i filantropi?
Det har Filantropi spurgt udviklingsdirektør i Bikubenfonden Sine Egede Eskesen om. Fonden blev stiftet i 2010, da BG Fonden blev lagt sammen med Bikuben Fonden af 1989.
Hvordan arbejder I med rekruttering?
”Vi slår langt de fleste stillinger op i de rette jobfora og -portaler og spreder også jobopslag via egne netværk og kanaler. Nogle gange leder vi efter helt særlige og specialiserede kompetencer, og her kan vi gøre brug af ekstern rekrutteringsrådgivning. Det kan være med til at give os gode input udefra, som vi måske ikke selv kunne se.”
”I ansættelsesforløb arbejder vi med talentboards med kandidaterne. Via en test på over 100 spørgsmål får vi svar på kandidatens talenter, mindset og motivationer, som ofte giver gode indblik i menneskelige kompetencer, der er svære at læse sig til i en ansøgning. Når en person er ansat, bruger vi igen talentboards i samtaler i teams. Det er med til at give en større forståelse for hinandens styrker og hjælpe gode samarbejder på vej.”
”Vi har ikke en HR-afdeling hos os, men flere forskellige HR-relaterede opgaver er delt mellem direktion og ledergruppen, og dertil har vi en ekstern HR-konsulent tilknyttet, som hjælper med ansættelsesforløb, men som også guider vores ledere i situationsbestemt og nærværende ledelse.”
Hvilke kvalifikationer/kompetencer efterspørger I?
”Det er en bred vifte og kan være lige fra kompetencer inden for kunst-, natur- og socialområdet. Desuden efterspørger vi kompetencer inden for allianceopbygning, innovationstænkning, ledelse, facilitering, fremtidstænkning, projektledelse, økonomi, compliance, public affairs og kommunikation.”
Stærke menneskelige og empatiske kvalifikationer
Hvilke kompetencer skal man besidde for at være en god filantropi-medarbejder hos jer?
”Vi arbejder som det, vi kalder udviklingspartnere, hvor vi i høj grad selv er med til at igangsætte, udvikle og drive indsatser og partnerskaber, vi er en del af. Til det har vi brug for helt særlige kompetencer, der handler om blandt andet at kunne facilitere, mobilisere og agere brobyggere.”
Filantropiske kompetencer handler i vores optik om at kunne facilitere, mobilisere, drive svære projekter fremad, agendasætte, handle i porteføljer, opbygge alliancer, anvende fremtidstænkning og bygge broer mellem sektorer og fagligheder
Sine Egede Eskesen – Udviklingsdirektør, Bikubenfonden
”Vi går også meget op i, at man skal have stærke menneskelige og empatiske kvalifikationer. Når vi arbejder så tæt med andre i partnerskaber, som vi gør, så er det vigtigt, at vi kan sætte os ind i andres udfordringer. At vi kan arbejde tillidsfuldt. At vi kan lytte og nogle gange være gode til at træde et skridt tilbage, for at andre kan komme på banen med deres synspunkter og erfaringer.”
Er der noget, der hedder filantropiske kompetencer - eller er der mere tale faglige kompetencer?
”Det er et både og. Vi er et hold, hvor mange har stærke faglige kompetencer inden for de områder, vi arbejder for: kunst, socialområdet og natur. Men samtidig et hold, der har filantropiske kompetencer, som i vores optik handler om at kunne facilitere, mobilisere, drive svære projekter fremad, agendasætte, handle i porteføljer, opbygge alliancer, anvende fremtidstænkning og bygge broer mellem sektorer og fagligheder.”
Buddy-ordninger og aktiviteter på tværs
Hvordan får man som ny medarbejder hos Bikubenfonden viden om filantropi? Har I et internt uddannelsesforløb i filantropi, virkemidler, metoder, med mere?
”Vi har som mange andre et onboarding-forløb, der strækker sig over flere uger, hvor vi klæder nye medarbejdere på til vores strategi, vores værdier og måde at agere på som fond, der gerne vil løse komplekse samfundsudfordringer. Men når vi møder nye medarbejdere, er vi også nysgerrige på deres viden, erfaring og perspektiver, som kan gøre os klogere og flytte os.”
”Vi bor og arbejder sammen i communitiet Thoravej 29, sammen med cirka 175 andre mennesker fra omkring 30 organisationer, som alle sammen arbejder for at skabe positive samfundsforandringer. At være ny i Bikubenfonden er samtidig at være ny på Thoravej 29, og her er der en særlig opgave også med at få nye medarbejdere godt med i communitiet fra start. Vi har buddy-ordninger og aktiviteter på tværs, hvor vi lærer af hinanden. Både socialt og fagligt.”
Uddannes til at være en væsentlig samfundsaktør
Er der brug for en uddannelse i filantropi?
”Vores sektor er meget alsidig, og vi er tilsammen en mangfoldig flok, der har forskellig fokus og praksisser. Så man skal passe på med at lave en ’one size fits all’. Især i den her tid, hvor flere fonde ændrer deres måde at arbejde på. Flere tager en større og mere aktiv rolle i de indsatser, de støtter. Vi er ingen undtagelse her.”
”Samtidig skal vi passe på med at være en sektor, der lukker sig om os selv. Så måske er det vigtige ikke, hvordan vi skal tilpasse og uddanne andre til den filantropiske verden. Vi skal hellere tilpasse og uddanne os selv til at være en væsentlig samfundsaktør, så vi på den måde kan være så relevante for samfundet som muligt.”
”Det gør vi blandt andet ved at indgå i flere danske og internationale netværk og uddannelsesaktiviteter. Vi arrangerer selv flere, for eksempel Philea Future School og Future Fellows i Snart - vores laboratorie for mulige fremtider. Dertil deltager vi eksempelvis i Rockpa og System Shift, Institut for Vilde problemers masterclass, med mere. Her får vi i flok løftet vores kompetencer indenfor fremtidstænkning og arbejdet med systemisk forandring.”
Har I nemt ved at rekruttere medarbejdere?
”Ja, vi oplever generelt, at der er stor efterspørgsel på at søge jobs hos os. Her føler vi os ret heldige. Og jeg føler mig også enormt heldig med den flok af virkelig dygtige og særligt empatiske mennesker, vi allerede er.”
Hvor mange er I ansat hos Bikubenfonden?
”Vi er omkring 40 personer i alt med forskellige kompetencer, der dækker alt det, vi gør. Både i forhold til økonomi, ledelse og administration, vores filantropiske områder og vores naturområde i Svanninge Bjerge.”