Behovet for medarbejdere med filantropiske kompetencer er stigende – sådan arbejder Bikubenfonden med rekruttering

Bikubenfonden arbejder med talentboards i ansættelsesforløb. De agerer samtalestarter og åbner for indblik i menneskelige kompetencer, fortæller udviklingsdirektør Sine Egede Eskesen.

Bi­ku­ben­fon­den har bå­de et in­ter­nt on­bo­ar­ding-for­løb, der stræk­ker sig over fle­re uger, og bud­dy-ord­nin­ger samt ak­ti­vi­te­ter på tværs af al­le or­ga­ni­sa­tio­ner i com­mu­ni­ti­et Thora­vej 29, hvor fon­den hol­der til (fo­to: Bikubenfonden).

Den filan­tro­pi­ske sek­tor vok­ser med stør­re se­kre­ta­ri­a­ter og fle­re me­d­ar­bej­de­re, men hvor­dan ar­bej­der de en­kel­te fon­de og filan­tro­pi­ske for­e­nin­ger med re­k­rut­te­ring og res­sour­cer? Hvil­ke kom­pe­ten­cer skal man be­sid­de for at væ­re en god filan­tro­pi-me­d­ar­bej­der? Og er der brug for en sær­lig ud­dan­nel­se i filantropi?

Det har Filan­tro­pi spurgt ud­vik­lings­di­rek­tør i Bi­ku­ben­fon­den Si­ne Ege­de Eske­sen om. Fon­den blev stif­tet i 2010, da BG Fon­den blev lagt sam­men med Bi­ku­ben Fon­den af 1989. 

Hvor­dan ar­bej­der I med rekruttering?

”Vi slår langt de fle­ste stil­lin­ger op i de ret­te job­fora og -po­r­ta­ler og spre­der og­så jo­bop­slag via eg­ne net­værk og ka­na­ler. Nog­le gan­ge le­der vi ef­ter helt sær­li­ge og spe­ci­a­li­se­re­de kom­pe­ten­cer, og her kan vi gø­re brug af ek­stern re­k­rut­te­rings­rå­d­giv­ning. Det kan væ­re med til at gi­ve os go­de in­put ude­fra, som vi må­ske ik­ke selv kun­ne se.”

”I an­sæt­tel­ses­for­løb ar­bej­der vi med ta­lent­bo­ards med kan­di­da­ter­ne. Via en test på over 100 spørgs­mål får vi svar på kan­di­da­tens ta­len­ter, mind­set og mo­ti­va­tio­ner, som of­te gi­ver go­de ind­blik i men­ne­ske­li­ge kom­pe­ten­cer, der er svæ­re at læ­se sig til i en an­søg­ning. Når en per­son er an­sat, bru­ger vi igen ta­lent­bo­ards i sam­ta­ler i teams. Det er med til at gi­ve en stør­re for­stå­el­se for hin­an­dens styr­ker og hjæl­pe go­de sam­ar­bej­der på vej.”

”Vi har ik­ke en HR-af­de­ling hos os, men fle­re for­skel­li­ge HR-re­la­te­re­de op­ga­ver er delt mel­lem di­rek­tion og le­der­grup­pen, og der­til har vi en ek­stern HR-kon­su­lent til­knyt­tet, som hjæl­per med an­sæt­tel­ses­for­løb, men som og­så gu­i­der vo­res le­de­re i si­tu­a­tions­be­stemt og nær­væ­ren­de ledelse.”

Hvil­ke kvalifikationer/kompetencer ef­ter­spør­ger I?

”Det er en bred vif­te og kan væ­re li­ge fra kom­pe­ten­cer in­den for kunst-, na­tur- og so­ci­a­l­om­rå­det. Des­u­den ef­ter­spør­ger vi kom­pe­ten­cer in­den for al­li­an­ce­op­byg­ning, in­nova­tions­tænk­ning, le­del­se, fa­ci­li­te­ring, frem­tidstænk­ning, pro­jekt­le­del­se, øko­no­mi, com­pli­an­ce, pu­blic af­fairs og kommunikation.”

Stærke menneskelige og empatiske kvalifikationer

Hvil­ke kom­pe­ten­cer skal man be­sid­de for at væ­re en god filan­tro­pi-me­d­ar­bej­der hos jer?

”Vi ar­bej­der som det, vi kal­der ud­vik­lings­part­ne­re, hvor vi i høj grad selv er med til at igang­sæt­te, ud­vik­le og dri­ve ind­sat­ser og part­ner­ska­ber, vi er en del af. Til det har vi brug for helt sær­li­ge kom­pe­ten­cer, der hand­ler om blandt an­det at kun­ne fa­ci­li­te­re, mo­bi­li­se­re og age­re brobyggere.”

Filan­tro­pi­ske kom­pe­ten­cer hand­ler i vo­res op­tik om at kun­ne fa­ci­li­te­re, mo­bi­li­se­re, dri­ve svæ­re pro­jek­ter fremad, agen­dasæt­te, hand­le i po­r­te­føl­jer, op­byg­ge al­li­an­cer, an­ven­de frem­tidstænk­ning og byg­ge bro­er mel­lem sek­to­rer og fagligheder

Si­ne Ege­de Eske­sen – Ud­vik­lings­di­rek­tør, Bikubenfonden

”Vi går og­så me­get op i, at man skal ha­ve stær­ke men­ne­ske­li­ge og em­pa­ti­ske kva­li­fi­ka­tio­ner. Når vi ar­bej­der så tæt med an­dre i part­ner­ska­ber, som vi gør, så er det vig­tigt, at vi kan sæt­te os ind i an­dres ud­for­drin­ger. At vi kan ar­bej­de til­lids­fuldt. At vi kan lyt­te og nog­le gan­ge væ­re go­de til at træ­de et skridt til­ba­ge, for at an­dre kan kom­me på ba­nen med de­res syns­punk­ter og erfaringer.”

Er der no­get, der hed­der filan­tro­pi­ske kom­pe­ten­cer - el­ler er der me­re ta­le fag­li­ge kompetencer?

”Det er et bå­de og. Vi er et hold, hvor man­ge har stær­ke fag­li­ge kom­pe­ten­cer in­den for de om­rå­der, vi ar­bej­der for: kunst, so­ci­a­l­om­rå­det og na­tur. Men sam­ti­dig et hold, der har filan­tro­pi­ske kom­pe­ten­cer, som i vo­res op­tik hand­ler om at kun­ne fa­ci­li­te­re, mo­bi­li­se­re, dri­ve svæ­re pro­jek­ter fremad, agen­dasæt­te, hand­le i po­r­te­føl­jer, op­byg­ge al­li­an­cer, an­ven­de frem­tidstænk­ning og byg­ge bro­er mel­lem sek­to­rer og fagligheder.”

Buddy-ordninger og aktiviteter på tværs

Hvor­dan får man som ny me­d­ar­bej­der hos Bi­ku­ben­fon­den vi­den om filan­tro­pi? Har I et in­ter­nt ud­dan­nel­ses­for­løb i filan­tro­pi, vir­ke­mid­ler, me­to­der, med mere?

”Vi har som man­ge an­dre et on­bo­ar­ding-for­løb, der stræk­ker sig over fle­re uger, hvor vi klæ­der nye me­d­ar­bej­de­re på til vo­res stra­te­gi, vo­res vær­di­er og må­de at age­re på som fond, der ger­ne vil lø­se kom­plek­se sam­funds­ud­for­drin­ger. Men når vi mø­der nye me­d­ar­bej­de­re, er vi og­så nys­ger­ri­ge på de­res vi­den, er­fa­ring og per­spek­ti­ver, som kan gø­re os klo­ge­re og flyt­te os.”

”Vi bor og ar­bej­der sam­men i com­mu­ni­ti­et Thora­vej 29, sam­men med cir­ka 175 an­dre men­ne­sker fra om­kring 30 or­ga­ni­sa­tio­ner, som al­le sam­men ar­bej­der for at ska­be po­si­ti­ve sam­funds­for­an­drin­ger. At væ­re ny i Bi­ku­ben­fon­den er sam­ti­dig at væ­re ny på Thora­vej 29, og her er der en sær­lig op­ga­ve og­så med at få nye me­d­ar­bej­de­re godt med i com­mu­ni­ti­et fra start. Vi har bud­dy-ord­nin­ger og ak­ti­vi­te­ter på tværs, hvor vi læ­rer af hin­an­den. Bå­de so­ci­alt og fagligt.”

Uddannes til at være en væsentlig samfundsaktør

Er der brug for en ud­dan­nel­se i filantropi?

”Vo­res sek­tor er me­get al­si­dig, og vi er til­sam­men en mang­fol­dig flok, der har for­skel­lig fo­kus og prak­sis­ser. Så man skal pas­se på med at la­ve en ’one size fits all’. Især i den her tid, hvor fle­re fon­de æn­drer de­res må­de at ar­bej­de på. Fle­re ta­ger en stør­re og me­re ak­tiv rol­le i de ind­sat­ser, de støt­ter. Vi er in­gen und­ta­gel­se her.”

”Sam­ti­dig skal vi pas­se på med at væ­re en sek­tor, der luk­ker sig om os selv. Så må­ske er det vig­ti­ge ik­ke, hvor­dan vi skal til­pas­se og ud­dan­ne an­dre til den filan­tro­pi­ske ver­den. Vi skal hel­le­re til­pas­se og ud­dan­ne os selv til at væ­re en væ­sent­lig sam­fundsak­tør, så vi på den må­de kan væ­re så re­le­van­te for sam­fun­det som muligt.”

”Det gør vi blandt an­det ved at ind­gå i fle­re dan­ske og in­ter­na­tio­na­le net­værk og ud­dan­nel­ses­ak­ti­vi­te­ter. Vi ar­ran­ge­rer selv fle­re, for ek­sem­pel Philea Fu­tu­re School og Fu­tu­re Fel­lows i Snart - vo­res la­bo­ra­to­rie for mu­li­ge frem­ti­der. Der­til del­ta­ger vi ek­sem­pel­vis i Ro­ck­pa og Sy­stem Shift, In­sti­tut for Vil­de pro­ble­mers ma­sterclass, med me­re. Her får vi i flok løf­tet vo­res kom­pe­ten­cer in­den­for frem­tidstænk­ning og ar­bej­det med sy­ste­misk forandring.”

Har I nemt ved at re­k­rut­te­re medarbejdere?

”Ja, vi op­le­ver ge­ne­relt, at der er stor ef­ter­spørgsel på at sø­ge jobs hos os. Her fø­ler vi os ret hel­di­ge. Og jeg fø­ler mig og­så enormt hel­dig med den flok af vir­ke­lig dyg­ti­ge og sær­ligt em­pa­ti­ske men­ne­sker, vi al­le­re­de er.”

Hvor man­ge er I an­sat hos Bikubenfonden?

”Vi er om­kring 40 per­so­ner i alt med for­skel­li­ge kom­pe­ten­cer, der dæk­ker alt det, vi gør. Bå­de i for­hold til øko­no­mi, le­del­se og ad­mi­ni­stra­tion, vo­res filan­tro­pi­ske om­rå­der og vo­res na­tu­r­om­rå­de i Svan­nin­ge Bjerge.”

Vil du læse artiklen?

Med et abon­ne­ment får du fuld ad­gang til filan​tro​pi​.dk.

Det ko­ster at pro­du­ce­re uaf­hæn­gig og dyb­de­bo­ren­de jour­na­li­stisk. Læs me­re om Filan­tro­pi og se pri­ser­ne for at abon­ne­re her.

Abon­nér

Allerede abonnent? Log ind her:

Annoncespot_img

Skribent

Læs mere om

Kategorier:

Tags:

Læs også

Forsiden lige nu