Behovet for medarbejdere med filantropiske kompetencer er stigende: Sådan arbejder Realdania med rekruttering

Ud over grundige introduktionsforløb og onboarding har den filantropiske forening et internt uddannelsesforløb med titlen ’Filantropens rolle’. Et forløb alle medarbejdere i den filantropiske afdeling er en del af.

Hos Re­al­da­nia bli­ver al­le me­d­ar­bej­de­re i den filan­tro­pi­ske af­de­ling blandt an­det klædt på til at ar­bej­de med filan­tro­pi via det in­ter­ne og lø­ben­de ud­dan­nel­ses­for­løb ’Filan­tro­pens rol­le’ (Fo­to, Re­al­da­nia: Claus Bjørn Larsen).

Den filan­tro­pi­ske sek­tor vok­ser med stør­re se­kre­ta­ri­a­ter og fle­re me­d­ar­bej­de­re til føl­ge, men hvor­dan ar­bej­der de en­kel­te fon­de og filan­tro­pi­ske for­e­nin­ger med re­k­rut­te­ring og ressourcer?

Hvil­ke kom­pe­ten­cer skal man be­sid­de for at væ­re en god filan­tro­pi-me­d­ar­bej­der? Og er der brug for en sær­lig ud­dan­nel­se i filantropi?

Det har Filan­tro­pi talt med Jes­per Ny­gård, ad­mi­ni­stre­ren­de di­rek­tør i den filan­tro­pi­ske for­e­ning Re­al­da­nia om. En post han har sid­det på si­den 2013. I dag har Re­al­da­nia cir­ka 200 an­sat­te in­klu­si­ve me­d­ar­bej­der­ne i datterselskaberne.

Hvor­dan ar­bej­der I med rekruttering?

”Vi slår som ud­gangs­punkt næ­sten al­tid stil­lin­ger op i de ret­te fora, på vo­res hjem­mesi­de og spre­der det via vo­res so­ci­a­le me­di­e­ka­na­ler. Der kan na­tur­lig­vis væ­re for­hold, der gør, at vi ik­ke slår en stil­ling op, men ho­ved­reg­len er, at vi gør det. Da vi på en ræk­ke po­ster har brug for me­get spe­ci­a­li­se­re­de me­d­ar­bej­de­re, bru­ger vi og­så me­get be­vidst of­te ek­stern re­k­rut­te­rings­rå­d­giv­ning i for­hold til at fin­de bå­de dyg­ti­ge spe­ci­a­li­ster og ledere.”

”Da jeg til­t­rå­d­te for 12 år si­den, var en ud­vik­ling af vo­res HR-om­rå­de, her­un­der re­k­rut­te­ring og kom­pe­ten­ce­ud­vik­ling, en del af den plan, jeg lag­de frem. Den­gang var vi – li­ge­som de fle­ste an­dre fon­de og filan­tro­pi­ske for­e­nin­ger – et helt an­det sted, hvor der ty­pisk ik­ke var de­di­ke­re­de HR-kom­pe­ten­cer. Det går na­tur­lig­vis slet ik­ke læn­ge­re, hvis vi vil til­træk­ke, fast­hol­de og lø­ben­de ud­vik­le dyg­ti­ge medarbejdere.”

”I dag har vi én fuld­tids­an­sat i Re­al­da­nia, som ar­bej­der med HR. Her­u­d­over va­re­ta­ger me­d­ar­bej­de­re an­dre ste­der i for­e­nin­gen den dag­li­ge per­so­na­le- og lø­nad­mi­ni­stra­tion og kon­kre­te HR-re­la­te­re­de op­ga­ver ved si­den af de­res øv­ri­ge op­ga­ver – sva­ren­de til i alt cir­ka to stillinger.”

Tunge faglige kompetencer

Hvil­ke kvalifikationer/kompetencer ef­ter­spør­ger I?

Vi har rig­tig man­ge for­skel­li­ge fag­li­ge teams i for­e­nin­gen, så det er vidt for­skel­li­ge pro­fi­ler, vi efterspørger

Jes­per Ny­gård – Adm. di­rek­tør, Realdania

”Vi er en or­ga­ni­sa­tion, hvor vi­den fyl­der rig­tig me­get, og hvor det er en cen­tral del af vo­res filan­tro­pi­ske ar­bej­de – alt­så vo­res bi­drag til sam­fun­det. Ge­ne­relt skal langt de fle­ste me­d­ar­bej­de­re på tværs af funk­tio­ner i or­ga­ni­sa­tio­nen ha­ve ret tun­ge fag­li­ge kom­pe­ten­cer in­den for de­res felt, og de skal væ­re go­de til at sam­ar­bej­de bå­de in­ter­nt og med vo­res om­ver­den. De skal ha­ve over­blik og kun­ne ar­bej­de selv­stæn­digt og sy­ste­ma­tisk. Vi har rig­tig man­ge for­skel­li­ge fag­li­ge teams i for­e­nin­gen, så det er vidt for­skel­li­ge pro­fi­ler, vi ef­ter­spør­ger – fra in­ve­ste­ring og øko­no­mi til kom­mu­ni­ka­tion og filan­tro­pi. For­di vi er en for­e­ning med 190.000 med­lem­mer, har vi og­så brug for kom­pe­ten­cer in­den for den del af vo­res ar­bej­de og ad­skil­ler os på den må­de fra fondene.”

Hvil­ke kom­pe­ten­cer skal man be­sid­de for at væ­re en god filan­tro­pi-me­d­ar­bej­der hos jer?

”Vo­res filan­tro­pi­ske me­d­ar­bej­de­re har hver især fag­li­ge kom­pe­ten­cer på de om­rå­der, de ar­bej­der med – for ek­sem­pel in­den for by­ud­vik­ling, byg­nings­kul­tur el­ler ny­byg­ge­ri. Der­u­d­over skal de ha­ve me­re ge­ne­rel­le kom­pe­ten­cer i for­hold til at le­de kom­plek­se pro­jek­ter i sam­ar­bej­de med bå­de kol­le­ger i hu­set og for­skel­li­ge sam­ar­bejds­part­ne­re i ver­den om­kring os – li­ge fra lo­ka­le ildsjæ­le til mi­ni­ste­ri­er og sty­rel­ser. Me­re kon­kret ser vi på kom­pe­ten­cer som pro­jekt­le­del­se, po­r­te­føl­je­le­del­se, ana­ly­se, plan­læg­ning og for­hand­ling. Vi læg­ger og­så vægt på pro­fes­sio­na­lis­me og om­hu i arbejdet.”

”En­de­lig be­ty­der me­re per­son­li­ge kom­pe­ten­cer og­så me­get for os. Det hand­ler om at væ­re en god, respekt­fuld og imø­de­kom­men­de kol­le­ga og sam­ar­bejds­part­ner – bå­de in­ter­nt og ek­ster­nt. Og ik­ke mindst at ha­ve en god for­stå­el­se for Re­al­da­ni­as rol­le i sam­fun­det og i de pro­jek­ter, vi går ind i.”

Er der no­get, der hed­der filan­tro­pi­ske kom­pe­ten­cer - el­ler er der me­re ta­le fag­li­ge kompetencer? 

”Der er ta­le om bå­de fag­li­ge og filan­tro­pi­ske kom­pe­ten­cer. De filan­tro­pi­ske hand­ler blandt an­det om at kun­ne fin­de og iden­ti­fi­ce­re de go­de pro­jek­ter, un­der­støt­te og hjæl­pe uden at over­ta­ge, og om at få stør­re sam­ar­bej­der på tværs af for­skel­li­ge ak­tø­rer og fag­lig­he­der til at fungere.”

Internt uddannelsesforløb i filantropens rolle

Hvor­dan får man som ny me­d­ar­bej­der hos Re­al­da­nia vi­den om filan­tro­pi? Har I et in­ter­nt ud­dan­nel­ses­for­løb i filan­tro­pi; vir­ke­mid­ler, me­to­der med mere?

”Al­le me­d­ar­bej­de­re bli­ver, uan­set om de skal ar­bej­de med filan­tro­pi el­ler no­get helt an­det, klædt på med et halv­dags­for­løb om Re­al­da­nia. Det hand­ler blandt me­get an­det om vo­res vær­di­er, grund­lag, vo­res stra­te­gi­er, må­der at ar­bej­de på og kul­tur i or­ga­ni­sa­tio­nen. Om vo­res hi­sto­rie og det fæl­les sprog. Vi ar­bej­der des­u­den med grun­di­ge in­tro­duk­tions­for­løb og on­bo­ar­ding for al­le nye me­d­ar­bej­de­re, så man kom­mer rundt i hu­set og hil­ser på al­le funk­tio­ner og hol­der læn­ge­re mø­der med dem, der er sær­lig re­le­van­te at kende.”

”Når det hand­ler om me­d­ar­bej­de­re i vo­res filan­tro­pi­ske af­de­ling, har vi et in­ter­nt ud­dan­nel­ses- og ud­vik­lings­for­løb, som vi kal­der ’Filan­tro­pens rol­le’. Det klæ­der nye me­d­ar­bej­de­re, der skal ar­bej­de med filan­tro­pi, på til ar­bej­det med pro­jek­ter­ne. Ty­pisk kom­mer me­d­ar­bej­de­re til os med en fag­lig bag­grund, of­te fra ar­ki­tek­tur, plan­læg­ning og byg­ge­ri. Så skal de som filan­tro­pi­ske pro­jekt­le­de­re læ­re at navi­ge­re i en ny rol­le, som man skal for­val­te med stor yd­myg­hed og respekt for sam­ar­bejds­part­ne­re, lo­ka­l­om­rå­der og de­mo­kra­ti­ske pro­ces­ser i samfundet.”

Sam­ti­dig er der stor for­skel på filan­tro­pens rol­le, når man ar­bej­der med klas­sisk, stra­te­gisk el­ler ka­ta­ly­tisk og pro­blem­dre­vet filantropi

Jes­per Ny­gård – Adm. di­rek­tør, Realdania

”For­lø­bet ’Filan­tro­pens rol­le’ hand­ler blandt an­det om, hvor­dan man iden­ti­fi­ce­rer de bed­ste pro­jek­ter, hjæl­per pro­jek­ter un­der­vejs og nog­le gan­ge helt i mål ved at un­der­støt­te og ik­ke over­ta­ge. At ar­bej­de med filan­tro­pi­ske pro­jek­ter er ik­ke en sta­tisk rol­le. Sam­fun­det æn­drer sig, og det gør vo­res op­ga­ve så og­så. Vi må he­le ti­den spør­ge os selv, om vi er til ste­de de ret­te ste­der, sam­ar­bej­der vi med de rig­ti­ge par­ter, og får vi i det he­le ta­get mest mu­ligt ud af vo­res bi­drag i for­hold til den for­skel, vi øn­sker at gø­re i sam­fun­det. Sam­ti­dig er der stor for­skel på filan­tro­pens rol­le, når man ar­bej­der med klas­sisk, stra­te­gisk el­ler ka­ta­ly­tisk og pro­blem­dre­vet filan­tro­pi. Re­al­da­nia ope­re­rer med al­le ty­per af ind­sat­ser, og det kræ­ver, at vi he­le ti­den er be­vid­ste om, hvor­dan vi age­rer og ar­bej­der i det en­kel­te projekt.”

”Der er sam­ti­dig me­get stor for­skel på, om man ar­bej­der sam­men med pro­fes­sio­nel­le byg­her­rer og pro­jek­te­je­re el­ler med førs­te­gangs-byg­her­rer og lo­ka­le ildsjæ­le. Det kræ­ver, at bå­de den en­kel­te me­d­ar­bej­der og Re­al­da­nia som or­ga­ni­sa­tion er i stand til at til­pas­se krav, pro­ces­ser og vo­res må­de at ar­bej­de på, så vi mø­der vo­res sam­ar­bejds­part­ne­re der, hvor de er, og de be­hov de har. Det lyk­kes vi ik­ke al­tid li­ge godt med, men det er no­get, vi he­le ti­den be­stræ­ber os på at bli­ve bed­re til.”

”Vo­res in­ter­ne for­løb byg­ger på en ræk­ke wor­ks­hops og ud­vik­ler sig lø­ben­de. Når vi iden­ti­fi­ce­rer et em­ne el­ler en op­ga­ve, der kan væ­re svær og di­lem­ma­fyldt, så ta­ger vi det på et tids­punkt op på en wor­ks­hop og ud­vi­der der­ef­ter ma­te­ri­a­let i ’Filan­tro­pens rol­le’. Så vi ta­ler lø­ben­de fæl­les ud­vik­ling, som sam­ler sær­ligt op i for­hold til nye kol­le­ger. Vi hol­der wor­ks­hops med fo­kus på de op­ga­ver og di­lem­ma­er, vi op­le­ver i det lø­ben­de dag­li­ge ar­bej­de. Ma­te­ri­a­let fra de wor­ks­hops sam­ler vi til en slags fæl­les ’hvid­bog’ – og ud­vi­der hver gang, vi sæt­ter et nyt em­ne på dagsordenen.” 

”Når det er sagt, så er det ik­ke al­tid li­ge let at få pri­o­ri­te­ret at ta­le om rol­len og de di­lem­ma­er, som filan­tro­pi­me­d­ar­bej­de­re lø­ber ind, når vi sam­ti­dig har en travl hver­dag. Men det er vig­tigt, og vi prø­ver at pri­o­ri­te­re det.”

Brug for løbende dialog om den filantropiske rolle

Er der brug for en ud­dan­nel­se i filantropi? 

”Jeg tror ik­ke, det er mu­ligt at la­ve en ge­ne­risk ud­dan­nel­se, som ram­mer os al­le. Fon­de og filan­tro­pi­ske for­e­nin­ger er me­get for­skel­li­ge stør­rel­ser, vo­res fun­dat­ser er for­skel­li­ge, og vi ar­bej­der på me­get for­skel­li­ge må­der – i øv­rigt en stor styr­ke i fondslandskabet.”

Jeg tror ik­ke, det er mu­ligt at la­ve en ge­ne­risk ud­dan­nel­se, som ram­mer os alle

Jes­per Ny­gård – Adm. di­rek­tør, Realdania

”Men der er helt sik­kert brug for lø­ben­de at ta­le om rol­len in­ter­nt og med kol­le­ger i sek­to­ren. At de­le det, der er svært, og at hol­de sig ori­en­te­ret om ud­vik­lin­gen na­tio­nalt og in­ter­na­tio­nalt, for ek­sem­pel gen­nem Fon­de­nes Vi­dens­cen­ter og Philea. Jeg op­le­ver ge­ne­relt, at di­a­lo­gen i fonds­sek­to­ren er rig­tig god på al­le or­ga­ni­sa­tions­ni­veau­er. Bå­de for­di vi sam­ar­bej­der i rig­ti­ge man­ge pro­jek­ter, og for­di vi har man­ge af de sam­me ud­for­drin­ger, op­ga­ver og di­lem­ma­er. Dem de­ler vi og hjæl­per hin­an­den med.

Har I nemt ved at re­k­rut­te­re personale? 

”Ja, vi har ik­ke stil­lin­ger, som vi ik­ke kan be­sæt­te med kva­li­fi­ce­re­de me­d­ar­bej­de­re. Og vi har lø­ben­de man­ge uop­for­dre­de an­søg­nin­ger fra men­ne­sker, der ger­ne vil ar­bej­de i Re­al­da­nia. Det er et kæm­pe pri­vil­e­gie, at så man­ge dyg­ti­ge men­ne­sker har lyst til at ar­bej­de i Re­al­da­nia og i vo­res datterselskaber.”

Hvor man­ge er I an­sat hos Realdania? 
Vi har om­kring 200 me­d­ar­bej­de­re i he­le for­e­nin­gen in­klu­si­ve dat­ter­sel­ska­ber – her­af ar­bej­der 115 af dem i Realdania.

Vil du læse artiklen?

Med et abon­ne­ment får du fuld ad­gang til filan​tro​pi​.dk.

Det ko­ster at pro­du­ce­re uaf­hæn­gig og dyb­de­bo­ren­de jour­na­li­stisk. Læs me­re om Filan­tro­pi og se pri­ser­ne for at abon­ne­re her.

Abon­nér

Allerede abonnent? Log ind her:

Annoncespot_img

Skribent

Læs mere om

Kategorier:

Tags:

Læs også

Forsiden lige nu