Alm. Brand Foreningen om nyt partnerskab: ”Vi vil ikke være nærige med finansiering af overhead-udgifter”

Unicef Danmark og Alm. Brand Foreningen har netop indgået et nyt strategisk partnerskab med fokus på børns trivsel og fællesskaber. Der er tale om en nytænkende samarbejdsmodel, som blandt andet betyder, at dele af de 33 millioner kroner fra den uddelende forening går til drift. Desuden er der etableret en særlig udviklingsramme til nye indsatser.

Di­rek­tør i Alm. Brand For­e­nin­gen Tue Klit­gaard Chri­sten­sen og ge­ne­ral­se­kre­tær i Uni­cef Dan­mark Sus­an­ne Da­hl har ind­gå­et stra­te­gisk part­ner­skab un­der over­skrif­ten ’Sam­men om børns triv­sel og tryg­ge fæl­les­ska­ber’ med det mål at styr­ke børns triv­sel gen­nem fo­kus på tryg­hed, fæl­les­skab og bør­ne­ret­tig­he­der i Dan­mark (Fo­to: Las­se Bak Mejlvang).

Der er på fle­re må­der ta­le om en nytæn­ken­de form for stra­te­gisk part­ner­skab, når Uni­cef Dan­mark og den ud­de­len­de for­e­ning Alm. Brand For­e­nin­gen i de kom­men­de tre og et halvt år skal sam­ar­bej­de un­der over­skrif­ten ’Sam­men om børns triv­sel og tryg­ge fællesskaber’.

Part­ner­ska­bet, som de to par­ter løf­te­de slø­ret for tirs­dag i den­ne uge, ind­be­fat­ter nem­lig, at Alm. Brand For­e­nin­gens sam­le­de be­vil­ling på 33,25 mil­li­o­ner ud over støt­te til en ræk­ke ek­si­ste­ren­de ind­sat­ser om­hand­len­de børns triv­sel blandt an­det og­så kan bru­ges til drift, ka­pa­ci­tets­op­byg­ning og en sær­lig ud­vik­lings­pul­je til nye indsatser.

Over for Filan­tro­pi læg­ger di­rek­tør i Alm. Brand For­e­nin­gen Tue Klit­gaard Chri­sten­sen ik­ke skjul på, at det for den ud­de­len­de for­e­ning gi­ver sær­de­les god me­ning at støt­te drif­ten af den nye partnerorganisation.

”Det er helt fun­da­men­talt for os i Alm. Brand For­e­nin­gen, at vi som en del af part­ner­ska­bet og­så bi­dra­ger til drif­ten af Uni­cef Dan­mark. Jeg kan for­stå, at der er en del dis­kus­sio­ner om, hvor me­get og hvor­dan over­he­ad-ud­gif­ter be­reg­nes og ind­går i ud­de­lin­ger. Vi har her valgt en til­lids­ba­se­ret til­gang og vil ik­ke væ­re næ­ri­ge med fi­nan­si­e­ring af over­he­ad-ud­gif­ter til­knyt­tet de ak­ti­vi­te­ter, vo­res be­vil­ling om­hand­ler,” si­ger di­rek­tø­ren i Alm. Brand Foreningen.

For­e­nin­gen fin­der det vig­tigt, at de an­sat­te i or­ga­ni­sa­tio­ner­ne, som iføl­ge Tue Klit­gaard Chri­sten­sen ”of­te er lav­t­løn­ne­de”, får nog­le ”ri­me­li­ge ar­bejds- og ansættelsesvilkår”.

De or­ga­ni­sa­tio­ner, vi sam­ar­bej­der med, har krav på et for­nuf­tigt over­he­ad, så de­res mo­tor kan kø­re rundt og de­res me­d­ar­bej­de­re og fri­vil­li­ge har ri­me­li­ge vilkår

Tue Klit­gaard Chri­sten­sen – Di­rek­tør, Alm. Brand Foreningen

”Jeg har blandt an­det hørt om or­ga­ni­sa­tio­ner, hvor me­d­ar­bej­der­ne kan bli­ve bedt om at ha­ve de­res egen pc med på ar­bej­de, og hvor der ik­ke er råd til at gi­ve me­d­ar­bej­der­ne løn un­der bar­sel el­ler ef­ter­ud­dan­nel­se. Der er man­ge af de ele­men­tæ­re for­nø­de­n­he­der fra det re­gu­le­re­de ar­bejds­mar­ked, som an­sat­te og fri­vil­li­ge i or­ga­ni­sa­tio­ner­ne ik­ke har ad­gang til. De or­ga­ni­sa­tio­ner, vi sam­ar­bej­der med, har krav på et for­nuf­tigt over­he­ad, så de­res mo­tor kan kø­re rundt og de­res me­d­ar­bej­de­re og fri­vil­li­ge har ri­me­li­ge vil­kår,” fast­slår Tue Klit­gaard Chri­sten­sen, der til­t­rå­d­te som di­rek­tør i 2023 hos den nye ak­tør på den filan­tro­pi­ske sce­ne.

Sus­an­ne Da­hl, der er ge­ne­ral­se­kre­tær i Uni­cef Dan­mark, er af fle­re år­sa­ger rig­tig glad for det nye fler­åri­ge part­ner­skab – her­un­der det fak­tum, at Alm. Brand For­e­nin­gen og­så gi­ver pen­ge til drift.

”Det er på man­ge må­der no­get helt sær­ligt, og det kan jeg kun hil­se vel­kom­ment. Jeg sy­nes, det er me­get unikt at fin­de en sam­ar­bejds­part­ner, som har for­stå­el­se for og an­er­ken­der vig­tig­he­den af, hvad det vil si­ge at dri­ve en or­ga­ni­sa­tion. Og der­med sy­nes jeg, at part­ner­ska­bet fal­der ind i en in­ter­na­tio­nal trend med sta­dig fle­re til­lids­ba­se­re­de, lang­sig­te­de part­ner­ska­ber med en stor grad af ind­byg­get flek­si­bi­li­tet,” si­ger Sus­an­ne Dahl.

Børns trivsel er første mærkesag

I part­ner­ska­bet sig­ter de to sam­ar­bejds­part­ne­re mod at ska­be, som det hed­der, ”må­l­ba­re og lang­sig­te­de re­sul­ta­ter for børns triv­sel”. Det skal ske gen­nem ind­sat­ser, der frem­mer børns ret­tig­he­der, ind­dra­gel­se og del­ta­gel­se i tryg­ge fæl­les­ska­ber. Am­bi­tio­nen flug­ter med fle­re af an­be­fa­lin­ger­ne fra Triv­selskom­mis­sio­nen i sid­ste må­ned, der blandt an­det be­to­ner vig­tig­he­den af tryg­ge og in­klu­de­ren­de fællesskaber.

Sam­men om børns trivsel
    • Part­ner­ska­bet mel­lem Uni­cef Dan­mark og Alm. Brand For­e­nin­gen stræk­ker sig over en pe­ri­o­de på 3,5 år fra 2025-2028.
    • Den sam­le­de be­vil­ling til Uni­cef Dan­mark er 33,25 mil­li­o­ner kroner.
    • Part­ner­ska­bet om­fat­ter bå­de nog­le af Uni­cef Dan­marks ek­si­ste­ren­de ker­ne­ind­sat­ser og nye ind­sat­ser, der ud­vik­les un­der­vejs. Der­u­d­over dæk­ker part­ner­ska­bet og­så drift og kapacitetsopbygning.
    • Der vil i part­ner­ska­bet væ­re sær­ligt fo­kus på børns sko­le­liv, fri­tids­liv og online-liv.

At det net­op er børn og un­ges triv­sel, Alm. Brand For­e­nin­gen væl­ger at fo­ku­se­re på i sit hidtil stør­ste part­ner­skab, ud­sprin­ger af en be­slut­ning på for­e­nin­gens re­præ­sen­tant­skabs­mø­de i marts sid­ste år. Her blev te­ma­et de­fi­ne­ret som den før­ste mærkesag.

”Si­den da er vi gå­et i gang med at etab­le­re sam­ar­bej­der med re­le­van­te or­ga­ni­sa­tio­ner. Det før­ste var med Ef­ter­sko­le­for­e­nin­gen, hvor vi har in­tro­du­ce­ret Alm. Brand Le­ga­tet, som gi­ver fa­mi­li­er med lav hus­stand­s­ind­komst mu­lig­hed for at få til­skud til at sen­de de­res børn på ef­ter­sko­le. Det næ­ste sam­ar­bej­de, vi ind­gik, var med den so­ci­a­le or­ga­ni­sa­tion Ven­ti­len, som har fo­kus på un­ges en­som­hed. Og nu etab­le­rer vi så et stra­te­gisk part­ner­skab med Uni­cef Dan­mark,” si­ger Tue Kilt­gaard Christensen.

Han un­der­stre­ger, at Alm. Brand For­e­nin­ger an­ser Uni­cef Dan­mark som en ”rig­tigt ro­bust part­ner med stær­ke kom­pe­ten­cer og hjer­tet på det ret­te sted”.

”Uni­cef Dan­mark har et fo­kus på at ud­vik­le børns kom­pe­ten­cer, som vi rig­tig godt kan iden­ti­fi­ce­re os med. Ud over, at Uni­cef Dan­mark er vel­kend­te og vel­e­tab­le­re­de, er det sam­ti­dig vig­tigt for os, at or­ga­ni­sa­tio­nen er bredt for­ank­ret over he­le lan­det. Det er es­sen­ti­elt i vo­res ud­de­lings­stra­te­gi ik­ke kun at ha­ve fo­kus ret­tet mod de stør­re by­er som for ek­sem­pel Kø­ben­havn og Aar­hus, men der­i­mod mod det liv, som børn og un­ge le­ver i he­le Dan­mark,” si­ger Tue Klit­gaard Christensen.

Konsoliderer nuværende programmer

Iføl­ge Sus­an­ne Da­hl står det nye tre og et halvt-åri­ge part­ner­skab med Alm. Brand For­e­nin­gen på tre søjler.

”For det før­ste er der ker­ne­ind­sat­sen, hvor en ræk­ke af vo­res nu­væ­ren­de pro­gram­mer bli­ver kon­so­li­de­ret og ud­vik­let – blandt an­det de 70 ret­tig­heds­sko­ler og ind­sat­sen for børn og un­ges tryg­hed on­li­ne. For det an­det er der ud­vik­lings­ram­men, hvor vi i tæt sam­ar­bej­de i en sty­re­grup­pe be­slut­ter, hvil­ke stra­te­gi­ske mær­kesa­ger vi skal pri­o­ri­te­re fra år til år. Og for det tred­je er der de un­der­støt­ten­de ind­sat­ser, som for ek­sem­pel er kom­mu­ni­ka­tion, ana­ly­ser og for­ta­ler­ar­bej­de – alt­så al­le de tvær­gå­en­de ak­ti­vi­te­ter. I sin op­byg­ning ad­skil­ler det­te part­ner­skab sig fra an­dre do­na­tio­ner, vi har mod­ta­get på det na­tio­na­le om­rå­de,” si­ger Unicef-generalsekretæren.

Når hun er sær­de­les glad for den må­de, den nye af­ta­le er skru­et sam­men på, hand­ler det blandt an­det om, at hun fin­der det ”fuld­stæn­dig af­gø­ren­de” for ev­nen til at le­ve­re re­sul­ta­ter, at der bå­de er rum til ud­vik­ling og kon­so­li­de­ring af det ek­si­ste­ren­de, sam­ti­dig med at der er rum til nytænkning.

Jeg har væ­ret en del af fonds- og or­ga­ni­sa­tions­ver­de­nen i me­re end 15 år, og der har i pe­ri­o­der væ­ret ten­den­ser til, at man he­le ti­den skul­le sæt­te nye ud­vik­lings­pro­jek­ter i gang

Sus­an­ne Da­hl – Ge­ne­ral­se­kre­tær, Uni­cef Danmark

”Jeg har væ­ret en del af fonds- og or­ga­ni­sa­tions­ver­de­nen i me­re end 15 år, og der har i pe­ri­o­der væ­ret ten­den­ser til, at man he­le ti­den skul­le sæt­te nye ud­vik­lings­pro­jek­ter i gang. Så jeg har stor respekt for den må­de, som Alm. Brand For­e­nin­gen er gå­et i di­a­log med os, og jeg ser det som en form for blåstem­pling af det go­de ar­bej­de, vi al­le­re­de har gjort, at de ryk­ker tæt­te­re på i et, hvad jeg vil be­teg­ne som til­lids­ba­se­ret part­ner­skab,” si­ger Sus­an­ne Dahl.

- Ser du be­vil­lin­gen fra Alm. Brand For­e­nin­gen som til­lids­ba­se­ret filantropi?

”Til­lids­ba­se­ret filan­tro­pi er en stor glo­bal ten­dens, som man med ret­te kan ind­skri­ve det her part­ner­skab i, og det er en ten­dens, som vi og­så ser i nog­le af vo­res øv­ri­ge part­ner­ska­ber. Det helt sær­li­ge her er, at Alm. Brand For­e­nin­gen bå­de støt­ter grund­drif­ten, men og­så støt­ter en fri ud­vik­lings­pul­je. Der­med be­hø­ver vi ik­ke at ven­te på det næ­ste be­sty­rel­ses­mø­de hos vo­res sam­ar­bejds­part­ner for at kun­ne hand­le,” si­ger Sus­an­ne Dahl.

- Er mo­del­len for part­ner­ska­bet med Alm. Brand For­e­nin­gen den frem­ti­di­ge må­de, som I i Uni­cef øn­sker at la­ve sam­ar­bej­der og partnerskaber?

”Fle­re af vo­res part­ner­ska­ber har al­le­re­de et til­lids­ba­se­ret ele­ment, men den frie ud­vik­lings­ram­me gør det her part­ner­skab unikt. Og vi glæ­der os over, når vi i sti­gen­de grad kan bru­ge mid­ler­ne på sel­ve ind­sat­ser­ne og ik­ke på de til ti­der me­get tun­ge af­rap­por­te­rings­krav. Den ty­pe af part­ner­ska­ber vil vi ger­ne ha­ve fle­re af i frem­ti­den,” un­der­stre­ger Sus­an­ne Dahl.

Lærerigt for begge parter

Tue Klit­gaard Chri­sten­sen er rig­tig glad for sam­ar­bejds­mo­del­len og kal­der den ”en god og in­ter­es­sant mo­del for part­ner­ska­ber af den­ne ska­la” og ”en mo­del, vi er ret fo­rel­ske­de i”. Men der­med ik­ke sagt, at struk­tu­ren i stor stil er kopierbar.

”For­e­nin­gens al­men­nyt­ti­ge ud­de­lin­ger be­gynd­te for min­dre end et halvt år si­den, så vi er nye in­den for det filan­tro­pi­ske om­rå­de, så vi skal selv­føl­ge­lig dra­ge os nog­le er­fa­rin­ger. Men vi tror på, at den struk­tu­rel­le mo­del for part­ner­ska­bet med Uni­cef Dan­mark vil væ­re læ­re­rig for beg­ge par­ter. Det er sam­ti­dig vig­tigt for os at po­in­te­re, at et stra­te­gisk part­ner­skab som det­te med Uni­cef Dan­mark har en unik ka­rak­ter og stør­rel­se, som vi ik­ke kom­mer til at ha­ve man­ge af. Vi øn­sker at ha­ve ud­de­lin­ger og sam­ar­bej­der af for­skel­lig ka­rak­ter og vil ger­ne hol­de he­le pa­let­ten åben,” si­ger Alm. Brand For­e­nin­gens direktør.

Vi har en høj grad af til­lid til Uni­cef Dan­mark, men som re­la­tivt ny i ar­bej­det med ud­de­lin­ger eg­ner den rent til­lids­ba­se­re­de mo­del sig ik­ke til os li­ge nu

Tue Klit­gaard Chri­sten­sen – Di­rek­tør, Alm. Brand Foreningen

Selv­om Tue Klit­gaard Chri­sten­sen bru­ger ud­tryk­ket, at for­e­nin­gen har ”en til­lids­ba­se­ret til­gang” til sam­ar­bej­det, er han me­re for­be­hol­den end Sus­an­ne Da­hl på spørgs­må­let om, hvor­vidt han be­trag­ter den nye af­ta­le med Uni­cef Dan­mark som en form for til­lids­ba­se­ret filantropi.

”Vi har en høj grad af til­lid til Uni­cef Dan­mark, men som re­la­tivt ny i ar­bej­det med ud­de­lin­ger eg­ner den rent til­lids­ba­se­re­de mo­del sig ik­ke til os li­ge nu. Vi vil ger­ne læ­re af dem, vi er i di­a­log og part­ner­skab med, og vi sy­nes, et part­ner­skab skal ind­be­fat­te lø­ben­de di­a­log og ud­vik­ling. Der­u­d­over kom­mer vi jo ud af den fi­nan­si­el­le sek­tor, som tra­di­tio­nelt har fo­kus på ri­si­kosty­ring, så det spil­ler selv­føl­ge­lig og­så ind i vo­res til­gang. Men på sigt kan jeg sag­tens fo­re­stil­le mig, at vi ved min­dre do­na­tio­ner – el­ler nok især be­vil­lin­ger til for­læn­gel­ser af ek­si­ste­ren­de og vel­do­ku­men­te­re­de ind­sat­ser – vil ha­ve en til­lids­ba­se­ret til­gang med be­græn­set op­følg­ning un­der­vejs,” si­ger Tue Klit­gaard Christensen.

Vil du læse artiklen?

Med et abon­ne­ment får du fuld ad­gang til filan​tro​pi​.dk.

Det ko­ster at pro­du­ce­re uaf­hæn­gig og dyb­de­bo­ren­de jour­na­li­stisk. Læs me­re om Filan­tro­pi og se pri­ser­ne for at abon­ne­re her.

Abon­nér

Allerede abonnent? Log ind her:

Skribent

Michael Monty
Michael Monty
Journalist

Læs mere om

Kategorier:

Tags:

Læs også

Forsiden lige nu