Debat: Hvordan kan deltagerbaseret filantropi styrkes i en dansk kontekst?

Vi må ikke blive så optagede af vilde problemer, kompleksitet, underliggende strukturer, workshops og LinkedIn-opslag, at vi taber dem, det hele handler om, af syne, skriver Stefan Brendstrup. Han opstiller tre argumenter for at fonde overvejer at arbejde med deltagerbaseret filantropi.

"Spørgs­må­let er, om fon­de­nes øge­de fo­kus på at de­sig­ne nye ind­sat­ser, på at mo­bi­li­se­re re­le­van­te ak­tø­rer og på at få sam­ar­bej­det mel­lem dem til at fun­ge­re, ri­si­ke­rer at ta­be må­l­grup­per­ne lidt af sy­ne. Om del­ta­ger­ne er ble­vet re­du­ce­ret til sta­ti­stik­ker over an­tal­let af hjem­lø­se, an­de­len af virk­som­he­der der ar­bej­der bæ­re­dyg­tigt og så vi­de­re," spør­ger Ste­fan Brend­strup (Mo­del­fo­to).

De se­ne­re år har filan­tro­pi­en be­væ­get sig i ret­ning af det stra­te­gi­ske, ka­ta­ly­ti­ske el­ler par­ti­ci­pa­to­ri­ske der har det til fæl­les, at fon­de­ne en­ga­ge­rer sig me­re ak­tivt i at ini­ti­e­re og ud­vik­le ind­sat­ser, der for­modes me­re virk­nings­fuldt at kun­ne fin­de svar på de ud­for­drin­ger, vi som sam­fund står over for.

Den­ne be­væ­gel­se er fulgt i ha­len på en lidt smerte­lig er­ken­del­se af, at rig­tig man­ge en­kelt­stå­en­de pro­jek­ter må­ske hver for sig gik me­get godt, men grund­læg­gen­de ik­ke for al­vor for­må­e­de at skub­be til de for­hold, der ska­ber ud­for­drin­ger­ne. Øn­sket var der­for me­re hel­heds­o­ri­en­te­re­de, sy­stem­for­an­dren­de ind­sat­ser, der in­vol­ve­re­de de nød­ven­di­ge ak­tø­rer og fik dem til at i hø­je­re grad at sam­ar­bej­de om det, som de ik­ke kan lø­se hver for sig.

Den­ne be­væ­gel­se er sta­dig un­der ud­vik­ling og fø­rer un­der over­skrif­ter som sy­stem­for­an­dring, mis­sions­o­ri­en­te­ret in­nova­tion, col­lecti­ve im­pact m.fl. til stør­re, me­re lang­sig­te­de og am­bi­tiø­se ind­sat­ser, der for­sø­ger at få bugt med stæ­di­ge pro­ble­mer og kom­plek­se sam­funds­mæs­si­ge udfordringer.

Spørgs­må­let er om vi i vo­res iver for at gø­re det bed­re har mi­stet blik­ket for at gi­ve del­ta­ger­ne hand­le­kraft og er kom­met til at fo­ku­se­re for me­get på strukturerne?

Spørgs­må­let er imid­ler­tid om den øge­de in­vol­ve­ring fra fon­de­nes si­de i at de­sig­ne nye ind­sat­ser, den me­gen fo­kus på mo­bi­li­se­ring af re­le­van­te ak­tø­rer og på at få sam­ar­bej­der­ne mel­lem dem til at fun­ge­re, ri­si­ke­rer at ta­be må­l­grup­per­ne lidt af sy­ne. Om del­ta­ger­ne er ble­vet re­du­ce­ret til sta­ti­stik­ker over an­tal­let af hjem­lø­se, an­de­len af virk­som­he­der der ar­bej­der bæ­re­dyg­tigt osv. Om vi i vo­res iver for at gø­re det bed­re har mi­stet blik­ket for at gi­ve del­ta­ger­ne hand­le­kraft og er kom­met til at fo­ku­se­re for me­get på strukturerne?

Hvorfor arbejde med deltagerbaseret filantropi?

Der er tre år­sa­ger til at over­ve­je om vi i til­stræk­ke­lig grad får in­vol­ve­ret del­ta­ger­ne i igang­sæt­tel­se, ud­vik­ling og gen­nem­fø­rel­se af de man­ge ind­sat­ser, der skal ska­be po­si­ti­ve forandringer:

- Del­ta­ge­r­in­vol­ve­ring kan ska­be me­re re­le­van­te og præ­ci­se indsatser
- Del­ta­ge­r­in­vol­ve­ring kan gø­re ind­sat­ser me­re virksomme
- Del­ta­ge­r­in­vol­ve­ring er etisk me­re forsvarligt

Må­l­grup­per­ne for ind­sat­ser­ne kan for­ven­tes at vi­de, hvad der skal til at for at æn­dre på de­res situation.

Der­for skal vi hu­ske at få de­res per­spek­ti­ver med. I et sam­fund som det dan­ske med stol­te kor­pora­ti­ve tra­di­tio­ner, er vi vant til at tæn­ke i re­præ­sen­ta­tion. Vi er et af de mest or­ga­ni­se­re­de sam­fund, og der er or­ga­ni­sa­tio­ner til at re­præ­sen­te­re næ­sten al­le tæn­ke­li­ge må­l­grup­per, så de­res stem­me bli­ver hørt. Men or­ga­ni­sa­tio­ner­ne må i høj grad ar­bej­de på det ek­si­ste­ren­de sy­stems præ­mis­ser, for ek­sem­pel den må­de pri­va­te fon­de ud­mønt­er de­res mid­ler på. Del­ta­ger­ne har of­te ik­ke for­ud­sæt­nin­ger for at be­gå sig i strukturerne.

Som eva­lu­a­tor mø­der jeg et stort an­tal på pa­pi­ret per­spek­tivri­ge pro­jek­ter, der imid­ler­tid har van­ske­ligt ved at til­træk­ke de del­ta­ge­re, der skul­le ha­ve glæ­de af dem, og som der­ved ik­ke får den øn­ske­de ef­fekt. Der­for tror jeg der lig­ger et po­ten­ti­a­le i øget del­ta­ge­r­in­vol­ve­ring – og­så selv­om den kan væ­re bå­de svær og ressourcekrævende.

Næ­sten al­le pro­jek­ter hand­ler grund­læg­gen­de om at ska­be ram­mer for at få nog­le men­ne­sker til at gø­re no­get an­det, end de gør i dag. Jo me­re man som po­ten­ti­el del­ta­ger i en ind­sats for­står me­nin­gen med den, fø­ler at ha­ve ind­fly­del­se på den, kan re­la­te­re den til sin egen kon­tekst osv., jo me­re sand­syn­ligt er det, at man æn­drer ad­færd. Og man kan ik­ke fo­re­ta­ge ad­færds­æn­drin­ger på an­dres veg­ne, uan­set hvor me­get man bræn­der for det. Der­for er det virk­somt at in­vol­ve­re må­l­grup­per­ne for ind­sat­ser­ne så di­rek­te som muligt.

Men det er og­så et sprog, der rum­mer en in­stru­men­ta­li­se­ring. Hvor må­l­grup­per bli­ver til ud­for­drin­ger, der skal lø­ses, og hvor suc­ces af­hæn­ger af må­l­tal og skaleringsmuligheder

Og en­de­lig er der en etisk di­men­sion af filan­tro­pi, der hand­ler om at ha­ve respekt for de men­ne­sker, hvis liv man kom­mer til at in­ter­ve­ne­re i. Al­le skal mø­des med li­ge­vær­dig­hed og respekt og med de res­sour­cer de be­sid­der. Det er net­op dis­se res­sour­cer der skal ak­ti­ve­res, hvis vi vil gø­re en for­skel. For­an­drings­te­o­ri­er, hy­po­te­ser, virk­som­me me­ka­nis­mer osv. kan væ­re et godt og nød­ven­digt sprog for at ta­le om pro­jek­ter og ind­sat­ser. Men det er og­så et sprog, der rum­mer en in­stru­men­ta­li­se­ring. Hvor må­l­grup­per bli­ver til ud­for­drin­ger, der skal lø­ses, og hvor suc­ces af­hæn­ger af må­l­tal og ska­le­rings­mu­lig­he­der. Men husk al­tid for hvis skyld ind­sat­ser­ne gen­nem­fø­res. Vi må ik­ke mi­ste ev­nen til at sæt­te os i ”den an­dens sted” og age­re der­ud­fra. De­ri lig­ger for mig at se en etisk for­dring, som vi al­drig må glemme.

Kan deltagerbaseret filantropi lade sig gøre?

Som be­skre­vet i fle­re ar­tik­ler her i Filan­tro­pi de se­ne­ste uger flir­ter fle­re fon­de med den del­ta­ger­ba­se­re­de filan­tro­pi – om end de ik­ke er pa­ra­te til at af­gi­ve be­slut­nings­kom­pe­ten­ce. Navn­lig har in­vol­ve­ring af un­ge i ind­sat­ser må­l­ret­tet un­ge få­et stor be­vå­gen­hed og man­ge spæn­den­de ini­ti­a­ti­ver er ble­vet afprøvet.

Per­son­ligt har jeg selv del­ta­get i el­ler fa­ci­li­te­ret et stort an­tal wor­ks­hops m.v., der skul­le af­dæk­ke må­l­grup­pers be­hov. På den bag­grund kan jeg si­ge med stor sik­ker­hed si­ge, at al­le der med øko­no­mi­ske mid­ler for­sø­ger at ska­be grund­lag for po­si­ti­ve for­an­drin­ger er op­ta­get af må­l­grup­per­nes behov.

Min er­fa­ring her­fra er imid­ler­tid og­så, at så­dan­ne wor­ks­hops m.v. of­te af­dæk­ker de for­holds­vis kort­sig­te­de be­hov. De be­hov som del­ta­ger­ne nu og her er op­ta­ge­de af og kan ha­ve svært ved at se ud over. Og det gør det svært at le­ve op til de el­lers fi­ne prin­cip­per, jeg li­ge har op­stil­let. Så hvor­dan kan vej­en frem se ud?

Vejen frem for deltagerbaseret filantropi i en dansk kontekst

Filan­tro­pi ud­spil­ler sig i et spæn­dings­felt mel­lem stra­te­gisk ret­ning og ejer­skab. Vi kan ik­ke und­væ­re no­gen af de­le­ne. Uden stra­te­gisk ret­ning ri­si­ke­rer ind­sat­ser­ne at slin­gre og ik­ke fø­re til de øn­ske­de va­ri­ge for­an­drin­ger. Det ska­ber en træt­hed af pro­jek­ter og ud­for­drer fon­de­nes le­gi­ti­mi­tet. Men uden ejer­skab ri­si­ke­rer ret­nin­gen at bli­ve uden ejer- og føl­ge­skab, og der­med uden den øn­ske­de virk­ning. Det per­spek­tiv vil jeg ger­ne ta­le lidt op. Vi må ik­ke bli­ve så op­ta­ge­de af vil­de pro­ble­mer, kom­plek­si­tet, un­der­lig­gen­de struk­tu­rer, wor­ks­hops og Lin­ke­dIn-op­slag osv. at vi ta­ber dem, det he­le hand­ler om, af syne.

Jeg har i det oven­stå­en­de for­ment­lig ik­ke skre­vet no­get som al­le in­vol­ve­ret i filan­tro­pi på den ene el­ler an-den må­de ik­ke er be­vid­ste om – om end jeg må­ske har truk­ket ar­gu­men­ter­ne lidt op. Hvor­for er del­ta­ge­r­in­vol­ve­ring så gle­det i bag­grun­den? Ud­over det kor­pora­ti­ve ar­gu­ment, så tror jeg det hand­ler om utå­l­mo­dig­hed. Vi vil så ger­ne ska­be hur­ti­ge for­an­drin­ger – helst in­den for tre år.

Det ta­ger tid at ska­be in­vol­ve­ring og sik­re del­ta­gel­se. De ind­le­den­de fa­ser af en ind­sats, hvor vi ud­for­sker de ud­for­drin­ger, der skal hånd­te­res, og hvor vi ud­stik­ker ret­nin­gen, in­den vi går i gang med at ud­vik­le red­ska­ber m.v., sprin­ger vi of­te over i Dan­mark. Og net­op der mi­ster vi ef­ter min vur­de­ring et be­ty­de­ligt ef­fekt­po­ten­ti­a­le. Hvis jeg var filan­trop, vil­le jeg der­for over­ve­je, hvor­dan jeg kun­ne styr­ke min ind­sats i den­ne del af mit virkefelt.

Vil du læse artiklen?

Med et abon­ne­ment får du fuld ad­gang til filan​tro​pi​.dk.

Det ko­ster at pro­du­ce­re uaf­hæn­gig og dyb­de­bo­ren­de jour­na­li­stisk. Læs me­re om Filan­tro­pi og se pri­ser­ne for at abon­ne­re her.

Abon­nér

Allerede abonnent? Log ind her:

Skribent

Læs mere om

Kategorier:

Tags:

Læs også

Forsiden lige nu