Fundraising-begrebet dækker over dét at skaffe midler med et bestemt formål for øje. Midlerne kan være økonomiske og komme fra eksempelvis fonde, virksomheder eller privatpersoner, men der kan også være tale om midler i form af tid, kompetencer eller naturalier.
Hvad enten du arbejder med privat fundraising, fondsansøgninger eller andet, kan du her danne dig et overblik over de vigtigste fundraisingværktøjer- og discipliner i alfabetisk rækkefølge:
Ambassadører
En del ngo’er gør brug af ambassadører i form af kendte mennesker, der støtter op om deres sag og er med til at skabe synlighed. Det kan være en effektiv måde at engagere nye, potentielle donorer på og nå bredere ud med sit budskab.
Nogle fonde og foreninger er også under kongeligt protektorat, og på den måde fungerer kongefamilien som en slags ambassadør for de udvalgte organisationer.
Udover at skabe synlighed, kan brugen af ambassadører også være med til at blåstemple organisationen over for en bestemt målgruppe.
Det kan være yderst effektivt at vælge ambassadører, som allerede er at finde blandt organisationens støtter.
Du kan læse mere her (eksternt link):
https://www.onecause.com/blog/peer-to-peer-ambassador-fundraising/
Ansøgninger til fonde
En stor del af de danske fonde opererer med klassiske fondsansøgninger. Denne disciplin indebærer, at man som ansøger skal danne sig et overblik over mulige fonde og puljer og udvælge en håndfuld af de mest relevante.
Læs fondenes vedtægter, og gør op med dig selv, om dit projekt passer ind i fondens formål.
Det kan, ifølge fundraiseren.dk, være en god idé at gå i dialog med fonden, inden selve ansøgningen skrives. Hav et skarpt pitch nedfældet, når du tager kontakt, lyder rådet.
Når selve ansøgningen skal formuleres, er det vigtigt at være præcis omkring, hvad pengene skal bruges til, hvorfor der er et behov og hvordan projektet kan gavne.
Undersøg altid, hvilke specifikke ansøgningskrav, betingelser og retningslinjer, den enkelte fond har. Hold også øje med om der er faste eller løbende ansøgningsfrister.
Du kan læse mere her (eksternt link):
https://fundraiseren.dk/10-gode-raad-om-fundraising/
Arv- og testamentefundraising
Antallet af danskere, der betænker velgørenhed i deres testamente, er stigende. Tre procent af danskerne skriver i dag en god sag ind i deres testamente, fremgår det af Det Gode Testamentes hjemmeside. Det Gode Testamente er et samarbejde mellem flere end 50 af landets velgørende organisationer.
Arv- og testamentefundraising adskiller sig blandt andet fra andre fundraisingmetoder ved at være en meget langvarig indsats. Desuden er der flere etiske overvejelser og juridiske regler på arveområdet, som det er vigtigt at have for øje.
Indsamlingsorganisationernes Brancheorganisation Isobro har et fagligt netværk for arvefundraising.
Du kan læse mere her (eksterne links):
https://www.isobro.dk/uddannelse-netvaerk/netvaerksoversigt/arv-testamentenetvaerk-laenge-leve-arve-kampagner
https://www.detgodetestamente.dk/
Crowdfunding
Crowdfunding er en måde at fundraise penge på via internettet og kan både bruges af private, virksomheder og organisationer. Tanken bag er, at der er mange, der giver mindre beløb - altså mange bække små gør en stor å.
Pengene kan både gives som donation, lån eller investering. Der findes fire typer af crowdfunding:
Donationsbaseret crowdfunding
Belønningsbaseret crowdfunding
Aktiebaseret crowdfunding
Lånebaseret crowdfunding
Der findes en lang række crowdfunding-platforme såsom boomerang.dk, Flex Funding, Coop Crowdfunding med flere.
Du kan læse mere her (eksternt link):
https://smartmoney.dk/crowdfunding/
Donationer
Både fonde, virksomheder og privatpersoner kan give donationer. For at der er tale om en donation, må der ikke være en modydelse. En donation kan både være økonomisk, men kan også være i form af naturalier.
Donationer vil som oftest være såkaldt frie midler, som ikke er bundet til noget bestemt. Det kan dog øge sandsynligheden for at få en donation, hvis ansøgeren er meget specifik i forhold til at beskrive, hvad donationen skal bruges til.
Hvis fundraisingen retter sig mod privatpersoner, bliver aktiviteten anset som indsamling. Derfor kræver det som hovedregel en tilladelse fra indsamlingsnævnet.
Erhvervsfundraising
En erhvervsfundraiser samler penge ind hos virksomheder, eventuelt via sponsorater eller partnerskaber. Der kan også være tale om andre ydelser, for eksempel, at en virksomhed stiller lokaler, sparring og rådgivning eller medarbejdere til rådighed for den støttede part.
I erhvervsfundraising kan man blandt andet slå på, at donationer til velgørende formål kan bidrage til virksomhedens arbejde med dens CSR-strategi.
Isobro har et fagligt netværk for folk, der arbejder med erhvervsfundraising eller erhvervspartnerskaber.
Du kan læse mere her (eksterne links):
https://www.isobro.dk/uddannelse-netvaerk/netvaerksoversigt/erhvervsfundraising-partnerskaber
Eventfundraising
Eventfundraising er en disciplin, hvor afholdelsen af et event er omdrejningspunktet for indsamling af midler. Det kan være i form af velgørenhedsmiddage, hvor eksempelvis virksomheder betaler en lidt højere pris for at deltage i en aften med middag og underholdning. Der kan også være auktioner eller indsamling i løbet af aftenen.
Eventfundraising kan også bruges til at indsamle midler blandt privatpersoner, blandt andet ved afholdelsen af sportsbegivenheder. Ambassadører, i form af kendte mennesker der støtter sagen, kan også indgå som led i et fundraising-event.
Bemærk, at det kræver tilladelse fra indsamlingsnævnet, hvis formålet med eventet er at indsamle penge.
Du kan læse mere her:
https://fundats.dk/fundraising/eventfundraising-bliver-mere-og-mere-professionaliseret/
Fadderskaber
Nogle indsamlende organisationer tilbyder fadderskaber, hvor donor som oftest får tilsendt et billede og et brev fra sponsorbarnet med jævne mellemrum.
Det er en langsigtet måde at støtte på, som ikke “blot” er nødhjælp, men udviklingshjælp. Et fadderskab er dog ikke bindende og kan opsiges.
Der gives skattefradrag for denne type donation.
Faste støtter
Faste støtter kan bruges som en betegnelse for privatpersoner, der støtter eksempelvis en ngo med et fast beløb hver måned. Det faste støttebeløb er en donation og er derfor fradragsberettiget, modsat et medlemskab.
Forskerstøtte
Forskerstøtte udgør sin egen gren inden for fundraising og har til formål at støtte og rådgive forskere og administrativt personale på universiteter og uddannelsesinstitutioner i at søge om ekstern finansiering og administrere bevillinger.
Fundraisere, der arbejder med forskerstøtte, orienterer sig typisk både mod nationale og internationale puljer og fonde, blandt andet i form af EU-samarbejder.
Desuden retter fundraising til forskerstøtte sig både mod offentlige og private fonde.
Forskerstøtteområdet er organiseret via brancheforeningen DARMA (Danish Association for Research Managers and Administrators).
Du kan læse mere her (eksternt link):
https://darma.dk/
Gamification
Begrebet gamification bruges, når man gør brug af spilelementer i sin fundraising (eller i andre sammenhænge). Det kan være en effektiv metode at bruge i sin fundraising, fordi man kan engagere donorerne på en sjov måde. Det kan også være en metode til at nå ud til nye, mulige donorer.
Ifølge Isobro skaber gamification, og dens brug af belønningssystemer, en umiddelbar tilfredsstillelse, der trækker folk tilbage til en organisation, hjemmeside eller lignende.
Gamification har vist sig at være en effektiv strategi både i forhold til at indhente kundeindsigter, styrke loyaliteten og promovere produkter, skriver Isobro.
Et konkret værktøj, man kan bruge i arbejdet med gamification, er SAPS-modellen. SAPS-modellen (Status, Access, Power, Stuff) er udviklet af Gabe Zicherman og er en tilgang inden for gamification og adfærdsdesign, der er lavet til at analysere og forstå brugeradfærd og motivation.
Du kan læse mere her (eksternt link):
https://www.isobro.dk/nyheder/bring-spil-ind-din-fundraising
Hus- og gadeindsamling
Privat fundraising via hus- og gadeindsamling er reguleret af indsamlingsloven og er som udgangspunkt ikke lovligt.
Visse større organisationer har dog mulighed for at søge om at få en særlig tilladelse til hus- og/eller gadeindsamling af Indsamlingsnævnet.
Ifølge Civilstyrelsen er en husindsamling defineret ved, at borgere opsøges personligt på deres private bopæl eller ved telefoniske henvendelser med opfordring til at yde bidrag til et bestemt formål.
Der er tale om en gadeindsamling, når en indsamler opsøger borgere på gaden og opfordrer dem til at give et bidrag til et bestemt formål.
Der er dog ikke tale om gadeindsamling, hvis en facer opsøger borgere på gaden og opfordrer dem til at blive medlemmer af deres forening.
Bemærk, at Isobro har opstillet etiske retningslinjer for face-to-face-medarbejdere.
Du kan læse mere her (eksterne links):
https://isobro.dk/files/media/document/Etiske%20retningslinjer%20for%20F2F.pdf
Indsamlingsshows
Lige siden 1957 har Danmarks Radio afholdt indsamlingsshows. I dag er det i regi af Danmarks Indsamling, hvor 12 nødhjælpsorganisationer er gået sammen.
Derudover er der en række årlige indsamlingsshows i tv, bl.a. Knæk Cancer og Hjertegalla. Nogle indsamlingsshows giver donorer mulighed for at vinde præmier i form af eksempelvis en bil.
Fordelen ved tv-indsamlingsshows er, at de giver stor synlighed om sagen. Ulempen er, at produktionen koster mange penge, og at en del midler går til drift.
Institutionelle donorer
Mange ngo’er og foreninger rejser penge fra institutionelle donorer. Institutionelle donorer er et begreb, der dækker over midler fra EU, staten, en kommune eller en fond.
Medlemsskaber
Foreninger kan skaffe indtjening ved at opkræve kontingent fra medlemmer. Der findes forskellige medlemskaber. For eksempel kan man udbyde støttemedlemsskaber, som indebærer, at støttemedlemmet støtter op om sagen, men ikke har stemmeret til generalforsamlingen og lignende.
Der vil typisk være en modydelse i form af et medlemsblad eller andet. Derfor anses det beløb, som et kontingent koster, ikke som en gave eller donation, og derfor er beløbet ikke fradragsberettiget.
Online fundraising
Som med alt andet i samfundet er fundraising også i stigende grad noget, der foregår digitalt.
Online fundraising er en term, der blandt andet kan bruges om de værktøjer, man kan gøre brug af, når man samler penge ind via nettet.
Det kan blandt andet være den onlineformular, en organisation præsenterer på sin hjemmeside, hvor mulige donorer eksempelvis kan vælge mellem tre forskellige støttebeløb.
Det er vigtigt at have for øje, at udfyldning af formularen og betalingen skal være nem og skal fungere på mobile platforme. Det er også vigtigt, at der tilbydes forskellige betalingsformer, for eksempel Mobile Pay, Betalingsservice, kortbetaling, sms-betaling mm.
Du kan læse mere her (eksternt link):
https://www.onlinefundraising.dk/produktet/flere-donationer-pa-din-hjemmeside/
Partnerskaber
At indgå partnerskaber er en udbredt filantropisk metode, som kan få indvirkning på din fundraising på den måde, at det kan være lettere at opnå fondsstøtte, hvis du har indgået et partnerskab med en samarbejdspartner, som har de helt rette kompetencer.
Et partnerskab, der indgås i forbindelse med en ansøgningsproces, kaldes et konsortium.
Privat fundraising
Privat fundraising dækker over indsamling af midler fra privatpersoner og bruges typisk i ngo-sektoren, hvor privatpersoner donerer penge til en god sag.
Puljer
En pulje er som oftest målrettet et særligt indsatsområde. Hvis ens projekt er inden for det definerede område, kan man ansøge om at få del i puljen. Vær opmærksom på, hvilke nye puljer der bliver udmøntet og på ansøgningsfrister.
Både staten, kommuner og private fonde kan udmønte puljer.
Du kan finde en samlet oversigt over statslige puljer her: https://www.statens-tilskudspuljer.dk/
Sms-fundraising
Sms er en effektiv måde at fundraise på, hvis du henvender dig til privatpersoner, fordi mobilen altid er lige ved hånden. Ifølge onlinefundraising.dk læses 90 procent af alle sms’er inden for de første tre minutter, hvilket er en markant højere åbningsrate end eksempelvis e-mails.
Sms kan både bruges til at opsamle leads eller til egentlige donationer eller kommunikation med medlemmer eller støtter.
Du kan læse mere her (eksternt link):
https://www.onlinefundraising.dk/ti-mader-du-kan-fundraise-via-sms/
Sponsorater
Et sponsorat kommer typisk fra en virksomhed, som enten støtter økonomisk eller donerer noget bestemt til en forening eller andet. Der vil være en modydelse i form af, at virksomheden for eksempel får reklame på foreningens hjemmeside eller andet.
Ved indgåelse af en sponsoraftale er det vigtigt at gøre sig klart, hvilken værdi modydelsen har, ligesom der skal udstikkes nogle klare retningslinjer for, for eksempel hvor længe virksomhedens navn skal stå på foreningens hjemmeside.
Virksomheder kan få fradrag for sponsorater jf. Ligningsloven, og derfor er det ekstra attraktivt for dem at støtte som en del af deres markedsføring, fremgår det af frivillighed.dk.
Du kan læse mere her (eksternt link):
https://frivillighed.dk/guides/alternativer-til-klassisk-fundraising-via-puljer-og-fonde
Telemarketing
Den personlige samtale er et uhyre effektivt fundraisingværktøj. Men det er vigtigt at være opmærksom på lovgivningen på feltet, før din organisation giver sig i kast med telemarketing.
Velgørende organisationer og almennyttige foreninger må godt kontakte folk uopfordret via telefon og tilbyde medlemskab, men det er i udgangspunktet ulovligt og kræver tilladelse fra indsamlingsnævnet at ringe og bede om donationer.
Vær opmærksom på Robinsonlisten, som er et register over forbrugere, der har frabedt sig uopfordrede henvendelser.
Hvis din organisation har etableret en forbindelse til en mulig donor, fordi vedkommende for eksempel har støttet med en enkeltdonation, må du godt ringe op og spørge, om vedkommende har lyst til at donere fast.
Gør dig klart, hvad målet med din telemarketingindsats er. Er det at hverve nye medlemmer? Fastholdelse eller måske opgradering af eksisterende medlemmer?
Bemærk, at Isobro har udarbejdet etiske retningslinjer for brugen af telemarketing.
Du kan læse mere her (eksternt link):
www.onlinefundraising.dk/6-gode-raad-saadan-kommer-du-i-gang-med-telemarketing/
Er der noget, vi har overset, eller har du et tip? Så skriv til os på kontakt@filantropi.dk