Når sygdomsbekæmpelse er udfordret på identifikation: Hvordan fundraiser mindre kendte sygdomsorganisationer?

Fundraising er essentielt for alle ngo’er, men hvilke værktøjer bruger man, og hvordan bringer man sig selv i spil, når man er en mindre og knap så kendt sygdomsorganisation? Det fortæller Scleroseforeningen, Psoriasisforeningen, Depressionsforeningen og Parkinsonforeningen om.

Gul­dæg­get blandt Sc­lero­se­for­e­nin­gens fun­dra­i­sing-events er cy­kel­lø­bet Cy­kel­ner­ven, som af­hol­des i Frank­rig. Det er 12. år, for­e­nin­gen af­vik­ler even­tet, som sid­ste år ind­tjen­te 12,9 mil­li­o­ner kro­ner (Fo­to: Jakob Helbig).

Hvad gør man egent­lig, når man som or­ga­ni­sa­tion ar­bej­der med vig­ti­ge syg­dom­me, som li­der den skæb­ne at væ­re knap så kend­te som de sto­re folkesygdomme.

El­ler når man skal rej­se pen­ge til en min­dre or­ga­ni­sa­tion, der ik­ke kan løf­te dør-til-dør-land­s­ind­sam­lin­ger el­ler har sto­re ind­sam­lingsshow på tv som Knæk Can­cer el­ler Hjertegalla?

Hvil­ke værk­tø­jer bru­ger man, og hvor­dan brin­ger man sig selv i spil, så den alt­af­gø­ren­de fun­dra­i­sing hen­tes hjem og for­e­nin­gens for­mål kan opfyldes?

Det har Filan­tro­pi talt med Sc­lero­se­for­e­nin­gen, Pso­ri­a­sis­for­e­nin­gen, De­pres­sions­for­e­nin­gen og Par­kin­son­for­e­nin­gen om.

Scleroseforeningen satser på eventfundraising

Sc­lero­se­for­e­nin­gen ar­bej­der med en lang ræk­ke værk­tø­jer in­den for fun­dra­i­sing, og event­fun­dra­i­sing bru­ges i stor stil, for­di de for­skel­le events øger kend­ska­bet til bå­de syg­dom og forening.

”He­le event­de­len er et ben, vi ser sto­re mu­lig­he­der i, for­di vo­res events sør­ger for, at vi kom­mer ud til et pu­bli­kum, vi el­lers al­drig vil­le nå ud til. Så vo­res events fun­ge­rer som re­k­la­me­søj­le for os og sik­rer en langt bre­de­re ræk­ke­vid­de,” for­tæl­ler Mo­gens Dam­gaard, chef for kom­mu­ni­ka­tion, fun­dra­i­sing og part­ner­ska­ber hos Scleroseforeningen.

Gul­dæg­get blandt Sc­lero­se­for­e­nin­gens events er det år­li­ge cy­kel­løb Cy­kel­ner­ven med sport­sjour­na­list Den­nis Rit­ter som ambassadør.

”Det er Dan­marks hår­de­ste vel­gø­ren­hed­s­e­vent, hvor vi hvert år i ju­ni ar­ran­ge­rer et cy­kel­løb i Frank­rig, hvor del­ta­ger­ne cyk­ler de mest af­gø­ren­de Tour de Fran­ce-stig­nin­ger fra årets løb. Når du del­ta­ger som cy­kel­ryt­ter, for­plig­ter du dig sam­ti­dig til et ind­sam­lings­mål på mini­mum 15.000 kro­ner,” for­kla­rer Mo­gens Damgaard.

Sc­lero­se­for­e­nin­gen ar­ran­ge­rer Cy­kel­ner­ven for 12. år, og sid­ste år ind­tjen­te lø­bet 12,9 mil­li­o­ner kro­ner til foreningen.

”Det er helt al­min­de­li­ge cy­ke­len­tu­si­a­ster, der fun­dra­i­ser – her­i­blandt ken­dis­ser. De hol­der mid­da­ge og la­ver ege­nind­sam­lin­ger,” for­tæl­ler Mo­gens Damgaard.

Sc­lero­se­for­e­nin­gen står og­så bag gå-even­ten You Go, hvor del­ta­ger­ne skal gå 100 ki­lo­me­ter i lø­bet af maj må­ned. Sid­ste år ind­brag­te den event 1,8 mil­li­o­ner kroner.

En an­den event er Årets vig­tig­ste mid­dag, hvor del­ta­ger­ne skal la­ve en mid­dag for seks men­ne­sker til en ku­vert­pris á 300 kro­ner. Her blev der sid­ste år fun­dra­i­set for en mil­li­on kroner.

”Som vært får du en op­skrift og et ga­ve­kort til mad – sponso­re­ret af Re­ma 1000, så ved at la­ve en god mid­dag støt­ter du en god sag,” for­tæl­ler Mo­gens Damgaard.

Fle­re events er un­der ud­vik­ling, og sid­ste år ar­ran­ge­re­de Sc­lero­se­for­e­nin­gen for før­ste gang cy­kel­tu­ren Mo­unt Ven­toux i en we­e­kend i sep­tem­ber. Her blev der hen­tet 700.000 kro­ner hjem.

Landsindsamling øger kendskabet

Sc­lero­se­for­e­nin­gen har tre for­mål. Det ene hand­ler om at fjer­ne sk­lero­se fra jor­dens over­fla­de. Det an­det om at gø­re li­vet for men­ne­sker med sk­lero­se så nemt som mu­ligt, og det tred­je om at op­ly­se om sygdommen.

”Det er ek­stremt vig­tigt, at den bre­de be­folk­ning har et kend­skab til syg­dom­men, for det er nem­me­re at le­ve med sk­lero­se, når folk ved, hvad det er. Kend­ska­bet er og­så vig­tigt, når det kom­mer til fun­dra­i­sing,” po­in­te­r­er Mo­gens Damgaard.

Sc­lero­se­for­e­nin­gen be­vil­ger og­så pen­ge til forsk­ning, hvor et uaf­hæn­gigt forsk­nings­råd for­de­ler pen­ge­ne. Sid­ste år gav for­e­nin­gen et re­kord­be­løb på 10 mil­li­o­ner kro­ner til forsk­ning i sklerose.

Det er ek­stremt vig­tigt, at den bre­de be­folk­ning har et kend­skab til syg­dom­men, for det er nem­me­re at le­ve med sk­lero­se, når folk ved, hvad det er

Mo­gens Dam­gaard – Chef for kom­mu­ni­ka­tion, fun­dra­i­sing og part­ner­ska­ber hos Scleroseforeningen

”Vi fi­nan­si­e­rer me­re end halv­de­len af den sam­le­de sk­lero­se­forsk­ning i Dan­mark og støt­ter og­så in­ter­na­tio­na­le ini­ti­a­ti­ver,” si­ger Mo­gens Damgaard.

I alt har Sc­lero­se­for­e­nin­gen en år­lig om­sæt­ning på om­kring 110 mil­li­o­ner kro­ner. Om­kring 20 mil­li­o­ner af dem kom­mer fra et kor­ps af fa­ste pri­va­te givere.

Li­ge nu er 19.000 dan­ske­re di­ag­no­sti­ce­ret med sk­lero­se, og syv ud af 10 af dem er med­lem hos Sc­lero­se­for­e­nin­gen, der i alt har 55.000 med­lem­mer og pri­va­te bidragsydere.

For­e­nin­gen gør og­så brug af en år­lig land­s­ind­sam­ling, hvor de går rundt og stem­mer dørklok­ker hos dan­sker­ne. I 2024 ind­sam­le­de de 6,5 mil­li­o­ner kro­ner på den front.

”Nog­le me­ner, land­s­ind­sam­lin­ger er old school, jeg ser det som et frem­ra­gen­de værk­tøj. For en land­s­ind­sam­ling er ik­ke ba­re en ind­sam­ling. Det gi­ver in­ter­per­so­nel­le re­la­tio­ner og øger kend­skabs­gra­den,” si­ger Mo­gens Damgaard.

Fundraising som eksistensgrundlag

Ar­ve­fun­dra­i­sing er og­så en vig­tig del af Sc­lero­se­for­e­nin­gens fundraising.

”Det er svin­gen­de, hvad vi får ind, men i snit i hvert fald 10 mil­li­o­ner kro­ner år­ligt,” si­ger Mo­gens Damgaard

Et an­det vig­tigt ben er fun­dra­i­sing hos fonde.

”Dan­mark er bro­de­ret med fon­de, så vi sen­der man­ge fonds­an­søg­nin­ger ud. Vi har nog­le bre­de og fa­ste støt­ter. Østif­ter­ne har vi et part­ner­skab med, hvor de gi­ver pen­ge til vo­res bør­ne­camp. Og­så Hem­pel Fon­den er tæt knyt­tet til vo­res sag. An­dre fon­de som Hel­se­fon­den sø­ger vi til spe­ci­fik­ke forsk­nings­an­søg­nin­ger,” for­tæl­ler han.

Mo­gens Dam­gaard an­slår, at de år­ligt hen­ter i gen­nem­snit fem mil­li­o­ner kro­ner ind via fon­de­ne, men det svin­ger. Sid­ste år fik Sc­lero­se­for­e­nin­gen for ek­sem­pel 4,5 mil­li­o­ner kro­ner fra Trygfonden.

”Vi har lagt en stra­te­gi om at sø­ge til sto­re pro­jek­ter, da det uli­ge er me­get nem­me­re at få en stor po­r­tion pen­ge end at skul­le sø­ge en mas­se små be­løb hos en mas­se for­skel­li­ge fonde.”

Sc­lero­se­for­e­nin­gens 43 lo­ka­laf­de­lin­ger fun­dra­i­ser og­så – bå­de hos kom­mu­ner og ved lo­ka­le fonde.

Et sid­ste ben er cor­pora­te-de­len, hvor der fun­dra­i­ses hos pri­va­te virk­som­he­der – blandt an­det hos me­di­ci­nal­fir­ma­er med læ­ge­mid­ler in­den for sk­lero­se, her­un­der Ro­che og Sanofi.

”Sam­let set får vi do­na­tio­ner fra er­hvervs­li­vet i stør­rel­ses­or­de­nen på to mil­li­o­ner kro­ner år­ligt,” si­ger Mo­gens Damgaard.

I alt ar­bej­der 60 me­d­ar­bej­de­re i Sc­lero­se­for­e­nin­gens se­kre­ta­ri­at i Val­by – her­af ar­bej­der om­kring 11 per­so­ner di­rek­te med fundraising.

”Men al­le bi­dra­ger til fun­dra­i­sing, da det jo er he­le vo­res ek­si­stens­grund­lag,” po­in­te­r­er Mo­gens Damgaard.

Sådan gør Parkinsonforeningen

Par­kin­son­for­e­nin­gen ar­bej­der for bed­re livsvil­kår for men­ne­sker med Par­kin­sons syg­dom og de­res på­rø­ren­de. Syg­dom­men er en af de hyp­pig­ste neu­ro­lo­gi­ske syg­dom­me, og i Dan­mark le­ver op til 12.000 men­ne­sker med Par­kin­sons sygdom.

For­e­nin­gen har et to­delt for­mål: Dels at sik­re så go­de liv som mu­ligt for par­kin­son­pa­tien­ter og dels at ud­ryd­de syg­dom­men på sigt.

Al fun­dra­i­sing sker in­ter­nt i or­ga­ni­sa­tio­nen og fo­re­går især hos fon­de, for­skel­li­ge of­fent­li­ge sund­heds­pul­jer og pri­va­te me­di­ci­nal­virk­som­he­der som Abbvie og Con­va­tec, der ar­bej­der in­den for Par­kin­sons sygdom.

For­e­nin­gens 70 lo­ka­le klub­ber for­delt på 15 kred­se rej­ser og­så mid­ler lo­kalt fra blandt an­det kom­mu­ner og lo­ka­le fonde.

”Fon­de­ne er en væ­sent­lig bi­drag­sy­der. Her i ja­nu­ar fik vi for ek­sem­pel 1,8 mil­li­o­ner kro­ner fra Tryg­fon­den til sær­li­ge triv­sels­op­hold for men­ne­sker med frem­skre­den par­kin­son og de­res på­rø­ren­de,” for­tæl­ler Ul­rik Ga­de Hu­sted, team­le­der i Parkinsonforeningen.

For­e­nin­gen har og­så et forsk­nings­råd, hvor­fra de ud­de­ler om­kring fi­re mil­li­o­ner kro­ner år­ligt til forsk­ning. For­e­nin­gen fun­dra­i­ser ik­ke spe­ci­fikt til forsk­ning, men lø­ben­de mod­ta­ger Par­kin­son­for­e­nin­gen for­måls­be­stem­te mid­ler via ar­ve­fun­dra­i­sing. I 2023 fik Par­kin­son­for­e­nin­gen for ek­sem­pel ar­ve­mid­ler på 5,6 mil­li­o­ner kro­ner te­sta­men­te­ret til forskning.

”Vo­res forsk­nings­mid­ler er en drå­be i ha­vet, men of­te age­rer vo­res støt­te en blåstem­pling af pro­jek­tet og kan der­med ba­ne vej­en for yder­li­ge­re støt­te,” for­tæl­ler Ul­rik Ga­de Husted.

Par­kin­son­for­e­nin­gen har i dag 11.500 med­lem­mer, og fun­dra­i­sing hos pri­va­te sker især hos de ek­si­ste­ren­de medlemmer.

Det er svært at fun­dra­i­se bre­de­re hos pri­va­te, for der skal helst væ­re en iden­ti­fi­ka­tion for at vil­le do­ne­re penge

Ul­rik Ga­de Hu­sted – Team­le­der i Parkinsonforeningen

”Det er svært at fun­dra­i­se bre­de­re hos pri­va­te, for der skal helst væ­re en iden­ti­fi­ka­tion for at vil­le do­ne­re pen­ge. Når kræf­t­om­rå­det kan fun­dra­i­se man­ge pen­ge, er det for­di al­le ken­der no­gen, der har haft kræft,” me­ner Ul­rik Ga­de Husted.

”Fun­dra­i­sing hos pri­va­te har ik­ke væ­ret så højt pri­o­ri­te­ret hos os tid­li­ge­re, men vi har øget vo­res fo­kus og blandt an­det skif­tet ud­by­der i for­hold til mu­lig­hed for do­na­tio­ner og op­ret­tel­se af pri­va­te ind­sam­lin­ger på vo­res hjem­mesi­de. Så det er ble­vet nemt at klik­ke ind og op­ret­te eg­ne ind­sam­lin­ger til fød­sels­dag, be­gra­vel­se el­ler an­det,” for­tæl­ler Ul­rik Ga­de Husted.

I 2024 modt­og Par­kin­son­for­e­nin­gen ga­ver og do­na­tio­ner fra pri­va­te på cir­ka 1,4 mil­li­o­ner kro­ner – hvil­ket sva­re­de til om­kring 16 pro­cent af for­e­nin­gens sam­le­de ind­tæg­ter på knap ni mil­li­o­ner kroner.

For­e­nin­gen af­sø­ger lø­ben­de nye ind­tægtskil­der. Sid­ste år for­søg­te for­e­nin­gen via fri­vil­li­ge i de lo­ka­le klub­ber at sæl­ge lod­sed­ler, men der var ik­ke in­ter­es­se for at sæl­ge lod­der. Lot­te­ri­et kom der­for al­drig i gang, for­tæl­ler Ul­rik Ga­de Husted.

Psoriasisforeningen fundraiser på flere niveauer

Pso­ri­a­sis­for­e­nin­gen kæm­per for bed­re vil­kår og livskva­li­tet for men­ne­sker med pso­ri­a­sis i hud og led og de­res på­rø­ren­de. Om­kring 200.000 dan­ske­re har pso­ri­a­sis, og en af ho­ved­op­ga­ver­ne for for­e­nin­gen er op­lys­ning om sygdommen.

For­e­nin­gen står og­så bag en forsk­nings­fond, hvor­fra der år­ligt ud­de­les le­ga­ter for op imod en halv mil­li­on kro­ner til at frem­me forsk­ning i pso­ri­a­sis og pso­ri­a­sis­gigt. Og­så her be­trag­tes støt­ten som en blåstem­pling af et forskningsprojekt.

”Vi fun­dra­i­ser på fle­re ni­veau­er. Vo­res ind­tæg­ter for­de­ler sig næ­sten li­ge­ligt med en tred­je­del fra fon­de og virk­som­he­der, en tred­je­del fra ud­lod­nings­mid­ler og an­dre of­fent­li­ge mid­ler og en tred­je­del fra med­lem­mer og an­dre pri­va­te do­no­rer,” for­tæl­ler Lars Fogt Wer­ner, di­rek­tør i Psoriasisforeningen.

Hvert af de tre ben ind­brin­ger om­kring 1,5 mil­li­o­ner kro­ner årligt.

Lars Fogt Wer­ner frem­hæ­ver Leo Fon­det, som en af dem, der lø­ben­de støt­ter Pso­ri­a­sis­for­e­nin­gen, og han ser det som ”hel­digt”, at vi i Dan­mark har et me­di­ci­nal­fir­ma med fo­kus på hud­syg­dom­me – blandt an­det pso­ri­a­sis. Leo Fon­det er dog langt fra den ene­ste fond, Pso­ri­a­sis­for­e­nin­gen sø­ger pen­ge hos.

”Vi sen­der nok et par hund­re­de fonds­an­søg­nin­ger ud om året - til små og sto­re fon­de – om støt­te til blandt an­det op­lys­nings­kampag­ner i for­bin­del­se med Ver­dens Pso­ri­a­sis­dag, ud­vik­ling af pa­tient­s­tøt­te-ma­te­ri­a­ler og af­hol­del­se af bør­ne- og un­gewe­e­kend,” for­tæl­ler Lars Fogt Werner.

Der­u­d­over fun­dra­i­ser Pso­ri­a­sis­for­e­nin­gen hos kom­merci­el­le virk­som­he­der med læ­ge­mid­ler in­den for fel­tet – blandt an­det Novar­tis og Pfizer.

”Her kan væ­re ta­le om bå­de an­non­ce­ind­tæg­ter til vo­res med­lems­blad Hud og Hel­se el­ler støt­te på an­den vis,” si­ger han.

Den of­fent­li­ge fun­dra­i­sing sker dels via for­e­nin­gens lo­ka­le for­e­nin­ger, der sø­ger kom­mu­na­le mid­ler, og dels via for­skel­li­ge stats­li­ge puljer.

”Vi har en in­tern del­tids­an­sat til at fun­dra­i­se hos pri­va­te – bå­de fon­de, virk­som­he­der og en­kelt­per­so­ner. Til de stats­li­ge og mi­ni­ste­ri­el­le pul­jer hy­rer vi ek­ster­ne fun­dra­i­se­re ind,” for­tæl­ler Lars Fogt Werner.

Med 200.000 di­ag­no­sti­ce­re­de dan­ske­re vil vi dog ger­ne bre­de­re ud, så vi bru­ger blog­ge­re, in­flu­en­cers og ambassadører

Lars Fogt Wer­ner – Di­rek­tør i Psoriasisforeningen

Pso­ri­a­sis­for­e­nin­gen har 4.500 med­lem­mer, og hi­sto­risk set har det pri­mært væ­ret hos med­lem­mer­ne, at for­e­nin­gen kun­ne fundraise.

”Med 200.000 di­ag­no­sti­ce­re­de dan­ske­re vil vi dog ger­ne bre­de­re ud, så vi bru­ger blog­ge­re, in­flu­en­cers og am­bas­sa­dø­rer, og når vi la­ver land­s­ind­sam­ling til vo­res forsk­nings­fond i april må­ned, be­der vi bå­de med­lem­mer og an­dre pri­va­te om at do­ne­re pen­ge. Via e-mails og via kampag­ner på de so­ci­a­le me­di­er. Vi har ik­ke en stør­rel­se som Kræf­tens Be­kæm­pel­se, Hjer­te­for­e­nin­gen el­ler Rø­de Kors til hver­ken tv-an­non­cer el­ler at gå rundt med ras­lebøs­sen,” si­ger Lars Fogt Werner.

Ar­ve­fun­dra­i­sing er og­så et fo­kus­punkt, og Pso­ri­a­sis­for­e­nin­gen er med­lem af Det Go­de Te­sta­men­te, hvor me­re end 50 ngo’er er gå­et sam­men for at op­ly­se om de skat­te­mæs­si­ge for­de­le og in­spi­re­re til at be­gun­sti­ge vel­gø­ren­de or­ga­ni­sa­tio­ner via testamente.

”For os er det en lang­sig­tet in­ve­ste­ring, og det gi­ver be­stemt no­get at væ­re med i Det Go­de Te­sta­men­te,” for­tæl­ler Lars Fogt Werner.

Et ny­e­re om­rå­de for fun­dra­i­sing hos Pso­ri­a­sis­for­e­nin­gen er part­ner­ska­bet med OK ben­zin. Her kan pri­va­te væl­ge at støt­te Pso­ri­a­sis­for­e­nin­gen, hver gang de tan­ker ben­zin el­ler di­e­sel hos OK ben­zin. Sid­ste år gav det om­kring 10.000 kro­ner til Psoriasisforeningen.

Nye værktøjer i brug hos Depressionsforeningen

De­pres­sions­for­e­nin­gen ar­bej­der med bå­de op­lys­ning, af­stig­ma­ti­se­ring, in­ter­es­se­va­re­ta­gel­se, net­værk og ska­bel­se af fællesskaber.

For­e­nin­gen har, iføl­ge ge­ne­ral­se­kre­tær Mor­ten Ron­nen­berg Møl­ler, en år­lig om­sæt­ning på mel­lem 10 og 15 mil­li­o­ner kroner.

Fun­dra­i­sin­gen fo­re­går blandt an­det hos pri­va­te fon­de, of­fent­li­ge pul­jer og me­di­ci­nal­virk­som­he­der i Dan­mark som Lund­beck, Jo­hn­son & Jon­h­son og Te­va, der sæl­ger de­pres­sions­læ­ge­mid­ler. Sidst­nævn­te kil­de bi­dra­ger med om­kring en pro­cent af for­e­nin­gens omsætning.

”Det er først og frem­mest mig, der står for at ko­or­di­ne­re al­le de for­skel­li­ge for­mer for fun­dra­i­sing, men når det gæl­der fonds­an­søg­nin­ger, er det no­get al­le vo­res aka­de­mi­ske me­d­ar­bej­de­re – fra stu­den­ter­hjæl­per til chef - ar­bej­der med. Nog­le gan­ge la­ves fonds­an­søg­nin­gen i sam­ar­bej­de med en eks­pert, hvor eks­per­ten så er med til at skri­ve an­søg­nin­gen,” for­tæl­ler Mor­ten Ron­nen­berg Møller.

De ind­kom­ne mid­ler fra fun­dra­i­sing for­de­ler sig no­gen­lun­de li­ge­ligt mel­lem of­fent­li­ge pul­jer og pri­va­te kil­der: fon­de, virk­som­he­der og enkeltpersoner.

Vi har pt. om­kring 1.700 med­lem­mer, og det er først det se­ne­ste år til halvan­det, at vi er be­gyndt at sæt­te ak­tivt fo­kus på fun­dra­i­sing fra pri­va­te – di­rek­te fra hjemmesiden

Mor­ten Ron­nen­berg Møl­ler – Ge­ne­ral­se­kre­tær i Depressionsforeningen

”Vi har pt. om­kring 1.700 med­lem­mer, og det er først det se­ne­ste år til halvan­det, at vi er be­gyndt at sæt­te ak­tivt fo­kus på fun­dra­i­sing fra pri­va­te – di­rek­te fra hjem­mesi­den,” for­tæl­ler Mor­ten Ron­nen­berg Møller.

For­e­nin­gen ar­bej­der og­så med mi­kro­do­na­tio­ner via pri­va­te ind­sam­lin­ger, hvor folk for ek­sem­pel svøm­mer el­ler lø­ber for at støt­te De­pres­sions­for­e­nin­gen. Ty­pisk sat i værk af nog­le af for­e­nin­gens medlemmer.

De­pres­sions­for­e­nin­gen har og­så meldt sig ind i Det Go­de Te­sta­men­te i håb om, at pri­va­te vil be­tæn­ke for­e­nin­gen i de­res testamenter.

”Ar­ve­fun­dra­i­sing er et nyt stra­te­gisk fo­kus, og vi tror på, at det år­li­ge be­løb på 40.000 kro­ner til Det Go­de Te­sta­men­te vil kun­ne sva­re sig på den lan­ge ba­ne. Det er en kva­li­fi­ce­ret lot­to­kupon,” si­ger Mor­ten Ron­nen­berg Møller.

Vil du læse artiklen?

Med et abon­ne­ment får du fuld ad­gang til filan​tro​pi​.dk.

Det ko­ster at pro­du­ce­re uaf­hæn­gig og dyb­de­bo­ren­de jour­na­li­stisk. Læs me­re om Filan­tro­pi og se pri­ser­ne for at abon­ne­re her.

Abon­nér

Allerede abonnent? Log ind her:

Annoncespot_img

Skribent

Læs mere om

Kategorier:

Tags:

Læs også

Forsiden lige nu