Topledelsen i ngo’er bruger stadig mere tid på fundraising

Fundraising har topprioritet i mange ngo’er og involverer i stigende grad topledelsen. Det fastslår direktørerne i både Gigtforeningen og Børns Vilkår. ”Der er ingen tvivl om, at jeg bruger mere tid på fundraising nu, end da jeg startede som direktør for ni år siden,” siger Mette Bryde Lind fra Gigtforeningen. I SOS Børnebyerne bruger direktøren over halvdelen af sin arbejdstid på fundraising, men han har samtidig oplevelsen af, at det mere og mere er blevet en ”holddisciplin”.

Di­rek­tør i Gig­for­e­nin­gen Met­te Bry­de Lind, di­rek­tør i SOS Bør­ne­by­er­ne Mads Klæ­strup Kri­sten­sen og di­rek­tør i Børns Vil­kår Ras­mus Kjel­da­hl bru­ger al­le en stor den af de­res ar­bejds­tid på fundraising.

Ord­val­get er lidt for­skel­ligt, men es­sen­sen er den sam­me, når man spør­ger di­rek­tø­rer­ne i tre sto­re dan­ske ngo’er, hvor vig­tig fun­dra­i­sing er for organisationen.

”Fun­dra­i­sing har helt grund­læg­gen­de en af­gø­ren­de be­tyd­ning for os,” si­ger den ad­mi­ni­stre­ren­de di­rek­tør i Gigt­for­e­nin­gen Met­te Bry­de Lind.

”Jeg be­trag­ter det som en sinds­sygt vig­tig op­ga­ve at skaf­fe pen­ge til vo­res ar­bej­de,” fast­slår di­rek­tør i Børns Vil­kår Ras­mus Kjeldahl.

”Fun­dra­i­sing er su­per­vig­tigt for os. De pen­ge, der kom­mer ind, er helt af­gø­ren­de for, at vi for­mår at flyt­te res­sour­cer ud til de børn, hvis ret­tig­he­der vi er sat i ver­den for at vær­ne om og byg­ge op,” ly­der det fra ad­mi­ni­stre­ren­de di­rek­tør i SOS Bør­ne­by­er­ne Mads Klæ­strup Kristensen.

Den fun­dra­i­sing, hvis be­tyd­ning iføl­ge di­rek­tø­rer­ne er så af­gø­ren­de, in­vol­ve­rer i sti­gen­de grad ngo’ernes top­le­del­ser. Net­op di­rek­tø­rer­ne spil­ler en vok­sen­de rol­le i be­stræ­bel­ser­ne på at skaf­fe pen­ge, blandt an­det ved at gø­re brug af de­res net­værk, som døråb­ner på mø­der og som vi­tal ak­tør i for­be­re­del­ser­ne til af­gø­ren­de sam­ta­ler med po­ten­ti­el­le donorer.

Men og­så ngo’ernes be­sty­rel­ser har stor be­tyd­ning i den til­spid­se­de kamp om fon­de­nes og virk­som­he­der­nes øko­no­mi­ske op­mærk­som­hed, un­der­stre­ger di­rek­tø­rer­ne i bå­de Gigt­for­e­nin­gen og SOS Børnebyerne.

Øget konkurrence stiller krav til kvaliteten

Den 1. sep­tem­ber 2015 star­te­de Met­te Bry­de Lind som ad­mi­ni­stre­ren­de di­rek­tør i Gigt­for­e­nin­gen, der er en syg­doms­be­kæm­pen­de or­ga­ni­sa­tion med fle­re end 80.000 med­lem­mer. Mis­sio­nen er at gø­re en for­skel for de over 700.000 men­ne­sker i Dan­mark med in­f­lam­ma­to­risk gigt, slid­gigt og rygsygdomme.

I lø­bet af den tid, der er gå­et, er der sket en mar­kant ud­vik­ling i for­hold til hen­des pri­o­ri­te­ring af tid til fundraising-aktiviteter.

”Der er in­gen tvivl om, at jeg bru­ger me­re tid på fun­dra­i­sing nu, end da jeg star­te­de som di­rek­tør for ni år si­den – og det gæl­der bå­de den di­rek­te og især den in­di­rek­te del af fun­dra­i­sin­gen,” si­ger Met­te Bry­de Lind.

År­sa­gen er, som di­rek­tø­ren ud­tryk­ker det, at for­e­nin­gen ”in­gen­ting kan, uden at sam­le pen­ge ind til det”.

”Jeg har sam­ta­ler med hr. og fru Jen­sen, som over­ve­jer at støt­te os, og så va­re­ta­ger jeg en form for døråb­ner­funk­tion. Den hand­ler dels om at sik­re, at vi har de rig­ti­ge per­so­ner med i vo­res re­præ­sen­tant­skab og be­sty­rel­se, dels om at pro­fes­sio­na­li­se­re den må­de, vi ar­bej­der på. Det er af­gø­ren­de, at vi blandt an­det ræk­ker ud til fon­de­ne på en or­dent­lig må­de. Alt sam­men hand­ler om at sik­re, at vi har mid­ler­ne til at ud­fø­re et or­dent­ligt, so­lidt styk­ke ar­bej­de, som hjæl­per og støt­ter men­ne­sker med gigtsyg­dom­me, men og­så kan ska­be en sam­fund­s­ef­fekt,” si­ger Met­te Bry­de Lind.

Vi er man­ge om bud­det, og det stil­ler krav til kva­li­te­ten af det fun­dra­i­sing-ar­bej­de, vi udfører

Met­te Bry­de Lind – Di­rek­tør, Gigtforeningen

Når det er så vig­tigt, at kon­tak­ten fo­re­går på ”en or­dent­lig må­de”, er det iføl­ge Met­te Bry­de Lind og­så for­di, at kon­kur­ren­cen om mid­ler er ble­vet større.

”Vi er man­ge om bud­det, og det stil­ler krav til kva­li­te­ten af det fun­dra­i­sing-ar­bej­de, vi ud­fø­rer. Sam­ti­dig er der sket en mar­kant be­væ­gel­se fra 2015 til nu, hvor vi er gå­et fra at sø­ge om en po­se pen­ge til nu at la­ve part­ner­ska­ber, som ska­ber en mar­kant merværdi
for al­le in­vol­ve­re­de par­ter,” for­kla­rer Met­te Bry­de Lind.

Gør brug af netværk

Ud over at del­ta­ge i en ræk­ke mø­der med virk­som­he­der og fon­de, er Gigt­for­e­nin­gens di­rek­tør i høj grad med i for­ar­bej­det, in­den an­søg­nin­ger­ne sen­des af sted.

”Det er me­get vig­tigt, at vi la­ver de rig­ti­ge ana­ly­ser og det rig­ti­ge for­ar­bej­de, in­den sel­ve fun­dra­i­sin­gen star­ter, ved blandt an­det at spør­ge med­lem­mer og po­ten­ti­el­le med­lem­mer, hvad der er vig­tigt for dem. Bå­de en del af mi­ne me­d­ar­bej­de­re og jeg selv er og­så me­get in­vol­ve­ret i at sik­re, at de stra­te­gi­ske part­ner­ska­ber, vi ind­går, ik­ke ba­re hand­ler om at sø­ge pen­ge, men der­i­mod om at la­ve no­get, som den på­gæl­den­de fond og­så kan se en stor vær­di i,” si­ger hun.

En an­den nøg­le til fun­dra­i­sing-suc­ces lig­ger iføl­ge Met­te Bry­de Lind i net­værk – bå­de hen­des eget og det net­værk, med­lem­mer­ne i Gigt­for­e­nin­gens be­sty­rel­se har.

”Jeg gør i stor ud­stræk­ning brug af mit eget net­værk i vo­res fun­dra­i­sing. Jeg bru­ger blandt an­det net­vær­ket til at bli­ve klo­ge­re og te­ste ting af. I den fa­se for­sø­ger jeg at af­kla­re, om en idé ba­re er spin i mit eget ho­ved, el­ler om den kan fø­re til et sam­ar­bej­de med vær­di for fle­re par­ter,” si­ger hun.

”Det sker og­så, at be­sty­rel­sen, og især min for­mand Mar­tin Bø­ge Mi­k­kel­sen, in­vol­ve­rer sig i fun­dra­i­sin­gen. For­man­den har en ve­ne­ra­tion for den del og et af­gø­ren­de net­værk, og net­op net­værk og den vær­di, det kan ha­ve i re­la­tion til blandt an­det fun­dra­i­sing, er no­get, vi blandt an­det kig­ger på, når vi ser, hvem der skal ind i be­sty­rel­sen,” si­ger Gigt­for­e­nin­gens direktør.

Direktøren bliver hidkaldt

I Børns Vil­kår, der har som am­bi­tion, at in­gen børn og un­ge i Dan­mark skal svig­tes, og som via Bør­ne­te­le­fo­nen har tu­sind­vis af sam­ta­ler hvert år med børn, hø­rer di­rek­tør Ras­mus Kjel­da­hl ik­ke til dem, der re­gi­stre­rer sin tid. Der­for er det hel­ler ik­ke nemt for ham at sva­re på, hvor me­get af hans ar­bejds­tid, der er de­di­ke­ret til fundraising-aktiviteter.

”Et slag på ta­sken vil væ­re, at jeg bru­ger cir­ka en tred­je­del af min tid på fun­dra­i­sing,” si­ger Ras­mus Kjeldahl.

”Jeg pri­o­ri­te­rer fun­dra­i­sing hø­je­re end de fle­ste an­dre, tror jeg. I Børns Vil­kår kan vi kun hjæl­pe børn med de res­sour­cer, vi har til rå­dig­hed, så hvis man si­ger, at fun­dra­i­sing ik­ke er vig­tig, si­ger man, at vo­res mis­sion ik­ke er vig­tig. Vi får få of­fent­li­ge mid­ler – i år er det om­kring 14-15 pro­cent af vo­res bud­get, der er of­fent­ligt fi­nan­si­e­ret – og det be­ty­der, at vi selv skal ud at skaf­fe de re­ste­ren­de 85 pro­cent fra blandt an­dre fon­de, virk­som­he­der og pri­va­te bor­ge­re. Vi kan ik­ke ba­re sid­de og ven­te på, at de kom­mer til os.”

Hvis Ras­mus Kjel­da­hl sam­men­lig­ner en ar­bejds­u­ge nu med, da han star­te­de i Børns Vil­kår for 11 år si­den, er han me­re in­vol­ve­ret i fun­dra­i­sing-ar­bej­det end tidligere.

Der er jo ik­ke me­get ved, at jeg drik­ker en kop kaf­fe med en po­ten­ti­el ny sam­ar­bejds­part­ner, hvis der ik­ke bli­ver fulgt op på mødet

Ras­mus Kjel­da­hl – Di­rek­tør, Børns Vilkår

”Sam­ti­dig er det og­så an­der­le­des or­ga­ni­se­ret nu, end det var den­gang. Det er ble­vet vi­ce­di­rek­tøransvar at sik­re den lø­ben­de kon­takt og op­følg­ning med fon­de­ne ud fra den be­tragt­ning, at vi nu har di­a­log med langt fle­re fon­de, end vi hav­de for 10-11 år si­den. Vi skal væ­re sik­re på, at der bli­ver fulgt or­dent­ligt op – der er jo ik­ke me­get ved, at jeg drik­ker en kop kaf­fe med en po­ten­ti­el ny sam­ar­bejds­part­ner, hvis der ik­ke bli­ver fulgt op på mø­det,” si­ger Ras­mus Kjeldahl.

Den del af fun­dra­i­sin­gen, di­rek­tø­ren især fo­ku­se­rer på, er med ”de lang­sig­te­de bril­ler på” og har re­la­tion til pro­jek­ter og sam­ar­bej­der, der stræk­ker sig et el­ler fle­re år frem, for­kla­rer han.

”Kon­kret er min rol­le me­get at væ­re den, der hol­der kaf­fe­mø­der med jæv­ne mel­lem­rum, og det er for­skel­ligt, hvor jæv­ne mel­lem­rum­me­ne er – det kan væ­re hvert an­det år el­ler sjæld­ne­re. Min rol­le er ik­ke så me­get at dis­ku­te­re kon­kre­te be­vil­lin­ger, men me­re at fin­de ud af, hvad den po­ten­ti­el­le sam­ar­bejds­part­ners stra­te­gi er, hø­re, hvad de vil sat­se på frem­over, og for­tæl­le, hvad vo­res stra­te­gi er. Det hand­ler om med en me­get bred pen­sel at af­dæk­ke, om der er fel­ter, det er værd at se nær­me­re på med hen­syn til et even­tu­elt sam­ar­bej­de. Hvis det er til­fæl­det, ind­træ­der an­dre folk fra Børns Vil­kår i re­la­tio­nen, og det sam­me sker i øv­rigt fra fon­de­nes si­de,” si­ger Ras­mus Kjeldahl.

Når han sid­der med om­kring bor­det til mø­der med virk­som­he­der og po­ten­ti­el­le sponso­rer, er det of­te, når der skal ind­gås stør­re stra­te­gi­ske sam­ar­bej­der, og når sam­ar­bej­der­ne er op­pe i de tun­ge­re øko­no­mi­ske vægtklasser.

”Her er det min op­le­vel­se, at part­ne­ren ger­ne vil for­tæl­le om sig selv og det com­mit­ment, der er i den på­gæl­den­de virk­som­heds di­rek­tion, og det vil ty­pisk væ­re no­get, jeg del­ta­ger i fra vo­res si­de. Men det er langt fra al­le fun­dra­i­sing-ak­ti­vi­te­ter, jeg kan del­ta­ge i. Vi er nødt til at pri­o­ri­te­re, i og med vi får støt­te fra et par hund­re­de fon­de hvert år. Uden at det er di­rek­te de­fi­ne­ret, så er tom­mel­finger­reg­len, at når sam­ar­bej­der­ne om­hand­ler støt­te på en mil­li­on kro­ner og der­over, bli­ver jeg hid­kaldt. Det sam­me gæl­der, hvis der er ta­le om me­re stra­te­gi­ske sam­ar­bej­der. For mig er det sam­ti­dig en god må­de at bli­ve klo­ge­re på vo­res sam­ar­bejds­part­ne­re,” si­ger Børns Vil­kårs direktør.

Fundraising er blevet en holddisciplin

I SOS Bør­ne­by­er­ne i Dan­mark, der ar­bej­der for at sik­re et trygt hjem til og en god frem­tid for for­æl­d­re­lø­se og ud­sat­te børn, står der of­te fun­dra­i­sing-ak­ti­vi­te­ter i ad­mi­ni­stre­ren­de di­rek­tør Mads Klæ­strup Kri­sten­sens kalender.

”Jeg bru­ger over halv­de­len af min tid på en el­ler an­den form for fun­dra­i­sing-ar­bej­de. Så selv­om jeg pri­mært sør­ger for, at an­dre får op­ti­ma­le be­tin­gel­ser for at ud­fø­re fun­dra­i­sin­gen, er jeg og he­le det øv­ri­ge le­del­ses­lag me­get in­vol­ve­ret i, hvor­dan det fun­ge­rer,” si­ger Mads Klæ­strup Kristensen.

Grund­læg­gen­de er det hans op­le­vel­se, at fun­dra­i­sing i SOS Bør­ne­by­er­nes re­gi ”me­re og me­re er ble­vet en hold­di­sci­plin end no­get, som di­rek­tø­ren li­ge kla­rer på et par møder”.

”Det er ik­ke for­di, jeg ik­ke ta­ler med fon­de og er med i fora, hvor jeg som di­rek­tør brin­ger det, vi kan, frem for mu­li­ge do­no­rer. Men i for­læn­gel­se af den pro­fes­sio­na­li­se­ring af fun­dra­i­sing-om­rå­det, som især de sto­re fon­de har stå­et i spid­sen for, bli­ver min ev­ne til at kun­ne for­tæl­le min­dre vig­tig. De po­ten­ti­el­le sam­ar­bejds­part­ne­re er fak­tisk me­re in­ter­es­se­re­de i at vi­de, hvil­ket vær­di­til­bud vi kan gi­ve den på­gæl­den­de fond el­ler virk­som­hed. Så uan­set, hvem der er di­rek­tør i SOS Bør­ne­by­er­ne, vil vi sik­kert op­le­ve en re­la­tivt stærk vækst i vo­res fun­dra­i­sing bå­de blandt pri­va­te, virk­som­he­der og fon­de,” me­ner Mads Klæ­strup Kristensen.

Of­te del­ta­ger han på mø­der med po­ten­ti­el­le sam­ar­bejds­part­ne­re på et over­ord­net stra­te­gisk niveau.

”Men så snart, vi kom­mer ned i de­tal­jer­ne om, hvor­dan et sam­ar­bej­de kan se ud og hvil­ke kon­tak­ter og for­plig­tel­ser, der skal væ­re, så er det ik­ke mig læn­ge­re, men der­i­mod mi­ne part­ner­skabs­folk og in­ter­na­tio­na­le me­d­ar­bej­de­re, der ta­ger over. Og det sam­me sker fra den an­den parts si­de. Jeg er pri­mært med ude i spid­sen af je­tj­a­ge­ren, men del­ta­ger og­så nog­le gan­ge til års­sam­ta­ler el­ler mø­der med be­sty­rel­sen i fon­den om, hvor­dan vi har brugt de pen­ge, vi har få­et,” for­kla­rer Mads Klæ­strup Kristensen.

Det kræ­ver me­re tid og for­be­re­del­se fra min si­de, at jeg til mø­de­r­ne skal væ­re klædt or­dent­ligt på for at kun­ne præ­sen­te­re det, vi ger­ne vil, i en an­den stra­te­gisk ram­me end vo­res egen

Mads Klæ­strup Kri­sten­sen – Di­rek­tør, SOS Børnebyerne

Han har sid­det for bor­den­den i SOS Bør­ne­by­er­ne si­den den 1. ja­nu­ar 2016. Det er hans op­le­vel­se, at do­no­rer­ne i lø­bet af de ni år er ble­vet me­get dyg­ti­ge­re til at fin­de nog­le part­ne­re, der pas­ser sam­men med det, den på­gæl­den­de fond el­ler virk­som­hed ger­ne vil. Den ud­vik­ling stil­ler krav til direktøren.

”Det kræ­ver me­re tid og for­be­re­del­se fra min si­de, at jeg til mø­de­r­ne skal væ­re klædt or­dent­ligt på for at kun­ne præ­sen­te­re det, vi ger­ne vil, i en an­den stra­te­gisk ram­me end vo­res egen. Men sam­ti­dig er vi og­så ble­vet me­re af­hæn­gi­ge af, at det, vi rent fak­tisk la­ver, mat­cher den po­ten­ti­el­le sam­ar­bejds­part­ners stra­te­gi,” si­ger Mads Klæ­strup Kristensen.

Bestyrelsen skaber muligheder, ikke aftaler

Ik­ke kun di­rek­tio­nen, men og­så den ot­te med­lem­mer sto­re be­sty­rel­se i SOS Bør­ne­by­er­ne spil­ler en rol­le i re­la­tion til fun­dra­i­sin­gen. Iføl­ge di­rek­tø­ren er be­sty­rel­ses­med­lem­mer­ne go­de til at ska­be kon­tak­ter og bru­ge de­res net­værk, som kan gav­ne or­ga­ni­sa­tio­nen i fundraising-sammenhæng.

”Men det er ik­ke be­sty­rel­sen, der ska­ber af­ta­ler­ne. Be­sty­rel­sen ska­ber mu­lig­he­der­ne for af­ta­ler­ne. Jeg kan enormt godt li­de, at af­ta­ler­ne ik­ke op­står på grund af, hvem der ken­der hvem el­ler en­gang har gå­et i gym­na­si­et sam­men, men der­i­mod for­di, der er et re­elt match i in­ter­es­ser. Men selv­føl­ge­lig skal fon­de­ne og­så kig­ge på, hvem der sid­der i vo­res be­sty­rel­se. Vi har jo for ek­sem­pel en næst­for­mand, Lars Bo Ber­tram, der er di­rek­tør i In­ve­ste­rings­fon­den For Ud­vik­ling­s­lan­de, og det sy­nes nog­le af fon­de­ne og virk­som­he­der­ne må­ske for­tæl­ler no­get om kva­li­tet og per­spek­tiv,” si­ger Mads Klæ­strup Kristensen.

SOS Bør­ne­by­er­nes ar­bej­de er fo­ku­se­ret på syv lan­de, her­i­blandt Ke­nya og Etio­pi­en. Når de virk­som­he­der og fon­de, som støt­ter or­ga­ni­sa­tio­nens ar­bej­de, med eg­ne øj­ne øn­sker at se, hvad pen­ge­ne går til, er Mads Klæ­strup Kri­sten­sen of­te med på rejserne.
”De sy­nes, det er fedt, at di­rek­tø­ren er med, og på så­dan­ne tu­re er der og­så no­get re­la­tions­op­byg­ning. Tit gi­ver det me­ning, at det er mig og en in­ter­na­tio­nal kol­le­ga, som re­præ­sen­te­rer os. Og så véd sam­ar­bejds­part­ne­ren godt, at mi­ne svar på de­res spørgs­mål of­te vil væ­re me­re over­ord­ne­de, og at det er vo­res lo­ka­le me­d­ar­bej­der, som me­re spe­ci­fikt kan for­tæl­le om vo­res fæl­les pro­jekt, mens jeg som di­rek­tør bor­ger for, at he­le or­ga­ni­sa­tio­nen står på mål for pro­jek­tet,” for­kla­rer Mads Klæ­strup Kristensen.

Sam­ti­dig er der og­så hos fon­de­ne og virk­som­he­der­ne i en vis grad en uud­talt for­vent­ning om, at SOS Bør­ne­by­er­ne stil­ler med en di­rek­tør, hvis fon­den el­ler virk­som­he­den er re­præ­sen­te­ret af en di­rek­tør ud fra de­vi­sen, at man mø­der op med per­so­ner på sam­me or­ga­ni­sa­tions­ni­veau som den an­den part.

”Ja, så­dan er det selv­føl­ge­lig. Hvem vi sen­der, kan ses som en form for in­di­ka­tor på, hvor al­vor­ligt vi ta­ger det. Men fak­tum er og­så ba­re, at re­la­tivt tit træk­ker fon­de­ne tid­ligt de­res di­rek­tør ud af di­a­lo­gen, når tin­ge­ne kø­rer,” si­ger Mads Klæ­strup Kristensen.
Og­så di­rek­tørkol­le­ga­en i Børns Vil­kår Ras­mus Kjel­da­hl gen­ken­der for­vent­nin­gen hos sam­ar­bejds­part­ne­re om, at man mø­der op med per­so­ner på mat­chen­de ni­veau­er i or­ga­ni­sa­tions­di­a­gram­met. Til gen­gæld er han me­re i tvivl om, hvor­vidt hans per­son­li­ge ”brand-ef­fekt” som me­di­e­pro­fi­le­ret di­rek­tør åb­ner døre.

”Der er in­gen tvivl om, at hvis vi ger­ne vil ha­ve et mø­de på højt ni­veau med en fond, er der nog­le uskrev­ne reg­ler om, at man mø­der op på sam­me ni­veau som den an­den part. Så hvis vi ger­ne vil i di­a­log med en fonds di­rek­tør, er det of­te mig el­ler min vi­ce­di­rek­tør, som ta­ger mø­det og re­præ­sen­te­rer Børns Vil­kår. Jeg tror me­re, det hand­ler om dét, end om man har væ­ret i fjern­sy­net,” si­ger Ras­mus Kjeldahl.

Vil du læse artiklen?

Med et abon­ne­ment får du fuld ad­gang til filan​tro​pi​.dk.

Det ko­ster at pro­du­ce­re uaf­hæn­gig og dyb­de­bo­ren­de jour­na­li­stisk. Læs me­re om Filan­tro­pi og se pri­ser­ne for at abon­ne­re her.

Abon­nér

Allerede abonnent? Log ind her:

Annoncespot_img

Skribent

Michael Monty
Michael Monty
Journalist

Læs mere om

Kategorier:

Tags:

Læs også

Forsiden lige nu