Deltagende filantropi vinder indpas i USA, men ikke i Danmark

Deltagende filantropi vinder frem blandt amerikanske community fonde, som i stigende grad inviterer lokale aktører med i beslutningsprocessen om uddeling af midler. Tendensen er dog ikke slået igennem i de danske fonde. “Det er ærgerligt, at deltagende filantropi ikke er noget, de danske fonde ønsker at teste med en lille del af deres midler,” siger landdistriktskoordinator.

Del­ta­gen­de filan­tro­pi vin­der ind­pas sær­ligt i fle­re ame­ri­kan­ske lo­kalt for­ank­re­de fon­de - i de så­kald­te com­mu­ni­ty fo­un­da­tions (mo­del­fo­to).

I 2021 be­slut­te­de den ame­ri­kan­ske fond, Tze­dek So­ci­al Ju­sti­ce Fund, ba­se­ret i As­he­vil­le i North Ca­ro­li­na, at æn­dre ra­di­kalt på sin ud­de­lings­prak­sis. Be­slut­nin­gen in­de­bar, at fon­den gik fra klas­si­ske do­nor­be­vil­lin­ger til at be­dri­ve del­ta­gen­de filan­tro­pi. Som led i pro­ces­sen re­k­rut­te­re­de Tze­dek So­ci­al Ju­sti­ce Fund der­for en grup­pe af så­kald­te Com­mu­ni­ty Grant­making Fel­lows, som blev gi­vet et man­dat til at stå for fon­dens uddelinger.

Det man­dat har de fort­sat i dag. Grup­pen tæl­ler fem lo­ka­le ak­tø­rer, der ar­bej­der i lo­kal­sam­fun­det om­kring As­he­vil­le in­den for de om­rå­der, som fon­den støt­ter. Sam­men med en re­præ­sen­tant fra fon­den dri­ver de bå­de an­søg­nings­pro­ces­sen, be­slut­nings­pro­ces­sen og be­vil­lings­pro­ces­sen. Med an­dre ord be­stem­mer de, hvor me­get og hvem, der får del af fon­dens penge.

Tze­dek So­ci­al Ju­sti­ce Fund er langt fra den ene­ste ame­ri­kan­ske fond, som har ta­get den del­ta­gen­de filan­tro­pi til sig som ar­bejds­me­to­de. Par­ti­ci­pa­tory Philant­hro­py - som det hed­der på en­gelsk - er en filan­tro­pisk me­to­de, der vin­der ind­pas sær­ligt i fle­re ame­ri­kan­ske lo­kalt for­ank­re­de fon­de - de så­kald­te com­mu­ni­ty fo­un­da­tions - og i sti­gen­de grad an­ses som en re­le­vant og brug­bar me­to­de til at ud­vik­le og im­ple­men­te­re lo­ka­le filan­tro­pi­ske indsatser.

Ste­fan Brend­strup er di­rek­tør i rå­d­giv­nings­virk­som­he­den Pluss, hvor han sær­ligt rå­d­gi­ver pri­va­te fon­de. Han me­ner, at fon­de­nes fo­kus på di­a­log og ind­dra­gel­se er sti­gen­de, men han vur­de­rer, at der end­nu ik­ke er no­gen af dan­ske fon­de, der prak­ti­se­rer re­elt del­ta­gen­de filantropi.

“Ef­ter fle­re år, hvor fon­de­ne med den ka­ta­ly­ti­ske og stra­te­gi­ske filan­tro­pi gjor­de sig til eks­per­ter på den bed­ste må­de at ska­be ud­vik­ling, er pen­du­let på vej til­ba­ge. Det be­ty­der, at der er vok­sen­de fo­kus på at lyt­te til dem, der skal ha­ve fonds­mid­ler­ne. Der­for står par­ti­ci­pa­tory philant­hro­py og blin­ker, som en må­de at sik­re stær­ke­re di­a­log og op­bak­ning,” si­ger han og fortsætter:

“Jeg kan ik­ke kom­me i tan­ke om en dansk fond, der på den må­de har gi­vet be­slut­nings­kom­pe­ten­cer­ne fra sig, og jeg tror ik­ke, det lig­ger li­ge om hjør­net. Nog­le be­gyn­der at åb­ne lidt op og gå me­re i di­a­log, men min vur­de­ring er, at he­le land­di­strikt­s­filan­tro­pi­en fort­sat er me­get klas­sisk tæn­ken­de og top down i sin må­de at sti­mu­le­re ud­vik­ling,” si­ger Ste­fan Brendstrup.

Sam­me vur­de­ring har Sti­ne Bar­de­le­ben Hel­les, som er land­di­strikt­sko­or­di­na­tor i LAG Gribs­kov-Halsnæs og an­svar­lig for ud­de­lin­gen af EUs LAG-mid­ler, som net­op er mid­ler, der for­val­tes og ud­de­les af en grup­pe lo­ka­le ak­tø­rer. Hun har gen­nem 2023 og 2024 væ­ret i tæt di­a­log med fle­re fon­de om en for­søgsind­sats, hvor am­bi­tio­nen var at te­ste filan­tro­pi med lo­kalt me­de­jer­skab. Kort for­talt var ide­en, at en lo­kal for­e­ning be­stå­en­de af ak­tø­rer i et af­græn­set lo­ka­l­om­rå­de skul­le ud­mønte en min­dre pul­je filan­tro­pi­ske pen­ge med lo­ka­le ud­vik­lings­bril­ler på. Ind­til vi­de­re er der ik­ke kom­met et kon­kret fonds­støt­tet pro­jekt ud af dialogen.

“Det er ær­ger­ligt, at de dan­ske fon­de ik­ke øn­sker at te­ste den del­ta­gen­de filan­tro­pi med en lil­le del af de­res mid­ler. For der er brug for, at sto­re filan­tro­pi­ske fon­de i hø­je­re grad yder støt­te med af­sæt i det lo­ka­le mil­jøs be­hov og at fon­de­ne med­vir­ker til at ska­be en hø­je­re grad af lo­kal for­ank­ring. Det er en for­ud­sæt­ning for at ska­be po­si­tiv lo­kal ud­vik­ling,” si­ger Sti­ne Bar­de­le­ben Helles.

Modellen bruges flere steder

Den del­ta­gen­de filan­tro­pi er en me­to­de, hvor den filan­tro­pi­ske ak­tør over­la­der be­slut­nings­kom­pe­ten­cen til de ak­tø­rer, man øn­sker at gø­re en po­si­tiv for­skel for. De får der­med be­fø­jel­ser til at be­slut­te hvor, hvor­dan og til hvem, der skal gi­ves midler.

Den ame­ri­kan­ske me­ga­fond Ford Fo­un­da­tion, som og­så er i gang med at te­ste og in­te­gre­re den del­ta­gen­de filan­tro­pi som ar­bejds­form, skri­ver om me­to­den, at:

“Del­ta­ger­ba­se­re­de til­gan­ge æn­drer fon­des rol­le fra at væ­re dom­me­re over, hvad der skal gø­res, til at væ­re fa­ci­li­ta­to­rer af en pro­ces, hvor de ar­bej­der sam­men med an­dre or­ga­ni­sa­tio­ner og ik­ke-be­vil­lings­gi­ve­re om at ud­pe­ge pri­o­ri­te­ter og handle.”

Et an­det ek­sem­pel på den tænk­ning, som ik­ke er hen­tet over at­lan­ten hos de ame­ri­kan­ske fon­de, er de så­kald­te Bür­ger­stiftun­gen (bor­ger­fon­de) i Tys­kland. Her er der ta­le om en for­e­nings­skon­stel­la­tion, hvor ak­tø­rer fra ty­pisk en by, by­del el­ler re­gion går sam­men i et al­men­nyt­tigt fæl­les­skab og ud­de­ler mid­ler til lo­ka­le pro­jek­ter. Pen­ge, som de del­ta­gen­de ak­tø­rer selv har bi­dra­get med.

Man skal ik­ke for­sø­ge at gø­re en lø­ve til ve­ge­tar. Fon­de­ne er grund­læg­gen­de au­to­kra­ti­ske i de­res form, og der­for bli­ver ind­dra­gel­se og­så pri­mært en legitimitetsøvelse.

An­ker Brink Lund – ci­vil­sam­funds­sfor­sker, CBS

Bor­ger­fonds­mo­del­len er kon­stel­la­tion, som ci­vil­sam­funds­sfor­sker An­ker Brink Lund har gjort sig til for­ta­ler for gen­nem de se­ne­ste år. Han me­ner dog ik­ke, at al­le nu­væ­ren­de fon­de i Dan­mark skal el­ler kan gå den vej.

“Man skal ik­ke for­sø­ge at gø­re en lø­ve til ve­ge­tar. Fon­de­ne er grund­læg­gen­de au­to­kra­ti­ske i de­res form, og der­for bli­ver ind­dra­gel­se og­så pri­mært en le­gi­ti­mi­tetsø­vel­se. Vi har brug for en ny struk­tur, li­ge­som vi i sin tid så med an­dels­be­væ­gel­sen, som kan sik­re mu­lig­hed for nye fondsor­ga­ni­sa­tio­ner, der er skabt til at in­vol­ve­re på de­mo­kra­tisk vis,” si­ger han og på­pe­ger, at bor­ger­fon­de kun­ne væ­re en vig­tig løf­te­stang i for­hold til ud­vik­ling af Lokaldanmark.

Kan styrke indsatsen

En rap­port fra den au­stral­ske ana­ly­se­virk­som­hed, Cen­tre for Evi­den­ce and Im­ple­men­ta­tion, som dyk­ker ned i er­fa­rin­ger med del­ta­gen­de filan­tro­pi, kon­klu­de­rer, at me­to­den er værd at in­ve­ste­re yder­li­ge­re i for filan­tro­per. Rap­por­ten pe­ger på, at er­fa­rin­ger­ne vi­ser, at me­to­den kan bi­dra­ge til at styr­ke re­la­tio­nen mel­lem lo­kal­sam­fund og fon­de­ne, bed­re sam­ar­bejds­mu­lig­he­der, styr­ket vi­den, flek­si­bi­li­tet og innovation.

Det er ik­ke fon­de­nes tra­di­tio­nel­le be­vil­lin­ger, der sik­rer med­bor­ger­hu­se, fæl­les­ska­ber, nye lo­ka­le iværk­sæt­te­re el­ler stær­ke lands­by­mil­jø­er. Det kræ­ver me­re med­be­stem­mel­se i ud­mønt­nin­gen og lo­kalt engagement.

Sti­ne Bar­de­le­ben Hel­les – land­di­strikt­sko­or­di­na­tor i LAG Gribskov-Halsnæs

Sti­ne Bar­de­le­ben Hel­les me­ner li­ge­le­des, at er­fa­rin­ger­ne fra LAG-mid­ler­ne vi­ser, at ud­de­le­ge­rin­gen af be­slut­nings­kom­pe­ten­cen til lo­kalt for­ank­re­de grup­per styr­ker projekterne:

“Der er så man­ge ek­semp­ler på, at det vir­ker. Det, at vi får bot­tom up al­lo­ke­ring af mid­ler, er med til at sik­re en ek­stra vær­di ud over pen­ge­ne. Det til­fø­rer lo­kal for­ank­ring og per­spek­tiv, og så er det med til at sik­re sy­ner­gi­er på tværs - og det vir­ker i for­hold til den lo­ka­le ud­vik­ling,” si­ger hun og på­pe­ger, at det kan væ­re vej­en til at ska­be stær­ke­re lokalsamfund:

“Der er brug for at ud­de­le på en ny må­de i land­di­strik­ter­ne. Det er flot med sto­re showca­se byg­ge­ri­er, men det er ik­ke gen­nem et nyt te­a­ter el­ler en ny flot hav­ne­mo­le, at man ska­ber le­ve­dyg­ti­ge lo­kal­sam­fund. Det er ik­ke fon­de­nes tra­di­tio­nel­le be­vil­lin­ger, der sik­rer med­bor­ger­hu­se, fæl­les­ska­ber, nye lo­ka­le iværk­sæt­te­re el­ler stær­ke lands­by­mil­jø­er. Det kræ­ver me­re med­be­stem­mel­se i ud­mønt­nin­gen og lo­kalt en­ga­ge­ment," si­ger Sti­ne Bar­de­le­ben Helles.

Kri­tik­ken og be­ho­vet for at gen­tæn­ke fon­de­nes ud­de­lin­ger til land­di­strik­ter­ne har Egon Bjørn­ha­ve Noe, le­der for Cen­ter for Land­di­strikt­s­forsk­ning på SDU, og­så tid­li­ge­re har rejst i Filan­tro­pis søs­ter­me­die, Fun­dats. Her frem­hæ­ve­de han den del­ta­gen­de filan­tro­pi som en må­de at øge vær­di­en af de filan­tro­pi­ske mid­ler i land­di­strik­ter­ne og op­for­dre­de fon­de­ne til “i hø­je­re grad at kig­ge på, hvad land­di­strik­ter­ne har brug for og gå i di­a­log med kom­mu­ner­ne og lands­by­er­ne om, hvad der re­elt har vær­di for dem.”

Udfordrer selvforståelsen

I den del­ta­gen­de filan­tro­pi lig­ger im­pli­cit, at fon­den af­gi­ver magt og kon­trol - ik­ke nød­ven­dig­vis over he­le for­mu­en, men i sær­skil­te pul­jer. For al­me­ne for­e­nin­ger vil­le det juri­disk væ­re li­ge­til at over­gi­ve den magt, da det ik­ke er et lov­krav, at be­sty­rel­sen skal ha­ve det sid­ste ord i for­hold til ud­de­lin­ger­ne. Til gen­gæld vil det for al­me­ne og er­hvervs­dri­ven­de fon­de skul­le or­ga­ni­se­res an­der­le­des, da der i fonds­lo­v­giv­nin­gen er et krav om bestyrelsesgodkendelse.

Ste­fan Brend­strup på­pe­ger dog, at der og­så in­den­for den ram­me kan fin­des mo­del­ler for del­ta­gen­de filan­tro­pi, der kan an­ven­des af al­me­ne og er­hvervs­dri­ven­de fonde:

“Man kun­ne etab­le­re et lo­kalt or­gan, der kun­ne pri­o­ri­te­re og indstil­le pro­jek­ter - li­ge­som det i dag er se­kre­ta­ri­a­tet i fon­de­ne, der gør det. El­ler en mo­del, hvor be­sty­rel­sen af­sæt­ter en ram­me, som et lo­kalt ud­valg kun­ne be­slut­te over.”

Det er en vir­ke­lig spæn­den­de tan­ke, men det kon­fron­te­rer fon­de­ne med de­res selv­for­stå­el­se. At de skal gi­ve be­slut­nings­kom­pe­ten­cer fra sig på om­rå­der, hvor de sy­nes, de gør et godt styk­ke ar­bej­de og er vant til at ha­ve kontrollen.

Ste­fan Brend­strup – di­rek­tør, Pluss

Han ser i ste­det fon­de­nes selv­for­stå­el­se, som den pri­mæ­re barriere:

“Det er en vir­ke­lig spæn­den­de tan­ke, men det kon­fron­te­rer fon­de­ne med de­res selv­for­stå­el­se. At de skal gi­ve be­slut­nings­kom­pe­ten­cer fra sig på om­rå­der, hvor de sy­nes, de gør et godt styk­ke ar­bej­de og er vant til at ha­ve kon­trol­len. Der­for tror jeg ik­ke, at den del­ta­gen­de filan­tro­pi bli­ver no­get, de dan­ske fon­de for al­vor er vil­li­ge til at ta­ge til sig,” si­ger Ste­fan Brendstrup.

Sti­ne Bar­de­le­ben Hel­les’ vur­de­ring er, at hen­des pro­jek­ti­de blev scre­en­lagt for­di, der er en nervø­si­tet for at skul­le la­de an­dre ak­tø­rer be­stem­me over en del af fon­de­nes penge.

“Min vur­de­ring er at det var for svært for dem at af­gi­ve kon­trol­len. Men hvis EU tør, så tæn­ker jeg og­så, at de filan­tro­pi­ske fon­de kan. De har jo ik­ke alt det ek­stra kon­trol og pa­pir­ar­bej­de, som kom­mer oveni EU-mid­ler,” si­ger hun.

Vil du læse artiklen?

Med et abon­ne­ment får du fuld ad­gang til filan​tro​pi​.dk.

Det ko­ster at pro­du­ce­re uaf­hæn­gig og dyb­de­bo­ren­de jour­na­li­stisk. Læs me­re om Filan­tro­pi og se pri­ser­ne for at abon­ne­re her.

Abon­nér

Allerede abonnent? Log ind her:

Skribent

Læs mere om

Kategorier:

Tags:

Læs også

Forsiden lige nu