KFI øger støtten til foreninger og projekter i lokalsamfund

Efter et rekordår lancerer KFI Erhvervsdrivende Fond ny strategi med en mia. kroner til uddeling over de næste tre år. Selvstændige købmænd er altafgørende for lokalområder, og derfor sætter fonden nu turbo på støtte til udvikling af lokale fællesskaber. Et andet vigtigt fokus for fonden er bæredygtighed.

KFI Er­hvervs­dri­ven­de Fond ar­bej­der for at styr­ke de selv­stæn­di­ge køb­mænd i Dan­mark. I år kan fon­den fejre sin 70-års fød­sels­dag (Fo­to: KFI).

Ju­le­hjælp til træng­te fa­mi­li­er, sponsorat til den lo­ka­le fod­bold­klub el­ler øko­no­misk støt­te til en by­fest, et mo­tions­løb el­ler en kon­cert i lokalsamfundet.

Det er blot nog­le af man­ge mu­lig­he­der, som KFI Er­hvervs­dri­ven­de Fond med den lo­ka­le selv­stæn­di­ge køb­mand som om­drej­nings­punkt kun­ne fin­de på at gi­ve støt­te til.

Køb­mands­fon­den KFI har net­op fær­dig­gjort sin nye stra­te­gi for 2025-2027, hvor be­sty­rel­sen opju­ste­rer ud­de­ling­s­am­bi­tio­ner­ne til en mil­li­ard kro­ner til for­de­ling over de næ­ste tre år.

Et vig­tigt fo­ku­s­om­rå­de i stra­te­gi­en er lo­ka­le fæl­les­ska­ber og ak­ti­vi­te­ter, der er med til at sik­re lo­kal ud­vik­ling via den selv­stæn­di­ge købmand.

”Vi er helt over­be­vi­ste om, at den lo­ka­le køb­mands­bu­tik og det lo­ka­le sam­fund er nødt til at gå sam­men, hvis lo­kal­sam­fund skal over­le­ve. Den selv­stæn­di­ge køb­mand spil­ler en vig­tig rol­le i lo­kal­sam­fun­det, og vi vil ger­ne un­der­støt­te den po­si­tion og bi­dra­ge til ak­ti­vi­te­ter og ram­mer for fæl­les­ska­ber, der gør lo­kal­sam­fun­det at­trak­tivt for bo­sæt­ning og der­med og­så for til­ste­de­væ­rel­sen af en køb­mands­bu­tik,” for­tæl­ler Terje List, ad­mi­ni­stre­ren­de di­rek­tør i KFI Er­hvervs­dri­ven­de Fond.

Den lokale købmandspulje

Un­der over­skrif­ten ’Køb­man­den og lo­kal­sam­fun­det’ har KFI der­for fle­re fo­ku­s­om­rå­der. Det ene er den ’Lo­ka­le køb­mand­s­pul­je’, hvor selv­stæn­di­ge køb­mænd kan sø­ge pen­ge til at øge bu­tik­kens syn­lig­hed ved be­gi­ven­he­der i lo­ka­l­om­rå­det el­ler nye ak­ti­vi­te­ter med ud­gangs­punkt i købmandsbutikken.

Det kan væ­re en do­na­tion i for­bin­del­se med by­fe­ster, kon­cer­ter el­ler an­det, hvor køb­man­den spil­ler en ak­tiv og syn­lig rol­le som for ek­sem­pel vært ved grill-ar­ran­ge­ment, kun­de-event el­ler etab­le­ring af pop-up-butik.

El­ler en mar­keds­dag ved bu­tik­ken med lo­ka­le va­rer, fa­mi­lie­da­ge, fæl­les­spis­ning i by­en el­ler mo­tions­løb med start og mål ved bu­tik­ken. Ud­de­lin­gen kan og­så bru­ges til at fejre be­gi­ven­he­der i og om­kring bu­tik­ken som for ek­sem­pel ge­ne­ra­tions­skif­te, bu­tik­kens fød­sels­dag el­ler ud­de­ling af julehjælp.

Det an­søg­te be­løb skal væ­re på mini­mum 15.000 kro­ner. Til gen­gæld er der in­gen øv­re græn­se for be­lø­bet. Der læg­ges vægt på ak­ti­vi­te­tens po­si­ti­ve ind­fly­del­se på køb­man­dens om­døm­me, lo­kal­sam­fun­dets ud­vik­ling samt køb­man­dens involvering.

”Vi vil ger­ne væ­re med til at ska­be sam­men­hængs­kraft i lo­kal­sam­fun­det, og vi op­for­drer køb­man­den til at ha­ve en for­ank­ring, så den lo­ka­le køb­mand er med til at gø­re lo­kal­sam­fun­det til et dej­ligt sted at le­ve,” si­ger Terje List.

Sponsorater og borgerprojekter

Der­u­d­over kan selv­stæn­di­ge køb­mænd sø­ge om op til 25.000 kro­ner år­ligt til ud­de­ling af et sponsorat til støt­te for lo­kal kunst, kul­tur, sport el­ler for­e­nings­liv. Be­lø­bet må ger­ne de­les ud på fle­re sponsora­ter i lokalområdet.

KFI’s ud­de­lin­ger til lokalsamfund
    • 2020: 19 mio. kr.
    • 2021: 13 mio. kr.
    • 2022: 14 mio. kr.
    • 2023: 23 mio. kr.
    • 2024: 27 mio. kr.

Kil­de: KFI Er­hvervs­dri­ven­de Fond

Det sid­ste ben er ’Bor­ger­pro­jek­ter’, hvor der kan sø­ges pen­ge til før­ste skridt for­ud for etab­le­rin­gen af en even­tu­el bor­ger­fi­nan­si­e­ret bu­tik. Pen­ge­ne kan bru­ges på en mar­keds­a­na­ly­se, der kort­læg­ger, om der er øko­no­misk grund­lag for en bu­tik i lo­ka­l­om­rå­det, men og­så til hver­ve­ma­te­ri­a­le, af­hol­del­se af bor­ger­mø­de, vi­su­a­li­se­ring af in­dret­ning med videre.

Der kan sø­ges op til 50.000 kro­ner pr. projekt.

Vigtig agenda om bæredygtighed

Et an­det vig­tigt fo­kus­punkt i den nye stra­te­gi med tit­len ’Vi går he­le vej­en’ er bæ­re­dyg­tig­hed og den grøn­ne omstilling.

”Vo­res stra­te­gi har fo­kus på at lø­se en ræk­ke af de struk­tu­rel­le ud­for­drin­ger for den selv­stæn­di­ge køb­mands­sek­tor, og her er over­gang til me­re bæ­re­dyg­ti­ge ener­gi­løs­nin­ger – he­le bæ­re­dyg­tig­heds­a­gen­da­en - utro­lig vig­tig”, si­ger Terje List.

Det hand­ler bå­de om ener­giop­ti­me­ring af an­læg til køl, frost og ven­ti­la­tion, men og­så om var­mekil­der, sol­cel­ler på ta­ge, var­me-gen­ven­dings­an­læg og ma­te­ri­a­le­valg ved ombygning.

”Vi er sat i ver­den for at gi­ve de selv­stæn­di­ge køb­mænd de bedst mu­li­ge mar­keds­be­tin­gel­ser, vi har mid­ler­ne og vilj­en til at sæt­te ind, hvor det kan væ­re svært for den en­kel­te køb­mand, og det gæl­der blandt an­det in­den for bæ­re­dyg­tig­hed og klima.”

”Vi er i en bran­che – dag­lig­va­re­han­del, som sæt­ter et stort ne­ga­tivt kli­maaf­tryk, så vi hil­ser og­så ek­ster­ne sam­ar­bejds­part­ne­re vel­kom­ne, der kan hjæl­pe os med at mini­me­re ud­led­nin­ger af CO2 ude i bu­tik­ker­ne,” si­ger Terje List.

Hjælp til generationsskifte

Med den nye stra­te­gi skru­es der des­u­den op for fon­dens hjælp til ge­ne­ra­tions­skif­ter, ud­dan­nel­se og talentudvikling.

”Ge­ne­ra­tions­skif­ter­ne er en me­get vig­tig pro­ces, og vi er me­get op­ta­get af at fin­de den rig­ti­ge kan­di­dat til den rig­ti­ge plads. Ved ge­ne­ra­tions­skif­ter age­rer vi den fi­nan­si­el­le lim mel­lem den af­stå­en­de køb­mand og den over­ta­gen­de køb­mand. For det kræ­ver sto­re øko­no­mi­ske mus­k­ler at over­ta­ge en køb­mands­bu­tik,” for­tæl­ler Terje List.

Den nye stra­te­gi fort­sæt­ter de fem fo­ku­s­om­rå­der fra den tid­li­ge­re stra­te­gi: ’Køb­man­den og bu­tik­ken’, ’Køb­man­den og lo­kal­sam­fun­det’, ’Ud­dan­nel­se og triv­sel’, ’Ide­er der gav­ner køb­mæn­de­ne bredt’ og ’Min ide’.

”Vi op­fin­der ik­ke nye fo­ku­s­om­rå­der. Vi øger vo­res ud­de­ling­s­am­bi­tio­ner med sær­ligt fo­kus på ud­de­lin­ger, der kan styr­ke den selv­stæn­di­ge køb­mands po­si­ti­ve på­virk­ning for sit lo­ka­l­om­rå­de og for sam­fun­det ge­ne­relt, ud­de­lin­ger der hjæl­per med den grøn­ne om­stil­ling og ge­ne­ra­tions­skif­ter – her­un­der ud­dan­nel­se og ta­len­t­ud­vik­ling,” for­tæl­ler Terje List.

Min ide som filantropisk virkemiddel

Un­der over­skrif­ten ’Min ide’ gør KFI brug af et filan­tro­pisk vir­ke­mid­del, hvor køb­man­den kan sø­ge om mid­ler til et pro­jekt i sin bu­tik, som ik­ke umid­del­bart pas­ser ind i fon­dens nu­væ­ren­de uddelingsprogrammer.

”Man skal hu­ske på, at selv­stæn­di­ge køb­mænd er hård­t­ar­bej­den­de folk med man­ge ar­bejds­ti­mer, og det er ik­ke sik­kert, at de bru­ger re­sten af de­res våg­ne ti­mer i døg­net på at fin­de ud af, hvad man kan sø­ge hos KFI, så vo­res fem om­rå­der er tænkt som in­spira­tion, men der er in­gen be­græns­nin­ger, og vi vil me­get ger­ne ha­ve an­søg­nin­ger om no­get helt an­det, der kan gi­ve in­spira­tion til an­dre køb­mænd,” si­ger Terje List.

Un­der ’Min ide’ på­går der li­ge nu et pi­lot­pro­jekt, hvor en køb­mand har få­et mid­ler til en me­re ef­fek­tiv form for kom­mu­ni­ka­tion i bu­tik­ken – mel­lem me­d­ar­bej­de­re og mel­lem me­d­ar­bej­de­re og kunder.

Som en del af den nye stra­te­gi øger køb­mands­fon­den sag­be­hand­ling­sti­den fra an­søg­ning til ud­de­ling af penge.

”Vi er i et kon­kur­ren­ce­præ­get mil­jø, og her er ik­ke tid til at sid­de på hæn­der­ne. Skal en køb­mand hav­de renove­ret sin fa­ca­de el­ler lagt nyt as­falt på sin par­ke­rings­plads, så skal det ske nu. Så vi skru­er op for tem­po­et,” for­tæl­ler Terje List.

Der­u­d­over skru­er fon­den ned for kra­vet til med­fi­nan­si­e­ring, så køb­mæn­de­ne skal bi­dra­ge med en min­dre an­del fra egen lomme

Uddelinger slog rekord i 2024

Når KFI øger ud­de­ling­s­am­bi­tio­ner­ne sker det på bagtæp­pet af et 2024, hvor fon­den slog ud­de­lings­re­kord: 245 mil­li­o­ner kro­ner for­delt på me­re end 1.600 enkeltuddelinger.

I 2024 blev der ud­delt 57 mil­li­o­ner kro­ner til ud­dan­nel­se og ele­ver, 52 mil­li­o­ner kro­ner til ud­vik­ling af bu­tik­ker, 41 mil­li­o­ner kro­ner til CO2-re­du­ce­ren­de til­tag og 27 mil­li­o­ner kro­ner til ini­ti­a­ti­ver i lokalområderne.

”Vi har i en år­ræk­ke skabt en for­ret­nings­mo­del og et er­hvervs­ben, som ge­ne­re­rer go­de øko­no­mi­ske re­sul­ta­ter, og det tror vi og­så kom­mer til at ske i åre­ne frem­over. Sam­ti­dig har vi en ro­bust egen­ka­pi­tal, som gør, at vi kan skrue end­nu me­re op for ud­de­lin­ger­ne,” si­ger Terje List.

End­nu er fon­dens regn­skab for 2024 ik­ke of­fent­lig­gjort, men se­ne­ste regn­skab fra 2023 vi­ste et re­sul­tat før skat på 425 mil­li­o­ner kro­ner, en egen­ka­pi­tal på 4,2 mil­li­ar­der kro­ner og en ba­lan­cesum på 8 mil­li­ar­der kroner.

Fon­dens ind­tæg­ter kom­mer pri­mært fra po­r­te­følj­en af er­hvervs- og be­bo­el­ses­e­jen­dom­me, hvor KFI ejer og ad­mi­ni­stre­rer 162 ejen­dom­me med om­kring 1.100 le­je­mål. I stør­ste­delen af ejen­dom­me­ne er der mindst én dagligvareforretning.

”85 pro­cent af vo­res for­mue lig­ger i ejen­dom­me, og her har vi og­så væ­ret i in­ve­ste­rings­mar­ke­det og fo­re­ta­get en ræk­ke ejen­dom­s­køb blandt an­det Ro­tun­den i Hel­lerup,” for­tæl­ler Terje List.

Væ­sent­lig for­ø­gel­se af uddelingsambition

Am­bi­tio­nen er at ud­de­le en mil­li­ard kro­ner over de næ­ste tre år – en væ­sent­lig for­ø­gel­se i for­hold til den for­ri­ge stra­te­gi­pe­ri­o­de, hvor fon­den har ud­delt 676 mil­li­o­ner kro­ner i åre­ne 2022-2024.

Terje List un­der­stre­ger dog, at der er ta­le om ud­de­ling­s­am­bi­tio­ner. For i 2024 hav­de fon­den me­re end 300 mil­li­o­ner kro­ner til ud­de­ling, men fik kun kva­li­fi­ce­re­de an­søg­nin­ger nok til at ud­de­le 254 mil­li­o­ner kroner.

Iføl­ge Terje List hand­ler det ik­ke om mang­len­de kend­skabs­grad, da fon­den se­ne­st un­der­søg­te de selv­stæn­di­ge køb­mænds kend­skab til fon­den, lå den på 98 pro­cent, for­tæl­ler han.

For at kun­ne sø­ge hos KFI Er­hvervs­dri­ven­de Fond skal man væ­re en selv­stæn­dig køb­mand, der pri­mært sæl­ger dag­lig­va­rer og har en år­lig om­sæt­ning på mini­mum 15 mil­li­o­ner kro­ner eks­klu­siv moms.

De mod­ta­ger­be­ret­te­de køb­mænd kom­mer fra kæ­der­ne Me­ny, Re­ma 1000, SPAR, Din Køb­mand, Løvb­jerg og ABC Lavpris.

Vil du læse artiklen?

Med et abon­ne­ment får du fuld ad­gang til filan​tro​pi​.dk.

Det ko­ster at pro­du­ce­re uaf­hæn­gig og dyb­de­bo­ren­de jour­na­li­stisk. Læs me­re om Filan­tro­pi og se pri­ser­ne for at abon­ne­re her.

Abon­nér

Allerede abonnent? Log ind her:

Skribent

Læs mere om

Kategorier:

Tags:

Læs også

Forsiden lige nu