
Parallelt med, at Lars Suhr Olsen er gået på pension og 1. august er blevet afløst i direktørstolen af Kenneth Hedegaard, tager den filantropiske forening Østifterne nu en ny strategi i brug.
Overskriften for strategien er ’For bedre trivsel nu og i fremtiden’.
”En væsentlig del af målgruppen er de, der oplever at stå uden for fællesskaberne, men som med lidt hjælp og støtte kan finde vejen tilbage. Strategien er vedtaget af bestyrelsen, blev præsenteret i maj for repræsentantskabet, og nu arbejder vi så på at færdiggøre vores kommunikationsstrategi og den uddelingspolitik, som skal konkretisere de overordnede tanker i strategien,” siger Kenneth Hedegaard i et interview med Filantropi
Den nye strategi er, som han udtrykker det, ”med vilje lavet uden åremål”.
”Det handler om, at vi har sat en klar strategisk retning, men det er ikke ensbetydende med, at den ikke løbende kan og vil blive taget op til overvejelse,” forklarer den nytiltrådte direktør, der har en baggrund som advokat og kommer fra en stilling som juridisk direktør i Nykredit.
Øget fokus på forandringsagenda
Det er ingenlunde nyt, at Østifterne har fokus på trivsel og personer på kanten af samfundet. Alligevel er der meget, der er nyt og forandret i 2025-udgaven af strategien, betoner Østifternes direktør.
”Når man sammenligner med den hidtidige strategi, er det væsentligste nye, at vi har et øget fokus på forandringsagendaen og søgt at skabe en tydelig rød tråd mellem de forskellige uddelingsområder. Det er samtidig nyt, at vi har fokus både på nutidige og fremtidige generationer,” siger Kenneth Hedegaard.
Vi ønsker, gerne i samarbejde med andre, at bidrage til at forbedre mulighederne for bedre trivsel i fremtiden med et særligt fokus på både nuværende og kommende generationer
Kenneth Hedegaard – Direktør, Østifterne
”Vi ønsker, gerne i samarbejde med andre, at bidrage til at forbedre mulighederne for bedre trivsel i fremtiden med et særligt fokus på både nuværende og kommende generationer. Som eksempel kan nævnes, at Østifterne i samarbejde med Hvidovre og Amager Hospital, Dialog mod Vold, Dansk Center for Mindfulness og Mary Fonden har udviklet en screenings- og indsatsmodel til jordemødre med henblik på at opspore konflikter og risiko for vold blandt gravide og hjælpe de berørte familier. Det startede som et forsøg og bliver nu udrullet til flere hospitaler i hovedstaden, og håbet er, at det senere bliver landsdækkende. Det er et godt eksempel på en type af projekter, vi vil se meget positivt på fremover,” understreger Kenneth Hedegaard.
De eksisterende uddelingskategorier er i den nye strategi erstattet af en række nye særlige og delvis forbundne fokusområder, der taler direkte ind i foreningens vision og værdier. Pejlemærket er, at der årligt afsættes cirka 25 millioner kroner til skadesforebyggelse og 75 millioner kroner til almennyttige formål med særligt fokus på trivselsrelaterede projekter.
”I og med, Østifterne udspringer af forsikring og frem til 2000 var et forsikringsselskab, handler en del af foreningens formål om skadesforebyggelse. I forhold til de cirka 100 millioner kroner, der deles ud årligt, vil der fremover være en pulje på gennemsnitligt 25 millioner kroner til skadesforebyggelse rettet mod forsikringsaktiviteter. Det kan for eksempel være aktiviteter, der er målrettet medlemmer som direkte medlemsfordele a la når Privatsikring tidligere efter cykeltyverier ud over selve forsikringsdækningen også har givet kunden en rigtig god cykellås finansieret af Østifterne. Det kan også være støtte til skadesforebyggelse med et bredere sigte, for eksempel klimasikring,” forklarer Kenneth Hedegaard.
Vil samarbejde med fonde og foreninger
De 75 millioner kroner om året til almennyttige aktiviteter er delt ind i tre puljer, oplyser Kenneth Hedegaard.
”Cirka 10 procent, altså 7,5 millioner kroner, er dedikeret til lokale fællesskaber, hvor vores støtte er på mindre beløb, typisk 25-50.000 kroner. Det kan være projekter a la et, vi tidligere har støttet i Odense, hvor man for at bekæmpe ensomhed og fremme fællesskaber havde arrangeret fællesspisning på rådhuset,” siger han.
Cirka 20 procent, svarende til omkring 15 millioner kroner, går til ansøgningsbaserede uddelinger, som omhandler omtanke og trivsel.
”Det er større projekter, som typisk modtager fra 100.000 til en million kroner. Det kan for eksempel være projekter a la når vi tidligere har givet penge til at sende et landshold til EM i kørestolsbasketball og støttet et projekt med fokus på fængselsindsattes kost, sundhed og motion,” siger Kenneth Hedegaard.
Fakta om Østifterne
- Uddelende, almennyttig forening.
- Fejrer 25-års jubilæum i år. Det er således 25 år siden, at Østifterne solgte sine forsikringsaktiviteter til Nykredit og gik fra at være et selvstændigt forsikringsselskab til en uddelende, almennyttig forening.
- Har cirka 250.000 medlemmer, som består af kunder i Privatsikring og tidligere Nykredit-formidlede kunder i Gjensidige.
- Den øverste myndighed er delegeretforsamlingen, der består af 35 delegerede, som vælges af og blandt foreningens medlemmer. Der afholdes valg hvert år i en af landets fem regioner.
- I 2024 bevilgede Østifterne støtte for 91,1 mio. kr. til 244 forskellige projekter.
- Har en samlet formue på 2,5 mia. kr. i form af aktier i Nykredit og andre værdipapirer.
De resterende cirka 70 procent, omkring 52,5 millioner kroner, er dedikeret til større forandringsagendaer, som gerne skal føres ud i livet i samarbejde med andre fonde og foreninger – og, understreger direktøren, gerne må starte i det små og have potentiale til at vokse til noget større. Det kan være et projekt a la det førnævnte på Hvidovre og Amager Hospital med fokus på opsporing af partnervold under graviditeten.
”Jeg synes, at vi med strategien sætter en klar strategisk retning for Østifterne i fremtiden, hvor vi samtidig har fokus på, at Østifterne er en forening, ikke en fond. Den differentiering, der ligger deri, er et særkende, som vi vil forsøge at få mere udbytte af end tidligere. Vi er i den nye strategi mere fokuseret på samarbejdet med foreningsbaglandet og at få medlemmerne af delegeretforsamlingen inddraget endnu mere i hele uddelingsarbejdet,” siger Kenneth Hedegaard.
Frem til 2017 lå den samlede størrelse på Østifternes uddelte midler i størrelsesordenen 5-10 millioner kroner årligt. Særligt efter udvidelsen af Nykredits aktionærkreds og salget af halvdelen af Østifternes aktieportefølje i Nykredit i 2017 er det gået stærkt opad med uddelingerne til skadesforebyggelse og almennyttige formål, der nu, som nævnt, sammenlagt ligger på cirka 100 millioner kroner årligt.
Og dét tal kan ifølge Kenneth Hedegaard blive endnu større.
”På sigt er der mulighed for at løfte niveauet. Det afhænger selvsagt af afkastet, men det handler dog også om, at selvom der er råd til at dele endnu mere ud, skal organisationen kunne følge med,” siger Østifternes direktør.
Direktørskifte aftalt for et år siden
På trods af, at han kun har siddet i direktørstolen i en uges tid, er det på mange måder en gammel kending af foreningen, der har afløst Lars Suhr Olsen.
”De seneste 15 år har jeg været den faste kontaktperson i Nykredit for Østifterne og blandt andet deltaget på Østifternes generalforsamlinger og hjulpet med diverse spørgsmål af især juridisk karakter. Mit tætte kendskab til og samarbejde med Østifterne gennem så mange år gør uden tvivl, at det bliver nemmere at tilgå opgaven som foreningens nye direktør,” siger han.
Når han skal beskrive, hvad der ligger på bordet og står på to-do-listen, indkredser han det til fire ”kerneopgaver”:
”Den første handler om foreningen, driften af den og relationen til medlemsbaglandet. Den anden omhandler Østifternes formue, der skal forvaltes bedst muligt. Tredje kerneopgave er partnerrelationerne dels til min gamle arbejdsplads Nykredit, hvor Østifterne jo er aktionær, dels til Privatsikring, som er en del af Alm. Brand-koncernen, og hvor vores medlemmer samtidig er kunder. Og den fjerde kerneopgave handler om det filantropiske arbejde og uddelingsformålet. For mig er dét den del af jobbet, jeg på forhånd kender mindst til sammenlignet med mit gamle job i Nykredit, men jeg har dog løbende qua min deltagelse på Østifternes delegeret- og generalforsamlinger fået en god føling med Østifternes historik og udvikling på det filantropiske område,” siger Kenneth Hedegaard.
Han tilføjer, at selvom han formelt først lige er tiltrådt, er det faktisk et års tid siden, at det blev aftalt, at han skulle tage over fra Lars Suhr Olsen som ny direktør.
”Det seneste halve år har jeg stille og roligt trappet ned i Nykredit, parallelt med at jeg blandt andet har været aktivt involveret i arbejdet med Østifternes nye strategi. Derigennem har jeg haft fin lejlighed til at sætte mig detaljeret ind i både, hvor Østifterne står nu, og medvirket i arbejdet med at definere den retning, foreningen nu og de kommende år skal bevæge sig i,” siger han.
Jubilæumspulje hurtigt så godt som tømt
- Hvordan vil du beskrive Østifternes ’kampform’, nu hvor foreningen fejrer 25-års jubilæum som uddelende forening?
”Østifterne står stærkt på mange måder. Det har blandt andet været særdeles positivt at se, hvor stor efterspørgsel der har været på midler fra jubilæumspuljen på 10 millioner kroner, som grundet den store mængde ansøgninger hurtigt blev forhøjet til 15 millioner kroner. Allerede inden sommerferien var puljen så godt som tømt, efter at vi havde modtaget flere end 800 ansøgninger om støtte til projekter med fokus på frivilliges indsatser med lokale fællesskaber. Det viser, at rigtig mange mennesker og foreninger over hele landet har fået øjnene op for Østifterne sammenlignet med tidligere.”
Også rent økonomisk står Østifterne ifølge Kenneth Hedegaard ”stærkt”.
”For år tilbage blev Nykredit-aktien udbyttegivende, og Østifterne frasolgte halvdelen af sine aktier i Nykredit i 2017 og fik derved en fri formue. Afkastet af den frie formue har de senere år ligget på et pænt niveau, så derfor har bestyrelsen kunnet hæve uddelingerne, der nu som pejlemærke ligger på 100 millioner kroner om året, hvilket er en 10-dobling sammenlignet med for fem-seks år siden,” understreger han.
Der er dog også udfordringer og ting, der kan gøres bedre. Som Fundats tidligere har beskrevet i flere artikler, har Østifterne forsøgt at styrke og modernisere foreningens demokratiske system. Det er blandt andet sket ved at supplere traditionelle avisannoncer med målrettede breve og mails til medlemmerne, når der skal vælges medlemmer til foreningens øverste myndighed, delegeretforsamlingen. Derudover blev det for et par år siden besluttet at indføre digital afstemning ved de årlige valg, som går på skift i hver af de fem regioner.
Selvom både kendskabet og midlerne er blevet større, har vi stadig en opgave med at sikre, at endnu flere af de cirka 250.000 medlemmer af foreningen véd, at de er medlemmer
Kenneth Hedegaard – Direktør, Østifterne
Men trods moderniseringen har det vist sig sværere end som så for Østifterne at få opfyldt ønsket om at engagere flere medlemmer i foreningsdemokratiet.
”Selvom både kendskabet og midlerne er blevet større, har vi stadig en opgave med at sikre, at endnu flere af de cirka 250.000 medlemmer af foreningen véd, at de er medlemmer. Der ligger en vigtig kommunikationsopgave dér, som vi skal kigge mere på. Foreningsstrukturen og dét, at vi er til stede i hele landet, giver mulighed for at differentiere Østifterne fra andre. Men for at få det maksimale udbytte af dén struktur, kræver det, at vores medlemmer kender til foreningens eksistens og aktiviteter,” understreger Kenneth Hedegaard.

