
De fleste fundraisingkampagner i Danmark bygger på én grundlæggende antagelse: At mennesker støtter en given sag, fordi de føler med andre – eller fordi de selv har en mærkesag tæt inde på livet. Men den antagelse er faktisk kun korrekt i ét ud af fire tilfælde.
Sådan lyder det i optakten til et af de syv indlæg, der er på programmet ved Fundraisingkonferencen tirsdag den 2. september 2025 i biografen Vue på Fisketorvet i København. Konferencen er arrangeret af Isobro, Indsamlingsorganisationernes Brancheorganisation.
Indlægget om, hvad der rent følelsesmæssigt ligger til grund for menneskers beslutning om at sige ja til at give penge til en given sag, bliver holdt af ph.d. Sanne Dollerup, der er seniorerhvervsforsker og partner i Støvring-virksomheden Institut for Kundetyper.
Sanne Dollerup lover, at deltagerne på konferencen får en ny vinkel på den emotionelle motivation bag donationer og et forskningsbaseret indblik i, hvordan man som fundraiser rammer de oversete donortyper.
Isobros Fundraisingkonference
- Fundraisingkonferencen foregår tirsdag den 2. september i biografen Vue på Fisketorvet i København.
- Der er syv indlæg på konferencen, hvor der også sker uddeling af Fundraisingprisen 2025 til en kampagne eller organisation.
- En billet til konferencen koster 1.895 kroner for medlemmer af Isobro. Prisen for ikke-medlemmer er 1.000 kroner højere.
- Tilmelding kan ske her: https://isobro.dk/events-moeder/fundraisingkonferencen-2025
Ifølge Sanne Dollerup er der fire forskellige følelser, man kan tale ind i, når man skal have folk til at gøre noget – for eksempel at donere penge:
”Den første donortype er den, vi kalder den røde donortype. Her er nøgleordet, at det er en, som gerne vil ud af kedsomhed. Vedkommende kan gøres interesseret i at give penge, når han eller hun hører om noget, der er nyt, spændende og anderledes – dermed bliver problemet med kedsomhed løst, og i stedet for at kede sig kan vedkommende føle sig opvakt,” forklarer Sanne Dollerup.
Den anden type af donorer kalder Sanne Dollerup den gule. Det er samtidig den mest populære donortype, fortæller erhvervsforskeren.
”Her handler det om omsorg. Når man som fundraiser henvender sig til denne gruppe af mennesker, skal man gøre det meget personligt, tale til vedkommendes medfølelse og give eksempler på, hvordan det med få midler kan lykkes at hjælpe meget: ’Se, hvor forfærdeligt de her orangutanger har det – du har mulighed for med et lille beløb at hjælpe dem’. Den gule donortypes grundlæggende problem er ensomhed, så de pågældende mennesker håber, at de med donationen kan blive en del af et fællesskab med andre, der donerer til det samme,” siger Sanne Dollerup.
Donerer for at kontrollere magtesløshed
Donortype nummer tre har farven blå og er ifølge Sanne Dollerup den mest oversete.
”Det, de køber ind i, og det følelsesmæssige problem, de har, er magtesløshed. Den blå donortype løser problemer ved handlinger for dermed at kontrollere vedkommendes magtesløshed: ’Jeg har gjort det her nu – dermed hjælper jeg ikke kun én, men alle orangutanger.’ Det handler om status, prestige og lækkerhed, og det er samme donortype, som kører i Tesla, bor det rigtige sted, har den rigtige taske, det dyre ur og andre statusprodukter. Meget få appellerer til denne blå donortype, selvom det faktisk i mange tilfælde er den mest oplagte, fordi denne type er meget handlingsorienteret,” siger hun.
Den fjerde og sidste donortype kalder Sanne Dollerup den grønne, og her er nøgleordet tryghed.
”Det er mennesker, der godt kan lide at donere til veletablerede, velkendte organisationer – gerne danske. Så her er chancerne for succes store hos for eksempel den lokale idrætsklub, som sørger for at finde ud af, hvem i klubben der har mest brug for hjælp,” siger Sanne Dollerup.
Hun håber, at hun med indlægget på Fundraisingkonferencen blandt andet kan åbne tilhørernes øjne for, at der er stor forskel på, hvordan man som fundraiser skal kommunikere, alt efter hvilken humørtype der er tale om.
Hvis man vil opbygge et stærkt brand, er det ekstremt vigtigt kun at appellere til én donortype
Sanne Dollerup – Seniorerhvervsforsker og partner, Institut for Kundetyper
”Derfor har vi udarbejdet guidelines for, hvilke ord man skal vælge, hvor hurtigt man skal tale, hvornår på dagen man skal ringe, og hvad man skal starte med at sige. For eksempel handler det over for den gule donortype rigtigt meget om at opbygge en relation, mens det over den blå type mere handler om at gå lige til sagen. Og det er vigtigt at kommunikere konsekvent til én af de her humørtyper i stedet for til alle fire,” forklarer Sanne Dollerup.
- Hvad er dit primære budskab til deltagerne på Fundraisingkonferencen?
”At de skal vælge én donortype og så skrue op for kommunikationen til denne ene type. Hvis man vil opbygge et stærkt brand, er det ekstremt vigtigt kun at appellere til én donortype, for ellers risikerer man ikke at stå stærkt i den følelsesmæssige branding. Skal man have donorer til at være loyale og blive ved med at give penge eller abonnere, er det vigtigt, at de føler sig følelsesmæssigt koblet og knyttet til et konkret brand eller en mærkesag,” siger Sanne Dollerup.
Uddeling af pris til kampagne eller organisation
På konferencen den 2. september er der blandt andet også uddeling af Fundraisingprisen 2025 til en kampagne eller en organisation.
”Har dine kolleger lavet årets kampagne? Har din organisation eksekveret på en ny strategi? Så er det nu, du skal sende en indstilling til Fundraisingprisen 2025,” skriver Isobro på brancheorganisationens hjemmeside.
Frem til onsdag den 20. august kan alle ansatte og frivillige i Isobros medlemsorganisationer, men også personer, der ikke er medlem, lave en indstilling til Fundraisingprisen.
Sidste år gik prisen til Kirkens Korshær. Prisen blev på 2024-udgaven af Fundraisingkonferencen overrakt til Tenna Kristiansen, kampagneleder i Kirkens Korshær.

