Fundraisere overser de donorer, der føler sig magtesløse

Deltagerne på Fundraisingkonferencen den 2. september kan blandt andet blive klogere på, hvad der rent følelsesmæssigt ligger til grund for menneskers beslutning om at sige ja til at støtte en given sag.

På Iso­bros fun­dra­i­sing­kon­fe­ren­ce d. 2. sep­tem­ber vil op­lægs­hol­der San­ne Dol­lerup blandt an­det gi­ve del­ta­ger­ne en ny vin­kel på den emo­tio­nel­le mo­ti­va­tion bag do­na­tio­ner og et forsk­nings­ba­se­ret ind­blik i, hvor­dan man som fun­dra­i­ser ram­mer de over­se­te do­nor­ty­per (Ar­kiv­fo­to fra Fun­dra­i­sing­kon­fe­ren­cen 2024: Isobro).

De fle­ste fun­dra­i­sing­kampag­ner i Dan­mark byg­ger på én grund­læg­gen­de an­ta­gel­se: At men­ne­sker støt­ter en gi­ven sag, for­di de fø­ler med an­dre – el­ler for­di de selv har en mær­kesag tæt in­de på li­vet. Men den an­ta­gel­se er fak­tisk kun kor­rekt i ét ud af fi­re tilfælde.

Så­dan ly­der det i op­tak­ten til et af de syv ind­læg, der er på pro­gram­met ved Fun­dra­i­sing­kon­fe­ren­cen tirs­dag den 2. sep­tem­ber 2025 i bi­o­gra­fen Vue på Fi­ske­tor­vet i Kø­ben­havn. Kon­fe­ren­cen er ar­ran­ge­ret af Iso­bro, Ind­sam­lings­or­ga­ni­sa­tio­ner­nes Brancheorganisation.

Ind­læg­get om, hvad der rent fø­lel­ses­mæs­sigt lig­ger til grund for men­ne­skers be­slut­ning om at si­ge ja til at gi­ve pen­ge til en gi­ven sag, bli­ver holdt af ph.d. San­ne Dol­lerup, der er se­ni­o­r­er­hvervs­for­sker og part­ner i Støvring-virk­som­he­den In­sti­tut for Kundetyper.

San­ne Dol­lerup lover, at del­ta­ger­ne på kon­fe­ren­cen får en ny vin­kel på den emo­tio­nel­le mo­ti­va­tion bag do­na­tio­ner og et forsk­nings­ba­se­ret ind­blik i, hvor­dan man som fun­dra­i­ser ram­mer de over­se­te donortyper.

Iso­bros Fundraisingkonference
    • Fun­dra­i­sing­kon­fe­ren­cen fo­re­går tirs­dag den 2. sep­tem­ber i bi­o­gra­fen Vue på Fi­ske­tor­vet i København.
    • Der er syv ind­læg på kon­fe­ren­cen, hvor der og­så sker ud­de­ling af Fun­dra­i­sing­pri­sen 2025 til en kampag­ne el­ler organisation.
    • En bil­let til kon­fe­ren­cen ko­ster 1.895 kro­ner for med­lem­mer af Iso­bro. Pri­sen for ik­ke-med­lem­mer er 1.000 kro­ner højere.
    • Til­mel­ding kan ske her: https://​iso​bro​.dk/​e​v​e​n​t​s​-​m​o​e​d​e​r​/​f​u​n​d​r​a​i​s​i​n​g​k​o​n​f​e​r​e​n​c​e​n​-​2​025

Iføl­ge San­ne Dol­lerup er der fi­re for­skel­li­ge fø­lel­ser, man kan ta­le ind i, når man skal ha­ve folk til at gø­re no­get – for ek­sem­pel at do­ne­re penge:

”Den før­ste do­nor­ty­pe er den, vi kal­der den rø­de do­nor­ty­pe. Her er nøg­le­or­det, at det er en, som ger­ne vil ud af kedsom­hed. Ved­kom­men­de kan gø­res in­ter­es­se­ret i at gi­ve pen­ge, når han el­ler hun hø­rer om no­get, der er nyt, spæn­den­de og an­der­le­des – der­med bli­ver pro­ble­met med kedsom­hed løst, og i ste­det for at ke­de sig kan ved­kom­men­de fø­le sig op­vakt,” for­kla­rer San­ne Dollerup.

Den an­den ty­pe af do­no­rer kal­der San­ne Dol­lerup den gu­le. Det er sam­ti­dig den mest po­pu­læ­re do­nor­ty­pe, for­tæl­ler erhvervsforskeren.

”Her hand­ler det om om­sorg. Når man som fun­dra­i­ser hen­ven­der sig til den­ne grup­pe af men­ne­sker, skal man gø­re det me­get per­son­ligt, ta­le til ved­kom­men­des med­fø­lel­se og gi­ve ek­semp­ler på, hvor­dan det med få mid­ler kan lyk­kes at hjæl­pe me­get: ’Se, hvor for­fær­de­ligt de her or­angutan­ger har det – du har mu­lig­hed for med et lil­le be­løb at hjæl­pe dem’. Den gu­le do­nor­ty­pes grund­læg­gen­de pro­blem er en­som­hed, så de på­gæl­den­de men­ne­sker hå­ber, at de med do­na­tio­nen kan bli­ve en del af et fæl­les­skab med an­dre, der do­ne­rer til det sam­me,” si­ger San­ne Dollerup.

Donerer for at kontrollere magtesløshed

Do­nor­ty­pe num­mer tre har far­ven blå og er iføl­ge San­ne Dol­lerup den mest oversete.

”Det, de kø­ber ind i, og det fø­lel­ses­mæs­si­ge pro­blem, de har, er mag­tes­løs­hed. Den blå do­nor­ty­pe lø­ser pro­ble­mer ved hand­lin­ger for der­med at kon­trol­le­re ved­kom­men­des mag­tes­løs­hed: ’Jeg har gjort det her nu – der­med hjæl­per jeg ik­ke kun én, men al­le or­angutan­ger.’ Det hand­ler om sta­tus, pre­sti­ge og læk­ker­hed, og det er sam­me do­nor­ty­pe, som kø­rer i Tesla, bor det rig­ti­ge sted, har den rig­ti­ge ta­ske, det dy­re ur og an­dre sta­tuspro­duk­ter. Me­get få ap­pel­le­rer til den­ne blå do­nor­ty­pe, selv­om det fak­tisk i man­ge til­fæl­de er den mest op­lag­te, for­di den­ne ty­pe er me­get hand­lings­o­ri­en­te­ret,” si­ger hun.

Den fjer­de og sid­ste do­nor­ty­pe kal­der San­ne Dol­lerup den grøn­ne, og her er nøg­le­or­det tryghed.

”Det er men­ne­sker, der godt kan li­de at do­ne­re til vel­e­tab­le­re­de, vel­kend­te or­ga­ni­sa­tio­ner – ger­ne dan­ske. Så her er chan­cer­ne for suc­ces sto­re hos for ek­sem­pel den lo­ka­le idræts­klub, som sør­ger for at fin­de ud af, hvem i klub­ben der har mest brug for hjælp,” si­ger San­ne Dollerup.

Hun hå­ber, at hun med ind­læg­get på Fun­dra­i­sing­kon­fe­ren­cen blandt an­det kan åb­ne til­hø­rer­nes øj­ne for, at der er stor for­skel på, hvor­dan man som fun­dra­i­ser skal kom­mu­ni­ke­re, alt ef­ter hvil­ken hu­mør­ty­pe der er ta­le om.

Hvis man vil op­byg­ge et stærkt brand, er det ek­stremt vig­tigt kun at ap­pel­le­re til én donortype

San­ne Dol­lerup – Se­ni­o­r­er­hvervs­for­sker og part­ner, In­sti­tut for Kundetyper

”Der­for har vi ud­ar­bej­det gu­i­de­li­nes for, hvil­ke ord man skal væl­ge, hvor hur­tigt man skal ta­le, hvor­når på da­gen man skal rin­ge, og hvad man skal star­te med at si­ge. For ek­sem­pel hand­ler det over for den gu­le do­nor­ty­pe rig­tigt me­get om at op­byg­ge en re­la­tion, mens det over den blå ty­pe me­re hand­ler om at gå li­ge til sa­gen. Og det er vig­tigt at kom­mu­ni­ke­re kon­se­kvent til én af de her hu­mør­ty­per i ste­det for til al­le fi­re,” for­kla­rer San­ne Dollerup.

- Hvad er dit pri­mæ­re bud­skab til del­ta­ger­ne på Fundraisingkonferencen?

”At de skal væl­ge én do­nor­ty­pe og så skrue op for kom­mu­ni­ka­tio­nen til den­ne ene ty­pe. Hvis man vil op­byg­ge et stærkt brand, er det ek­stremt vig­tigt kun at ap­pel­le­re til én do­nor­ty­pe, for el­lers ri­si­ke­rer man ik­ke at stå stærkt i den fø­lel­ses­mæs­si­ge bran­ding. Skal man ha­ve do­no­rer til at væ­re loy­a­le og bli­ve ved med at gi­ve pen­ge el­ler abon­ne­re, er det vig­tigt, at de fø­ler sig fø­lel­ses­mæs­sigt koblet og knyt­tet til et kon­kret brand el­ler en mær­kesag,” si­ger San­ne Dollerup.

Uddeling af pris til kampagne eller organisation

På kon­fe­ren­cen den 2. sep­tem­ber er der blandt an­det og­så ud­de­ling af Fun­dra­i­sing­pri­sen 2025 til en kampag­ne el­ler en organisation.

”Har di­ne kol­le­ger la­vet årets kampag­ne? Har din or­ga­ni­sa­tion ek­se­kve­ret på en ny stra­te­gi? Så er det nu, du skal sen­de en indstil­ling til Fun­dra­i­sing­pri­sen 2025,” skri­ver Iso­bro på bran­che­or­ga­ni­sa­tio­nens hjemmeside.

Frem til ons­dag den 20. au­gust kan al­le an­sat­te og fri­vil­li­ge i Iso­bros med­lem­sor­ga­ni­sa­tio­ner, men og­så per­so­ner, der ik­ke er med­lem, la­ve en indstil­ling til Fundraisingprisen.

Sid­ste år gik pri­sen til Kir­kens Kors­hær. Pri­sen blev på 2024-ud­ga­ven af Fun­dra­i­sing­kon­fe­ren­cen over­rakt til Ten­na Kri­sti­an­sen, kampag­ne­le­der i Kir­kens Korshær.

Vil du læse artiklen?

Med et abon­ne­ment får du fuld ad­gang til filan​tro​pi​.dk.

Det ko­ster at pro­du­ce­re uaf­hæn­gig og dyb­de­bo­ren­de jour­na­li­stisk. Læs me­re om Filan­tro­pi og se pri­ser­ne for at abon­ne­re her.

Abon­nér

Allerede abonnent? Log ind her:

Skribent

Michael Monty
Michael Monty
Journalist

Læs mere om

Kategorier:

Tags:

Læs også

Forsiden lige nu