Mette Hattens:
Jeg ser et stort potentiale i erhvervsfundraising

Årets Fundraiser 2024 og fundraising- og arvekonsulent i AIDS-fondet, Mette Willenbrock Hattens, arbejder altid mod at finde det punkt, hvor profit og formål går hånd i hånd. Hun har tidligere arbejdet med marketing i kommercielle virksomheder og mener, at det er en fordel for en fundraiser at have forretningsforståelse.

Met­te Wil­len­bro­ck Hat­tens har en for­tid i kom­merci­el­le virk­som­he­der, blandt an­det Net­to, men søg­te over i ngo-sek­to­ren ud fra øn­sket om at hjæl­pe nogen.

Da Met­te Wil­len­bro­ck Hat­tens tid­li­ge­re på året blev kå­ret til årets fun­dra­i­ser af Iso­bro, be­grun­de­de jury­en det blandt an­det med, at hun er en fag­ligt kom­pe­tent all-aro­und-fun­dra­i­ser, som ev­ner bå­de pri­vat­fun­dra­i­sing, fonds­fun­dra­i­sing, er­hvervs­fun­dra­i­sing og arv- og testamentefundraising.

Se­rie: Ngo-branchens
før­en­de fundraisere

I den­ne se­rie stil­ler Filan­tro­pi en ræk­ke spørgs­mål til nog­le af lan­dets før­en­de fun­dra­i­se­re in­den for ngo-sektoren.

Den­ne ar­ti­kel er den tred­je i serien.

Læs den før­ste ar­ti­kel med Ti­na Eng­berg, fun­dra­i­sing­chef i Dy­re­nes Be­skyt­tel­se, her:

Læs den an­den ar­ti­kel med Stig Fog, selv­stæn­dig fun­dra­i­sing­kon­su­lent, her:

En af de føl­gen­de uger brin­ger vi fjer­de in­ter­view i se­ri­en med Mor­ten Purup Jør­gen­sen, fun­dra­i­sing- og mar­ke­ting­chef i Rø­de Kors.

Jury­en frem­hæ­ve­de og­så, at hun ge­ne­røst de­ler ud af kampag­ne­hem­me­lig­he­der og nær­mest in­si­ste­rer på at vi­dens­de­le med fun­dra­i­sing-kon-kol­le­ga­er fra an­dre organisationer.

Net­op dét gør hun her i den­ne artikel.

Hvor­dan kom du til at ar­bej­de med fundraising?

Jeg ar­bej­de­de in­den for det kom­merci­el­le som me­di­e­chef i Net­to, da jeg be­gynd­te at tæn­ke, at det kun­ne væ­re fedt at ar­bej­de et sted, hvor man kun­ne hjæl­pe no­gen. Jeg så et stil­lings­op­slag og søg­te et job som fun­dra­i­ser i Kræf­tens Be­kæm­pel­se og kom ind og var der i fem år. Her­ef­ter vend­te jeg kort til­ba­ge til det kom­merci­el­le, men sav­ne­de det for­måls­drev­ne, og så kom jeg til Hjer­te­for­e­nin­gen og der­ef­ter AIDS-fondet.

Jeg kan godt li­de at væ­re ak­tivt ude blandt dem, vi skal hjæl­pe. Jeg sy­nes, det er fedt at væ­re midt i det he­le og mø­de dem, jeg ar­bej­der for. Og så kan jeg godt li­de det stra­te­gi­ske for­ar­bej­de med at un­der­sø­ge, om der er et match mel­lem sa­gen og en fond el­ler virksomhed.

Det spæn­den­de ved mit job er, at det he­le ti­den ud­vik­ler sig. Det er i vir­ke­lig­he­den en ret bred stil­lings­be­teg­nel­se at væ­re fun­dra­i­ser, for­di jeg bå­de er med til at ud­vik­le, men og­så im­ple­men­te­re ind­sat­ser­ne, så jeg får vir­ke­lig at se, om det vir­ker i prak­sis, som jeg har tænkt.

Hvil­ke fun­dra­i­sing­di­sci­pli­ner op­ta­ger dig mest, og hvorfor?

Det, der op­ta­ger mig mest, er helt klart at fin­de det sted, hvor pro­fit og for­mål går hånd i hånd. Dér, hvor al­le par­ter kan få no­get godt ud af det, og hvor vi kan ind­gå i læn­ge­re partnerskaber.

Jeg sid­der og­så med arv og te­sta­men­te, som er et nyt om­rå­de for mig. Det er spæn­den­de, for­di vi har at gø­re med de to må­ske sid­ste ta­bu­er, der er til­ba­ge i sam­fun­det, nem­lig dø­den og folks økonomi.

Man­ge i AIDS-fon­dets æld­ste må­l­grup­pe har ik­ke få­et børn og er ik­ke ble­vet gift og har der­for ik­ke di­rek­te ar­vin­ger. Der­for har vi brugt man­ge kræf­ter på at gø­re må­l­grup­pen op­mærk­som på, at det er utro­lig vig­tigt, at man sik­rer hin­an­den gen­nem te­sta­men­te, hvis man er sam­bo­en­de uden at væ­re gift, og hel­dig­vis er der man­ge, der og­så ger­ne vil be­tæn­ke AIDS-fon­det i de­res testamente.

Hvad fyl­der mest i dit ar­bej­de for tiden? 

Vi har det sid­ste år kæm­pet hårdt for, at Check­po­int kun­ne over­le­ve uden til­stræk­ke­ligt med of­fent­li­ge støt­te­mid­ler. Check­po­int er AIDS-fon­dets kli­nik­ker, der dels til­by­der rå­d­giv­ning og dels er et til­bud til un­ge (15-29 år) og LGBT+ per­so­ner om at bli­ve te­stet for sexsygdomme.

Der­u­d­over fyl­der det en del i mit ar­bej­de for ti­den at ud­vik­le er­hvervs­de­len og fonds­de­len af vo­res fun­dra­i­sing. Det kun­ne jeg godt tæn­ke mig at bru­ge me­re tid på, for det er der brug for, for at AIDS-fon­det kan le­ve­re fle­re til­bud og nå ud til nye må­l­grup­per. Vi vil bl.a. ger­ne la­ve fle­re net­værks­grup­per og til­bud til bå­de LGBT+ per­so­ner og for men­ne­sker, der le­ver med hiv.

Så vi vil jo ger­ne bå­de bi­be­hol­de vo­res nu­væ­ren­de ind­sat­ser og ud­vik­le nye, og det kræ­ver fle­re midler.

Hvor­når er dit job al­ler­mest meningsfuldt?

Da vi sid­ste år, i for­bin­del­se med vo­res kampag­ne for at red­de Check­po­int, la­ve­de en un­der­skrift­sind­sam­ling, var der 6000, der skrev un­der. Det var en kæm­pe ‘love storm’.

Især, da jeg læ­ste nog­le af de kom­men­ta­rer, folk skrev om, hvad Check­po­int og mi­ne kol­le­ga­er her hav­de gjort for dem. At de i rå­d­giv­nin­gen for før­ste gang var ble­vet mødt, hørt og for­stå­et som de men­ne­sker, de er. Det vi­ser, hvor vig­tigt det er, at der er så­dan et til­bud, og det går li­ge i sjælen.

Blå bog

Met­te Wil­len­bro­ck Hat­tens er chef­kon­su­lent og ar­ve­kon­su­lent i AIDS-fondet

Hun har vun­det pri­sen Årets Fun­dra­i­ser 2024, som ud­de­les af de ind­sam­len­de or­ga­ni­sa­tio­ners bran­che­or­ga­ni­sa­tion Isobro

Hun har tid­li­ge­re væ­ret fun­dra­i­ser, kampag­ne­le­der mm. i Hjer­te­for­e­nin­gen og Kræf­tens Be­kæm­pel­se, hvor hun star­te­de i 2007

Met­te Wil­len­bro­ck Hat­tens har en for­tid in­den for det kom­merci­el­le felt og har blandt an­det væ­ret me­di­e­chef og mar­ke­ting­ko­or­di­na­tor i Netto.

Hun er ud­dan­net mar­ked­s­ø­ko­nom fra Ni­els Bro­ck og har ta­get en HD i uden­rigs­han­del på CBS

Hvor­dan vil du be­skri­ve bran­chens til­stand li­ge nu?

På sam­me må­de har jeg det med vo­res an­ti­stig­ma-kampag­ne ‘Po­si­ti­ve Po­rtræt­ter’, som be­står af 12 po­rtræt­ma­le­ri­er af men­ne­sker, der le­ver med hiv (og er en fort­sæt­tel­se af vo­res ju­bilæums­bog ‘Da dø­den blev af­lyst’). Kampag­nen har blandt an­det fo­kus på, at det ik­ke læn­ge­re er en døds­dom at få hiv, og de fle­ste le­ver et godt liv med syg­dom­men, men der er et ta­bu, som bli­ver ved med at klæ­be til syg­dom­men. Det skal vi gø­re op med, og der­for er den­ne kampag­ne så vigtig.

Når jeg hø­rer de 12 per­so­ners hi­sto­ri­er om, hvor­dan de er kom­met vi­de­re - man­ge med hjælp fra AIDS-fon­det - så gi­ver det mig lyst til at kæm­pe vi­de­re, så vi kan få fle­re mid­ler til at fort­sæt­te vo­res arbejde.

Hvor­når er dit job al­ler­mest udfordrende?

Når vi ik­ke får nok pen­ge ind at kun­ne hjæl­pe al­le dem, vi kan se, har brug for os. Det er så fru­stre­ren­de. Det kan og­så væ­re som når vi ik­ke kom­mer på fi­nans­lo­ven med Check­po­int, selv­om vi har så me­get at bi­dra­ge med og er et vig­tigt sup­ple­ment til det of­fent­li­ge, men ik­ke har pen­ge­ne til at hjæl­pe al­le de per­so­ner, vi ger­ne vil gri­be og hjælpe.

Men vi må ta­ge det i bid­der. Det vig­tig­ste at vi­de som fun­dra­i­ser er, at man ik­ke kan gø­re det he­le på en gang.

Det er selv­føl­ge­lig og­så ud­for­dren­de og fru­stre­ren­de, hvis vi har la­vet en kampag­ne, der ik­ke vir­ker ef­ter hen­sig­ten. Men det er sam­ti­dig spæn­den­de, for så må vi til­ba­ge i ma­skin­rum­met og se på, hvad vi kan gø­re i stedet.

Hvil­ke fag­li­ge ind­sat­ser er du mest stolt af at ha­ve væ­ret en del af? 

I min tid i AIDS-fon­det er det helt klart, at vi sid­ste år, via vo­res Check­po­int-kampag­ne, fik en tred­je­del fle­re fa­ste støt­ter på et år. Vi la­ve­de check­po­int-kampag­nen og an­mo­de­de først om støt­te i 4 må­ne­der, og ef­ter de fi­re må­ne­der lyk­ke­des det os at kon­ver­te­re man­ge til at bli­ve fa­ste støt­ter. Det er enormt vig­tigt med pri­va­te støt­ter for vo­res fort­sat­te arbejde.

Jeg er og­så stolt af vo­res ar­ve­kampag­ne, hvor vi har la­vet en te­sta­men­te­gu­i­de og en ar­ve­test, som rig­tig man­ge har del­ta­get i el­ler down­lo­a­det. Det er dej­ligt at se, at vi kan en­ga­ge­re folk i en kampag­ne på en so­ber må­de med et, for man­ge, svært em­ne - og hvor langt vi er nå­et med at få folk til at ta­ge stil­ling til en vig­tig del af livet.

Og så er jeg selv­føl­ge­lig og­så stolt af, at jeg fik pri­sen som Årets Fun­dra­i­ser, ud­delt af Iso­bro, net­op på grund af mit ar­bej­de med ud­vik­lin­gen af he­le fun­dra­i­sing­om­rå­det hos AIDS-Fon­det. En suc­ces, der er op­nå­et i et tæt sam­ar­bej­de med mi­ne dyg­ti­ge kollegaer.

Hvor­dan vil du be­skri­ve bran­chens til­stand li­ge nu?

Bran­chen er ble­vet me­re pro­fes­sio­nel i lø­bet af de sid­ste 5 til 10 år. Vi er ble­vet end­nu bed­re til kom­mu­ni­ka­tion og fun­dra­i­sing gen­nem vel­gen­nemtænk­te kampag­ner, hvor vi får folk en­ga­ge­ret på fle­re må­der og niveauer.

Jeg an­er­ken­der vir­ke­lig mi­ne kon-kol­le­ga­ers ar­bej­de. Fle­re kampag­ner er ble­vet me­re og me­re suc­ces­ful­de og gen­nem­før­te, og jeg er fak­tisk ret stolt af fag­lig­he­den i branchen.

Vi er go­de til at er­fa­rings­ud­veks­le, og vi kæm­per selv­føl­ge­lig sta­dig om den sam­me ‘sha­re of wal­let’, men jeg op­le­ver hel­dig­vis og­så, at fle­re folk ger­ne vil en­ga­ge­re sig, for­di vi som ngo´er gør det nem­me­re, me­re for­stå­e­ligt og til­gæn­ge­ligt at støtte.

Hvor ser du det stør­ste ud­vik­lings­po­ten­ti­a­le li­ge nu?

Jeg sy­nes sta­dig, at om­rå­det med er­hvervs­part­ne­re fyl­der for lidt, så der ser jeg et stort ud­vik­lings­po­ten­ti­a­le. Det er op til os at la­ve ud­vik­lings­ar­bej­det og un­der­sø­ge, hvil­ke sam­ar­bejds­part­ne­re vi kan få ind ved blandt an­det at se på, hvor der er et over­lap i må­l­grup­pen, virk­som­he­dens ESG-stra­te­gi, di­ver­si­tets­stra­te­gi el­ler an­det, hvor AIDS-fon­dets ar­bej­de pas­ser ind i det, virk­som­he­den vil.

Jeg sy­nes sta­dig, at om­rå­det med er­hvervs­part­ne­re fyl­der for lidt, så der ser jeg et stort udviklingspotentiale

Met­te Wil­len­bro­ck Hat­tens – fun­dra­i­sing- og ar­ve­kon­su­lent, AIDS-fondet

Vi kan ak­ti­ve­re virk­som­he­den nem­mest mu­ligt, hvis vi fin­der ud af, hvor det kan gi­ve me­ning for den, og det tror jeg med for­del, at bran­chen kan ar­bej­de end­nu me­re stra­te­gisk med.

Det kræ­ver et kæm­pe for­ar­bej­de at fin­de ud af, hvil­ke virk­som­he­der, der kun­ne væ­re in­ter­es­se­ret i at ind­gå i et part­ner­skab, men det er nød­ven­digt at ha­ve en me­get pro­fes­sio­nel til­gang til det. Vi skal bå­de la­ve vo­res due di­l­li­gen­ce og la­ve en gen­nemtænkt bu­si­ness ca­se, så al­le par­ter kan se sig selv i et læn­ge­re­va­ren­de partnerskab.

Hvad tror du bli­ver den næ­ste sto­re trend in­den for fundraising?

Det er svært at spå om frem­ti­den, men vi skal væ­re end­nu bed­re til at mø­de folk, der hvor de er til­gæn­ge­li­ge, for ek­sem­pel på so­ci­a­le me­di­er, og gø­re det nemt at støt­te ved få klik.

Vi skal og­så se i øj­ne­ne, at fa­ste med­lem­ska­ber bli­ver er­stat­tet af fle­re en­kelt­stå­en­de støt­te­be­løb for­delt over året og for­delt på ak­tu­el­le sa­ger, der ta­ler til den en­kel­te støtter.

Vi skal ak­tu­a­li­se­re det nar­ra­tiv, vi er en del af end­nu bed­re - og så skal vi væ­re end­nu dyg­ti­ge­re til at en­ga­ge­re og for­kla­re folk vig­tig­he­den af de­res støt­te, og hvad den kon­kret går til. Det bli­ver en spæn­den­de opgave.

Hvad er, i di­ne øj­ne, den stør­ste ud­for­dring i bran­chen li­ge nu?

Hos os er det res­sour­cespørgs­må­let. Vi skal he­le ti­den fin­de en ba­lan­ce mel­lem, at vi ger­ne vil ud­vik­le en mas­se til­tag og nød­ven­di­ge pro­duk­ter til vo­res må­l­grup­per, men ik­ke har res­sour­cer­ne til det i form af kro­ner og øre.

Hvad ir­ri­te­rer dig mest ved din branche?

At vi til hver en tid har brug for fle­re pen­ge. Vi kom­mer al­drig 100 pro­cent i mål. Der vil al­tid væ­re no­get, vi kan gø­re bed­re og me­re af, hvis blot vi hav­de fle­re ressourcer.

Det kan og­så ir­ri­te­re mig, hvor­for po­li­ti­ker­ne ik­ke kan se, hvor vig­tig den­ne her sag er. Men det er jo vo­res job at kom­mu­ni­ke­re, hvor­for sa­gen er vig­tig. Men det kun­ne da væ­re fedt, hvis vi hav­de ua­ne­de midler.

Hvad er dit bed­ste råd til nye fun­dra­i­se­re, der er på vej ind i branchen?

Tag fat i nog­le gar­ve­de folk fra bran­chen, som du kan spør­ge til rå­ds. Det kun­ne væ­re fedt, hvis der var en men­tor­ord­ning. Det kun­ne jeg per­son­ligt godt tæn­ke mig at væ­re med til at star­te – en mentorordning.

Brug og­så Iso­bros net­værks­grup­per. Jeg ta­ger selv til fle­re af Iso­bros fored­rag og netværksdage.

Hav respekt for den må­l­grup­pe, du ar­bej­der for at hjæl­pe. Vær vi­den­de om og søg ind­sigt i målgruppen.

Du skal kun­ne li­de at spør­ge om pen­ge og ha­ve for­ret­nings­for­stå­el­se. Pro­fit og ‘pur­po­se’ (for­mål, red.) går fint hånd i hånd, når du fin­der den rig­ti­ge balance.

Tro på, at du kan væ­re med til at æn­dre ver­den, og hvis du kan få mu­lig­hed for det, så af­prøv de for­skel­li­ge fun­dra­i­sing­di­sci­pli­ner, så du på den må­de kan fin­de ud af, hvad du bræn­der mest for.

I frem­ti­den tror jeg, vi vil se et end­nu stør­re sam­ar­bej­de mel­lem fon­de og ngo’er om at ud­vik­le pro­jek­ter sammen

Met­te Wil­len­bro­ck Hat­tens – fun­dra­i­sing- og ar­ve­kon­su­lent, AIDS-fondet

Hvor­dan fo­re­stil­ler du dig, at frem­ti­dens fun­dra­i­sing kom­mer til at se ud?

Jeg tror sta­dig, at frem­ti­dens fun­dra­i­sing bli­ver ba­se­ret på pri­vat­do­na­tio­ner, og at folk bli­ver ved med at vil­le give.

Jeg op­le­ver, i for­hold til fonds­an­søg­nin­ger, et me­get tæt­te­re sam­ar­bej­de med fon­de end tid­li­ge­re. I frem­ti­den tror jeg, vi vil se et end­nu stør­re sam­ar­bej­de mel­lem fon­de og ngo’er om at ud­vik­le pro­jek­ter sam­men, i ste­det for, som hidtil, at vi er kom­met med en me­re el­ler min­dre fær­dig pakke.

Det kan godt væ­re, at jeg kom­mer med ram­mer­ne for pro­jek­tet, men så er fon­den el­ler virk­som­he­den med til at ud­vik­le, og der­med ta­ge et stør­re ejer­skab over projektet.

Jeg kan mær­ke og se, at det går den vej, og jeg hå­ber, der kom­mer end­nu me­re sam­ar­bej­de. På den må­de kan jeg se, at vi kan løf­te end­nu stør­re op­ga­ver sam­men, for­di der der­med bli­ver til­ført fle­re kompetencer.

Har du nog­le web­s­i­tes, nyheds­bre­ve, bø­ger, po­dcasts el­ler an­det om fun­dra­i­sing, som du vil anbefale?

Nyheds­mail fra Chri­sti­an Sop­hus Eh­lers, Mo­ce­a­nic (USA, godt til pri­va­te støt­ter), UK Fun­dra­i­sing, Bonterra.

Vil du læse artiklen?

Med et abon­ne­ment får du fuld ad­gang til filan​tro​pi​.dk.

Det ko­ster at pro­du­ce­re uaf­hæn­gig og dyb­de­bo­ren­de jour­na­li­stisk. Læs me­re om Filan­tro­pi og se pri­ser­ne for at abon­ne­re her.

Abon­nér

Allerede abonnent? Log ind her:

Skribent

Læs mere om

Kategorier:

Tags:

Læs også

Forsiden lige nu