Da Mette Willenbrock Hattens tidligere på året blev kåret til årets fundraiser af Isobro, begrundede juryen det blandt andet med, at hun er en fagligt kompetent all-around-fundraiser, som evner både privatfundraising, fondsfundraising, erhvervsfundraising og arv- og testamentefundraising.
Serie: Ngo-branchens
førende fundraisereI denne serie stiller Filantropi en række spørgsmål til nogle af landets førende fundraisere inden for ngo-sektoren.
Denne artikel er den tredje i serien.
Læs den første artikel med Tina Engberg, fundraisingchef i Dyrenes Beskyttelse, her:
Læs den anden artikel med Stig Fog, selvstændig fundraisingkonsulent, her:
En af de følgende uger bringer vi fjerde interview i serien med Morten Purup Jørgensen, fundraising- og marketingchef i Røde Kors.
Juryen fremhævede også, at hun generøst deler ud af kampagnehemmeligheder og nærmest insisterer på at vidensdele med fundraising-kon-kollegaer fra andre organisationer.
Netop dét gør hun her i denne artikel.
Hvordan kom du til at arbejde med fundraising?
Jeg arbejdede inden for det kommercielle som mediechef i Netto, da jeg begyndte at tænke, at det kunne være fedt at arbejde et sted, hvor man kunne hjælpe nogen. Jeg så et stillingsopslag og søgte et job som fundraiser i Kræftens Bekæmpelse og kom ind og var der i fem år. Herefter vendte jeg kort tilbage til det kommercielle, men savnede det formålsdrevne, og så kom jeg til Hjerteforeningen og derefter AIDS-fondet.
Jeg kan godt lide at være aktivt ude blandt dem, vi skal hjælpe. Jeg synes, det er fedt at være midt i det hele og møde dem, jeg arbejder for. Og så kan jeg godt lide det strategiske forarbejde med at undersøge, om der er et match mellem sagen og en fond eller virksomhed.
Det spændende ved mit job er, at det hele tiden udvikler sig. Det er i virkeligheden en ret bred stillingsbetegnelse at være fundraiser, fordi jeg både er med til at udvikle, men også implementere indsatserne, så jeg får virkelig at se, om det virker i praksis, som jeg har tænkt.
Hvilke fundraisingdiscipliner optager dig mest, og hvorfor?
Det, der optager mig mest, er helt klart at finde det sted, hvor profit og formål går hånd i hånd. Dér, hvor alle parter kan få noget godt ud af det, og hvor vi kan indgå i længere partnerskaber.
Jeg sidder også med arv og testamente, som er et nyt område for mig. Det er spændende, fordi vi har at gøre med de to måske sidste tabuer, der er tilbage i samfundet, nemlig døden og folks økonomi.
Mange i AIDS-fondets ældste målgruppe har ikke fået børn og er ikke blevet gift og har derfor ikke direkte arvinger. Derfor har vi brugt mange kræfter på at gøre målgruppen opmærksom på, at det er utrolig vigtigt, at man sikrer hinanden gennem testamente, hvis man er samboende uden at være gift, og heldigvis er der mange, der også gerne vil betænke AIDS-fondet i deres testamente.
Hvad fylder mest i dit arbejde for tiden?
Vi har det sidste år kæmpet hårdt for, at Checkpoint kunne overleve uden tilstrækkeligt med offentlige støttemidler. Checkpoint er AIDS-fondets klinikker, der dels tilbyder rådgivning og dels er et tilbud til unge (15-29 år) og LGBT+ personer om at blive testet for sexsygdomme.
Derudover fylder det en del i mit arbejde for tiden at udvikle erhvervsdelen og fondsdelen af vores fundraising. Det kunne jeg godt tænke mig at bruge mere tid på, for det er der brug for, for at AIDS-fondet kan levere flere tilbud og nå ud til nye målgrupper. Vi vil bl.a. gerne lave flere netværksgrupper og tilbud til både LGBT+ personer og for mennesker, der lever med hiv.
Så vi vil jo gerne både bibeholde vores nuværende indsatser og udvikle nye, og det kræver flere midler.
Hvornår er dit job allermest meningsfuldt?
Da vi sidste år, i forbindelse med vores kampagne for at redde Checkpoint, lavede en underskriftsindsamling, var der 6000, der skrev under. Det var en kæmpe ‘love storm’.
Især, da jeg læste nogle af de kommentarer, folk skrev om, hvad Checkpoint og mine kollegaer her havde gjort for dem. At de i rådgivningen for første gang var blevet mødt, hørt og forstået som de mennesker, de er. Det viser, hvor vigtigt det er, at der er sådan et tilbud, og det går lige i sjælen.
Blå bogMette Willenbrock Hattens er chefkonsulent og arvekonsulent i AIDS-fondet
Hun har vundet prisen Årets Fundraiser 2024, som uddeles af de indsamlende organisationers brancheorganisation Isobro
Hun har tidligere været fundraiser, kampagneleder mm. i Hjerteforeningen og Kræftens Bekæmpelse, hvor hun startede i 2007
Mette Willenbrock Hattens har en fortid inden for det kommercielle felt og har blandt andet været mediechef og marketingkoordinator i Netto.
Hun er uddannet markedsøkonom fra Niels Brock og har taget en HD i udenrigshandel på CBS
Hvordan vil du beskrive branchens tilstand lige nu?
På samme måde har jeg det med vores antistigma-kampagne ‘Positive Portrætter’, som består af 12 portrætmalerier af mennesker, der lever med hiv (og er en fortsættelse af vores jubilæumsbog ‘Da døden blev aflyst’). Kampagnen har blandt andet fokus på, at det ikke længere er en dødsdom at få hiv, og de fleste lever et godt liv med sygdommen, men der er et tabu, som bliver ved med at klæbe til sygdommen. Det skal vi gøre op med, og derfor er denne kampagne så vigtig.
Når jeg hører de 12 personers historier om, hvordan de er kommet videre - mange med hjælp fra AIDS-fondet - så giver det mig lyst til at kæmpe videre, så vi kan få flere midler til at fortsætte vores arbejde.
Hvornår er dit job allermest udfordrende?
Når vi ikke får nok penge ind at kunne hjælpe alle dem, vi kan se, har brug for os. Det er så frustrerende. Det kan også være som når vi ikke kommer på finansloven med Checkpoint, selvom vi har så meget at bidrage med og er et vigtigt supplement til det offentlige, men ikke har pengene til at hjælpe alle de personer, vi gerne vil gribe og hjælpe.
Men vi må tage det i bidder. Det vigtigste at vide som fundraiser er, at man ikke kan gøre det hele på en gang.
Det er selvfølgelig også udfordrende og frustrerende, hvis vi har lavet en kampagne, der ikke virker efter hensigten. Men det er samtidig spændende, for så må vi tilbage i maskinrummet og se på, hvad vi kan gøre i stedet.
Hvilke faglige indsatser er du mest stolt af at have været en del af?
I min tid i AIDS-fondet er det helt klart, at vi sidste år, via vores Checkpoint-kampagne, fik en tredjedel flere faste støtter på et år. Vi lavede checkpoint-kampagnen og anmodede først om støtte i 4 måneder, og efter de fire måneder lykkedes det os at konvertere mange til at blive faste støtter. Det er enormt vigtigt med private støtter for vores fortsatte arbejde.
Jeg er også stolt af vores arvekampagne, hvor vi har lavet en testamenteguide og en arvetest, som rigtig mange har deltaget i eller downloadet. Det er dejligt at se, at vi kan engagere folk i en kampagne på en sober måde med et, for mange, svært emne - og hvor langt vi er nået med at få folk til at tage stilling til en vigtig del af livet.
Og så er jeg selvfølgelig også stolt af, at jeg fik prisen som Årets Fundraiser, uddelt af Isobro, netop på grund af mit arbejde med udviklingen af hele fundraisingområdet hos AIDS-Fondet. En succes, der er opnået i et tæt samarbejde med mine dygtige kollegaer.
Hvordan vil du beskrive branchens tilstand lige nu?
Branchen er blevet mere professionel i løbet af de sidste 5 til 10 år. Vi er blevet endnu bedre til kommunikation og fundraising gennem velgennemtænkte kampagner, hvor vi får folk engageret på flere måder og niveauer.
Jeg anerkender virkelig mine kon-kollegaers arbejde. Flere kampagner er blevet mere og mere succesfulde og gennemførte, og jeg er faktisk ret stolt af fagligheden i branchen.
Vi er gode til at erfaringsudveksle, og vi kæmper selvfølgelig stadig om den samme ‘share of wallet’, men jeg oplever heldigvis også, at flere folk gerne vil engagere sig, fordi vi som ngo´er gør det nemmere, mere forståeligt og tilgængeligt at støtte.
Hvor ser du det største udviklingspotentiale lige nu?
Jeg synes stadig, at området med erhvervspartnere fylder for lidt, så der ser jeg et stort udviklingspotentiale. Det er op til os at lave udviklingsarbejdet og undersøge, hvilke samarbejdspartnere vi kan få ind ved blandt andet at se på, hvor der er et overlap i målgruppen, virksomhedens ESG-strategi, diversitetsstrategi eller andet, hvor AIDS-fondets arbejde passer ind i det, virksomheden vil.
Jeg synes stadig, at området med erhvervspartnere fylder for lidt, så der ser jeg et stort udviklingspotentiale
Mette Willenbrock Hattens – fundraising- og arvekonsulent, AIDS-fondet
Vi kan aktivere virksomheden nemmest muligt, hvis vi finder ud af, hvor det kan give mening for den, og det tror jeg med fordel, at branchen kan arbejde endnu mere strategisk med.
Det kræver et kæmpe forarbejde at finde ud af, hvilke virksomheder, der kunne være interesseret i at indgå i et partnerskab, men det er nødvendigt at have en meget professionel tilgang til det. Vi skal både lave vores due dilligence og lave en gennemtænkt business case, så alle parter kan se sig selv i et længerevarende partnerskab.
Hvad tror du bliver den næste store trend inden for fundraising?
Det er svært at spå om fremtiden, men vi skal være endnu bedre til at møde folk, der hvor de er tilgængelige, for eksempel på sociale medier, og gøre det nemt at støtte ved få klik.
Vi skal også se i øjnene, at faste medlemskaber bliver erstattet af flere enkeltstående støttebeløb fordelt over året og fordelt på aktuelle sager, der taler til den enkelte støtter.
Vi skal aktualisere det narrativ, vi er en del af endnu bedre - og så skal vi være endnu dygtigere til at engagere og forklare folk vigtigheden af deres støtte, og hvad den konkret går til. Det bliver en spændende opgave.
Hvad er, i dine øjne, den største udfordring i branchen lige nu?
Hos os er det ressourcespørgsmålet. Vi skal hele tiden finde en balance mellem, at vi gerne vil udvikle en masse tiltag og nødvendige produkter til vores målgrupper, men ikke har ressourcerne til det i form af kroner og øre.
Hvad irriterer dig mest ved din branche?
At vi til hver en tid har brug for flere penge. Vi kommer aldrig 100 procent i mål. Der vil altid være noget, vi kan gøre bedre og mere af, hvis blot vi havde flere ressourcer.
Det kan også irritere mig, hvorfor politikerne ikke kan se, hvor vigtig denne her sag er. Men det er jo vores job at kommunikere, hvorfor sagen er vigtig. Men det kunne da være fedt, hvis vi havde uanede midler.
Hvad er dit bedste råd til nye fundraisere, der er på vej ind i branchen?
Tag fat i nogle garvede folk fra branchen, som du kan spørge til råds. Det kunne være fedt, hvis der var en mentorordning. Det kunne jeg personligt godt tænke mig at være med til at starte – en mentorordning.
Brug også Isobros netværksgrupper. Jeg tager selv til flere af Isobros foredrag og netværksdage.
Hav respekt for den målgruppe, du arbejder for at hjælpe. Vær vidende om og søg indsigt i målgruppen.
Du skal kunne lide at spørge om penge og have forretningsforståelse. Profit og ‘purpose’ (formål, red.) går fint hånd i hånd, når du finder den rigtige balance.
Tro på, at du kan være med til at ændre verden, og hvis du kan få mulighed for det, så afprøv de forskellige fundraisingdiscipliner, så du på den måde kan finde ud af, hvad du brænder mest for.
I fremtiden tror jeg, vi vil se et endnu større samarbejde mellem fonde og ngo’er om at udvikle projekter sammen
Mette Willenbrock Hattens – fundraising- og arvekonsulent, AIDS-fondet
Hvordan forestiller du dig, at fremtidens fundraising kommer til at se ud?
Jeg tror stadig, at fremtidens fundraising bliver baseret på privatdonationer, og at folk bliver ved med at ville give.
Jeg oplever, i forhold til fondsansøgninger, et meget tættere samarbejde med fonde end tidligere. I fremtiden tror jeg, vi vil se et endnu større samarbejde mellem fonde og ngo’er om at udvikle projekter sammen, i stedet for, som hidtil, at vi er kommet med en mere eller mindre færdig pakke.
Det kan godt være, at jeg kommer med rammerne for projektet, men så er fonden eller virksomheden med til at udvikle, og dermed tage et større ejerskab over projektet.
Jeg kan mærke og se, at det går den vej, og jeg håber, der kommer endnu mere samarbejde. På den måde kan jeg se, at vi kan løfte endnu større opgaver sammen, fordi der dermed bliver tilført flere kompetencer.
Har du nogle websites, nyhedsbreve, bøger, podcasts eller andet om fundraising, som du vil anbefale?
Nyhedsmail fra Christian Sophus Ehlers, Moceanic (USA, godt til private støtter), UK Fundraising, Bonterra.