Når indsamling samtænkes med formål, opstår sød musik

Når medlems- og indsamlingsorganisationer samtænker formål og forretning, opstår der både økonomisk succes og større gennemslagskraft for deres sag. Det kræver mod og nytænkning, men gevinsten er tydelig: Flere støtter, stærkere organisationer.

Chri­sti­an Sop­hus Eh­lers er selv­stæn­dig rå­d­gi­ver for før­en­de NGO’er og ind­sam­lings­or­ga­ni­sa­tio­ner i Danmark.

Fle­re af de mest ef­fek­ti­ve og suc­ces­ful­de med­lems- og ind­sam­lings­or­ga­ni­sa­tio­ner, som jeg rå­d­gi­ver, ev­ner ef­fek­tivt at samtæn­ke for­ret­nin­gen, pri­vat­ind­sam­ling, med­lem­s­re­k­rut­te­ring og ind­sam­ling, med for­måls- og programarbejdet.

Og når det sker, op­står sød musik.

Fæl­les for dem al­le er, at le­ads og re­k­rut­te­ring, der er skabt i re­le­vant kon­tekst (for­må­let), per­for­mer bed­re ved se­ne­re op­gra­de­ring, vær­di­mak­si­me­ring og kryds­salg (for­ret­nin­gen).
Når pro­gram, for­mål og fore­byg­gel­se samtæn­kes med pri­vat­fun­dra­i­sing, op­står der merværdi.

Ek­semp­ler­ne er man­ge. Tag al­le de pa­tient­for­e­nin­ger, der i dis­se år be­væ­ger sig fra hi­sto­risk set at ha­ve væ­ret ude­luk­ken­de ’pa­tient-cen­tri­ske’ el­ler li­ge­frem ’syg­dom-cen­tri­ske’ til i sti­gen­de grad at væ­re ’do­nor-cen­tri­ske’ i de­res til­gang til arbejdet.

Fle­re af de bed­ste pa­tien­tor­ga­ni­sa­tio­ner lyk­kes med at la­ve ind­sam­ling på ryg­gen af og i for­læn­gel­se af de­res for­mål om op­lys­ning og fore­byg­gel­se af syg­dom. Og det er på én gang smukt og sam­ti­dig uhy­re effektivt.

Selv i de til­fæl­de, hvor ind­sam­lings­kampag­nen mod for­vent­ning mis­lyk­kes, har de op­nå­et de­res for­mål ved at op­ly­se, fore­byg­ge og rå­d­gi­ve om den sag, de er sat i ver­den for.

Advocacy samtænkt med privatindsamling

El­ler tag de ak­ti­vi­sti­ske med­lem­sor­ga­ni­sa­tio­ner. Når ek­sem­pel­vis Gre­en­pea­ce, Mel­lem­fol­ke­ligt Samvir­ke el­ler Ox­fam lyk­kes med at la­ve po­li­ti­ske kampag­ner og un­der­skrift­sind­sam­lin­ger i for­læn­gel­se af de­res sag, ska­ber de en stærk sy­ner­gi mel­lem for­mål og fundraising.

Or­ga­ni­sa­tio­ner­ne for­mår at la­ve for­ret­ning, men flyt­ter sam­ti­dig den po­li­ti­ske dags­or­den. De un­der­støt­ter de­res ad­vo­ca­cyind­sats og ar­bej­det med pu­blic af­fairs, sam­ti­dig med, at de op­når kom­merci­el suc­ces med fle­re bi­drag fra privatpersoner.

De per­so­ner, der væl­ger at un­der­skri­ve en po­li­tisk un­der­skrift­sind­sam­ling, er na­tur­lig­vis og­så de mest re­le­van­te for med­lem­skab el­ler fast støt­te af de respek­ti­ve organisationer.

Et tred­je ek­sem­pel er de ind­sam­lings­or­ga­ni­sa­tio­ner, der lyk­kes med at samtæn­ke pri­vat­ind­sam­ling og re­k­rut­te­ring med de­res er­hvervs­fun­dra­i­sing og CSR.

Det er de kampag­ner, hvor der i til­læg til er­hvervs­do­na­tio­ner op­står mer­vær­di i form af me­nings­ful­de vær­di­til­bud til virk­som­he­dens privatkunder.

Tag Hjer­te­for­e­nin­gen som ek­sem­pel. For­e­nin­gen har flot for­må­et at be­væ­ge sig fra pri­mært at ta­le næ­sten ude­luk­ken­de til hjer­te-kar-pa­tien­ter til i sti­gen­de grad og­så at lyk­kes med at for­mid­le hjer­tesa­gen over­for nu­væ­ren­de og kom­men­de do­no­rer. Det gæl­der for pri­vat­støt­ter så­vel som for erhvervsstøtter.

Det sker for ek­sem­pel med Hjer­te­for­e­nin­gens in­nova­ti­ve er­hvervs­part­ner­skab med PFA Pen­sion. Sam­ar­bej­det un­der­støt­ter en ’vær­di­tre­kant’ mel­lem ind­sam­lings­or­ga­ni­sa­tio­nen (Hjer­te­for­e­nin­gen), virk­som­he­den (PFA Pen­sion) og kun­der­ne (de pri­vat­per­so­ner, der hos PFA kan få gavn af samarbejdet).

Hjer­te­for­e­nin­gen får lov at hjæl­pe hjer­te­sy­ge PFA-kun­der med for­e­nin­gens kom­pe­ten­te og fri­vil­li­ge pa­tient­s­tøt­ter på et tids­punkt, hvor hjer­te­pa­tien­ter­ne har brug for no­gen at spej­le sig i, og må­ske der­for kom­mer bed­re til­ba­ge i ar­bej­de. Det gi­ver gla­de­re kun­der og ik­ke mindst en øko­no­misk be­spa­rel­se for PFA, og det sik­rer at hjer­te­pa­tien­ter­ne for­står vær­di­en af et med­lem­skab hos
Hjerteforeningen.

Hjer­te­for­e­nin­gen får mu­lig­hed for at re­k­rut­te­re med­lem­mer og pri­vat­støt­ter. PFA får mu­lig­hed for at sæn­ke om­kost­nin­ger og ud­gif­ter ved at fore­byg­ge. Og de pri­va­te kun­der og støt­ter får glæ­de af Hjer­te­for­e­nin­gens man­ge vær­di­til­bud. Det er win-win-win.

Styrket organisationskultur

Men når for­mål og for­ret­ning samtæn­kes, sker der og­så no­get smukt på de in­ter­ne linjer i or­ga­ni­sa­tio­nen: Nem­lig, at or­ga­ni­sa­to­ri­ske si­lo­er nedbrydes.

Jeg op­le­ver, at kul­tu­ren for­an­dres til det bedre.

Kol­le­ga­er i ’for­mål og pro­gram’ bli­ver po­si­tivt op­mærk­som­me på vær­di­en af ’ind­sam­ling og for­ret­ning’. Kol­le­ga­er i ”for­ret­nin­gen” bli­ver po­si­tivt op­mærk­som­me på vær­di­en af for­mål, fore­byg­gel­se og pro­gram som ak­tiv ’dri­ver’ for hand­ling og indsamling.

Når vi som ind­sam­lings­or­ga­ni­sa­tio­ner tør tæn­ke hel­heds­o­ri­en­te­ret og kom­bi­ne­re vo­res for­måls­ar­bej­de med en stra­te­gisk til­gang til fun­dra­i­sing og re­k­rut­te­ring, op­når vi ik­ke kun øko­no­misk suc­ces. Vi styr­ker og­så vo­res sag, øger ef­fek­ten af vo­res ind­sats og ska­ber en me­re sam­men­hæn­gen­de organisationskultur.

Det kræ­ver mod at bry­de med gam­le si­lo­er og en vil­je til at tæn­ke nyt, men ge­vin­sten er klar: Me­re im­pact, fle­re støt­ter og stær­ke­re or­ga­ni­sa­tio­ner. Det er vej­en frem for frem­ti­dens med­lems- og indsamlingsorganisationer.

Skribent

Læs mere om

Kategorier:

Tags:

Læs også

Forsiden lige nu