Flere af de mest effektive og succesfulde medlems- og indsamlingsorganisationer, som jeg rådgiver, evner effektivt at samtænke forretningen, privatindsamling, medlemsrekruttering og indsamling, med formåls- og programarbejdet.
Og når det sker, opstår sød musik.
Fælles for dem alle er, at leads og rekruttering, der er skabt i relevant kontekst (formålet), performer bedre ved senere opgradering, værdimaksimering og krydssalg (forretningen).
Når program, formål og forebyggelse samtænkes med privatfundraising, opstår der merværdi.
Eksemplerne er mange. Tag alle de patientforeninger, der i disse år bevæger sig fra historisk set at have været udelukkende ’patient-centriske’ eller ligefrem ’sygdom-centriske’ til i stigende grad at være ’donor-centriske’ i deres tilgang til arbejdet.
Flere af de bedste patientorganisationer lykkes med at lave indsamling på ryggen af og i forlængelse af deres formål om oplysning og forebyggelse af sygdom. Og det er på én gang smukt og samtidig uhyre effektivt.
Selv i de tilfælde, hvor indsamlingskampagnen mod forventning mislykkes, har de opnået deres formål ved at oplyse, forebygge og rådgive om den sag, de er sat i verden for.
Advocacy samtænkt med privatindsamling
Eller tag de aktivistiske medlemsorganisationer. Når eksempelvis Greenpeace, Mellemfolkeligt Samvirke eller Oxfam lykkes med at lave politiske kampagner og underskriftsindsamlinger i forlængelse af deres sag, skaber de en stærk synergi mellem formål og fundraising.
Organisationerne formår at lave forretning, men flytter samtidig den politiske dagsorden. De understøtter deres advocacyindsats og arbejdet med public affairs, samtidig med, at de opnår kommerciel succes med flere bidrag fra privatpersoner.
De personer, der vælger at underskrive en politisk underskriftsindsamling, er naturligvis også de mest relevante for medlemskab eller fast støtte af de respektive organisationer.
Et tredje eksempel er de indsamlingsorganisationer, der lykkes med at samtænke privatindsamling og rekruttering med deres erhvervsfundraising og CSR.
Det er de kampagner, hvor der i tillæg til erhvervsdonationer opstår merværdi i form af meningsfulde værditilbud til virksomhedens privatkunder.
Tag Hjerteforeningen som eksempel. Foreningen har flot formået at bevæge sig fra primært at tale næsten udelukkende til hjerte-kar-patienter til i stigende grad også at lykkes med at formidle hjertesagen overfor nuværende og kommende donorer. Det gælder for privatstøtter såvel som for erhvervsstøtter.
Det sker for eksempel med Hjerteforeningens innovative erhvervspartnerskab med PFA Pension. Samarbejdet understøtter en ’værditrekant’ mellem indsamlingsorganisationen (Hjerteforeningen), virksomheden (PFA Pension) og kunderne (de privatpersoner, der hos PFA kan få gavn af samarbejdet).
Hjerteforeningen får lov at hjælpe hjertesyge PFA-kunder med foreningens kompetente og frivillige patientstøtter på et tidspunkt, hvor hjertepatienterne har brug for nogen at spejle sig i, og måske derfor kommer bedre tilbage i arbejde. Det giver gladere kunder og ikke mindst en økonomisk besparelse for PFA, og det sikrer at hjertepatienterne forstår værdien af et medlemskab hos
Hjerteforeningen.
Hjerteforeningen får mulighed for at rekruttere medlemmer og privatstøtter. PFA får mulighed for at sænke omkostninger og udgifter ved at forebygge. Og de private kunder og støtter får glæde af Hjerteforeningens mange værditilbud. Det er win-win-win.
Styrket organisationskultur
Men når formål og forretning samtænkes, sker der også noget smukt på de interne linjer i organisationen: Nemlig, at organisatoriske siloer nedbrydes.
Jeg oplever, at kulturen forandres til det bedre.
Kollegaer i ’formål og program’ bliver positivt opmærksomme på værdien af ’indsamling og forretning’. Kollegaer i ”forretningen” bliver positivt opmærksomme på værdien af formål, forebyggelse og program som aktiv ’driver’ for handling og indsamling.
Når vi som indsamlingsorganisationer tør tænke helhedsorienteret og kombinere vores formålsarbejde med en strategisk tilgang til fundraising og rekruttering, opnår vi ikke kun økonomisk succes. Vi styrker også vores sag, øger effekten af vores indsats og skaber en mere sammenhængende organisationskultur.
Det kræver mod at bryde med gamle siloer og en vilje til at tænke nyt, men gevinsten er klar: Mere impact, flere støtter og stærkere organisationer. Det er vejen frem for fremtidens medlems- og indsamlingsorganisationer.