Morten Jørgensen: Indsamlingsmarkedet ændrer sig hele tiden

Morten Purup Jørgensen er Fundraising- og marketingchef hos Røde Kors og er egentlig uddannet filosof. Han er drevet af et stærkt retfærdighedsgen og ønsket om at engagere andre i en sag. For tiden fylder arbejdet med at tilpasse sig en ny virkelighed, og han vurderer, at fundraising kommer til at fylde endnu mere på øverste strategiske niveau i organisationerne.

Fun­dra­i­sing­che­fen i Rø­de Kors, Mor­ten Purup Jør­gen­sen, kom ind i bran­chen som me­nig fun­dra­i­ser for cir­ka ty­ve år si­den. For ham per­son­ligt har ar­bej­det med fun­dra­i­sing ik­ke væ­ret et spørgs­mål om spe­ci­a­li­se­ring. Han sy­nes, det er sjovt at bru­ge de for­skel­li­ge di­sci­pli­ner, der hvor de gi­ver mening.

Al­li­ge­vel har han et råd til nye fun­dra­i­se­re, der er på vej ind i bran­cen, som går på net­op at spe­ci­a­li­se­re sig.

"Vi ser en sti­gen­de grad af spe­ci­a­li­se­ring og pro­fes­sio­na­li­se­ring i bran­chen, og jeg kan og­så se det på de pro­fi­ler, vi re­k­rut­te­rer, at de er spe­ci­a­li­ster frem for ge­ne­ra­li­ster," si­ger han blandt an­det i den­ne Q&A.

Se­rie: Ngo-branchens
før­en­de fundraisere

I den­ne se­rie stil­ler Filan­tro­pi en ræk­ke spørgs­mål til nog­le af lan­dets før­en­de fun­dra­i­se­re in­den for ngo-sektoren.

Den­ne ar­ti­kel er den fjer­de i serien.

Læs den før­ste ar­ti­kel med Ti­na Eng­berg, fun­dra­i­sing­chef i Dy­re­nes Be­skyt­tel­se, her:

Læs den an­den ar­ti­kel med Stig Fog, selv­stæn­dig fun­dra­i­sing­kon­su­lent, her:

Læs den tred­je ar­ti­kel med Met­te Wil­len­bro­ck Hat­tens, Årets Fun­dra­i­ser 2024 og fun­dra­i­sing- og ar­ve­kon­su­lent i AIDS-fon­det, her:.

Mor­ten Purup Jør­gen­sen er fun­dra­i­sing- og mar­ke­ting­chef i Rø­de Kors.

Hvor­dan kom du til at ar­bej­de med fundraising?

Jeg er egent­lig ud­dan­net i fi­lo­so­fi fra KU og har der­u­d­over en HD fra CBS og har og­så læst ju­ra. I bag­klog­ska­bens kla­re lys har den rø­de tråd for mit ar­bej­de nok væ­ret sam­funds­for­hold og rettigheder.

Jeg har et stærkt ret­fær­dig­heds­gen, og det har be­ty­det no­get for mig at kæm­pe for rets­sam­fun­det, li­ge si­den jeg meld­te mig som me­nig fun­dra­i­ser hos Am­ne­sty In­ter­na­tio­nal for 20 år siden.

Dét, der dri­ver mig, er at ar­bej­de for ide­o­lo­gi­ske sa­ger, og det har jeg gjort bå­de hos Am­ne­sty og de an­dre go­de or­ga­ni­sa­tio­ner, jeg har ar­bej­det for, som er bå­ret af vær­di­er og stær­ke for­mål. Det er en hyl­de, der pas­ser godt til mig.

Hvil­ke fun­dra­i­sing­di­sci­pli­ner op­ta­ger dig mest, og hvorfor?

For mig er den en­kel­te di­sci­plin ik­ke så vig­tig. For mig er det vig­tigt at en­ga­ge­re an­dre i en sag, og det kan man så gø­re for ek­sem­pel i part­ner­ska­ber med virk­som­he­der el­ler fon­de el­ler gen­nem sto­re lands­dæk­ken­de kampag­ner ret­tet mod den bre­de befolkning.

Jeg sy­nes, det er sjovt at bru­ge de for­skel­li­ge di­sci­pli­ner, der hvor de gi­ver me­ning i for­hold til må­l­grup­pen. Det kræ­ver no­get for­skel­ligt at en­ga­ge­re bredt kon­tra smal­le­re, og det sy­nes jeg er spæn­den­de at ar­bej­de med. Så det har ik­ke væ­ret en øvel­se i spe­ci­a­li­se­ring for mig personligt.

Hvad fyl­der mest i dit ar­bej­de for tiden? 

Det jeg bru­ger mest tid på li­ge nu, an­det end bud­get­ter til næ­ste år, er at til­pas­se vo­res stra­te­gi til det man kun­ne kal­de en ny vir­ke­lig­hed. Vi er net­op kom­met ud af nog­le år, hvor krig i Ukrai­ne har fyldt rig­tig me­get og før det en pan­de­mi, der har fyldt meget.

Nu er det en ny vir­ke­lig­hed, og vil­kå­re­ne for os æn­drer sig he­le ti­den. Så jeg kig­ger på at til­pas­se vo­res stra­te­gi, så den pas­ser til den nye virkelighed.

Vi op­le­ver jo, at ind­sam­lings­mar­ke­det æn­drer sig he­le ti­den. Be­folk­nin­gens me­di­e­for­brug æn­drer sig - fra flow til strea­m­ing og nye di­gi­ta­le plat­for­me, hvor vi ik­ke er me­stre. Men vi er nødt til at væ­re der, hvor dan­sker­ne er og for­sø­ge at nå ud så bredt som muligt.

Hvor­når er dit job al­ler­mest meningsfuldt?

Jeg kan godt li­de at ska­be re­sul­ta­ter, så mit job er nok al­ler­mest me­nings­fuldt, når vi lyk­kes med det i mit team. Jeg er jo dybt af­hæn­gig af og tak­nem­me­lig for mi­ne me­d­ar­bej­de­re. Det er sjovt, når vi bli­ver bed­re til at op­fyl­de for­må­let med at skaf­fe mid­ler, end vi var i går og der­med kan hjæl­pe fle­re end i går.

Der­u­d­over har jeg be­søgt man­ge af vo­res pro­jek­ter rundt om i ver­den, i Asi­en og Afri­ka, og der ser man, hvor­dan vo­res ar­bej­de vir­ker i prak­sis, og det gi­ver ek­stra me­get me­ning, når man ser det helt tæt på.

Hvor­når er dit job al­ler­mest udfordrende?

Jeg tror, at man­ge un­der­vur­de­rer, hvor kom­plekst det er at ar­bej­de i en vel­gø­ren­de or­ga­ni­sa­tion. Der er utro­lig man­ge in­ter­es­sen­ter og hen­syn, der skal ta­ges. Må­l­grup­per, der skal adres­se­res på en vær­dig må­de, fri­vil­li­ge i bag­lan­det og en po­li­tisk linje, der skal ta­ges hen­syn til og så videre.

Men det er og­så den kom­plek­si­tet, der gør det kræ­ven­de og spæn­den­de, frem for hvis man ar­bej­de­de for en kom­merci­el virk­som­hed, hvor det hand­le­de om at ska­be profit.

Selv­føl­ge­lig er det og­så vig­tigt, at vi ska­ber pro­fit, så vi kan hjæl­pe fle­re men­ne­sker, men det er ik­ke det ene­ste hen­syn i en or­ga­ni­sa­tion som Rø­de Kors.

Hvilke(n) fag­li­ge indsats(er) er du mest stolt af at ha­ve væ­ret en del af? 

I 2022, da kri­gen brød ud i Ukrai­ne, sat­te vi Dan­marks­re­kord i ind­sam­ling. Vi sam­le­de over en mil­li­ard kro­ner ind og var den or­ga­ni­sa­tion, der hav­de sam­let mest ind no­gen­sin­de på tværs af he­le sek­to­ren. For mig var det det uof­fi­ci­el­le Dan­marks­mester­skab i fun­dra­i­sing, så det er jeg selv­føl­ge­lig stolt af.

Blå bog

Mor­ten Purup Jør­gen­sen er Fun­dra­i­sing- og mar­ke­ting­chef hos Rø­de Kors

Han har ar­bej­det med fun­dra­i­sing si­den 2002 hos Uni­cef, Hjer­te­for­e­nin­gen og Am­ne­sty International

Han er des­u­den be­sty­rel­ses­med­lem i Bryd Tavsheden

Ud­dan­net cand.mag. i Fi­lo­so­fi fra KU, har en HD i stra­te­gisk le­del­se og virk­som­heds­ud­vik­ling og har for ny­lig af­slut­tet en BA i jura

Jeg er og­så stolt af, at de or­ga­ni­sa­tio­ner, jeg tid­li­ge­re har ar­bej­det for, flyt­te­de sig me­get, mens jeg ar­bej­de­de der.

I den tid, jeg var an­sat i Am­ne­sty In­ter­na­tio­nal - jeg var me­nig fun­dra­i­ser - gik man fra 50.000 til 100.000 med­lem­mer, så det var en sjov rej­se at væ­re med på.

Hjer­te­for­e­nin­gen væk­ste­de med over 30.000 med­lem­mer i den pe­ri­o­de, jeg var an­sat, og i Uni­cef fik man og­så vendt en ne­ga­tiv væk­st­ud­vik­ling til en po­si­tiv. Det er jeg stolt af.

Hvor­dan vil du be­skri­ve bran­chens til­stand li­ge nu?

Over­ord­net set vil jeg si­ge, at vi som bran­che har det godt. Jeg op­le­ver, at der er stor op­bak­ning og til­lid i be­folk­nin­gen. Men bran­chen er me­get frag­men­te­ret. Der er man­ge organisationer.

Jeg tror, at fun­dra­i­sing be­gyn­der at bli­ve set på som en af­gø­ren­de krum­tap frem for et ap­pen­diks af den øver­ste ledelse.

Mor­ten Purup Jør­gen­sen – Fun­dra­i­sing- og mar­ke­ting­chef, Rø­de Kors

Man­ge af de små or­ga­ni­sa­tio­ner har det svært i kon­kur­ren­cen om mid­ler. Når jeg kig­ger på tal fra Iso­bro, er vi in­de i en pe­ri­o­de med po­si­tiv vækst, men den op­bak­ning der er fra be­folk­nin­gen, skal vi vir­ke­lig ar­bej­de på at fast­hol­de og ik­ke ta­ge for gi­vet. Vi skal vir­ke­lig vær­ne om den og gø­re os fortjent til den.

Hvor ser du det stør­ste ud­vik­lings­po­ten­ti­a­le li­ge nu?

Det stør­ste po­ten­ti­a­le fin­der man nok på det di­gi­ta­le om­rå­de og i part­ner­ska­ber med virk­som­he­der og fon­de. Vi ser fle­re og fle­re kæm­pe­sto­re part­ner­ska­ber mel­lem virk­som­he­der, fon­de og ngo’er.

Der­u­d­over me­ner jeg, at po­ten­ti­a­let ved at væ­re til ste­de di­gi­talt er stør­re. Vi er sta­dig i en tid­lig fa­se, vil jeg mene.

Hvad tror du bli­ver den næ­ste sto­re trend in­den for fundraising?

Jeg har ik­ke en krystal­kug­le, men jeg tror, at der er et stort po­ten­ti­a­le i det di­gi­ta­le om­rå­de, hvis vi føl­ger med som or­ga­ni­sa­tio­ner og bru­ger di­gi­ta­le værk­tø­jer, så de ska­ber værdi.

Jeg tror, at AI og sy­ste­ma­tisk brug af big da­ta i vo­res ar­bej­de kan bli­ve en af de me­ga­trends, der vil præ­ge os som branche.

Mor­ten Purup Jør­gen­sen – Fun­dra­i­sing- og mar­ke­ting­chef, Rø­de Kors

Jeg tror, at AI og sy­ste­ma­tisk brug af big da­ta i vo­res ar­bej­de kan bli­ve en af de me­ga­trends, der vil præ­ge os som bran­che. Jeg er ik­ke i tvivl om, at den me­ga­trend og­så slår igen­nem in­den for fundraising.

Hvad er, i di­ne øj­ne, den stør­ste ud­for­dring i bran­chen li­ge nu?

Dem er der jo nok af. Men hvis jeg skal skæ­re ind til be­net, vil jeg si­ge relevans.
Vo­res for­mål som vel­gø­ren­de or­ga­ni­sa­tio­ner er he­le ti­den i kon­kur­ren­ce med man­ge an­dre dagsordner.

Der lig­ger en stor ud­for­dring i he­le ti­den at væ­re re­le­vant for dan­sker­ne og ik­ke bli­ve for nav­le­be­sku­en­de. Der­for er det vig­tigt, at vi he­le ti­den bli­ver dyg­ti­ge­re til at for­mid­le vo­res arbejde.

Det er ik­ke en ny op­ga­ve, men den er li­ge­så vig­tig som al­tid. Dan­sker­nes me­di­e­for­brug æn­drer sig helt vildt i dis­se år, og det æn­drer på, hvor vi skal væ­re med vo­res kom­mu­ni­ka­tion. Vi skal he­le ti­den gen­tæn­ke os selv, og det er selv­føl­ge­lig en udfordring.

Hvad ir­ri­te­rer dig mest ved din branche?

Jeg er stolt af min bran­che og stolt af at kal­de mig fun­dra­i­ser, så jeg er ik­ke som så­dan ir­ri­te­ret. Men hvis jeg skal si­ge en ting, er det, at vi i bran­chen godt kan bli­ve bed­re til at de­le vi­den på tværs af or­ga­ni­sa­tio­ner med hen­blik på at løf­te os al­le. Jeg sy­nes ik­ke, vi er helt go­de nok til at vi­dens­de­le på tværs af branchen.

Hvad er dit bed­ste råd til nye fun­dra­i­se­re, der er på vej ind i branchen?

Mit bed­ste råd er, at man med for­del kan spe­ci­a­li­se­re sig in­den for den fun­dra­i­sing­di­sci­plin, man ger­ne vil ar­bej­de med. Vi ser en sti­gen­de grad af spe­ci­a­li­se­ring og pro­fes­sio­na­li­se­ring i bran­chen, og jeg kan og­så se det på de pro­fi­ler, vi re­k­rut­te­rer, at de er spe­ci­a­li­ster frem for generalister.

Der er man­ge ve­je, man kan væl­ge at gå, og det vi kig­ger ef­ter i vo­res or­ga­ni­sa­tion er dyg­ti­ge specialister.

Hvor­dan fo­re­stil­ler du dig, at frem­ti­dens fun­dra­i­sing kom­mer til at se ud?

Jeg kan al­le­re­de nu se, at fun­dra­i­sing kom­mer til at spil­le en stør­re rol­le på øver­ste stra­te­gi­ske ni­veau i en or­ga­ni­sa­tion. Der er en stør­re del af mid­ler­ne, der kom­mer fra pri­va­te. Næ­sten halv­de­len af de mid­ler, Rø­de Kors fik i 2022, kom gen­nem fun­dra­i­sing og egen­fi­nan­si­e­ring. Jeg tror, at fun­dra­i­sing be­gyn­der at bli­ve set på som en af­gø­ren­de krum­tap frem for et ap­pen­diks af den øver­ste ledelse.

Har du nog­le web­s­i­tes, nyheds­bre­ve, bø­ger, po­dcasts el­ler an­det om fun­dra­i­sing, som du vil anbefale?

Der er en dansk pod­cast, der hed­der Mar­ke­ting Bri­ef, jeg sy­nes er ret god. Den hand­ler om di­gi­tal mar­keds­fø­ring, så det er ik­ke kun med hen­blik på ngo-sek­to­ren, men me­re bredt set. Jeg ori­en­te­rer mig og­så uden for bran­chen og bli­ver in­di­rek­te inspireret.

Jeg lyt­ter og­så til Help Mar­ke­ting, der er en en­gelsk podcast.

Der­u­d­over vil jeg an­be­fa­le Da­ni­el Ka­h­ne­mans klas­si­ker ‘At tæn­ke hur­tigt og lang­somt’. der hand­ler om ad­færds­psy­ko­lo­gi og hvad, der får os men­ne­sker til at hand­le, som vi gør.

Vil du læse artiklen?

Med et abon­ne­ment får du fuld ad­gang til filan​tro​pi​.dk.

Det ko­ster at pro­du­ce­re uaf­hæn­gig og dyb­de­bo­ren­de jour­na­li­stisk. Læs me­re om Filan­tro­pi og se pri­ser­ne for at abon­ne­re her.

Abon­nér

Allerede abonnent? Log ind her:

Skribent

Læs mere om

Kategorier:

Tags:

Læs også

Forsiden lige nu