Folketingspolitikere undrer sig over justitsministerens forklaringer om indsamlingsloven

Pseudoargumenter, mærkelige forklaringer og direkte uværdigt. Sådan lyder reaktionen fra flere oppositionspolitikere efter justitsministerens forklaringer i en folketingsdebat om indsamlingsloven. Retsordfører for SF Karina Lorentzen Dehnhardt beder nu ministeren om at uddybe sine argumenter overfor retsudvalget.

Søn­dag den 9. marts går tu­sind­vis af fri­vil­li­ge på ga­den i de­res lo­ka­l­om­rå­de for at sam­le ind for Fol­kekir­kens Nød­hjælp. Ge­ne­ral­se­kre­tær Jo­nas Nød­dekær (th) er én af dem. Land­s­ind­sam­ling kræ­ver til­la­del­se fra Ind­sam­lingsnæv­net og til­la­del­sen gæl­der kun én dag om året (Fo­to: Fol­kekir­kens Nødhjælp).

Fle­re op­po­si­tions­po­li­ti­ke­re stil­ler spørgs­mål ved de ar­gu­men­ter og for­kla­rin­ger, som ju­stits­mi­ni­ster Pe­ter Hum­mel­gaard (S) gav un­der Fol­ke­tin­gets første­be­hand­ling af SF og Det Kon­ser­va­ti­ve Fol­ke­par­tis be­slut­nings­for­slag om at skaf­fe et fag­ligt vi­dens­grund­lag for en mo­der­ni­se­ring af indsamlingsloven.

Her for­kla­re­de ju­stits­mi­ni­ste­ren i fol­ke­tings­sa­len, at den nu­væ­ren­de ind­sam­lings­lov ”ba­lan­ce­rer for­skel­li­ge hen­syn – blandt an­det hen­sy­net til, at nog­le al­min­de­li­ge bor­ge­re sy­nes, at ind­sam­lin­ger kan vir­ke for­styr­ren­de – el­ler li­ge­frem ube­ha­ge­li­ge.” Han fryg­ter des­u­den, at en lem­pel­se af ind­sam­lings­lo­ven ”vil åb­ne en la­deport for svin­del”. En­de­lig ar­gu­men­te­re­de han for, at be­slut­nings­for­sla­get vil træk­ke unø­di­ge res­sour­cer hos mi­ni­ste­rens embedsmænd.

Men de for­kla­rin­ger un­drer retsord­fø­rer­ne fra bå­de SF og Al­ter­na­ti­vet sig over.

Retsord­fø­rer hos SF Ka­ri­na Lorentzen De­hn­hardt ka­rak­te­ri­se­rer for­kla­rin­ger­ne som en blan­ding af ”pseu­do­ar­gu­men­ter”, ”un­der­li­ge” og ”på­stan­de, der står og flag­rer lidt”.

Og­så Al­ter­na­ti­vets retsord­fø­rer Tor­sten Gejl er op­rørt over ju­stits­mi­ni­ster Pe­ter Hum­mel­gaards ar­gu­men­ta­tion i folketingssalen.

”Mi­ni­ste­ren gør brug af or­det ’an­ta­stet’. Hvad er det for et ord at bru­ge? Vi ta­ler om men­ne­sker og or­ga­ni­sa­tio­ner, der hjæl­per og støt­ter bor­ge­re i nød. De må ger­ne rin­ge til mig un­der af­tens­ma­den. Det er ven­li­ge, usel­vi­ske men­ne­sker, der ar­bej­der i en god sags tje­ne­ste. Det er di­rek­te uvær­digt, når mi­ni­ste­ren bru­ger et ord som ’an­ta­ste’,” si­ger Tor­sten Gejl.

I det he­le ta­get gi­ver han ik­ke me­get for ju­stits­mi­ni­ste­rens forklaringer.

Re­ge­rin­gen kon­stru­e­rer en ræk­ke ar­gu­men­ter mod bed­re vidende

Tor­sten Gejl – Retsord­fø­rer, Alternativet

”Det gi­ver ik­ke me­ning at ar­gu­men­te­re for, at den nu­væ­ren­de lov­giv­ning har den ret­te ba­lan­ce. He­le grun­den til, at be­slut­nings­for­sla­get er stil­let, er jo net­op, at der mang­ler en ba­lan­ce. Og det med at en æn­dring af ind­sam­lings­lo­ven skul­le åb­ne en la­deport for svin­del og kri­mi­na­li­tet er helt skævt. De op­le­ver jo ik­ke lov­lø­se til­stan­de for ek­sem­pel i Nor­ge. Så re­ge­rin­gen kon­stru­e­rer en ræk­ke ar­gu­men­ter mod bed­re vi­den­de,” me­ner Tor­sten Gejl.

Åbenlyse udfordringer for indsamlende organisationer

Pro­ble­mer­ne med ind­sam­lings­lo­ven hand­ler om, at ind­sam­lings­mar­ke­det har æn­dret sig mar­kant, si­den den gæl­den­de ind­sam­lings­lov blev ved­ta­get i 2014. Man­ge dan­ske­re – sær­ligt de un­ge – vil ger­ne støt­te en or­ga­ni­sa­tion med fa­ste bi­drag i en kor­te­re el­ler læn­ge­re pe­ri­o­de, men de øn­sker ik­ke at væ­re medlemmer.

I de lan­de, som Dan­marks sam­men­lig­ner sig med – blandt an­det Nor­ge, Sve­ri­ge, Tys­kland og Hol­land - må or­ga­ni­sa­tio­ner ger­ne hen­ven­de til bor­ge­re for at spør­ge, om de vil væ­re fa­ste støt­ter af or­ga­ni­sa­tio­nen. Det må man ik­ke i Dan­mark, da det be­trag­tes som en ind­sam­ling, hvil­ket der kun gi­ves til­la­del­se til via ind­sam­lingsnæv­net. En be­svær­lig pro­ces, som af­hol­der man­ge or­ga­ni­sa­tio­ner fra at sø­ge. Des­u­den må den ty­pe land­s­ind­sam­lin­ger – og der­med hverv­ning af fa­ste støt­ter – kun fo­re­gå en en­kelt dag om året.

Der­i­mod må or­ga­ni­sa­tio­ner­ne ger­ne hver­ve med­lem­mer på ga­den. Det skal man ik­ke ha­ve til­la­del­se til.

De ind­sam­len­de bran­che­or­ga­ni­sa­tio­ners for­e­ning ISOBRO har fle­re gan­ge på­pe­get pro­ble­met uden at mø­de for­stå­el­se fra den an­svar­li­ge mi­ni­ster Pe­ter Hummelgaard.

På grund af de åben­ly­se ud­for­drin­ger for de dan­ske ind­sam­len­de or­ga­ni­sa­tio­ner stil­le­de SF og Det Kon­ser­va­ti­ve Fol­ke­par­ti der­for den 13. novem­ber sid­ste år be­slut­nings­for­slag B 49 med føl­gen­de ordlyd:

”Fol­ke­tin­get på­læg­ger re­ge­rin­gen in­den den 1. ja­nu­ar 2016 at til­ve­je­brin­ge det nød­ven­di­ge fag­li­ge grund­lag til at vur­de­re, om ind­sam­lings­lo­ven skal re­vi­de­res, med det for­mål at sik­re, at dan­sker­ne al­tid bå­de kan væl­ge at støt­te med et fast be­løb og et med­lem­skab, når de bli­ver til­budt at bak­ke op om vel­gø­ren­de fon­de og foreninger.”

Konstruerede argumenter

Det var til første­be­hand­lin­gen af net­op det be­slut­nings­for­slag, ju­stits­mi­ni­ster Pe­ter Hum­mel­gaard præ­sen­te­re­de en ræk­ke ar­gu­men­ter for, hvor­for han ik­ke vil æn­dre loven, så dan­ske or­ga­ni­sa­tio­ner har sam­me mu­lig­he­der som i vo­res nabolande.

Sær­ligt ju­stits­mi­ni­ste­rens ar­gu­ment om ik­ke at vil­le bru­ge em­beds­mæn­de­nes res­sour­cer på at til­ve­je­brin­ge et vi­dens­grund­lag for en even­tu­el mo­der­ni­se­ring, gav an­led­ning til stor fru­stra­tion blandt fle­re af par­ti­er­ne ordførere.

”Det er langt ude i sko­ven, for selv­føl­ge­lig skal em­beds­mænd bru­ge res­sour­cer på at æn­dre lov­giv­ning, så det gav­ner bor­ger­ne og sam­fun­det. Og det re­ge­rin­gen si­ger til os op­po­si­tions­po­li­ti­ke­re med det ar­gu­ment er: I må ik­ke bru­ge je­res par­la­men­ta­ri­ske mu­lig­he­der for at æn­dre gæl­den­de reg­ler til det bed­re ved at stil­le be­slut­nings­for­slag,” si­ger Tor­sten Gejl.

Det er utro­lig ær­ger­ligt, hvis vi ik­ke kan til­fø­re nog­le mu­lig­he­der for vel­gø­ren­de or­ga­ni­sa­tio­ner, der bru­ger de­res tid på at sam­le pen­ge ind til nyt­ti­ge formål

Tor­sten Gejl – Retsord­fø­rer, Alternativet

Han be­trag­ter al­le ju­stits­mi­ni­ste­rens ar­gu­men­ter un­der de­bat­ten som kon­stru­e­re­de – for net­op at hin­dre op­po­si­tio­nen i at få be­slut­nings­for­sla­get igennem.

”Op­po­si­tio­nen må ik­ke få be­slut­nings­for­slag igen­nem, så i ste­det kon­stru­e­rer re­ge­rin­gen en mas­se ar­gu­men­ter, så det ik­ke bli­ver ved­ta­get. Det vil dog ik­ke un­dre mig, hvis re­ge­rin­gen selv kom­mer med et lov­for­slag – må­ske i næ­ste fol­ke­tings­sam­ling, og si­ger det er de­res ide. Det sker in­di­mel­lem, og det kan man næ­sten hå­be sker i den­ne sag. For det er utro­lig ær­ger­ligt, hvis vi ik­ke kan til­fø­re nog­le mu­lig­he­der for vel­gø­ren­de or­ga­ni­sa­tio­ner, der bru­ger de­res tid på at sam­le pen­ge ind til nyt­ti­ge for­mål,” si­ger Tor­sten Gejl.

Undrer sig over modstanden

SF’s Ka­ri­na Lorentzen De­hn­hardt for­står hel­ler ik­ke ju­stits­mi­ni­ste­rens ar­gu­ment om, at for­di sa­gen om en æn­dring af ind­sam­lings­lo­ven i sid­ste en­de er et po­li­tisk spørgs­mål, vil han ik­ke bru­ge mi­ni­ste­ri­el­le res­sour­cer på at til­ve­je­brin­ge et fag­ligt beslutningsgrundlag.

Det an­ser jeg sim­pelt­hen ik­ke for et or­dent­ligt argument

Ka­ri­na Lorentzen De­hn­hardt – Retsord­fø­rer, SF

”Det er et un­der­ligt ar­gu­ment, for hvis man er enig i, at det er rig­tigt og vig­tigt, så må man jo læg­ge det ind i pipe­li­nen af op­ga­ver og så pri­o­ri­te­re det. Jeg har ik­ke tal på, hvor man­ge ban­de­pak­ker vi har la­vet ef­ter­hån­den, og hvor man­ge ud­valg, der er ble­vet ned­sat og gen­ned­sat, for­di man ik­ke har pro­ces­set ar­bej­det, så det an­ser jeg sim­pelt­hen ik­ke for et or­dent­ligt ar­gu­ment,” si­ger Ka­ri­na Lorentzen Dehnhardt.

I det he­le ta­get un­drer hun sig over, hvor­dan man kan væ­re imod at gi­ve bor­ger­ne mu­lig­hed for at støt­te ind­sam­len­de or­ga­ni­sa­tio­ner på den må­de, de ger­ne vil.

”Det er svært at væ­re imod, og så læn­ge man kan sik­re, at det fo­re­går til det rig­ti­ge for­mål, og pen­ge­ne bli­ver an­vendt på en or­dent­lig må­de, så kan jeg ik­ke se, hvor­for sta­ten skal sid­de og spær­re for, at bor­ger­ne en­ten kan væl­ge at støt­te med et fast be­løb el­ler et med­lem­skab,” si­ger hun.

Fem spørgsmål til ministeren

Som det er fast prak­sis, er be­slut­nings­for­sla­get nu over­gå­et til ud­valgs­be­hand­ling i rets­ud­val­get, hvor med­lem­mer­ne har mu­lig­hed for at gå me­re i dyb­den med pro­blem­stil­lin­ger­ne og hen­te yder­li­ge­re viden.

Ka­ri­na Lorentzen De­hn­hardt me­ner, at der er be­hov for at få svar på nog­le af de på­stan­de, som ju­stits­mi­ni­ste­ren frem­sat­te un­der første­be­hand­lin­gen, og der­for har hun stil­let fem ud­valgs­spørgs­mål til mi­ni­ste­ren i sagen.

Spørgs­mål 1: Vil mi­ni­ste­ren re­de­gø­re for, om mu­lig­he­den for at hver­ve fa­ste støt­ter har ført til me­re kri­mi­na­li­tet og svin­del i Nor­ge og Sve­ri­ge, som har den­ne mu­lig­hed? Mi­ni­ste­ren be­des ind­hen­te bi­drag fra beg­ge lan­de for at be­ly­se, om kri­mi­na­li­tet og svin­del har væ­ret en kon­se­kvens af lovgivningen.

Spørgs­mål 2: Vil mi­ni­ste­ren re­de­gø­re for, hvor­fra de dan­ske op­lys­nin­ger om øget kri­mi­na­li­tet kom­mer om, at hvis man ind­fø­rer fa­ste støt­ter, vil kri­mi­na­li­te­ten øges?

Spørgs­mål 3: Vil mi­ni­ste­ren re­de­gø­re for, hvad det nor­ma­le res­sour­ce­for­brug vil væ­re med at lø­se op­ga­ven med et be­slut­nings­grund­lag som i for­sla­get B 49? Mi­ni­ste­ren be­des re­de­gø­re for, om be­slut­nings­grund­la­get even­tu­elt kan til­ve­je­brin­ges ved at la­de ISOBRO la­ve det?

Spørgs­mål 4: Vil mi­ni­ste­ren re­de­gø­re for, om det er kor­rekt, at en til­la­del­se til ga­de- og hus­stand­s­ind­sam­ling og mod­ta­ge fa­ste bi­drag kun kan ske en gang om året, og at der er om­fat­ten­de krav til at få til­la­del­se, hvil­ket kræ­ver en stor or­ga­ni­sa­tion med fol­ke­lig op­bak­ning – og der­med har or­ga­ni­sa­tio­ner, der ik­ke er i stand til at or­ga­ni­se­re lands­dæk­ken­de ind­sam­lin­ger de fa­cto ik­ke muligheden?

Spørgs­mål 5: Vil mi­ni­ste­ren re­de­gø­re for de juri­di­ske ram­mer for vel­gø­ren­de fon­des mu­lig­hed for at op­ret­te en støt­te­for­e­ning med hen­blik på at hver­ve med­lem­mer og fa­ste bi­drag­y­de­re gen­nem op­sø­gen­de kon­takt, her­un­der ga­de­hverv­ning og te­le­fo­ni­ske hen­ven­del­ser? Vil mi­ni­ste­ren i den for­bin­del­se vur­de­re, om en så­dan kon­struk­tion kan an­ses for en om­gå­el­se af ind­sam­lings­lo­vens reg­ler, og hvil­ke juri­di­ske ri­si­ci en fond og en til­knyt­tet støt­te­for­e­ning i gi­vet fald kan stå over for?

Vil du læse artiklen?

Med et abon­ne­ment får du fuld ad­gang til filan​tro​pi​.dk.

Det ko­ster at pro­du­ce­re uaf­hæn­gig og dyb­de­bo­ren­de jour­na­li­stisk. Læs me­re om Filan­tro­pi og se pri­ser­ne for at abon­ne­re her.

Abon­nér

Allerede abonnent? Log ind her:

Annoncespot_img

Skribent

Læs mere om

Kategorier:

Tags:

Læs også

Forsiden lige nu