Justitsministeren: Indsamling kan virke generende

Justitsminister Peter Hummelgaard har stor sympati for de indsamlende organisationer. Men hensynet til borgerne vejer tungere. Det fremgår af et nyt svar til Folketingets retsudvalg.

Ju­stits­mi­ni­ster Pe­ter Hum­mel­gaard læg­ger i sit svar til rets­ud­val­get ik­ke op til en æn­dring af ind­sam­lings­lo­ven, selv­om der er et stort øn­ske om en mo­der­ni­se­ring af loven blandt en ræk­ke ind­sam­len­de or­ga­ni­sa­tio­ner og dis­ses bran­che­or­ga­ni­sa­tion, Isobro.

I juli bad retsord­fø­rer for SF, Ka­ri­na Lorentzen De­hn­hardt, ju­stits­mi­ni­ste­ren om at re­de­gø­re for, “hvor­for det i Ind­sam­lings­lo­ven er ulov­ligt at hver­ve do­na­tio­ner, men lov­ligt at hver­ve medlemmer”.

Den 21. au­gust bad hun des­u­den mi­ni­ste­ren om at kom­men­te­re Fun­dats’ ar­ti­kel ”Ind­sam­lings­lo­ven spæn­der ben for Fug­le­værns­fon­dens fun­dra­i­sing” og om at for­hol­de sig til, hvad han me­ner om, at små fon­de skal op­ret­te for­e­nin­ger for at kun­ne ind­sam­le penge.

Spørgs­må­le­ne blev stil­let på bag­grund af en kri­tik ret­tet af de ind­sam­len­de or­ga­ni­sa­tio­ners bran­che­or­ga­ni­sa­tion Iso­bro og fle­re af de ram­te fon­de. Det skyl­des, at de gæl­den­de reg­ler be­græn­ser en ræk­ke af de ind­sam­len­de or­ga­ni­sa­tio­ners ind­tægts­mu­lig­he­der. Det gæl­der især for de fondsor­ga­ni­se­re­de ngo’er.

For ek­sem­pel op­le­ver Fug­le­værns­fon­den og Ju­le­mær­ke­fon­den, at ind­sam­lings­lo­ven spæn­der ben for de­res fun­dra­i­sing, for­di de ik­ke er med­lem­sor­ga­ni­sa­tio­ner, der kan hver­ve med­lem­mer via face­re el­ler telemarketing.

Iføl­ge Iso­bros ge­ne­ral­se­kre­tær Ken­neth Kamp Butz­bach er det ik­ke blot et pro­blem for de fondsor­ga­ni­se­re­de ngo’er. Og­så de med­lems­ba­se­re­de or­ga­ni­sa­tio­ner op­le­ver pro­ble­mer, når de­res face­re går på ga­den og må af­vi­se folk, der ik­ke øn­sker at bli­ve med­lem­mer af en for­e­ning, men som ger­ne vil støt­te med et bi­drag - for dem kom­mer der fle­re og fle­re af. Der­for kal­der Ken­neth Kamp Butz­bach det for “et be­ty­de­ligt problem.”

I sit svar til Fol­ke­tin­gets Rets­ud­valg ud­tryk­ker ju­stits­mi­ni­ster Pe­ter Hum­mel­gaard sin sym­pa­ti, men slår sam­ti­dig fast, at der er an­dre hen­syn, der i hans op­tik ve­jer tungere.

“Jeg har stor sym­pa­ti for de man­ge for­e­nin­ger, fon­de mv., som ar­bej­der for at støt­te al­men­nyt­ti­ge for­mål. Jeg me­ner dog og­så, at de hen­syn der lig­ger bag ind­sam­lings­reg­ler­ne, her­un­der be­græns­nin­gen i ad­gan­gen til at fo­re­ta­ge hus- og ga­de­ind­sam­lin­ger, er tungtvejende.

Pe­ter Hum­mel­gaard – Justitsminister

“Jeg har stor sym­pa­ti for de man­ge for­e­nin­ger, fon­de mv., som ar­bej­der for at støt­te al­men­nyt­ti­ge for­mål. Jeg me­ner dog og­så, at de hen­syn der lig­ger bag ind­sam­lings­reg­ler­ne, her­un­der be­græns­nin­gen i ad­gan­gen til at fo­re­ta­ge hus- og ga­de­ind­sam­lin­ger, er tungt­ve­jen­de. Dis­se reg­ler gi­ver mu­lig­hed for, at Ind­sam­lingsnæv­net kan fø­re til­syn med, hvem der sam­ler pen­ge ind i Dan­mark, og reg­ler­ne er sam­ti­dig med til at be­skyt­te bor­ger­ne mod at bli­ve op­søgt – bå­de per­son­ligt og te­le­fo­nisk – af ind­sam­len­de or­ga­ni­sa­tio­ner i et om­fang, som kan vir­ke ge­ne­ren­de,” står der i svaret.

En juridisk person kan søge om tilladelse

Kon­kret i for­hold til ar­tik­len om Fug­le­værns­fon­den skri­ver mi­ni­ste­ren, at fon­den kan sø­ge om til­la­del­se til en ind­sam­ling hos Indsamlingsnævnet.

“Jeg har no­te­ret mig, at fon­de – på sam­me vil­kår som for­e­nin­ger og an­dre juri­di­ske per­so­ner – kan an­sø­ge Ind­sam­lingsnæv­net om en ind­sam­lings­til­la­del­se, her­un­der til at fo­re­ta­ge én år­lig lands­dæk­ken­de hu­sind­sam­ling, ef­ter ind­sam­lings­lo­vens reg­ler,” skri­ver ministeren.

“En ind­sam­ling kan fo­re­stås af en juri­disk per­son, f.eks. en for­e­ning, fond el­ler virk­som­hed, el­ler af en fy­sisk per­son, som er myn­dig. Ind­sam­lings­lo­ven son­drer så­le­des ik­ke mellem,
hvil­ken ty­pe juri­disk per­son, der er ta­le om. Det frem­går af den i spørgs­må­let nævn­te ar­ti­kel, at Fug­le­værns­fon­den er en er­hvervs­dri­ven­de fond. En fond kan som en juri­disk per­son sø­ge om en ind­sam­lings­til­la­del­se hos Ind­sam­lingsnæv­net. Det er så­le­des ik­ke en be­tin­gel­se for, at en fond kan fo­re­ta­ge ind­sam­ling, at den stif­ter en for­e­ning,” ly­der det i svaret.

Der­med hen­vi­ser han til at Fug­le­værns­fon­den over­ve­jer at la­ve en for­e­ning ved si­den af fond­s­kon­struk­tio­nen, for på den må­de at kun­ne hver­ve med­lem­mer og der­næst do­no­rer via te­le­mar­ke­ting. Det er nem­lig lov­ligt at rin­ge til si­ne med­lem­mer og an­mo­de om en do­na­tion, men ulov­ligt at rin­ge bredt ud via te­le­mar­ke­ting, hvis man ik­ke har en til­la­del­se fra Indsamlingsnævnet.

Det frem­går af mi­ni­ster­sva­ret, at der skel­nes mel­lem ind­sam­lin­ger, der er god­kendt i med­før af hen­holds­vis ind­sam­lings­lo­vens § 3 og § 4.

“For § 3-ind­sam­lin­ger gæl­der, at en ind­sam­lings­til­la­del­se mak­si­malt kan gæl­de op til 1 år, og at ind­sam­lin­gen først må star­te, når man har få­et til­la­del­se fra Ind­sam­lingsnæv­net. Ved
an­søg­ning om en så­dan til­la­del­se skal der be­ta­les et ge­byr på 1.200 kr.”

“For § 4-ind­sam­lin­ger gæl­der, at Ind­sam­lingsnæv­net ef­ter an­søg­ning kan med­dele til­la­del­se for 3 år ad gan­gen til at fo­re­ta­ge ind­sam­lin­ger, hvis an­sø­ge­ren er en or­ga­ni­sa­tion, der er
god­kendt ef­ter lig­nings­lo­ven som be­ret­ti­get til at mod­ta­ge ga­ver, der kan fradra­ges ved ind­kom­stop­gø­rel­sen, og or­ga­ni­sa­tio­nen har ek­si­ste­ret i mindst 3 år, jf. indsamlingslovens
§ 4, stk. 1. Ved an­søg­ning om en så­dan til­la­del­se skal der be­ta­les et ge­byr på 11.300 kr.”

Iføl­ge sva­ret be­stræ­ber Ind­sam­lingsnæv­net sig på at be­hand­le an­søg­nin­ger in­den for 14 da­ge og hav­de en gen­nem­snit­lig sags­be­hand­lings­tid for fuldt op­ly­ste an­søg­nin­ger på 9 da­ge i 2023.

Det frem­går ik­ke af sva­ret, hvor man­ge der hav­de held med at få en indsamlingstilladelse.

“Jeg har end­vi­de­re for­stå­et øn­sket fra Fug­le­værns­fon­den, som det er be­skre­vet i den ar­ti­kel, som der hen­vi­ses til i spørgs­må­let, så­le­des, at or­ga­ni­sa­tio­ner frit skal kun­ne kon­tak­te bor­ge­re te­le­fo­nisk med hen­blik på at be­de om øko­no­misk støt­te,” skri­ver mi­ni­ste­ren og kon­klu­de­rer, at han me­ner, at hen­sy­net til bor­ger­ne ve­jer tungere.

“Der er så­le­des ta­get hen­syn til, at hus- og ga­de­ind­sam­lin­ger kan vir­ke ge­ne­ren­de for de per­so­ner, som ik­ke øn­sker at yde bi­drag, f.eks. for­di de for­styr­res i an­dre gø­re­mål. En per­son kan des­u­den fø­le sig pres­set til at yde et bi­drag, for­di der kan væ­re et ube­hag ved at af­vi­se en ind­sam­ler. Her­til kom­mer, at hu­sind­sam­lin­ger for­styr­rer pri­vat­li­vets fred, idet be­folk­nin­gen op­sø­ges per­son­ligt på de­res pri­va­te bopæl el­ler ved op­ring­ning pr. te­le­fon el­ler lig­nen­de, jf. be­tænk­ning nr. 1532/2012 om ind­sam­lin­ger, si­de 96 og 102-103.”

Indsamlingsloven regulerer ikke medlemshvervning

Som bag­grund for kon­klu­sio­nen re­de­gør mi­ni­ste­ren for, hvor­for reg­ler­ne er som de er, her­un­der “hvor­for det i Ind­sam­lings­lo­ven er ulov­ligt at hver­ve do­na­tio­ner, men lov­ligt at hver­ve med­lem­mer”, som Ka­ri­na Lorentzen De­hn­hardt op­rin­de­ligt spurg­te om.

“Ind­sam­lings­lo­ven fin­der an­ven­del­se på ind­sam­lin­ger, hvor­ved for­stås en­hver form for op­for­dring til at yde bi­drag til et for­ud an­gi­vet for­mål, jf. ind­sam­lings­lo­vens § 1, stk. 1. Det­te om­fat­ter bå­de op­for­drin­ger til at yde bi­drag i form af en­kelt­be­ta­lin­ger og i form af lø­ben­de be­ta­lin­ger,” står der i mi­ni­ste­rens svar på det før­ste spørgsmål.

Ju­stits­mi­ni­ste­ren på­pe­ger, at en ind­sam­ling først kan iværk­sæt­tes, når Ind­sam­lingsnæv­net har gi­vet til­la­del­se til indsamlingen.

“Hverv­ning af med­lem­mer til en for­e­ning el­ler en or­ga­ni­sa­tion, f.eks. det lo­ka­le spej­der­kor­ps el­ler idræts­for­e­ning, an­ses ik­ke for at væ­re en ind­sam­ling i ind­sam­lings­lo­vens for­stand og kræ­ver der­for ik­ke Ind­sam­lingsnæv­nets til­la­del­se,” står der videre.

Der skal dog væ­re ta­le om et re­elt med­lem­skab, hvor med­lem­met mod­ta­ger en mo­dy­del­se fra or­ga­ni­sa­tio­nen, f.eks. i form af ad­gang til or­ga­ni­sa­tio­nens ge­ne­ral­for­sam­ling el­ler an­dre med­lems- el­ler do­nory­del­ser, frem­går det videre.

Net­op mo­dy­del­sen gør, at et med­lem­skab ik­ke er fradrags­be­ret­ti­get, hvor­i­mod en do­na­tion kan træk­kes fra i skat, hvil­ket, iføl­ge Ken­neth Kamp Butz­bach og­så kan ska­be for­vir­ring, når ngo’er hen­ven­der sig til po­ten­ti­el­le med­lem­mer el­ler do­no­rer, som ty­pisk ik­ke tæn­ker over for­skel­len på at væ­re med­lem el­ler fast støtte.

Selv­om med­lems­hverv­ning alt­så ik­ke an­ses for at væ­re ind­sam­ling i ind­sam­lings­lo­vens for­stand, bli­ver ngo’ernes hverv­ning af med­lem­mer ved per­son­lig el­ler te­le­fo­nisk hen­ven­del­se dog adres­se­ret i Indsamlingsloven.

“Med­lems­hverv­ning ved per­son­lig el­ler te­le­fo­nisk hen­ven­del­se skal så­le­des fo­re­gå i over­ens­stem­mel­se med god ind­sam­lings­skik, jf. § 8. Det in­de­bæ­rer navn­lig, at der skal ud­vi­ses respekt for det po­ten­ti­el­le med­lems in­te­gri­tet og hand­le­fri­hed, li­ge­som der skal væ­re åben­hed om or­ga­ni­sa­tio­nens for­mål, le­del­se og øko­no­mi,” frem­går det af ministersvaret.

Or­ga­ni­sa­tio­ner­ne skal alt­så hol­de sig in­den for ret­nings­linjer­ne for god ind­sam­lings­skik og må der­for ik­ke an­mo­de om el­ler ta­ge imod do­na­tio­ner, når de hen­ven­der sig til folk på ga­den el­ler via te­le­fon, for hvis de gør det, bli­ver det op­fat­tet som ind­sam­ling i lovens for­stand, og så kræ­ver det en tilladelse.

“Ju­stits­mi­ni­ste­ri­et be­mær­ker, at hvis med­lems­hverv­ning kon­kret må be­trag­tes som en om­gå­el­se af for­bud­det mod ga­de­ind­sam­ling el­ler hu­sind­sam­ling, vil si­tu­a­tio­nen skul­le be­hand­les som en ind­sam­ling, jf. Fol­ke­ting­sti­den­de 2013-14, A, L 142 som frem­sat, si­de 36.”

Vil du læse artiklen?

Med et abon­ne­ment får du fuld ad­gang til filan​tro​pi​.dk.

Det ko­ster at pro­du­ce­re uaf­hæn­gig og dyb­de­bo­ren­de jour­na­li­stisk. Læs me­re om Filan­tro­pi og se pri­ser­ne for at abon­ne­re her.

Abon­nér

Allerede abonnent? Log ind her:

Skribent

Læs mere om

Kategorier:

Tags:

Læs også

Forsiden lige nu