Cirkeline Buron:
"I bund og grund sælger vi som ngo'er også et produkt"

Med en baggrund i flere kommercielle virksomheder er leder af fundraising og marketing i Folkekirkens Nødhjælp, Cirkeline Buron, ikke en traditionel fundraisingchef, der har arbejdet sig op fra menig fundraiser. Men forskellen på at arbejde med et kommercielt brand og med fundraising er ikke så stor, mener hun.

Cir­ke­li­ne Bu­ron (i mid­ten), der er le­der af fun­dra­i­sing og mar­ke­ting i Fol­kekir­kens Nød­hjælp, ses her i en gen­brugs­bu­tik i Asnæs, hvor hun var i prak­tik en dag med gar­ve­de gen­brugs­fri­vil­li­ge (fo­to: privat).

Da Cir­ke­li­ne Bu­ron i en pres­se­med­del­el­se blev an­non­ce­ret som ny le­der af fun­dra­i­sing og mar­ke­ting i Fol­kekir­kens Nød­hjælp i 2023, blev hun kaldt “en kre­a­tiv stra­teg”, der kom med me­re end 20 års er­fa­ring fra spæn­dings­fel­tet mel­lem mar­ke­ting, bran­ding og fundraising.

Den er­fa­ring sæt­ter hun i dag i spil i sit ar­bej­de med fun­dra­i­sing, som hun an­gri­ber med sam­me indstil­ling, som hvis hun ar­bej­de­de med et kom­merci­elt produkt.

Se­rie: Ngo-branchens
før­en­de fundraisere

I den­ne se­rie stil­ler Filan­tro­pi en ræk­ke spørgs­mål til nog­le af lan­dets før­en­de fun­dra­i­se­re in­den for ngo-sektoren.

Den­ne ar­ti­kel er den sjet­te i serien.

Læs den før­ste ar­ti­kel med Ti­na Eng­berg, fun­dra­i­sing­chef i Dy­re­nes Be­skyt­tel­se, her:

Læs den an­den ar­ti­kel med Stig Fog, selv­stæn­dig fun­dra­i­sing­kon­su­lent, her:

Læs den tred­je ar­ti­kel med Met­te Wil­len­bro­ck Hat­tens, Årets Fun­dra­i­ser 2024 og fun­dra­i­sing- og ar­ve­kon­su­lent i AIDS-fon­det, her:.

Læs den fjer­de ar­ti­kel med Mor­ten Purup Jør­gen­sen, fun­dra­i­sing­chef i Rø­de Kors, her:

Læs den fem­te ar­ti­kel med Sisan Bové, kampag­ne­ansvar­lig i Kræf­tens Be­kæm­pel­se, her:

“Uag­tet, om man ar­bej­der for en sag el­ler et kom­merci­elt pro­dukt, hand­ler det i bund og grund om det sam­me. At væ­re re­le­vant, dif­fe­ren­ti­e­re sig i mar­ke­det, få folk til at kø­be dit 'pro­dukt' og få dem til at bli­ve loy­a­le am­bas­sa­dø­rer,” si­ger hun blandt an­det i den­ne Q&A.

Hvor­dan kom du til at ar­bej­de med fundraising?

“In­den jeg lan­de­de i mit før­ste ngo-job i 2017, hav­de jeg ude­luk­ken­de ar­bej­det i kom­merci­el­le virk­som­he­der, en­ten in-hou­se el­ler som rå­d­gi­ver. Der­for kom jeg hel­ler ik­ke med en tra­di­tio­nel fundraising-erfaring.

Men i bund og grund sæl­ger vi som ngo'er og­så et pro­dukt, en fø­lel­se, et brand, vi vil ha­ve folk til at kø­be ind i - og der­for var over­gan­gen til di­sci­pli­nen fun­dra­i­sing hel­ler ik­ke så stor, som jeg hav­de troet.

Jeg var i WWF Ver­dens­na­tur­fon­den som mar­ke­ting- og kom­mu­ni­ka­tions­chef i tre år (2017-2020), hvor jeg lær­te og prø­ve­de en mas­se. I 2023 vend­te jeg så til­ba­ge til ngo-bran­chen som mar­ke­ting- og fun­dra­i­sing­chef i Fol­kekir­kens Nød­hjælp og er su­perg­lad for at væ­re til­ba­ge i et job med mening.”

Hvil­ke fun­dra­i­sing-di­sci­pli­ner op­ta­ger dig mest, og hvorfor?

“Uag­tet, om man ar­bej­der for en sag el­ler et kom­merci­elt pro­dukt, hand­ler det i bund og grund om det sam­me. At væ­re re­le­vant, dif­fe­ren­ti­e­re sig i mar­ke­det, få folk til at kø­be dit 'pro­dukt' og få dem til at bli­ve loy­a­le ambassadører.

Der­for går jeg utro­lig me­get op i, hvor­dan vi bå­de sik­rer syn­lig­hed og sær­ken­de sam­ti­dig med, at vi får pen­ge i kassen.

Jeg er og­så op­ta­get af, hvor­dan vi som or­ga­ni­sa­tion bå­de te­ster nye me­to­der af og for­fi­ner de vel­kend­te i for­hold til pri­va­te do­no­rer, men og­så hvor­dan vi en­ga­ge­rer virk­som­he­der i vo­res arbejde.

Sær­ligt i for­hold til virk­som­he­der og ma­jor do­nors ser jeg et kæm­pe po­ten­ti­a­le for Fol­kekir­kens Nød­hjælp, som vi er i gang med at udforske.”

Hvad fyl­der mest i dit ar­bej­de for tiden? 

“Vi har for ny­ligt ud­vik­let det, vi kal­der et 'kom­mu­ni­ka­tions­pa­ra­doks' med nye gu­i­de­li­nes for skrift­lig og visu­el kommunikation.

Vi er som or­ga­ni­sa­tion me­get op­ta­get af, hvor­dan vi ba­lan­ce­rer vo­res kom­mu­ni­ka­tion, mar­keds­fø­ring og fun­dra­i­sing, så den er bå­de ef­fekt­fuld og respektfuld.

Der er in­gen tvivl om, at græ­den­de og dø­en­de børn rej­ser fle­re pen­ge, men det er ik­ke respekt­fuldt over for de men­ne­sker, vi po­rtræt­te­rer, og hvis hi­sto­ri­er vi for­tæl­ler for at skaf­fe penge.

Det er vi nu i gang med at in­d­ar­bej­de - og vig­tigst af alt, så har vi man­ge sun­de snak­ke om, hvad der er in­den for - og uden for ski­ven i for­hold til, hvor­dan vi øn­sker at kom­mu­ni­ke­re som organisation.

Når det hand­ler om folks pen­ge, kon­kur­re­rer vi ik­ke kun mod an­dre ngo'ere, men og­så mod abon­ne­ment på Netflix

Cir­ke­li­ne Bu­ron – le­der af fun­dra­i­sing og mar­ke­ting, Fol­kekir­kens Nødhjælp

Et an­det af mi­ne fo­ku­s­om­rå­der er helt ba­salt at øge Fol­kekir­kens Nød­hjælps sær­ken­de, hvor vi har ud­vik­let og in­tro­du­ce­ret et nyt po­si­tio­ne­rings­værk­tøj 'Du gi­ver. Me­ning', som skal dif­fe­ren­ti­e­re os i markedet.

Og et tred­je fo­ku­s­om­rå­de er fast­hol­del­se og loy­a­li­tet. Det kom­mer vi til at fo­ku­se­re rig­tig me­get på i 2025.

Når det hand­ler om folks pen­ge, kon­kur­re­rer vi ik­ke kun mod an­dre ngo'ere, men og­så mod abon­ne­ment på Net­flix, den dag­li­ge ca­fe lat­te og an­dre helt al­min­de­li­ge køb. Vi bli­ver nødt til at væ­re den ud­gift, som man ik­ke vil skæ­re fra, men ser som en helt es­sen­ti­el del af, hvem man er som menneske.”

Hvor­når er dit job al­ler­mest meningsfuldt?

“Det er selv­føl­ge­lig al­tid en stor op­le­vel­se, når jeg be­sø­ger de men­ne­sker vi ar­bej­der med - og ser frug­ten af vo­res ar­bej­de. Ik­ke kun af vo­res pro­gra­m­ar­bej­de, men og­så af vo­res hår­de ar­bej­de med at en­ga­ge­re danskerne.

Det er stort at se, hvad dan­sker­nes en­ga­ge­ment be­ty­der for men­ne­sker i an­dre lan­de. Men og­så det at få hi­sto­ri­er fra vo­res kol­le­ga­er rundt om i ver­den. I dag fik jeg en ræk­ke ca­se-hi­sto­ri­er fra kol­le­ga­er i Sy­ri­en om men­ne­sker på flugt - helt al­min­de­li­ge men­ne­sker der som føl­ge af krig og kon­flikt har mi­stet alt.

Det rø­rer mig dybt at læ­se de hi­sto­ri­er og gi­ver mig et ek­stra boost i for­hold til at skaf­fe end­nu fle­re mid­ler, så vi kan hjæl­pe med at op­fyl­de helt ba­sa­le be­hov for for ek­sem­pel mad, vand, var­me, ble­er og sæbe.”

Hvor­når er dit job al­ler­mest udfordrende?

“Jeg bli­ver lidt træt, når lov­giv­ning spæn­der ben for vo­res ar­bej­de. Vi må for ek­sem­pel ik­ke ha­ve D2D-hverv­ning (dør-til-dør-hverv­ning, red.), da vi ik­ke er en for­e­ning med medlemmer.

Jeg bli­ver lidt træt, når lov­giv­ning spæn­der ben for vo­res arbejde

Cir­ke­li­ne Bu­ron – Le­der af mar­ke­ting og fun­dra­i­sing, Fol­kekir­kens Nødhjælp

På nog­le om­rå­der, som for ek­sem­pel med­lems­hverv­ning og lot­te­ri­om­rå­der, sy­nes jeg, vo­res lov­giv­ning er utro­lig forældet.

GDPR er en an­den evin­de­lig ud­for­dring, som vi kon­stant skal navi­ge­re i. Der er jeg hel­dig at væ­re i en stor or­ga­ni­sa­tion med man­ge muskler.”

Hvil­ke fag­li­ge ind­sat­ser er du mest stolt af at ha­ve væ­ret en del af? 

“Jeg er mest stolt af, at jeg får lov til at samtæn­ke fun­dra­i­sing, kom­mu­ni­ka­tion og brand. Det ene ele­ment kan ik­ke ek­si­ste­re uden det an­det. Der­for er jeg og­så glad for, at jeg i mi­ne ngo-jobs har haft et bredt an­svar og der­med og­så et bredt man­dat til at gø­re mit bed­ste for min organisation.

Blå bog

Cir­ke­li­ne Bu­ron har væ­ret le­der af fun­dra­i­sing og mar­ke­ting i Fol­kekir­kens Nød­hjælp si­den maj 2023.

Hun har tid­li­ge­re væ­ret kom­mu­ni­ka­tions- og fun­dra­i­sing­chef i WWF Ver­dens­na­tur­fon­den fra 2017-2020.

Des­u­den har hun be­stre­det en ræk­ke jobs i kom­merci­el­le virk­som­he­der, blandt an­det for­la­get L&R, Cowi og Novozymes.

Hun er ud­dan­net cand. mag. i re­li­gions­so­cio­lo­gi og hi­sto­rie fra Kø­ben­havns Uni­ver­si­tet i 2000.

Der­for er jeg og­så utro­lig stolt af mit bi­drag til at ud­vik­le og in­te­gre­re kampag­ner, hvor vi for ek­sem­pel tæn­ker fun­dra­i­sing sam­men med PR, pu­blic af­fairs, campaig­ning og en­ga­ge­ren­de ind­hold, som vi har gjort med den kampag­ne, vi kør­te i ef­ter­å­ret, på glem­te kriser.

Jeg er og­så stolt af, at vi utro­lig hur­tigt kun­ne kob­le et fun­dra­i­sing- og fol­ke­ligt en­ga­ge­ments­spor på en freds­gud­stje­ne­ste og ved hjælp af mi­kro­do­na­tio­ner, et er­hvervs­sam­ar­bej­de og en ma­jor do­nor kun­ne sæt­te 10.000 lys op for fred.

Det gav ik­ke kun en mas­se syn­lig­hed i me­di­er­ne og en­ga­ge­ment på So­Me, men og­så rig­tig man­ge go­de leads.”

Hvor­dan vil du be­skri­ve bran­chens til­stand li­ge nu?

“Vi er bå­de et godt - og et svært - sted. Godt, for­di vi har en mas­se en­ga­ge­re­de gi­ve­re, og svært, for­di vi me­get ap­pel­le­rer til den sam­me do­nor-pro­fil. I ste­det for at spi­se af hin­an­dens ka­ger, hvor­dan kan vi så gø­re ka­gen stør­re og en­ga­ge­re nye do­no­rer? Det sy­nes jeg er et helt cen­tralt spørgs­mål for bran­chen som helhed.

Der­u­d­over ser jeg og­så sta­dig me­get klas­sisk fun­dra­i­sing-kom­mu­ni­ka­tion med for ek­sem­pel dø­en­de og græ­den­de børn. Det kan godt væ­re, at det gi­ver pen­ge i kas­sen li­ge nu, men jeg tviv­ler på, det gør på sigt.

Vo­res sprog æn­drer sig. Afri­ka er ik­ke læn­ge­re 'det land al­le børn ken­der'. Som ngo'er har vi et an­svar for at skub­be på den ud­vik­ling uden at væ­re så langt frem­me i bus­sen, at dem vi kom­mu­ni­ke­rer med, ik­ke for­står, hvad vi ta­ler om. Den ud­vik­ling kun­ne jeg godt tæn­ke mig, at vi som bran­che ta­ger et stør­re an­svar for.”

Hvor ser du det stør­ste ud­vik­lings­po­ten­ti­a­le li­ge nu?

“For os i Fol­kekir­kens Nød­hjælp er der sto­re po­ten­ti­a­ler i for ek­sem­pel er­hvervs­sam­ar­bej­der og ma­jor do­nors. Der­u­d­over kom­mer vi og­så til at in­d­ar­bej­de bru­gen af AI me­re strategisk.”

Hvad ir­ri­te­rer dig mest ved din branche?

“Jeg sy­nes ik­ke, der er no­get, der som så­dan ir­ri­te­rer mig. Men vi skal pas­se på med ik­ke at væ­re frel­ste og præ­di­ke for ko­ret. Dan­sker­ne er me­get for­skel­li­ge, og selv­om vi al­le ar­bej­der med seg­men­ter og per­so­na­er, så lad os ta­le til vo­res må­l­grup­per som helt al­min­de­li­ge mennesker.

Det hand­ler bå­de om vo­res kom­mu­ni­ka­tion, så den ik­ke bli­ver høj­pan­det og frelst, men og­så om at re­la­te­re sig til, hvad der rent fak­tisk be­ty­der no­get for den al­min­de­li­ge dan­sker - og hvor­dan vi kan ta­le ind i dan­ske­rens kontekst.

Det, der fyl­der alt i vo­res ver­den, fyl­der of­te me­get lidt i de­res. Så hvor­dan ram­mer vi dan­sker­ne dér, hvor det gi­ver me­ning for vo­res må­l­grup­pe - og ik­ke kun for os?”

Hvad er dit bed­ste råd til nye fun­dra­i­se­re, der er på vej ind i branchen?

“Vær ik­ke ban­ge, hvis du ik­ke er en klas­sisk fun­dra­i­ser, der er vok­set ud af ngo-bran­chen. Du kan sag­tens om­sæt­te me­get af din kom­merci­el­le viden.

Men der er og­så sær­li­ge greb, så slå lyt­tebøf­fer­ne ud. Og lad dig in­spi­re­re af di­ne kol­le­ga­er og mar­keds­fø­ring uden for bran­chen. Kig for ek­sem­pel på, hvor­dan kom­merci­el­le virk­som­he­der ska­ber loy­a­li­tet, og om­sæt det til din kontekst.”

Hvor­dan fo­re­stil­ler du dig, at frem­ti­dens fun­dra­i­sing kom­mer til at se ud?

“Jeg tror, at vi i langt hø­je­re grad kom­mer til at ta­le ind i vær­di­er og iden­ti­tet. At støt­te en god sag er ik­ke af­lad. Det er en del af din identitet.”

Har du nog­le web­s­i­tes, nyheds­bre­ve, bø­ger, po­dcasts el­ler an­det om fun­dra­i­sing, som du vil anbefale?

“Jeg er med i et Iso­bro-net­værk for fun­dra­i­sing­che­fer, og det sæt­ter jeg vir­ke­lig stor pris på. Der er en ek­strem stor vil­lig­hed til at de­le vi­den og inspiration.

Der­u­d­over hand­ler fun­dra­i­sing og­så om at slå til på det rig­ti­ge tids­punkt, så helt ba­salt vil jeg al­tid an­be­fa­le al­le at føl­ge med i me­di­er og de agen­da­er, der tren­der. Så er der i hvert fald en chan­ce for at ram­me ind i di­ne må­l­grup­pers kon­tekst li­ge nu og her.”

Vil du læse artiklen?

Med et abon­ne­ment får du fuld ad­gang til filan​tro​pi​.dk.

Det ko­ster at pro­du­ce­re uaf­hæn­gig og dyb­de­bo­ren­de jour­na­li­stisk. Læs me­re om Filan­tro­pi og se pri­ser­ne for at abon­ne­re her.

Abon­nér

Allerede abonnent? Log ind her:

Skribent

Læs mere om

Kategorier:

Tags:

Læs også

Forsiden lige nu