Sisan Bove: "Vi skal være dygtige til at skille os ud"

Sisan Bove kan i år fejre 30-års jubilæum i indsamlingsbranchen og har blandt andet været med til at indføre gadehvervning i Danmark. Hun har gennem årene arbejdet i en række organisationer såsom Care Danmark, Unicef og Greenpeace og er i dag kampagneansvarlig for Støt Brysterne i Kræftens Bekæmpelse.

Sisan Bove har ar­bej­det i en lang ræk­ke ind­sam­len­de or­ga­ni­sa­tio­ner og er nu kampag­ne­ansvar­lig for Støt Bryster­ne i Kræf­tens Be­kæm­pel­se (fo­to: Privat).

Med 30 år på ba­gen må Sisan Bove si­ges at væ­re blandt de mest er­far­ne fun­dra­i­se­re i Danmark.

Gen­nem åre­ne har hun be­vid­net te­le­mar­ke­tings ind­t­og og selv væ­ret med til at sen­de de før­ste face­re på ga­den som le­der af bu­reau­et Fun­dra­i­sing Gruppen.

Der­for har hun en klar idé om bran­chens styr­ker. Hun frem­hæ­ver blandt an­det, at or­ga­ni­sa­tio­ner­ne har vist vej­en for fle­re virk­som­he­der, når det kom­mer til ar­bej­det med med­lems­hverv­ning og med at ska­be con­tent, hvor er­fa­rings­per­so­ner bli­ver ind­dra­get i kampagnearbejdet.

Se­rie: Ngo-branchens
før­en­de fundraisere

I den­ne se­rie stil­ler Filan­tro­pi en ræk­ke spørgs­mål til nog­le af lan­dets før­en­de fun­dra­i­se­re in­den for ngo-sektoren.

Den­ne ar­ti­kel er den fem­te i serien.

Læs den før­ste ar­ti­kel med Ti­na Eng­berg, fun­dra­i­sing­chef i Dy­re­nes Be­skyt­tel­se, her:

Læs den an­den ar­ti­kel med Stig Fog, selv­stæn­dig fun­dra­i­sing­kon­su­lent, her:

Læs den tred­je ar­ti­kel med Met­te Wil­len­bro­ck Hat­tens, Årets Fun­dra­i­ser 2024 og fun­dra­i­sing- og ar­ve­kon­su­lent i AIDS-fon­det, her:.

Læs den fjer­de ar­ti­kel med Mor­ten Purup Jør­gen­sen, fun­dra­i­sing­chef i Rø­de Kors, her:

Det og me­get me­re for­tæl­ler hun om i den­ne Q&A.

Hvor­dan kom du til at ar­bej­de med fundraising?

“Jeg star­te­de med at ar­bej­de med fun­dra­i­sing li­ge ef­ter, jeg var fær­di­g­ud­dan­net som er­næ­rings- og hus­hold­nings­ø­ko­nom med spe­ci­a­le i for­bru­ger­po­li­tik. Jeg var på det tids­punkt, i 90’erne, og­så fri­vil­lig og ak­tiv i Gre­en­pea­ce og rej­ste i Dan­mark og ud­lan­det på ak­tio­ner, og da jeg var fær­di­g­ud­dan­net, blev jeg an­sat i Gre­en­pea­ce som fundraisingchef.

Jeg var trai­nee det før­ste år og var til­knyt­tet en in­ter­na­tio­nal co­ach, og jeg hav­de man­ge in­ter­na­tio­na­le samarbejdspartnere.

Ef­ter­føl­gen­de har jeg ar­bej­det med fun­dra­i­sing i fle­re stør­re or­ga­ni­sa­tio­ner som blandt an­dre Red Bar­net, Uni­cef, Ca­re og nu Kræf­tens Bekæmpelse.”

Hvil­ke fun­dra­i­sing­di­sci­pli­ner op­ta­ger dig mest, og hvorfor?

“Jeg har igen­nem min tid ar­bej­det mest med fun­dra­i­sing fra pri­va­te bi­drag­y­de­re. Det var in­den for det om­rå­de af fun­dra­i­sing, at ud­vik­lin­gen var størst, da jeg star­te­de, og der var man­ge ny­e­re fun­dra­i­sing-ini­ti­a­ti­ver, som ik­ke var så ud­bredt som for ek­sem­pel te­le­mar­ke­ting-fun­dra­i­sing og fast må­ned­lig støt­te. Så her star­te­de vi med man­ge test og aktiviteter.

Ef­ter­føl­gen­de var det face-to-face, alt­så ga­de­hverv­ning, der blev stort, og der er ble­vet ind­sam­let man­ge mil­li­o­ner fra de to aktiviteter.

I Dan­mark var vi lidt bag­ud på de om­rå­der i for­hold til lan­de som Eng­land, Hol­land og USA, for­di det dan­ske mar­ked ik­ke var helt mo­dent til det.

I dag ar­bej­der jeg me­re med kampag­ner, event og di­gi­ta­le fun­dra­i­sing-ak­ti­vi­te­ter. Men jeg ser og­så sta­dig på trends og ide­er, der kom­mer fra Eng­land og USA, og som kan væ­re med til at læg­ge sti­len for det, vi gør herhjemme.

Det er stør­re mar­ke­der, og de har læn­ge­re tra­di­tion for ind­sam­ling og fri­vil­lig­hed og har der­for og­så of­te stør­re mu­lig­he­der for at te­ste for­skel­li­ge fun­dra­i­sing-ak­ti­vi­te­ter, end vi har herhjemme.”

Hvad fyl­der mest i dit ar­bej­de for tiden? 

“Nu ar­bej­der jeg med fun­dra­i­sing in­den for en kampag­ne, Støt Bryster­ne, og her ar­bej­der vi med fle­re for­skel­li­ge fun­dra­i­sing-ak­ti­vi­te­ter som for ek­sem­pel di­gi­ta­le fun­dra­i­sing-ak­ti­vi­te­ter, stør­re events og ar­ran­ge­men­ter, er­hvervs­sam­ar­bej­der, pro­dukt­salg samt kom­mu­ni­ka­tion og PR.”

Hvor­når er dit job al­ler­mest meningsfuldt?

“Det er det dér, hvor jeg ved, jeg kan væ­re med til at gø­re en for­skel, og hvor det er en sag, som jeg kan støt­te op om. Det er dét, der dri­ver mig - og­så på de lan­ge arbejdsdage.

Fun­dra­i­sing er af stor be­tyd­ning for or­ga­ni­sa­tio­ner­ne, for­di det er med til at mu­lig­gø­re or­ga­ni­sa­tio­nens ar­bej­de med sa­gen. For Støt Bryster­ne er det forsk­ning in­den­for bryst­kræft, pa­tient­s­tøt­te, in­for­ma­tion og forebyggelse.”

Hvor­når er dit job al­ler­mest udfordrende?

“Det kan al­tid væ­re ud­for­dren­de at få fun­dra­i­sing-ak­ti­vi­te­ter­ne til at gi­ve de øn­ske­de re­sul­ta­ter og nå de plan­lag­te mål, som vi har sat. Så of­te skal vi lø­ben­de til­ret­te og ud­vik­le vo­res ak­ti­vi­te­ter og kommunikationen.

Der er og­så nog­le reg­ler og lov­giv­ning, der kan ud­for­dre os. For ek­sem­pel GD­PR-reg­ler­ne el­ler lot­te­ri­reg­ler­ne, der gør, at vi skal æn­dre på nog­le ting.

Og så le­ver vi i en tid, hvor der er stor kon­kur­ren­ce bå­de i fun­dra­i­sing-bran­chen og i den kom­merci­el­le bran­che. Der er man­ge ak­tø­rer, så vi skal væ­re dyg­ti­ge til at kom­mu­ni­ke­re og væ­re brand-be­vid­ste og skil­le os ud.

Det kan og­så væ­re en ud­for­dring, at vi skal væ­re til ste­de på man­ge for­skel­li­ge kom­mu­ni­ka­tions­ka­na­ler for at nå vo­res må­l­grup­per. Det ska­ber et stør­re ar­bejds­pres, men det gi­ver selv­føl­ge­lig og­så fle­re muligheder.”

Blå bog

Sisan Bove er kampag­ne­ansvar­lig i Støt Bryster­ne og har ar­bej­det i Kræf­tens Be­kæm­pel­se i fem år.

In­den da var hun fun­dra­i­sing­chef i Ca­re Dan­mark i en lang årrække.

Hun har des­u­den væ­ret fun­dra­i­ser og pro­jekt­le­der i Uni­cef, ind­sam­lings­chef i Red Bar­net og fun­dra­i­ser i Gre­en­pea­ce, hvor hun ind­led­te sin kar­ri­e­re til­ba­ge i 1994.

Sisan Bove har des­u­den væ­ret dag­lig le­der af bu­reau­et Fun­dra­i­sing Grup­pen, som var med til at ind­fø­re ga­de­hverv­ning på det dan­ske marked.

Hun er ud­dan­net hus­hold­nings­ø­ko­nom fra Suhrs Se­mi­na­ri­um og har si­den blandt an­det ta­get en NGO le­der­ud­dan­nel­se på CBS.

Hvil­ke fag­li­ge ind­sat­ser er du mest stolt af at ha­ve væ­ret en del af? 

“Jeg har væ­ret an­sat i en del rig­tig go­de or­ga­ni­sa­tio­ner, der gør et vig­tigt ar­bej­de in­den for det hu­ma­ni­tæ­re om­rå­de el­ler for kli­ma­sa­gen. Så jeg er stolt af alt det ar­bej­de, jeg har lagt stort set al­le ste­der, og glad for at ha­ve væ­ret en del af det.

Det er vig­tigt, når jeg fun­dra­i­ser, at jeg har kun­net stå in­de for de sa­ger, vi fun­dra­i­ser til, og det er vig­tigt for mit arbejde.

Jeg er og­så stolt af, at jeg var med til at star­te ga­de­hverv­ning op i Dan­mark, som vir­ke­lig har be­ty­det me­get for at få fa­ste bi­drag­sy­de­re og gav et me­get stør­re kend­skab til fundraising.

Jeg var med i Fun­dra­i­sing Grup­pen, der star­te­de face-to-face op i Dan­mark, Sve­ri­ge og Nor­ge. Vi ar­bej­de­de med 12 for­skel­li­ge or­ga­ni­sa­tio­ner på ga­den i Dan­mark, og det blev stort. Men ef­ter 15 år på mar­ke­det med face­re, er det ik­ke en me­to­de, vi ser så me­get til i dag.”

Hvor­dan vil du be­skri­ve bran­chens til­stand li­ge nu?

“Umid­del­bart sy­nes jeg, bran­chen er i en god til­stand. Der er man­ge go­de or­ga­ni­sa­tio­ner og man­ge go­de fundraising-aktiviteter.

Jeg sy­nes, vi har en sund bran­che og er go­de til at til­ret­te os det dan­ske mar­ked og fin­de på nye må­der at fun­dra­i­se på.

Der er især me­get in­nova­tion in­den for fun­dra­i­sing di­gi­talt, og det er po­si­tivt at se, for­di vi når fle­re målgrupper.”

Hvor ser du det stør­ste ud­vik­lings­po­ten­ti­a­le li­ge nu?

“Det må fort­sat væ­re in­den for de di­gi­ta­le fun­dra­i­sing-ak­ti­vi­te­ter, og at få ko­or­di­ne­ret di­gi­ta­le me­to­der med an­dre metoder.”

Hvad tror du bli­ver den næ­ste sto­re trend in­den for fundraising?

“Jeg tror fak­tisk på, at der i en pe­ri­o­de lidt end­nu bli­ver en til­ret­ning og ud­vik­ling af de fun­dra­i­sing ak­ti­vi­te­ter og me­to­der, som vi kender.

Og så kom­mer der til at ske no­get med AI-ud­vik­ling, som og­så kom­mer til at be­ty­de no­get for fundraising.

Jeg tror og­så, at vi fort­sat skal ar­bej­de med at væ­re bre­de­re i vo­res kom­mu­ni­ka­tion, for ek­sem­pel ved, at vi bå­de kom­mu­ni­ke­rer fun­dra­i­sing og mar­ke­ting-ak­ti­vi­te­ter, men og­så skal væ­re me­get ty­de­li­ge om­kring vo­res for­mål og sa­gen, sam­ti­dig med at vi kan in­vol­ve­re og en­ga­ge­re bå­de er­fa­rings­per­so­ner, fri­vil­li­ge og bi­drag­y­de­re, så vi fav­ner me­re bredt.”

Hvad er, i di­ne øj­ne, den stør­ste ud­for­dring i bran­chen li­ge nu?

“Det er nok, at vi skal væ­re til ste­de og ak­ti­ve på så man­ge kom­mu­ni­ka­tions­ka­na­ler. Det er som sagt bå­de en ud­for­dring og en mu­lig­hed. Vi skal kun­ne hol­de fo­kus, og sam­ti­dig kræ­ver det man­ge res­sour­cer at væ­re man­ge ste­der på én gang.”

Hvad er dit bed­ste råd til nye fun­dra­i­se­re, der er på vej ind i branchen?

“Mit råd vil væ­re, at man skal væ­re åben og se på, hvil­ke fun­dra­i­sing-me­to­der der er ble­vet brugt in­den for fun­dra­i­sing de sid­ste man­ge år, og kig­ge på det, som bran­chen er god til.

Der er man­ge mar­ke­ting-greb, vi bru­ger, men og­så nog­le sær­skil­te fun­dra­i­sing-greb, så­som hverv­ning og op­gra­de­ring af bi­drag­y­de­re og do­no­rer til at væ­re me­re fa­ste, loy­a­le bi­drag­sy­de­re og am­bas­sa­dø­rer for vo­res organisationer.

Der er ting, vi kan, som virk­som­he­der har lært af, for ek­sem­pel ar­bej­det med abon­ne­ment­er og med­lem­mer og he­le con­tent-de­len

Sisan Bove – Kampag­ne­ansvar­lig, Støt Brysterne

Der er ting, vi kan, som virk­som­he­der har lært af, for ek­sem­pel ar­bej­det med abon­ne­ment­er og med­lem­mer og he­le con­tent-de­len med ind­dra­gel­se af er­fa­rings­per­so­ner. Der har vi or­ga­ni­sa­tio­ner væ­ret tid­li­ge­re ude end man­ge virksomheder.

Jeg vil og­så an­be­fa­le nye fun­dra­i­se­re at kig­ge til ud­lan­det og sø­ge in­spira­tion dér så­vel som hos hin­an­den og an­dre or­ga­ni­sa­tio­ner. Selv­om vi er kon­kur­ren­ter i or­ga­ni­sa­tio­ner­ne, er vi og­så sam­ar­bejds­part­ne­re i for­hold til fun­dra­i­sing-me­to­der, for­di vi kan nå læn­ge­re ved at sam­ar­bej­de om at de­le viden.”

Hvor­dan fo­re­stil­ler du dig, at frem­ti­dens fun­dra­i­sing kom­mer til at se ud?

“Her har jeg in­gen kon­kre­te bud, men jeg vil hå­be på, at det i frem­ti­den bli­ver lidt me­re na­tur­ligt for folk i Dan­mark at do­ne­re til en or­ga­ni­sa­tion. Li­ge­som på an­dre mar­ke­der, hvor folk tæn­ker do­na­tio­ner ind som en helt fast del af de­res øko­no­mi på li­ge fod med de­res øv­ri­ge ud­gif­ter, der skal betales.”

Har du nog­le web­s­i­tes, nyheds­bre­ve, bø­ger, po­dcasts el­ler an­det om fun­dra­i­sing, som du vil anbefale?

“Over­ord­net vil jeg an­be­fa­le den in­ter­na­tio­na­le fun­dra­i­sing-kon­fe­ren­ce IFC, som af­hol­des i Hol­land om ef­ter­å­ret. Her kan man mø­de fun­dra­i­se­re fra he­le ver­den. Jeg har væ­ret der man­ge gan­ge og få­et man­ge go­de ide­er og test­me­to­der og så vi­de­re med derfra.

Det er en dyr kon­fe­ren­ce, men hvis man som or­ga­ni­sa­tion kan til­by­de nog­le af si­ne me­d­ar­bej­de­re at del­ta­ge, gi­ver den al­tid go­de in­put og ide­er om, hvad der sker på fundraising-markedet.

IFC har der­u­d­over en on­li­ne­kon­fe­ren­ce i for­å­ret, som jeg og­så vil an­be­fa­le at bru­ge tid på.

Des­u­den vil jeg an­be­fa­le fun­dra­i­sing­ud­dan­nel­sen i Iso­bro, som og­så kan ta­ges som en­kelt­kur­ser, man be­hø­ver ik­ke ta­ge he­le uddannelsen.”

Vil du læse artiklen?

Med et abon­ne­ment får du fuld ad­gang til filan​tro​pi​.dk.

Det ko­ster at pro­du­ce­re uaf­hæn­gig og dyb­de­bo­ren­de jour­na­li­stisk. Læs me­re om Filan­tro­pi og se pri­ser­ne for at abon­ne­re her.

Abon­nér

Allerede abonnent? Log ind her:

Annoncespot_img

Skribent

Læs mere om

Kategorier:

Tags:

Læs også

Forsiden lige nu