Stig Fog: Spillepladen er meget større i dag end for 30 år siden

Stig Fog har arbejdet med fundraising siden 1995 og er en af branchens allermest erfarne rotter. Her fortæller han, hvorfor han mener, at fundraising altid er udfordrende, men samtidig meningsfuldt, og hvorfor han mener, at fremtidens fundraising kommer til at se problematisk ud.

Stig Fog er fun­dra­i­sing­kon­su­lent og un­der­vi­ser des­u­den på Iso­bros fundraisinguddannelse.

I snart 20 år har Stig Fog som selv­stæn­dig kon­su­lent rå­d­gi­vet fle­re end 100 for­skel­li­ge hu­ma­ni­tæ­re-, syg­doms­be­kæm­pen­de- og in­ter­na­tio­na­le hjæl­pe­or­ga­ni­sa­tio­ner. Han har væ­ret med til at stif­te de ind­sam­len­de or­ga­ni­sa­tio­ners bran­che­or­ga­ni­sa­tion Iso­bro og står for 19. år i træk bag Dan­mark­sind­sam­lin­gen, når han ik­ke un­der­vi­ser på Iso­bros fundraisinguddannelse.

Se­rie: Ngo-branchens
før­en­de fundraisere

I den­ne se­rie stil­ler Filan­tro­pi en ræk­ke spørgs­mål til nog­le af lan­dets før­en­de fun­dra­i­se­re in­den for ngo-sektoren.

Den­ne ar­ti­kel er den an­den i serien.

Læs den før­ste ar­ti­kel med Ti­na Eng­berg, fun­dra­i­sing­chef i Dy­re­nes Be­skyt­tel­se, her:

De føl­gen­de uger kan du læ­se in­ter­views med
Met­te Wil­len­bro­ck Hat­tens, fun­dra­i­sing- og ar­ve­kon­su­lent i AIDS-fon­det og
Mor­ten Purup Jør­gen­sen, fun­dra­i­sing- og mar­ke­ting­chef i Rø­de Kors.

Hvor­dan kom du til at ar­bej­de med fundraising?

Jeg læ­ste PR på RUC og skul­le i prak­tik hos Det Dan­ske Mis­sions­sel­skab. Der blev jeg nys­ger­rig på ind­sam­lings­ar­bej­det, og da jeg skul­le skri­ve spe­ci­a­le, hav­de Fol­kekir­kens Nød­hjælp li­ge la­vet en af Dan­marks før­ste ind­sam­lings­re­k­la­mer på TV 2, der den­gang var i sin vor­den. De­bat­ten om den før­te til, at jeg valg­te at skri­ve spe­ci­a­le om ind­sam­lings­stra­te­gi – og un­der­vejs blev et job slå­et op hos Fol­kekir­kens Nød­hjælp, som jeg søg­te – og fik – in­den, jeg var fær­dig med specialet.

Hvil­ke fun­dra­i­sing­di­sci­pli­ner op­ta­ger dig mest, og hvorfor?

Ind­sam­ling blandt pri­va­te op­ta­ger mig mest. Bå­de for­di det er dér, de fle­ste pen­ge kom­mer fra, men og­så for­di der er så man­ge pro­blem­stil­lin­ger, der skal adres­se­res: Kom­mu­ni­ka­tion, bud­ska­ber, tek­no­lo­gi, øko­no­mi, etik og så videre.

Hvad fyl­der mest i dit ar­bej­de for tiden? 

Jeg la­ver Dan­marks Ind­sam­ling for 19. gang, så det fyl­der en del he­le året. Snart skal jeg i gang med at væ­re tov­hol­der for et net­værk for ar­ve­spe­ci­a­li­ster i Iso­bro. Det er et ar­bejds­felt, der ik­ke er ble­vet brugt så man­ge res­sour­cer på hidtil, men som man­ge or­ga­ni­sa­tio­ner er be­gyndt at ar­bej­de me­re pro­fes­sio­nelt med.

Hvor­når er dit job al­ler­mest meningsfuldt?

Al­tid. For­di dét, jeg en­ten selv gør, el­ler får an­dre til at gø­re, ska­ber en po­si­tiv for­skel i men­ne­skers liv.

Hvor­når er dit job al­ler­mest udfordrende?

Det er i prin­cip­pet al­tid ud­for­dren­de, for­di in­gen men­ne­sker våg­ner om mor­ge­nen og tæn­ker: ”Hvad skal jeg støt­te i dag?”. Det kræ­ver hårdt ar­bej­de og er­fa­ring, hvis man skal lyk­kes. Og med et væld af kom­mu­ni­ka­tions­ka­na­ler og me­di­er er spil­le­pla­den me­get stør­re i dag, end den var, da jeg be­gynd­te for næ­sten 30 år siden.

Fun­dra­i­sing er ble­vet me­re kom­pli­ce­ret i dag, for­di man har så man­ge mu­lig­he­der som fun­dra­i­ser. Da jeg kom ind i fa­get i mid­ten af 1990’erne, var vir­ke­mid­ler­ne til at kom­me i kon­takt med folk langt me­re be­græn­se­de. Fun­dra­i­sing­bran­chen var ik­ke nær så pro­fes­sio­nel som i dag, og der var ik­ke så me­get kamp om folks opmærksomhed.

I dag er der langt fle­re ka­na­ler, og kam­pen om folks op­mærk­som­hed er in­ten­si­ve­ret helt vildt.

Hvilke(n) fag­li­ge indsats(er) er du mest stolt af at ha­ve væ­ret en del af? 

Jeg er me­get stolt af at ha­ve væ­ret med til at stif­te Iso­bro i 2001, for­di det har haft en stor be­tyd­ning for det bre­de fæl­les­skab blandt or­ga­ni­sa­tio­ner­ne. Og så er jeg og­så stolt af at ha­ve væ­ret med til man­ge sto­re TV-ind­sam­lin­ger gen­nem næ­sten 30 år – og mit vir­ke som un­der­vi­ser på Iso­bros Fundraisinguddannelse.

Ved at un­der­vi­se, kom­mer min ind­sats fle­re til gavn, for hvis jeg kan bi­dra­ge til at gø­re fun­dra­i­ser­ne dyg­ti­ge­re, bli­ver de me­re ef­fek­ti­ve, og det gav­ner bå­de dem selv, bi­drag­sy­der­ne og sa­gen. Så al­le in­ter­es­sen­ter i he­le vær­dikæ­den bli­ver be­gun­sti­get, hvis fun­dra­i­ser­ne er dygtige.

Blå bog

Stig Fog har si­den 2005 rå­d­gi­vet en lang ræk­ke ngo’er om fun­dra­i­sing som selv­stæn­dig konsulent

Han har blandt an­det væ­ret pro­jekt­le­der for det år­li­ge ind­sam­lingsshow Dan­marks Ind­sam­ling på DR si­den 2007

Han un­der­vi­ser des­u­den på Iso­bros fundraisinguddannelse

I 2001 var Stig Fog med til at stif­te de ind­sam­len­de or­ga­ni­sa­tio­ners bran­che­or­ga­ni­sa­tion Iso­bro og var or­ga­ni­sa­tio­nens før­ste formand.

Han fik sit før­ste job som fun­dra­i­ser i 1995 i Fol­kekir­kens Nødhjælp

Ud­dan­net i Pu­blic Re­la­tions fra RUC i 1995 med spe­ci­a­le i Indsamlingsstrategi

Hvor­dan vil du be­skri­ve bran­chens til­stand li­ge nu?

Vi er nok i en form for over­gangs­fa­se, hvor nog­le af de tra­di­tio­nel­le ”cash cows” er ud­for­dret, for­di det bli­ver dy­re­re og dy­re­re at kom­me i kon­takt med nye bi­drag­sy­de­re og fast­hol­de de eksisterende.

Folk er ble­vet me­re tro­lø­se, end de har væ­ret, og hvis fra­fal­det sti­ger, sam­ti­dig med, at det er svæ­re­re at til­træk­ke nye do­no­rer, bli­ver ko­en så at si­ge tyndere.

Ud­vik­lin­gen skyl­des jo, at kam­pen om op­mærk­som­hed er ble­vet så hård. I dag ta­ger un­ge men­ne­sker ik­ke te­le­fo­nen, hvis de ik­ke ved, hvem der rin­ger. Vi er ble­vet væn­net til, at der he­le ti­den er kamp om vo­res op­mærk­som­hed, så vi er ble­vet me­re selek­ti­ve, for­di vi bli­ver stop­fodret med til­bud og mu­lig­he­der he­le tiden.

Hvor ser du det stør­ste ud­vik­lings­po­ten­ti­a­le li­ge nu?

Det per­son­li­ge mø­de mel­lem men­ne­sker går al­drig af mo­de. Jeg har bå­de et håb, men og­så en tro på, at vi fin­der til­ba­ge til det per­son­li­ge mø­de i hø­je­re grad, når vi er ble­vet træt­te af den di­gi­ta­le verden.

Som kom­mu­ni­ka­tø­rer me­ner jeg, vi bør ha­ve fo­kus på at væ­re sam­men med men­ne­sker og kom­mu­ni­ke­re med dem, og ik­ke kun at kom­mu­ni­ke­re til dem. Et ek­sem­pel på den kraft er, da man send­te face­re på ga­den. Det hav­de en enorm virk­ning, ind­til me­to­den blev udvandet.

Jeg hå­ber, bran­chen fin­der til­ba­ge til det ur­gam­le mø­de mel­lem men­ne­sker, for der sker no­get an­det, når man mø­der et an­det men­ne­ske, end når man scrol­ler over no­get på nettet.

Hvor­dan det vil kun­ne se ud i prak­sis, vil nok væ­re for­skel­ligt fra or­ga­ni­sa­tion til organisation.
Jeg har ik­ke de vi­se sten, men jeg tror, der vil kom­me et mod­svar til det di­gi­ta­le på et tidspunkt.

Hvad tror du bli­ver den næ­ste sto­re trend in­den for fundraising?

Ga­mei­fi­ca­tion sni­ger sig ind overalt. Og gi­ver­ne bli­ver i hø­je­re grad væn­net til, at der er mo­dy­del­ser for­bun­det med de­res bi­drag. Det er på sigt en stor fare.

Jeg ser og­så en ten­dens til, at der sam­les me­re ind til helt kon­kre­te men­ne­sker. For ek­sem­pel en ind­sam­ling til en kon­kret fa­mi­lie, hvor far og mor er ble­vet dræbt i en tra­fi­ku­lyk­ke, og så bli­ver der ind­sam­let til bør­ne­ne. Det er selv­føl­ge­lig rart for den en­kel­te fa­mi­lie, men det hjæl­per grund­læg­gen­de ik­ke med at ska­be bed­re tra­fik­sik­ker­hed, så det lø­ser ik­ke et stør­re problem.

Hvis vi bli­ver alt for fan­get af storytel­lin­gen og for­tæl­lin­gen om, hvad det si­ger om os selv, at vi gi­ver, ri­si­ke­rer vi, at or­ga­ni­sa­tio­ner­ne får svært ved at ar­bej­de med de me­re kom­plek­se pro­blem­stil­lin­ger. Den for­sim­pling er so­ci­a­le me­di­er med til at un­der­støt­te, og det er et pro­blem, hvis for man­ge af pen­ge­ne går der­hen, hvor or­ga­ni­sa­tio­ner­ne ik­ke kan træ­de et skridt til­ba­ge og spør­ge, om pen­ge­ne ik­ke er bed­re gi­vet ud ved at put­te dem i fore­byg­gen­de initiativer.

Hvad er, i di­ne øj­ne, den stør­ste ud­for­dring i bran­chen li­ge nu?

Der har gen­nem lang tid væ­ret et pro­blem – ik­ke kun for bran­chen, men for he­le sam­fun­det – med, at vi ik­ke læn­ge­re har fæl­les re­fe­ren­ce­ram­mer for vo­res liv. Det be­ty­der, at det bli­ver svæ­re­re at ar­bej­de med de vig­tig­ste pro­ble­mer, men at fo­kus of­te kom­mer på det, der er let­test at for­stå og re­a­ge­re på.

De syg­doms­be­kæm­pen­de or­ga­ni­sa­tio­ner har for ek­sem­pel nem­me­re ved at sam­le pen­ge ind til folk, der er kom­met galt af­sted, end til fore­byg­gel­se, og det er nem­me­re at sam­le ind til ka­ta­stro­fer, end til de ind­sat­ser der skal til for at und­gå dem. Jo me­re kon­kret, jo hø­je­re er gra­den af iden­ti­fi­ka­tion. Her har vi en dan­nel­ses­mæs­sig ud­for­dring i sam­fun­det, i og med at vo­res fæl­les re­fe­ren­ce­ram­me er svæk­ket. Vi får kun de nyhe­der, vi selv op­sø­ger, og der­for er der ri­si­ko for, at vi en­der i små ekkokamre.

Hvad ir­ri­te­rer dig mest ved din branche?

At vi sta­dig be­trag­tes som en bran­che af men­ne­sker, der må ”nø­jes” med at ar­bej­de med vel­gø­ren­hed – og helst gra­tis og fri­vil­ligt. Den be­tragt­ning er jeg ble­vet mødt med man­ge gange.

Fo­re­stil­lin­gen om, at ens ind­sats skal væ­re ue­gen­nyt­tig går til­ba­ge til den pro­te­stan­ti­ske nyt­te­e­tik, og det er må­ske der­for, or­ga­ni­sa­tio­ner­ne ar­bej­der så me­get med at for­tæl­le, hvor få pen­ge de bru­ger på ad­mi­ni­stra­tion. Men om­kost­nin­ger­ne si­ger jo in­tet om, hvor man­ge pen­ge der er til for­må­let, så det ir­ri­te­rer mig, at or­ga­ni­sa­tio­ner­ne bli­ver ved med at kom­mu­ni­ke­re sig ned i et hul. Må­ske kan en bed­re løn­net me­d­ar­bej­der ge­ne­re­re fle­re pen­ge til sa­gen end end dår­li­ge­re løn­net og der­med sik­re fle­re pen­ge til sa­gen to­talt set.

Hvad er dit bed­ste råd til nye fun­dra­i­se­re, der er på vej ind i branchen?

Du kom­mer til at la­ve fejl. Lær af dem, lyt til di­ne kol­le­ga­er og kon­kur­ren­ter – og for­søg igen. Gør du kun det sik­re, kom­mer du al­drig i mål.

Hvor­dan fo­re­stil­ler du dig, at frem­ti­dens fun­dra­i­sing kom­mer til at se ud?

Pro­ble­ma­tisk. Or­ga­ni­sa­tio­ner­nes rol­le som for­mid­le­re mel­lem bi­drag­y­de­re og mod­ta­ge­re til­fø­rer vær­di til bi­dra­get, men mo­der­ne tek­no­lo­gi kan po­ten­ti­elt gø­re or­ga­ni­sa­tio­ner­nes rol­le over­flø­dig. Men det er hver­ken til gavn for gi­ver el­ler modtager.

Der er for ek­sem­pel kom­met webpor­ta­ler, hvor man kan yde mi­krolån til folk, og med mo­der­ne kom­mu­ni­ka­tions­mid­ler kan folk selv kom­me i kon­takt med po­ten­ti­el­le do­no­rer. Der er den ri­si­ko ved det, at or­ga­ni­sa­tio­ner­nes rol­le i vær­dikæ­den bli­ver for­an­dret, og hvis det bli­ver for let at støt­te di­rek­te uden om or­ga­ni­sa­tio­ner­ne, kom­mer vi al­drig til at lø­se de me­re kom­pli­ce­re­de pro­ble­mer, som or­ga­ni­sa­tio­ner­ne for­sø­ger at lø­se ved for ek­sem­pel at ar­bej­de med ka­pa­ci­tets­op­byg­ning hos de­res samarbejdspartnere.

Vil du læse artiklen?

Med et abon­ne­ment får du fuld ad­gang til filan​tro​pi​.dk.

Det ko­ster at pro­du­ce­re uaf­hæn­gig og dyb­de­bo­ren­de jour­na­li­stisk. Læs me­re om Filan­tro­pi og se pri­ser­ne for at abon­ne­re her.

Abon­nér

Allerede abonnent? Log ind her:

Skribent

Læs mere om

Kategorier:

Tags:

Læs også

Forsiden lige nu